Beslutsångest Iphone eller Desire

Diskussion i 'Desire - Frågor och problem' startad av Koopos, 30 maj 2010.

1. Koopos

Koopos Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Nu är det så att jag införskaffa mig min första smartphone & jag har svårt för att välja vad jag ska köpa.

Jag vet att det finns liknande trådar men jag gjorde denna för att jag vill veta vad som passar just mig, så jag vill inte höra något om "att den ena telefonen är bättre än den andra."

Det jag vill ha är en telefon med bra kalender funktioner.
    Jag vill ha en "lekfull" telefon, kunna underhålla mig och prova olika saker.
    Vet inte hur det är på android men på iphone finns det en västtrafik app, finns det till android? Även andra övriga saker som kan vara väldigt användbart i vardagen som tex gitarrstämmare, hitta resturanger, platser mm.

Nu är det så att jag är ung så jag tycker om att spela/leka runt/underhålla mig.
    Vad jag har läst då är att "iphone är bättre om du vill spela mm" men ändå så lutar det mycker mer åt desire. Vet inte riktigt varför men jag tror det är pga av friheten och så.

Saken är att jag är rädd att jag kommer bli missnöjd om jag köper desire för att den inte är så "rolig". Det var så att jag köpte en Lg Renoir för ett halvår sedan och jag var jätte missnöjd. Jag tänker inte så om iphone för att många kompisar har iphone och verkar tycka om det mycket o rekommenderar det.
    Men ändå vill jag så mycket mycket gärna köpa desire istället.

Glömde att fråga om hur det ligger till med spel för android? Finns det mycket roliga spel mm?
    Hjälp!

Edit: Jag har ett abonnemang hos Telenor och hade tänkt att lägga till fritt surf.
    Tycker ni det räcker med 1 mbit eller ska jag skaffa 6 mbit?
    Vill inte vara inne på youtube o vänta på att den ska buffra var 5 sek.

Last edited: 30 maj 2010
  2. Raketostkostym

Raketostkostym Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    24

MINA ENHETER

Spelutbudet till iPhone är bättre. Så är det, men för min del kan jag säga att det räcker och blir över även med Androids (Desires) spelutbud. Underhållningsfaktorn är riktigt hög kan jag intyga. Allt annat du nämner finns det appar för, inte 100% på västtrafik-appen då den inte är aktuell för mig, men jag tror jag sett en sådan. :)

3. Nerf2k

Nerf2k Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Vasttrafik app finns, ligger på market o funkar kanon lite små buggar sim att ibland behöver man söka om sin destination men inte ofta. Köper du en iphone istället för desire så kan du vara snäll o flytta från gbg? Skämt osido har jämfört desire med polarens iPhone och enbart kommit fram till att Android är bättre på alla satt ovis flyter battre, bättre skärm osv visst finns mer spel för iPhone men kolla bara på hur market växer. Allt bra portas ändå till Android. Och sen vad stödjer du helst? Apple med sitt låsta tänkesätt eller Google som är betydligt mer öppna?

4. DrT

DrT Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 499

MINA ENHETER

Skulle vänta o se vad apple släpper om nån vecka, ser ut o kunna bli en killer

5. inact_0035

inact_0035 Guest

blir likadan som de andra mobiler när Apple släpper något.
    snabbare OS och bättre blir det, men man kommer inte att få göra ett skit på den.

6. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    47 307
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 9 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 9 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det försprång iPhone haft på hårdvarufronten blir allt mindre och mindre, både vad berör exempelvis multitouch och prestanda. Även skillnaderna operativsystemen emellan minskar, i varje fall vad börör själva funktionaliteten - det är ju ingen hemlighet att iPhone OS4 kommer med stöd för multitasking. Framöver tror jag inte att hårdvaran kommer skilja sig särskilt mycket åt, även om Android kommer att få ett försprång av den enkla anledningen att så många fler telefoner lanseras per år.

I första hand bör man snegla på vilken affärsmodell man föredrar, Googles mer öppna variant med möjlighet att installera appar hur som helst eller Apples mer slutna och iTunes-bundna variant med fördelen att man mer eller mindre är garanterad uppdateringar av OS:et. Bägge har en mängd nackdelar respektive fördelar och i slutändan handlar det förstås om vad man själv är mest bekväm med och gillar bäst. Så titta inte så mycket på hårdvaran som på vilka möjligheter själva plattformsvalet innebär, när man väl gjort sitt val och köpt sina appar så kan det svida till rejält med ett plattformsbyte.

Edit: Glömde bort att påpeka att iPhone inte verkar ha en lika trevlig och hjälpsam svensk community som den som finns här på Swedroid...ännu.

7. wimanx

wimanx Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Förstår att dina vänner rekommenderar iphone, men som jag brukar säga till ihpone användare, har du bara ett par skor, så har du bara ett par skor att välja på...

något som jag tycker gör iphone i princip obrukbar, den klarar inte
    * widgets
    * push e-mail och kalender (google), dvs du får e-mail samtidigt som dom dyker upp i din inkorg, lika (lika snabbt som sms)

kalender widgets finns det många, men den jag använder heter "Agenda"

ang. västtrafik, den app som jag har heter "sms-biljetter" den fungerar i pincip hela söda sverige (täcker sörmland, gbg, sthlm, halland, örebro, uppsala etc)

spel däremot har jag dålig koll på..

lycka till i valet

8. Koopos

Koopos Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tack så jättemycket för alla bra svar!:P
    Har en till fråga. Hur ligger det till med flash? Vad jag fattat så stödjer inte Iphone det, stödjer Android flash?

9. infexis

infexis Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    78

MINA ENHETER

Htc telefoner stödjer flash till en viss del (så man nöjer sig)
    men nu när froyo kommit så får vi fullt stöd för flash, vilket iphone inte har och aldrig kommer att ha heller.

sen så kan jag föreslå att du går och laddar hem android sdk emulator och tillhörande paket. Där kan du själv testa och prova på hur android är.

10. Flexxy

Flexxy Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    42

MINA ENHETER

Android 2.2 stöder adobes flash. Iallafall så är det i BETA-stadiet där.. sen fanns det någon browser, minns inte vad den hette som också ska stödja flash, har själv inte testat det eftersom det inte intresserar mig..

En klassiker som jag hört sägas många gånger av android fans till iphone fans:
    "Snygg bakgrund, kan du byta ut den?"

Jag har aldrig ägt en iphone så kan inte jämföra dem på samma sätt som andra kan, men det är riktigt skönt att kunna ha olika applikationer som genvägar direkt på skärmen. Istället för att behöva leta igenom 40+ olika varje gång..

11. Koopos

Koopos Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Fattar inte riktigt vad du menar, till vad, hur etc?

Undrar också lite om uppdatering, vilka uppdateringar kommer desire att få?
    Har inte den bästa kassan pga av min ålder så vill ha en telefon som kommer vara på "topp" rätt länge.

Edit: infexis, var det du som ägde en hero innan, blev medlem för, typ några månader sedan?

12. sQVe

sQVe Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Android har Nesdroid och Snesdroid.. Mer spel behöver du inte... Jag spelar förnuvarande Chrono Trigger på min Desire påvägen till jobbet varje dag och det fungerar klockrent..... Du har dvs tusentals nintendo och super nintendo spel som du kan spela på din Desire.... dock så kostar Nesdroid och Snesdroid 40 kr vardera, men det är inga pengar för de är kvalité!

13. exore

exore Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    58

MINA ENHETER

SDK som innehåller emulatorn som du kan testa android med finnas att ladda hem här: http://developer.android.com/sdk/index.html

Detta bör hjälpa dig att få igång emulatorn:

Finns också en video här.
    http://www.archive.org/details/GoogleAndroidSdkEmulatorTutorialTrainingHometutorials

Notera dock att emulatorn saknar HTC Sense grännsnitt. Emulatorn rullar också betydligt långsammre på datorn än vad android gör på telefonen.

Sedan kommer Desiren med all största sannolikhet att uppdateras till Froyo
    Läs mer här:
    http://www.engadget.com/2010/05/21/htc-most-phones-launched-in-2010-will-get-android-2-2/

Android 2.2 innehåller dessa nyheter:
    Du kan läsa mer här:
    https://swedroid.se/ny-sdk-ute-android-2-2froyo

Finns också en bra youtube video här:
    http://www.youtube.com/watch?v=yAZYSVr2Bhc&feature=player_embedded

Om du tänker köpa en iPhone bör du invänta WWDC nästa måndag den 7:e juni, då kommer nästa iPhone presenteras.

14. Orio

Orio Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7
    Telefon:
    Iphone 8

MINA ENHETER

Telefon:
    Iphone 8
    Hejsan,
    Kan säga att jag precis varit i dina skor angående val. Jag har gått och sneglat på Iphone samt Desire under 1-2 månaders tid. Läst alla tester som finns och kollat alla videos som finns för att inte bli missnöjd med vilket val jag gjorde.

Har klämt och känt på båda telefonerna i butik och på vänners.
    Som många säger så verkar det som Iphone har ett försprång just nu när det gäller spel, främst för att dom kommer åt betalmarknaden och att Android inte gör det än.

Efter jag såg att mediamarkt fick in den i butik så åkte jag och köpte den och ångrar mig inte för en dag. Den fungerar precis som jag, kan forma alla 7 skärmar som jag vill. Slipper Itunes <3 Samt billigare än en 16GB Iphone.
    Aningen skönare att ha en telefon inte alla har också.

15. Koopos

Koopos Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tack så mycket exore!

sQVe, men om man ska ha Nesdroid och Snesdroid, måste man roota telefonen?
    Vad jag fattat det som så kan man inte köpa något via markter från sverige.

16. Zentric

Zentric Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Jag tycker det är ganska enkelt. Om du har en "massa" polare som har iphone och det blir för surt att ha nått annorlunda. Så köp en iphone 3gs. Annars om du uppskattar riktig integration med nätet (gmail, Kalender osv) och vill kunna använda det senaste så som flash, widgets. Då ska du köpa en desire. Dessutom blir desiren troligen ett billigare köp. Jag tror inte att nästa iphone kommer att bli nått som alla bara måste ha. Den kommer troligen att ha bättre prestanda men inte något som direkt som slår en modern android som desire osv. Iphone 4G kommer nog också att få ett väldigt högt pris. Men vänta tills den är lanserad med ditt köp. Men senaste android 2.2 är det också möjligt att skapa spel med snyggare grafik än vad det går med en Iphone. Detta pga stödet för opengl 2.0. Där Iphone enbart har OpenGL 1.1 och Android 1.6 andvänder OpenGL ES 1.0+. Så du ser vart det lutar. Om något år kommer det komma massor ny och snygga spel till Desiren.

Edit: Ang market , jag tror det löser sig om några månader. Troligen i samband med att Nexus One går att köpa i Sverige.
    Edit 2: Jag läste någon stans att med 2.2 och en ny utvecklad app från Paypal så kommer det att gå att använda valfri market. Dvs det kan komma att startas ett flertal olika markets där du kan köpa apps.

17. Koopos

Koopos Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Det angående Media Markt, vad kostar det där, vilken media markt köpte du ifrån & när gjorde du det? Vet du förresten någon butik som man kan prova Desire i?
    Jag bor utanför gbg o det finns 2 butiker i gbg, har ringt dit några gång innan för att fråga priser om andra varor, ena butiken svarar aldrig och den andra tar 10-15 att komma fram till.

18. wMathy

wMathy Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Klämde på en HTC Desire igår, och blev helt såld. Stod mellan HTC Desire och iPhone 3GS, men nu är jag helt såld på Desire.
    Ta Desire, helt sjukt underbar. Speciellt om du vill integrera Facebook och sånt i dina hemskärmar.

19. exore

exore Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    58

MINA ENHETER

Nej du behöver inte roota för att spela nes och snes spel på android telefoner. <3

Det finns också en gratis version av båda emulatorerna på marknaden, dock kan man inte spara states i dem.
    Alla media markt butiker brukar ha demo ex man kan känna och klämma på.

20. Orio

Orio Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7
    Telefon:
    Iphone 8

MINA ENHETER

Telefon:
    Iphone 8
    Bor i göteborg med, var till Högsbo. Ringde dit (tog 10-15min som du sa att komma fram) men efter detta svarar en tjej som säger att dom precis fått in en last. Då åker jag dit och köper en på fläcken kontant. 4690kr för mobilen.

Inte säker på att den i högsbo hade en Desire framme men rätt säker att dom kan fixa fram en om du vill prova. Dom brukar ha alla framme.