Behöver hjälp med en funktion...

Diskussion i 'Xiaomi Mi 10 / Mi 10 Pro' startad av Eiki, 29 maj 2022.

  1. Eiki

    Eiki Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jul 2012
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Jag funderar på att byta till en Mi 10 Pro då jag precis köpt en Poco F3 men där den saknade den viktigaste funktionen för mig: att skärmen väcks/släcks då jag öppnar skärmskyddet (Flip Case/Smart Case). Jag hade den funktionen i Settings på min gamla Mi Max (MIUI 8.2) men som nu då saknas i F3 och hos i princip alla nya Xiaomi om jag uppfattat det rätt. Men jag hittade en video där just "Smart Cover" funktionen fanns i Settings och det var just i Mi 10 Pro (med MIUI 11.0.10). Kan någon med denna mobil i sin ägo bekräfta att funktionen fortfarande finns kvar om MIUI uppdateras till version 13 (eller 12).

    Någon kanske kan ge tips om någon annan (nyare) telefon eller annan tillverkare som har denna automatiska screen on/off via flip/cover-case? Vet att Samsungs officiella Cover Cases har denna funktion.

    Tack på förhand.
     
  2. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 063
    Mottagna gillanden:
    8 560
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Kan inte svara för just 10 Pro då jag inte har kvar den. Men på min 10 Ultra med senaste Xiaomi eu finns det. Vet dock inte om det är speciellt för eu rom eller om det finns på globala versionen. Men Xiaomi eu är ju att föredra.
     

    Bifogade filer:

    Kristy och chraist gillar detta.
  3. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 166
    Mottagna gillanden:
    4 849
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Nothing Phone 2a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Nothing Phone 2a
    Telefon 2:
    Motorola Edge 40 Neo
    Platta:
    iPad
    Sony hade den funktionen tidigare vill jag minnas. Xperia 5 fanns med ett flipfodral med den funktionen som slog av/på när man öppnade om man hade valt den funktionen på display inställningarna. Även tidigare Xperia modeller hade det.
    Sony Läderskydd för Xperia 5
    Osäker på om deras senaste har det.

    sony.PNG
     
    Last edited: 29 maj 2022
    Kristy och chraist gillar detta.
  4. Eiki

    Eiki Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jul 2012
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Tack för svar. Jag läser att Ultra-versionen använder en riktig hårdvaru-Proximity-sensor, som jag misstänker avgör om smart cover fungerar eller ej, och Pro använder en Virtual proximity sensing, samma som på min Poco F3 där funktionen inte finns.
    Får hoppas någon med Pro tittar in. Jobbigt att detta ska vara en avgörande funktion för mig då det är så svårt att få konkret svar...
     
    Kristy gillar detta.
  5. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 063
    Mottagna gillanden:
    8 560
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Ah okej den skillnaden hade jag inte koll på. Ja Xiaomi har tyvärr snålat in på den sensorn på många modeller vilket har skapat problem. De virtuella förlitar sig på ljud vad jag har förstått.
     
    Kristy och chraist gillar detta.
  6. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 365
    Mottagna gillanden:
    17 842
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Och även gyron och accelerometern om jag förstått rätt.
     
    Kristy och chraist gillar detta.
  7. Eiki

    Eiki Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jul 2012
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Någon med en Mi 10T eller 10T Pro som kan se om ovanstående funktion finns i era Settings (Smart Cover). Mycket uppskattat!
     
    bernard gillar detta.
  8. Eiki

    Eiki Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jul 2012
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Du dannejanne, vill du vara VÄLDIGT och utomordentligt trevlig och göra en sak för mig? Jag börjar nämligen misstänka att ovan nämnda "Smart Cover"-funktion i Mi 10 kan möjligtvis vara en "rest" i MIUI och inte direkt leda till en fullt fungerande funktion. Så har du möjlighet att testa funktionen, givetvis med Smart Cover aktiverad i inställningarna, med en magnet? Nej, jag skojar inte, har testat på min gamla Xiaomi Mi Max med samma funktion. Du behöver endast hålla magneten några millimeter ovanför skärmen och föra den upp och ner relativt sakta över hela ytan. När den kommer till området som avläser "Smart Cover" ska skärmen stänga ner och när magneten tas bort ska skärmen gå igång igen (till lockscreen hos mig). Oändligt tacksam om du kunde genomföra detta experiment!
     
  9. fiskmås

    fiskmås Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 mar 2013
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag har en mi 10 och ett smart cover från nillkin köpt från mistore och det fungerar utmärkt.