behöver hjälp med custom fonts i listview

Discussion in 'Frågor, support och diskussion' started by mardox, Nov 17, 2010.

1. mardox

mardox Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Hej, jag har en listView med 2 olika textview element, jag vill byta fonten på dessa element till en egen custom font. (de två text elementen ska ha olika custom fonts) jag har försökt lite lätt med att göra på liknande sätt som man gör vid vanlig custom font angivning men det funkar ju inte pågrund av att jag inte är "inuti" lisviewn och kan då heller inte ändra dess element som jag förståt det.

så jag försökte med en listview adapter för att ändra enskilda element men kan då enbart ändra en rad i taget i listan och det går ju inte då jag inte vet antalet element hela tiden.

så hur använder jag typeface för att byta fonten på ett element i en listview för alla rader av listan? jag är rätt ny till java och android programmering så försök förklara utan att anta att jag kan allt för mycket :P

tack tack!

2. PatrikS

PatrikS Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

vad använder du för adapter? simplecursor?
    kan du inte ange typsnitt i xml:en ?

3. mardox

mardox Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

vad jag har förstått så måste typeface metoden användas då man vill ha en cutsom font. tex, inconsolata , dessa kan vad jag har förstått med sökning på google inte anges i xml, enbart de 3 basic android fonts kan anges där. ja jag använder en simplecursoradapter just nu.

problemet är inte själva ändringen av fonten då jag gjort det ett flertal gånger men aldrig på någon layout som jag inte befinner mig i tex listviewns element.