Behöver tips om mob med utbytbart batteri och CM-stöd

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Ignatius_Pop, 1 jul 2016.

  1. Ignatius_Pop

    Ignatius_Pop Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2015
    Inlägg:
    140
    Mottagna gillanden:
    23
    Finns denna mobil(får ej vara LG G4)
    Krav:
    Max 5,5" skärm
    Bra Cyanogenmod stöd(bootloader går låsa upp, aktiv community, CM13 rom finns etc)
    Utbytbart batteri
    Bra batteritid
    Prestanda i klass med snapdragon 800 eller bättre
    SD-kort

    Bonus om den är vattentät.

    Finns det någon telefon som klarar dessa krav? Har redan en LG G4 så den är inte med i leken. :)
    Finns många kinamobiler som jag ej har koll på(har rätt bra koll på "våra" modeller) och undrade om det möjligtvis finns någon där?
     
  2. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    LG G5.
     
    iterva gillar detta.
  3. iterva

    iterva -_- Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 aug 2013
    Inlägg:
    2 973
    Mottagna gillanden:
    2 936

    MINA ENHETER

    Med dom kraven du nämner så är jag på samma spår som @Ara@Ara, Utbytbart batteri är väl bara G5 som har av 2016 lurar..Och många kinalurar har vad jag sett iaf också gått över till inbyggda batterier.

    Kan du släppa på kravet gällande utbytbart batteri så tror jag nog det öppnar upp en hel del andra alternativ.
     
    bernard och Ara gillar detta.
  4. Ignatius_Pop

    Ignatius_Pop Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2015
    Inlägg:
    140
    Mottagna gillanden:
    23
    Haha, skulle nog sagt att G5 faller bort med. Hört att batteritid inte är så bra samt inte så sugen på en till LG efter bootloopsproblemet. Inga Kina eller Indien lurar i mellansegmentet? Senast jag var i Indien så fanns det en hel del med utbytbara batterier, men på den tiden var mediatek processorerna rätt så slöa.

    Hittills har jag kollat på Asus Zenfone 2 Laser och Xiaomi Note 2, men de har lite sådär CPU och ingen aning om hur Cyanogen och custom ROM stödet är för dem. Xiaomi Note 3 har rätt bra custom rom stöd, men fast batteri...

    Obs, behöver ej vara en ny lur. Som sagt, kräver ej prestanda mer än SD800.
     
  5. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 703
    Mottagna gillanden:
    44 688
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, Mediatek och övriga kinesiska chipptillverkare (ex.Rockchip) är ingen höjdare om man vill köra CyanogenMod/Custom ROM. De är dåliga på att släppa källkod i tid och har inte så bra dokumentation.

    Håll ögonen på något med Snapdragon.
     
    Ignatius_Pop och iterva gillar detta.
  6. Ignatius_Pop

    Ignatius_Pop Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2015
    Inlägg:
    140
    Mottagna gillanden:
    23
    Har du rätt i. Nog samma me Huawei och deras Kirin processorer? Får hoppas det släpps någon lur med utbytbart batteri med Snapragon 650 snart. Läste just en recension och den processorn ser rätt kapabel ut? Hade givetvis föredragit 820, men verkar ej sannolikt det kommer bli något mer flaggskepp med löstagbart batteri inom snar framtid. LG verkar vara de enda som hänger kvar där.
     
  7. iterva

    iterva -_- Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 aug 2013
    Inlägg:
    2 973
    Mottagna gillanden:
    2 936

    MINA ENHETER

    Är det så att du vill ha löstagbart batteri för enkelheten att kunna byta ut den när den blir sliten och inte håller laddning, Eller då du vill ha möjligheten att kunna skifta batterier istället för att vara fast i en laddkabel under dagens gång?
    Anledningen jag frågar är då vissa telefoner med som har inbyggt inte är så svåra att byta batteri i själv. Så om du kan tumma på löstagbara så kolla på ifixit och deras teardowns för den modellen som är intressant, så får man ganska bra uppfattning om hur omständigt det är.
     
    bernard och Ignatius_Pop gillar detta.
  8. Ignatius_Pop

    Ignatius_Pop Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2015
    Inlägg:
    140
    Mottagna gillanden:
    23
    Det är lite både ock. Jag gillar möjligheten att kunna gå från 0 till 100% på några sekunder(powerbanks tycker jag är värdelösa och jobbigt att fippla med sladd, tar tid, plats etc) samt att jag vill ha en mobil som inte är slit och släng, att den håller några år och längre än batteriet håller. Det är lite av en principsak för mig, att sponsra tillverkare som gör saker som är tilllverkade att hålla, inte bytas ut och slängas på tippen(väntar på Ara och ser hur bra det kommer bli). Lite ironiskt att de tre senaste flaggskeppen jag haft är LG G2, Sony Z3c och LG G4, varav de två senaste är numera ökända för defekter där de går sönder av sig själva(Z3c har problem med självsprickande glas och G4 dåliga moderbord som kan bricka mobilen av sig själ) och G2an hade en defekt skärm så blev ersatt med G4. Samsung S2 är enda smartphonen jag köpt som jag fortfarande har kvar och som funkar än. Ska kolla in ifixit, men föredrar om det vore gjort för att byta på "språng".
     
    Last edited: 2 jul 2016
    HolyFather gillar detta.