Behövs en dator längre?

Diskussion i 'Off Topic' startad av Elmeri, 28 dec 2019.

  1. Elmeri

    Elmeri Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2019
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    4
    Hej,

    I min jakt på tablet så började jag fundera på vad jag använder min macbook pro till. Jag surfar, ser på serier och betalar räkningar ibland. Kan inte komma på en syssla jag gör där det verkligen behövs en dator för min del.

    Vad tror ni, har man dator enbart för vanans skull eller har den någon funktion en tablet inte klarar av för en normalbrukare?
     
  2. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    8 019
    Mottagna gillanden:
    8 512
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    För min del handlar det om att det jag gör på datorn är effektivare och snabbare än om det skulle göras på en platta.
     
    jnsson gillar detta.
  3. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 324
    Mottagna gillanden:
    17 803
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    För mig, skönare med större skärm, kan lagra alla filmer/bilder utan problem mm. Spelar också och då behövs dator. Personligen vill jag ha större än 10 tums skärm om jag ska se på filmer eller liknande längre stund
     
  4. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 438
    Mottagna gillanden:
    4 720
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Precis! Visst KAN jag till exempel göra dokument (Word och Ecel) på platta, men det är så mycket smidigare på laptop. Särskilt excel.
    Tycker också att surf många gånger är smidigare på dator med enklare/mer överskådlig navigering med flera flikar/fönster. Till exempel använder jag laptop just nu.
    (Jag har också specialintressen som kräver program som inte går att köra på mobil/platta, men det räknar jag inte som riktigt att vara "normalanvändare")
    Å andra sidan har vissa saker, som att göra bankärenden, blivit smidigare med mobil än med dator.
    Så jag är väldig glad åt att ha både och. Behöver dock ingen särskilt kraftfull dator.
     
  5. lago

    lago Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 dec 2019
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    4
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Samsung Galaxy A5 (2017)

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Samsung Galaxy A5 (2017)
    Använder en del Excel, Word, Lightroom, Photoshop och tillverkar en del PDF forms för föreningen. Stor skärm och den bättre prestanda som fortfarande är på en bra dator underlättar även när man ska söka på shoppingsidor och jämföra priser.
     
  6. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 505
    Mottagna gillanden:
    1 575
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Egen byggt.
    Skulle aldrig överge datorn helt och hållet, jag är snarare ut efter allt fler enheter, sedan använder jag bara den enhet som är bäst lämpad för den task man ska göra, därmed sitter man med olika enheter, olika operativsystem på olika enheter för ingen enhet kan ta över en annan enhet, de alla är bra på sina områden, frågan är snarare bara vad man ska göra.

    Själv har man inte kört på tablets på länge utan blivit snarare man gått över i 2-1 formaten med Surface Pro, gillar inte hålla i en platta även om de väger nästan inget så blir det ganska tungt i slutändan om man ska sitta en längre stund.
     
  7. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 324
    Mottagna gillanden:
    17 803
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Sen gillar jag också o skriva på ett fysiskt tangentbord än virtuellt
     
  8. Droid55

    Droid55 Guest

    Alla har givetvis olika behov. Tvekar inte en sekund på att det finns folk som inte har ett behov av en dator. Dock har jag väldigt svårt för att förstå hur folk kan tycka om surfplattor. Upplever de själv som sjukt opraktiska.

    För mig är datorn värdefull då jag gör mer än att surfa och betala räkningar. Dessutom älskar jag att skriva på ett fysiskt tangentbord. Det går jättebra att skicka korta meddelanden eller chatta med en telefon, men när det ska skrivas ordentligt så blir jag frustrerad utan ett fysiskt tangentbord.
     
  9. Droid55

    Droid55 Guest

    Jag känner likadant. Antingen datorn eller en telefon, surfplattan har inget användningsområde för mig.
     
  10. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 285
    Mottagna gillanden:
    7 025
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    En liten smidig laptop är så oerhört överlägsen en surfplatta. Den kan stå för sig själv när man tittar på film och det är underbart att ha ett fysiskt tangentbord att skriva på!

    Annars är mobilen tillräckligt bra för att fixa det nödvändigaste när man är ute och rör på sig.
     
    flipp gillar detta.
  11. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 146
    Mottagna gillanden:
    4 841
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Det beror på behovet. Skriver man mycket och har ett officeprogram är det bekvämt med en dator, med ett riktigt tangentbord. Med en skrivare tillkopplad etc..
    Men för surf, räkningar och enklare ting kanske en iPad eller en Chromebook duger.
     
  12. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    833
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Vad är en normalbrukare och vad gör en sån?

    Även om det mesta idag går att göra via en webbläsare eller via en app så finns det mängder av tillfällen då det inte går att göra allt via en app eller i en mobil/plattanpassad webbplats. Det saknas helt enkelt möjlighet att utföra alla funktioner på plattan/mobilen.
    Använder man olika typer av extern hårdvara så dyker det fortfarande förvånansvärt ofta upp att man behöver koppla in en sladd i en dator och låta hårdvaran kommunicera med något program som inte finns som app. Flera av min Garmin-enheter kräver koppling mot en dator för att uppdatera mjukvara. Min läsplatta kräver koppling till en dator för att lägga över böcker. osv.

    Jag tror nog att många klarar sig med endast en platta eller mobil för att göra vad de annars gör på en dator, men det finns fortfarande många tillfällen där man som normalbrukare även behöver en riktig dator. Men det räcker ju med en väldigt enkel dator för att göra det mesta sånt och har man en gammal dator så kommer den klara av det mesta under ganska många år. Min gamla MacBook Pro från 2010 klarar av allt sånt fortfarande.

    Man får helt enkelt inventera hur man använder sin dator och vilka behov man har.
    Ex. Tar man mycket bilder med systemkamera så kan jag inte tänka mig att det räcker med en platta för att hantera dem och göra efterbearbetningen, men nöjer man sig med Google Photos för sina bilder så funkar det säkert utmärkt.

    För min del så är skärmstorleken en viktig faktor. Jag vill kunna lägga två fullstora webbläsare (eller andra applikationer) sida vid sida när jag jobbar. Multitasking är ju en annan sak. Att hoppa mellan kalkylark, bokföringswebbplats och bankwebbplats är ju inte gjort i en handvändning på en surfplatta och att se alla på en gång är väl i princip omöjligt.
     
  13. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 833
    Mottagna gillanden:
    4 918

    MINA ENHETER

    Själv har jag övergivit dator privat sedan jag började skaffa telefoner med större skärm. Måste vara 5 år nu sedan jag senaste hade en dator.

    På jobbet är det en annan femma...
     
  14. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 146
    Mottagna gillanden:
    4 841
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Skärmstorleken är viktig. Har en så kallad All-In-One dator med en 24" tums display.
    Dessutom är det mindre kablar och bråte med såna än en vanlig stationär dator.

    En dator generellt sett har en rätt stor livslängd numera så det är inte ofta man behöver uppgradera.
    Visserligen använder jag smarttelefonen och plattan mer frekvent. Men jag skulle nog ändå inte vilja vara helt utan dator vid de tillfällen jag behöver den.
     
  15. Dockland

    Dockland Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    1 jun 2010
    Inlägg:
    4 378
    Mottagna gillanden:
    847
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 12,9" gen 4 (2020)
    Övrigt:
    Apple Watch 7 & 8 - MAC M1 - AirPods Pro2 & Max - Apple TV
    Bild/filmeditering är svårt på mobila enheter.
     
  16. Droid55

    Droid55 Guest

    Skapa hemsidor lär vara ännu svårare om man nu sysslar med det.
     
  17. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 505
    Mottagna gillanden:
    1 575
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Egen byggt.
    Skulle inte ens göra det på en PC, då skulle jag dra fram mac i sådan fall :D
     
  18. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 324
    Mottagna gillanden:
    17 803
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Mac är också PC, då PC står för personal computer :)
     
  19. Elmeri

    Elmeri Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2019
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    4
    Fast har man en ipad pro 11 vs en macbook 13" så är skillnaden ganska liten vid att titta på film osv. Oftast streamar man till tv när det är dags för serier och film, iaf jag.

    Sen om behovet finns av bildredigering, dokumentation och skapande av saker så förstår jag behovet. Dock skulle jag hävda att det är mer "avancerad" användning på en dator för privat bruk.
     
  20. Elmeri

    Elmeri Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2019
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    4
    Däremot vid arbete och liknande hamnar min tanke mer på skam. Dock har jag själv jobbat mycket på resande fot när jag föreläst. Då valde jag alltid telefonen framför dator för de flesta lättare arbetsuppgifter eftersom jag alltid var på språng.