Behöver råd.

Diskussion i 'Off Topic' startad av AndYAce, 29 aug 2021.

  1. AndYAce

    AndYAce Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 nov 2018
    Inlägg:
    45
    Mottagna gillanden:
    46
    Hejsan! Jag lämnade in min iPhone 12 pro som jag köpte i slutet av november förra året på ett garanti arbete hos Netonnet pga batteriet slutade ta emot laddning. Jag lämnade in telefonen hos Netonnet den 19/8 som skulle skicka den till sin avtalspartner för reparationer mcare.
    Får svar den 20/8 av mcare via mail att dom mottagit telefonen. Den 23/8 får jag igen svar att det jag rapporterat som fel stämmer telefonen tar ingen laddning så mcare beställer ett rear system fån Apple på garanti.
    Den 24/8 får jag mail igen av mcare där dom säger att telefonen är nu på väg tillbaka till inlämning stället och skall bli kontaktad när den är redo för upphämtning. Kollar också service sidan man blir länkad till för det står att reparation utförts och allt funkar samt att telefonen har lämnat verkstaden.
    Dagarna går och jag blir ej kontaktad så jag åker till inlämning stället dvs Netonnet lagershop den 27/8 och frågar efter telefonen.
    Pratar med samma individ som tog emot min telefon den 19/8 och hon kommer ihåg mitt ärende, men när hon söker efter telefonen så har dom ej mottagit den. Hon går då in på service sidan för avtalskunder på reclaimit där det i princip står samma info att den har fixats och lämnat verkstaden "Men" sista uppdateringen på deras sida är att den 26/8 har plockats ut av en person vars namn stod där dock inte varför han tog ut den. Hon försöker då kontakta mcare för mer information men dom svarar ej på telefonen,hon säger då att hon skall skicka ett mail och sedan återkomma till mig via telefon om hon får svar.
    Har ej fått nån mer info om detta,försökte själv ringa mcare för att fråga vad som händer men dom svarade inte när jag ringde deras nummer heller. Har heller inte fått någon annan info på service sidan heller utan står samma att den är reparerad och skickad till Netonnet.
    Jag misstänker stöld här men kanske inte skall rita fan på väggen ännu men min fråga är vem är det som har ansvaret om så nu är fallet, vad har jag rätt till som kund att kräva av Netonnet och hur skall jag gå till väga isåfall?
    Tacksam för svar.
     
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 766
    Mottagna gillanden:
    44 766
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det är NetOnNet du ska vända dig till. Vad de anlitar för servicecenter berör egentligen inte dig som kund, utan det är NetOnNet som åtagit sig att reparera telefonen och som är avtalsparten/står för garantin.

    Det är en bra idé att begära utdrag och kopior på allt, helst över mail. Begär över mail att de bekräftar vad som skett, för utan det underlaget är svårt att gå vidare sedan.

    Här framgår vad som gäller när du utnyttjar garantin: Garanti | Hallå konsument – Konsumentverket

    De har två månader på sig innan du kan dra det vidare till ARN.

    Just nu finns med andra ord inte så mycket du kan göra annat än att tjata på NoN om att du vill ha tillbaka din telefon.

    Du har sedan förstås rätt att få en ny likvärdig produkt om de slarvat bort din telefon/inte hittar den inom 2 månader, men det är något du som sagt ska ta med NoN.
     
    Lias08, Dockland, eastbound och 4 andra gillar detta.
  3. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 766
    Mottagna gillanden:
    44 766
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Uppdatera förresten gärna hur det går sedan. Alltid spännande att se hur olika återförsäljare hanterar sådana här saker.

    Tyvärr kan ju saker gå fel även för de bästa, men vad som sedan skiljer agnarna från vetet är hur problemet avhjälps.
     
    Kristy gillar detta.
  4. AndYAce

    AndYAce Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 nov 2018
    Inlägg:
    45
    Mottagna gillanden:
    46
    Japp kommer att hålla er uppdaterade och tack för rådet @bernard@bernard
     
    Kristy, eastbound och bernard gillar detta.
  5. Kent

    Kent Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 nov 2010
    Inlägg:
    711
    Mottagna gillanden:
    1 040
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Iphone 13 Pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Iphone 13 Pro max
    Telefon 2:
    Oneplus 7 Pro
    Platta:
    Ipad 10.5 pro
    Platta 2:
    LG G pad V500
    ROM:
    AOSP Nougat 7.1.1
    Det finns ingen solklar definition av skälig reparationstid, men praxis är upp till 3 veckor med mindre att reparationen är väldig komplicerad och kunden har informerats om detta.

    Två månadersgränsen nämns iofs. i konsumentköplagen, men den är dock inte relevant i detta fallet (den definierar hur länge konsumenten har på sig att kontakta säljaren efter att ha upptäckt ett fel). Eller har ARN någon obskyr regel om att man måste avvakta två månader?
     
    Last edited: 29 aug 2021
    Kristy gillar detta.