Diskussion: Beprövad elcykel året runt

Diskussion i 'Elektriska fordon' startad av mange76, 13 jul 2023.

1. Droid_301

Droid_301 Guest

Finns vinterdäck med dubb också om vill ha det

mange76 gillar detta.
  2. mange76

mange76 Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 444
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 16 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 16 pro
    Platta:
    iPad Pro M4
    Hur är andrahandsvärdet på en elcykel? Alltså en någorlunda med kvalite? Sen gissar jag att en cykel med motor i mitten blir bra mkt dyrare att reparera än en cykel med motor i fram. Många cyklar har garanti i 3 år, men om motorn rasar efter det kan cykeln bli ganska dyr. Hur tänker ni?

3. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    46 839
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det är sällsynt att man får problem med motorn, men det är klart billigare att byta framdrivet eller bakhjulsdrivet. Elmotorerna har ju fördelen att det är väldigt få rörliga delar och rätt lite som kan gå sönder. Främsta problemet är kanske om det kommer in fukt och börjar korrodera elektroniken/kretskorten.

Testa googla på "Bosch mittmotor problem" och dylikt. Man får nästan inte upp något förutom problem med lager, men det är liksom sådant som alltid slits/behöver bytas med vissa intervaller, och är ju enkelt gjort hos certad cykelhandlare.

4. mange76

mange76 Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 444
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 16 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 16 pro
    Platta:
    iPad Pro M4
    Att jag funderar på hållbarhet är att jag cyklar året runt med saltade väger. Min nuvarande hybrid crescent med utanpåliggande växlar mår inte så bra under vinterhalvåret, innebär mycket rengöring och byte av kassett och kedja. Cyklar ca 450 mil/år.....

5. mange76

mange76 Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 444
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 16 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 16 pro
    Platta:
    iPad Pro M4
    En cykel med motor i mitten, hur tungtrampat blir det om tex batteriet tar slut? Är det ngn skillnad mot en med frammotor? Cyklarna jag kollar in väger 20-22kg så det i sig är lite tungt, men motorn kanske medför lite extra motstånd tänker jag?

6. mange76

mange76 Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 444
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 16 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 16 pro
    Platta:
    iPad Pro M4
    Efter en del research har jag nog hittat rätt cykel för mitt användningsområde, Batavus Harlem E-Go Herr 400Wh Black 2023 | Fri frakt* till dörren | 1-3 dag | Elcykelpunkten.se

Navväxel, skyddad kedja, mittmotor och förhoppningsvis bra kvalité. Visst mycket pengar för en sån tråkig produkt som en cykel, men naturligtvis en pryl som underlättar i vardagen.

Finns cyklar för en betydligt billigare peng, men då är det frammotor etc. Vill kunna cykla så säkert som möjligt vintertid och känna att cykeln helt enkelt upplevs trevlig och stabil.

7. Droid_301

Droid_301 Guest

Åk till en cykel butik som har både fram och mittmotor och cykla med avstängt batteri så får du känna om det är någon skillnad

8. mange76

mange76 Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 444
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 16 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 16 pro
    Platta:
    iPad Pro M4
    Ja det kan jag göra. Funderar dock på online köp, hittar lite bättre priser.

Sen är jag även lite inne på att köpa dam varianten av cykeln jag länkade till. De dagar jag inte behöver cykeln så kan ju fru/dotter låna den. Det är väl ingen skillnad i upplevd cykling mellan dessa två?

Batavus Harlem E-Go Dam 400Wh Black 2023 | Fri frakt* till dörren | 1-3 dag | Elcykelpunkten.se
    Batavus Harlem E-Go Herr 400Wh Black 2023 | Fri frakt* till dörren | 1-3 dag | Elcykelpunkten.se

9. mange76

mange76 Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 444
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 16 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 16 pro
    Platta:
    iPad Pro M4
  10. Droid_301

Droid_301 Guest

11. Droid_301

Droid_301 Guest

Vad har du tänkt ha för storlek på batteriet ju mer amp ju längre kan du cykla på den innan batteriet tar slut

12. mange76

mange76 Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 444
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 16 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 16 pro
    Platta:
    iPad Pro M4
    Tror det räcker med 10-11 amp, 2.4 mil/dag så det är nog lugnt.

13. jimel

jimel Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    432
    Motorn sitter i bakhjulet på den där.
    Håller med övriga att mitt motor är att föredra och jag gissar att Batavusen håller betydligt högre kvalitet

14. mange76

mange76 Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 444
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 16 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 16 pro
    Platta:
    iPad Pro M4
    Ja jag såg nu att motorn satt i bak, inte aktuellt eftersom den ska köras i vinter. Sen gissar jag att den kommer kännas som en ”Biltema” cykel.

Ska iväg och kolla på batavus harlem i butik idag, min enda fundering är herr vs dam?

15. Asawi

Asawi Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    4 904
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Priset på den där cykeln verkar ju alldeles fantastiskt. Men några saker får mig ändå att reagera:

Extremt dålig räckvidd! Max 60 km enligt beskrivningen
    Vad är det för motor egentligen? Typ och märke framgår inte. En så dålig beskrivning gör mig tveksam!
    Jag har inte läst Aftonbladets test då den ligger bakom betalvägg. Däremot en annan så kallad test men där är det uppenbart bara så att man har kopierat beskrivning från någon sida och gissat vad som är en bra cykel. Hoppas Aftonbladets test verkligen är en test där man använt cykeln. Då kan det ju vara idé att kolla in det i så fall.

Min egen elcykel är en Ortler med Shimano mittmotor som jag betalade under 13.000 för innan jul 2022. Har faktiskt lite svårt att tro att man kan komma billigare undan än så för hyfsad kvalitet. (Antagligen var modellen utgående och såldes därför ut. Ser att den inte längre är tillgänglig online. Ortler E-Bern Vinka svart | bikester.se )

Edit: tog jättelång tid för mig att skriva så jag ser att du kollat mer själv och kommit fram till detsamma!

mange76 gillar detta.
  16. danne_00

danne_00 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    136
    Last edited: 16 jul 2023
  17. mange76

mange76 Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 444
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 16 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 16 pro
    Platta:
    iPad Pro M4
    Finns ju massor av argument för det ena och andra. Jag är ute efter en cykel med minimalt underhåll, alltså inte utanpåliggande växlar, bra skydd för kedja etc. Anledningen till att jag tror mittenmotor är mitt val är att det känns som att cykla på en vanlig cykel. Det är otäckt som det är på vintern och då tror jag att frammotor är betydligt läskigare. Bakmotor på vintern, kanske också blir "ryckigt"?

18. danne_00

danne_00 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    136
    ja smaken är som baken :) det enda är nog att åka å prova, mittmotorn lär man nog behöva lämna in en gång per år på service om man vill att det ska hålla länge pga delarna slits mer, men det brukar inte va så farligt dyrt

mange76 gillar detta.
  19. bernard

Mottagna gillanden:
    46 839
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
  20. bernard

Mottagna gillanden:
    46 839
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag är inne på snart fjärde året med min Bosch mittmotor (körs dessutom trimmad, så belastas mer än vad den är tänkt för), och den ser fortfarande ut som ny. Står förvisso parkerad under tak, men körs dagligen.

Så här ser de ut, vet inte hur han lyckats få den att inte se vacker ut. Det är ju i princip ett helt slutet system, så det måste ha varit något fabriksfel/packningen om det kommit in väta eller något annat i själva motorhuset, eller inte korrekt uppsmort vid montering av cykeln: upload_2023-7-16_11-40-20.png

Serviceintervallet på en mittmotor är ungefär var ~10 000-12 000:e mil, innan de kan behöva smörjas om och. ev. något lager bytas, men många kör 20 000 mil+ utan att röra något. De är extremt robusta, men det gäller ju också elmotorer generellt sett, då det är så få rörliga delar.

Förvisso sliter det en aning mer på kedjan med mittmotor, men på cyklar med navväxel är det i regel inget problem. I gengäld håller dock batteriet längre eftersom mittmotor ger bättre räckvidd=färre laddcykler. Annars får man som du säger vara beredd på att byta drev/kedja en aning oftare. Jag byter nog kedjan en gång om året på min, men då cyklar jag ofta och trimmat. Drev har jag dock ännu ingen anledning att byta (kanske för att jag håller hygglig koll på kedjan). Är ju enkelt skaffa en sådan där kedjemätare.

Last edited: 16 jul 2023
    Droid_301 och mange76 gillar detta.