Behöver ny app för SMS-backup - tips?

Diskussion i 'Applikationer' startad av N6290, 27 dec 2022.

1. N6290

N6290 Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 042

MINA ENHETER

Ok, då är det samma app vi använder. Då gäller min förfrågan i mitt ovanstående inlägg även för dig, om du har tid. Först till kvarn, hoppas någon orkar hjälpa mig ;-)
    Men nu är RCS blir alltmer utbrett så måste jag verkligen få rätsida på detta problem, så jag hoppas jag kan avhjälpa den bristfälliga backupen snarast möjligt.

2. Heleg

Heleg Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2 175
    För närvarande har jag så jäkla mycket att göra så jag hoppas att någon annan kan testa det (jag kopplar av en stund då och då med Swedroid när jag jobbar...)

3. goateye01

goateye01 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    181
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia XZ3 Compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia XZ3 Compact
    Jag har inga bekymmer med etiketterna. Nu har jag inte testat exakt som du önskar men ser inte att det skulle vara ett problem.
    Mitt problem är automatisk synk. Får inte igång det...

Föreslår att du testar själv!
    Jag kör mot ett dedikerat konto på Gmail för att inte blanda in i mitt vanliga konto.
    Typ [email protected]

4. N6290

Mottagna gillanden:
    2 042

MINA ENHETER

Etiketterna har jag inget problem med, om du menar Gmail-etiketter som "SMS", "Call log", som Smsbackup+ skapar. Problemet är att från- och till-raden inte innehåller rätt information, i vissa fall så saknas information om vem som är motparten, det står bara min egen epostadress där istället för motpartens namn/telefonnummer. Men du kanske menade just detta med ordet etiketter?
    Jag vet inte vad du menar att jag ska testa själv, jag har ju redan appen och har redan konstaterat att problemet föreligger.
    Jag kör mot mitt vanliga Gmail-konto, inte som du ett dedikerat konto. Men oklart om det skulle kunna påverka.

För att få automatisk synk att fungera brukar det räcka att jag efter omstart av telefonen kryssar ur rutan för automatisk uppladdning på huvudvyn i Smsbackup+, sen direkt kryssar i den, och trycker på knappen för en manuell synk. Sen låter den ladda upp. Sen bara gå ur appen (jag stänger den inte på något särskilt sätt, bara sveper uppåt till hemskärmen). Då börjar den ladda upp automatiskt framöver, men efter ett tag kan det hända att jag får upprepa samma process, men det är inte särskilt jobbigt att gå in där och kolla nån gång ibland. Jag har även sett till så energispar-funktioner är avstängda för aktuell app, i telefonens inställningar. Har du testat dessa två grejer?

Om du använder Smsbackup+ regelbundet, du kan väl gå igenom dina uppladdade meddelanden i Gmail bara, och se till exempel valfritt RCS-meddelande som du skickat till någon. Ser du namn och telefonnummer på personen du skickat meddelandet till, inne i Gmail? Senast idag skickade jag ett sådant RCS-meddelande till en person, och min egen epostadress står i "till"-fältet i Gmail (istället för motpartens namn och telefonnummer), vilket är felet jag uppmärksammar här.

5. goateye01

goateye01 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    181
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia XZ3 Compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia XZ3 Compact
    Jag tycker att det blir riktigt. Det står "Jag" när jag skickar sms och på nästa rad står mottagarens namn.
    Nar jag tar emot meddelande så står avsändarens namn.

Däremot så får jag inte fram avsändarens eller mottagarens telefonnummer om jag har kontakten i min adressbok.
    Numret framgår för de som inte finns i min adressbok.

6. N6290

Mottagna gillanden:
    2 042

MINA ENHETER

Jag bytte telefon här i dagarna, och då, av en ren slump, så hittade jag förklaringen till problemet jag beskrivit ovan. Problemet är alltså att RCS-meddelanden laddats upp till Gmail via Smsbackup+ på ett felaktigt sätt, nämligen att namn på motparten (den jag kommunicerar med) i ett flertal fall inte följt med. Det har stått att jag skickat till mig själv typ, namn och nummer på motparten har inte synts.

Orsaken visade sig finnas i Android Messages RCS-inställningar. Längst ner på avancerade inställningar går det att fylla i sitt eget telefonnummer, oklart vad syftet med det fältet är men jag brukade alltid fylla i det. När jag fyllt i mitt eget nummer där så uppstod problemet jag beskrivit. När jag rensade appdata för Android Messages, och sen undvek att fylla i mitt telefonnummer på det stället, så fungerar det felfritt, och motpartens namn och nummer syns i Gmail-backupen.

Bara för kännedom.
    Märkligt fel.
    Jag gissar att appen blivit förvirrad när man fyllt i sitt telefonnummer där, och att den då börjat behandla från- och till-fälten i ett meddelande på ett felaktigt sätt.

Heleg och Buzz gillar detta.
  7. N6290

Mottagna gillanden:
    2 042

MINA ENHETER

Då uppstod samma problem som jag nämnt ovan - på nytt.

Den här gången är det Google Messages-appen som automatiskt fyller i mitt telefonnummer i appens inställningsmeny, under Avancerat. Det fältet för mitt eget telefonnummer kunde jag tidigare lämna tomt, vilket fick backupen av MMS och RCS att bli ordentlig, så att det syns i backupen vem som är mottagare av meddelanden jag skickat. Nu tvingar appen det fältet att vara ifyllt. Jag kan t.ex. - förutom mitt eget telefonnummer - fylla i det med någon rappakalja eller vad som helst, typ en punkt (.) eller en nolla (0), men felet blir att i backupen (i Gmail) så står . eller 0 som mottagare, istället för telefonnumret jag skickat till. Dvs jag ser inte vem jag skickat meddelandet till i backupen, precis samma problem jag beskrivit en bit upp. Vad jag än fyllt i detta fält under Avancerat, kommer skickas vidare till backupen i fältet för mottagarens telefonnummer. Bara för RCS och MMS, inte för SMS.

Så, frågan är, vet ni något sätt att "rensa" fältet, så att varken mitt telefonnummer eller något annat är ifyllt där? Tidigare gick det. Det är nog enda sättet att fixa denna "bugg", om jag inte vill byta backup-app. Men vet ingen annan app som gör samma sak, backup till Gmail.
    Eller kan man få apputvecklaren att rätta till detta? Tror inte appen underhålls längre.
    Eller skicka buggrapport till Google om att fältet borde kunna lämnas tomt.
    Alternativt installera en äldre version, innan denna ändring, men det är nog sämsta lösningen.

8. jnsson

jnsson Operatörsnörd Moderator

Mottagna gillanden:
    20 271
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Nu vet jag att det inte är samma app, men någon mer än jag som fått problem med SMS Backup & Restore? Den senaste tiden vill den bara upptäcka ca 11500 sms/mms/rcs meddelanden, medans för ca 2 månader sedan säkerhetskopierade ca 16000 meddelande.
    Screenshot_20240628-103438.png

9. N6290

Mottagna gillanden:
    2 042

MINA ENHETER

Jag har tyvärr inget svar på din fråga, men jag misstänker att du kör samma app fortfarande?

Vid mitt telefonbyte till Pixel 8 upptäckte jag att Smsbackup+ inte längre fanns kvar i Play Store. Så jag måste väl till sist göra övergången till en annan app. Mitt krav på att sms/mms/rcs ska laddas upp till Gmail får jag väl slopa, kanske att Google Drive kan funka istället.

Vore värdefullt om du ville svara på följande, för SMS Backup & Restore:

Kör du premium-versionen eller gratisversionen?

Se bifogad bild, från Play store. Vilken backuptyp av de tre har du valt? För mig vore nog "Archive mode" mest aktuellt. Ser i ditt inlägg att det verkar vara XML-filer den spottar ut. Går dessa att öppna direkt i Drive, eller hur öppnar du dem?

Mitt syfte med backupen är att ha en reservbackup, utöver Googles backup, som laddas upp direkt, eller iaf mer ofta än Googles backup. Jag avser inte att återställa data med appen till en telefon. Således vill jag kunna granska innehållet, såsom sms/mms, på distans, såsom i Google Drive i webbläsaren. Även kunna söka bland uppladdat innehåll, vilket var en av de stora fördelarna med Gmail-uppladdning. Går det att göra såna saker med denna app, söka i och granska sms/mms direkt i Google Drive, eller blir XML-filerna värdelösa för det ändamålet?

Det står att man kan ladda upp "Hourly". Det finns inget alternativ för att kunna ladda upp ännu oftare, typ direkt vid mottaget/skickat meddelande?

Är du nöjd med appen, ev. brister?
    Hoppas på dina svar ;)
    SMS Backup & Restore verkar ju vara en av de mest populära, som har många användare i Play Store och uppdateras regelbundet. På den fronten känns det lovande iaf.

Bifogade filer:

10. jnsson

Mottagna gillanden:
    20 271
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Övrigt:
    Väldigt gammalt inlägg du citerar. Något som hände med den telefonen.
    Gratis
    Det är XML fil
    upload_2025-1-15_8-52-23.png
    Nej. Du väljer i appen när du väljer återställ i vilken mapp du har XML-filen
    upload_2025-1-15_8-53-28.png
    I mitt fall väljer jag Google Drive och sedan den mapp där jag sparar backupen och så hittar den själv, då ser det ut så här.
    upload_2025-1-15_8-54-23.png
    Trycka jag på Avancerade alternativ får jag upp lite val och trycker du på "Återställ endast säkerhetskopia sedan" och sedan trycker på datumet så kan du välja från vilket datum du vill återställa

Det kommer du inte kunna göra vad jag vet. Denna återställer bara direkt till enheten. Jag har iallafall inte testat på något annat sätt
    Nej, och det blir rätt stora filer, så det skulle användas rätt så mycket data för det
    Ja, jag har använt denna app i många år nu och förutom det problemet i inlägget du citerar har jag inte haft något problem. Jag kör 1 gång per dag och filen blir just nu ca 900MB för SMS och för samtal 400 kb

milky81 gillar detta.
  11. N6290

Mottagna gillanden:
    2 042

MINA ENHETER

Tack för info.
    Att kunna öppna backupen och söka i den utan att först återställa den till en telefon är en dealbreaker för mig, så jag får nog leta vidare efter nån annan app.
    Du har inte lust att testa förresten, inne i Google Drive i datorns webbläsare, om du dubbeklickar på xml-filen, vad händer då? Och om du högerklickar, väljer "Open with", sen Preview eller något annat alternativ som syns, du får inte fram backupen på ett läsbart sätt då?

Archive mode/Arkivläge - "Add new messages and call logs to the same file"
    Väljer man det och uppladdning varje timme så gissar jag att varje säkerhetskopering inte blir särskilt stor, då den bara borde ladda upp ändringarna (dvs nya meddelanden).

Kanske att jag får gå tillbaka till Smsbackup+ trots allt, eller använda den tillfälligt ett tag. Men den uppdateras inte sedan 2018, och man måste ge den full tillgång till hela Google-kontot via "applösenord", så känns inte helt bra att använda den.
    Smsbackup+ finns iaf på Apkmirror, vilket bör vara en säker källa att ladda ner från, nu när den är borttagen på Play Store.
    Download SMS Backup+ APKs for Android - APKMirror

12. jnsson

Mottagna gillanden:
    20 271
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Övrigt:
    Gick inte alls på Drive. Måste hämta hem filen och när jag gjorde det på datorn och öppnade den så fick jag bara en vit bild i Edge.
    Hur ofta behöver man söka i en backup utan att återställa den? Har jag aldrig behövt iallafall.

13. N6290

Mottagna gillanden:
    2 042

MINA ENHETER

Aha, vad synd. Jag får leta vidare efter någon passande app, och jämföra olika funktionaliteter mellan dem.
    Ingen som har tips på passande app, förutom SMS Backup & Restore som just avhandlats då?
    Jag har också en idé att fortsätta med Smsbackup+, men låta den ladda upp till mitt sekundära Google-konto istället, som i sin tur automatiskt kan överföra allting till huvudkontot. Kanske lite säkrare, med tanke på Smsbackup+:s avsaknad av säkerhetsuppdateringar på sju år... Vet ej.
    Tror ni andra smsbackup+ är en (alltför stor) säkerhetsrisk att använda idag, med tanke på appens fulla tillgång till google-kontot via applösenord?

Att ha backupen enkelt tillgänglig och sökbar anser jag har många fördelar, som svar på din sista fråga. Att kunna söka direkt i Gmail är väldigt bekvämt, smidigare än i Google Messages i många fall. Om jag någon gång inte har telefonen uppe, eller om jag vill kolla något snabbt utan att behöva markera det som oläst efteråt, så kan jag gå bakvägen via min backup. Eller säg att telefonen går sönder, då har jag enkelt tillgång till alla sms även om jag inte fått igång någon ersättningstelefon ännu.
    Sen kör jag Google Messages i webbläsaren också, men det går mer segt att ladda och klicka runt där än att snabbt kolla i min Gmail (ifall jag inte har telefonen precis bredvid mig och sitter vid datorn då).

Men om Gmail-backup verkar svår att få till, så kan det säkert gå att få till något nästan lika bra, typ i Google Drive. Hoppas.

14. Tripod

Tripod Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    471
    Telefon:
    Motorola moto g84

MINA ENHETER

Telefon:
    Motorola moto g84
    Använder samma app som @jnsson@jnsson , SMS Backup & Restore, och som du såg i bilden i inlägget från i somras som du svarade på kan man visa/få en lista över säkerhetskopior, där kan man sedan välja en av dessa och visa den, och sedan söka efter enstaka ord, uttryck etc. utan att just den säkerhetskopian är återställd på mobilen.
    Men du kanske avser någon annan tjusig lösning, där man gör det via dator etc.

15. N6290

Mottagna gillanden:
    2 042

MINA ENHETER

Aha, men det du beskriver kan bara göras på telefonen, i själva appen SMS Backup & Restore? Du vet inget sätt att enkelt göra detsamma i en dators webbläsare typ?

Kör du för övrigt "Fullständiga säkerhetskopior", "Arkivläge" eller "Inkrementella säkerhetskopior"? Dvs de tre valen i appen. Kör du dagligen, varje timme eller annat val?

Jag bestämde mig för att fortsätta använda Smsbackup+ ett tag till, temporär lösning. Jag har dock lagt in så backupen sker till ett sekundärt Google-konto. Sen hämtar Gmail i mitt huvudkonto in innehållet från det sekundära kontot automatiskt flera gånger per timme. Det blev först lite krångel att smsbackupen hamnade som oläst i mitt konto, men jag lyckades skapa några filter i Gmail så nu är allting som jag vill ha det, som det var förut.
    Orsaken till denna konstruktion är att jag inte litar helt på Smsbackup+, sju år utan säkerhetsuppdateringar är ju inte bra. Även om åtkomst till mina sms vore illa, särskilt med tanke på 2FA, så vore det ännu värre om någon fick åtkomst till hela mitt primära google-konto, därför denna konstruktion med ett sekundärt konto som får "stå risken" att ha applösenordet lagrat som ger full tillgång till kontot.

Jag ska hålla ögonen öppna efter en ny smsbackup-app, men det ser tyvärr skralt ut, ingen verkar uppfylla mina krav. Inte särskilt många förslag som dykt upp i denna tråden. Kan det vara så att när Google själva byggde en backup-funktion för några år sedan så föll intresset vilket fick många tredjepartsutvecklare att sluta fokusera på såna appar?

Jävligt synd att Google inte lyckats bygga en ordentlig, pålitlig lösning. Kanske att Google Messages-funktionen som kommer snart kan vara en hyfsad förbättring.

16. Tripod

Tripod Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    471
    Telefon:
    Motorola moto g84

MINA ENHETER

Telefon:
    Motorola moto g84
    Nej det är sant; den enklare sökning av innehåll i (ännu) icke återställda säkerhetskopior som jag beskrev måste förstås antingen göras på aktuell mobil, eller annan enhet där SMS Backup & Restore är installerad (och där den har tillgång till säkerhetskopior, var de nu råkar ha lagrats, eller kopierats till).
    Har inte efterforskat något alternativ, men vet att det kan vara lite knöligt att läsa sådana filer.
    Min användning är ganska rudimentär, så jag kör fullständiga säkerhetskopior, det är inga enorma storlekar. Jag kör f.n. "vid behov", eller om längre tid har passerat. (En annan tid kan se annan användning, och kanske annat behov, men aldrig något "extremt".)

Jag kan respektera att en del, beroende på verksamhet (men då är det ofta företag/organisationer som administrerar) har behov av omedelbar kopia, l. mycket frekvent. D som avgör sådant brukar ju vara: volymen (om stort antal av ngt (e-post, sms whatever) varje dag, eller, om ej stor volym, karaktären på vart och ett av dessa, dvs att vart och ett är så pass viktigt att inget får förloras.
    Jag har inte det behovet nu. (Men visst, jag missade en del för flera år sedan på en mobil, som hade varit bra att ha.)

Från Google Messages-tråden:
    Kan vara en god idé, eller i vart fall att ha en egen kopia på en del. Jag kan förstå (men bara till viss del) att folk är lite bekväma, man närmast förväntar sig att alla bilder å dokument är kopierade eller speglade i molnet (men d vet sällan om så är fallet för allt), å vem skulle inte vilja bara lägga sin nya mobil intill den gamla, å säga: "så, överför nu allt", å sen gå å ta en fika. Men som vi vet är det inte alltid bra att migrera gamla inställningar i appar etc. Många gånger kan appar tillhandahålla egna export/import-funktioner för inställningar, jag brukar föredra dessa framför tillverkarnas l. Googles molnlösningar. Ren "data", ja, det är oproblematiskt.
    Jag gör det manuellt, med mer eller mindre jämna mellanrum, primärt lokalt.