Beställa ny lur från kina

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av KungOlav, 21 dec 2013.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. KungOlav

KungOlav Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4
    Operatör:
    Tele2

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Platta:
    MiPad 1
    ROM:
    MIUI 7
    Info:
    64GB
    Tja!
    Min iPhone 4 börjar nu gå in på sin sista vers, och jag funderar på att beställa en ny lur.

Har tittat omkring på nätet och de telefoner som finns hemma i Sverige, ändå så känns det som att de nya telefonerna från Kina har riktigt bra specs, för en billigare prislapp.

Tänkte kolla om någon har beställt telefoner av märkena: Oppo, Zopo, Jiayu, Umi, TCL, iOcean etc.?

Är ganska sugen på en ZOPO C2, någon som har någon erfarenhet av denna model?

Tack på förhand,
    KO

2. Andreas2

Andreas2 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    34
    Operatör:
    Comviq

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Rekommenderar oppo om du ska ha en Kina mobil!

Sent from my Nexus 5 using Tapatalk

KungOlav gillar detta.
  3. wikings1

wikings1 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    59

MINA ENHETER

Zopo 998 släpps snart finns med 4g stöd mvh wikings1

From my daycruiser

KungOlav gillar detta.
  4. mfm

mfm Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Det är ganska dumt att köpa mobiler på specs.

KungOlav gillar detta.
  5. flat7

flat7 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    515

MINA ENHETER

Spec. säger inte allt om hur telefonen upplevs, touch respons osv. Men när det gäller kinamobiler så får vi som inte är i Kina förlita oss på tester och videos för att bilda en uppfattning. Räcker ändå ganska så långt.

Sent from my neken N6 using Tapatalk

KungOlav gillar detta.
  6. DaKKs

DaKKs Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    65

MINA ENHETER

Skulle faktiskt rekommdera att kolla på Moto G. De är i ungefär samma prisklass som man brukar betala för kinalurar (150-200 USD).

Ska byta ut min Lenovo A850 inom kort då jag fortfarande stör mig på storleken, och Moto G är för mig en starkt alternativ. Lutar mer åt Neken N6 just nu, men vi får se hur det det blir.

KungOlav gillar detta.
  7. KungOlav

Mottagna gillanden:
    4
    Operatör:
    Tele2

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Platta:
    MiPad 1
    ROM:
    MIUI 7
    Info:
    64GB
    Tack för alla svar!
    Någon som har koll på om, och hur, Xiaomi lurarna fungerar i Sverige - med alla nät?
    Och om dom är någonting att ha?

8. DaKKs

DaKKs Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    65

MINA ENHETER

De billigare modellerna kör pä 850/2100 om jag inte missminner mig, så tre funkar inte så värst bra tydligen. Men annars ska det funka finfint. Bara tre som kör 900mhz bandet i sverige.

KungOlav gillar detta.
  9. Fletch

Fletch Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Jiayu G4 stöder bara 2100mhz och fungerar kanon med tre. Iaf där jag bor.

KungOlav gillar detta.
  10. DaKKs

DaKKs Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    65

MINA ENHETER

Snackade med kundtjänst ett par veckor sen. Tre säger själva att de använder 900mhz primärt. Även om de har byggt ut på 2100 också. Så du borde få märkbart sämre täckning. Aja, vi vet nu iaf att de talar ur nattmössan.

KungOlav gillar detta.
  11. mfm

Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    De enda som talar i nattmössan är de som påstår att man får lika bra täckning utan 900 MHz när man kör Tre. Samma som att säga att man lika bra täckning med Telia om man stänger av GSM och bara kör 3G/WCDMA.

Moto G är överskattad, låst och begränsad jämfört med Kina-mobiler (och nu var det kinamobiler som diskuterades).

Enligt xiaomi.com stöds alla svenska 2G/3G-frekvenser på MI2S och MI3 (fast MI3 har inte kommit ut i den version som fungerar i Sverige, dvs den med Snapdragon 800). De är rätt så trevliga, man kan köra MIUI (som är den Android-version som används) även på andra lurar så man kan testa om man gillar det.

Last edited: 25 dec 2013
    KungOlav gillar detta.
  12. DaKKs

DaKKs Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    65

MINA ENHETER

Uhm, verkligen? Moto G är praktiskt taget en Nexusenhet. Och det var bara ett alternativ. Liknande prestanda för liknande pris. Upplåst bootloader och det fanns custom rom och custom recovery en vecka efter att den släpptes.

Och kinamobiler är knappast kända för att ha nån vidare utveckling. Speciellt när majoriteten inte ens har släppt källkod. De få kinamobiler som har tredjepartstöd är inte i närheten så populära.

KungOlav gillar detta.
  13. mfm

Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Vilken Moto G kostar $150 inkl frakt och allt från UK? Ingen, den billigaste kostar motsvarande $212 med 8GB ej expanderbart minne (och då antar jag naivt att man kan få "free super saver" till Sverige).

Vill man ha Nexus får man köpa Nexus. Vill man ha något som är prisvärt och fungerar kan man köpa en Kinamobil.

Det är inte längre någon större skillnad på nya versioner av Android, ingen märker om det är 4.1 eller 4.3 på en mobil längre. Så versionshysterin är ganska omotiverad.

Sen är det ganska mycket utveckling till en del Kina-mobiler, men då att lägga till smarta och användbara funktioner, inte måste-porta-cm-11-bara-för-att.

KungOlav gillar detta.
  14. DaKKs

DaKKs Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    65

MINA ENHETER

De mest prisvärda kinamobilerna är i samma prisklass dvs, 1500 och uppåt. Och nu talar jag inte om "very good 4" quad core mtk6589 phone".

PS: Ja, man kan få free Super saver till sverige.

Det finns även mainstreammobiler som är prisvärda. De är få, men de finns. Och de är minst like pålitliga som kinamobiler. Jag tror att du har tagit ditt europeiska märkeshat lite för långt.

Skulle nog säga att KitKat har ett bra antal förbättringar.

Precis, en del. De vanligaste kinamobilerna har ingen vidare utveckling. Börjar du kolla på Xiaomi, Faea, ZTE, Huawei, Meizu och liknande som har rätt bra utveckling så börjar du även komma upp i pris. Även om de är markant billigare än europeiska konkurrenter.

De mest prisvärda och sålda kinamobilerna är Mediaktek baserade, typ noll utveckling. Även om MTK har nu släppt källkoden.

KungOlav gillar detta.
  15. mfm

Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Ja, prisvärda mainstream är LG 4X, Acer Liquid E2 (som är en typisk kinamobil) och så finns det... ja det var visst hela listan.

Säkert, men enda vanliga användare märker är att allt på statusraden är enfärgat och att det finns "Snudda och betala" och "Utskrift" på inställningar.

För ingen av Huawei, Xiaomi, etc använder mediatek? Nu är du nog ute och cyklar... Finns MIUI, LeWa-ROM och en massa egenhackade kinesiska, ryska osv ROM. Sen finns även t.ex. GravityBox som bygger på xposed framework som utvecklades för att lägga till nya funktioner till MTK6589-mobiler även om det nu stödjer fler. Det krävde inte heller en massa källkoder.

KungOlav gillar detta.
  16. flat7

Mottagna gillanden:
    515

MINA ENHETER

Tillbaka till ämnet. Har ej testat Zopo men kör nu med en Neken N 6 som har likheter med I ocean som du listar. Sambon kör iphone 4 och jämfört med den så är Neken en uppgradering anser jag.

- Bättre kamera
    - Stor 5" full HD display
    - Den kör Android...

Nackdel är avsaknaden av 900mhz 3g men i ärlighetens namn så har jag ej lidit av detta ÄNNU. Bättre täckning än med min gamla lg 4x hemma.

Sent from my neken N6 using Tapatalk

KungOlav gillar detta.
  17. DaKKs

DaKKs Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    65

MINA ENHETER

Vilken har du, flat7? N6 eller N6A?

KungOlav gillar detta.
  18. flat7

Mottagna gillanden:
    515

MINA ENHETER

Neken N6 1gb/16gb

KungOlav gillar detta.
  19. KungOlav

Mottagna gillanden:
    4
    Operatör:
    Tele2

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Platta:
    MiPad 1
    ROM:
    MIUI 7
    Info:
    64GB
    Meizu MX3

Tack för alla svar, gillar att det blev lite debatt också, intressant!
    Har nästan 100% bestämt mig för att beställa en Meizu MX3 - 32gb modellen från lightinthebox.com.
    Schysst pris för en telefon som verkar grym. Är det någon som har några invändningar till varför inte MX3:an vore ett bra köp?
    Skulle vara bra att få lite guidance från någon med mera insikt i telefonvärlden än jag själv.

20. mfm

Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Det beror väl på vad du är ute efter. Själv tyckte jag aldrig om MX2 fast jag provat den flera gånger, tyckte knapplayouten var konstig.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.