Jag är inne på snart fjärde året med min Bosch mittmotor (körs dessutom trimmad, så belastas mer än vad den är tänkt för), och den ser fortfarande ut som ny. Står förvisso parkerad under tak, men körs dagligen.
Så här ser de ut, vet inte hur han lyckats få den att inte se vacker ut. Det är ju i princip ett helt slutet system, så det måste ha varit något fabriksfel/packningen om det kommit in väta eller något annat i själva motorhuset, eller inte korrekt uppsmort vid montering av cykeln:
Visa bifogad bild 160883
Serviceintervallet på en mittmotor är ungefär var ~10 000-12 000:e mil, innan de kan behöva smörjas om och. ev. något lager bytas, men många kör 20 000 mil+ utan att röra något. De är extremt robusta, men det gäller ju också elmotorer generellt sett, då det är så få rörliga delar.
Förvisso sliter det en aning mer på kedjan med mittmotor, men på cyklar med navväxel är det i regel inget problem. I gengäld håller dock batteriet längre eftersom mittmotor ger bättre räckvidd=färre laddcykler. Annars får man som du säger vara beredd på att byta drev/kedja en aning oftare.
Click to expand...