Besviken som fan på Telenor, eller är det bara jag som tycker jag har rätt?

Diskussion i 'Telenor & Vimla' startad av Marooned, 9 jan 2014.

  1. Marooned

    Marooned Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2012
    Inlägg:
    1 252
    Mottagna gillanden:
    243
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max
    Platta:
    iPad 9.7" (2018)
    Gick över till Telenor för 1 år sedan och varit skitnöjd fram tills nyligen. Då följande händer.

    Ska sägas att jag tog ett abonnemang för 449kr/mån där mobilen blev "gratis" via att potten tog hela månadskostnaden för mobilen.

    Så när Sony Z1 kommer ut blir jag så sugen att jag tänker, men om jag går ner i abonnemang (alltså månadskostnaden) och tar den så blir inte det mycket dyrare (529kr/mån) räknade jag ut. Så sagt och gjort, jag ringer Telenors kundtjänst och pratar med en trevlig snubbe.

    Jag frågar han om det är okej att ta ett billigare abonnemang bara för att minska den nya kostnaden som den nya mobilen medför. Inga problem säger han. Notera det.

    Så vi fortsätter prata på och jag frågar han om månadskostnaden blir 529kr/mån som jag hade räknat ut. Han sa att det stämmer att den nya månadskostnaden blir isåfall 529kr/mån om jag plockar ut en Sony Z1 och tar Telenors medium abonnemang. Jag frågade honom flera gånger om att det verkligen blir 529kr/mån, han säger ja. Frågar även om det kommer medföra några extra utgifter för att jag byter eller tar ut en ny telefon.

    Nej säger han.

    Sagt och gjort. Jag lägger beställningen och byter abonnemanget direkt. Mobilen kommer på releasedagen och så vidare. Första fakturan är högre, men jag tänker att det är nog för att kostnaden för det gamla och nya abonnemanget bakades ihop den månaden för att jag bytade.

    Men icke. Nästa månad samma igen. 769kr. Så jag kontaktar Telenor varför fakturan är så hög och inte på 529kr. Får du som svar att det är för att jag betalar även på den telefon (Samsung Note 2) som ingick "gratis" i det gamla abonnemanget.

    Den tänkte ju inte jag på när jag gjorde allt detta. Det jag tycker då är att killen i telefon på Telenors kundtjänst borde informerat mig om det. Jag frågar honom flera gånger när vi pratade om månadskostnaden skulle bli 529kr som han varje gång sa att det skulle den.

    Jag frågade om det skulle bli några extra utgifter eller liknande. Nej svarade han.

    Så jag förklarar detta för dom när jag mailar. Dom säger att dom inte kan göra något åt det utan "ord står mot ord" i princip. Jaha?

    Jag menar på att det är ju hans jobb att kunna ge rätt information. Jag hade aldrig tagit ut den nya telefonen eller ändrat abonnemanget om jag vetat att det skulle bli så här. Det sa jag t om till honom att om det blir dyrare än dom 529kr/mån så var jag inte intresserad.

    Han måste ju ha sett på sin dator framför sig info om mitt abonnemang och allt och kunnat säga att om jag ändrar abonnemanget så får jag börja betala för den gamla telefonen? Eller?


    Jag tycker det är sjukt dåligt stil av dom för det första att han som får betalt av dom för att ge rätt information inte kan göra det. Sen att inte Telenor bryr sig är ju en annan sak. Men borde man inte värna om sina kunder? Jag sa till dom att detta måste ju gå att lösa, då jag uppenbarligen tycker att det är killen på kundtjänsts fel att det blev som det blev. Men dom bara ignorerar det.

    Visst, jag skulle kunnat kolla upp att det abonnemanget jag hade för 449kr/mån var speciellt att potten tog mobilkostnaden. Men det var ju därför jag ringde kundtjänst? För att få svar på om det fanns några extra utgifter eller liknande vid byte av abonnemang och uttag av ny telefon.


    Hela tiden när jag mejlat Telenor har jag fått känslan av att, vi är ett stort företag och oavsett om killen i kundtjänst inte gav rätt information kan inte du göra något åt det.

    Sjukt besviken är jag och inte fan är det kul att betala 769kr/mån för ett rätt kasst abonnemang. Kommer antagligen aldrig ha Telenor igen (om dom skulle ordna upp detta så skulle jag absolut ha kvar det) men det verkar ju knappast troligt. Det jobbiga är att Telia var det jag gick över ifrån då det bara är dyrt och deras täckning inte alls är som den engång var. 3 finns inte en chans att jag skaffar. Så vad fan ska man ha sen då när Telenor går ut...

    Nåja, blev långt inlägg. Men min fråga är väl mest, tycker ni att jag är ute och cyklar här? Visst borde kundtjänst kunnat informera mig om att kostnaden skulle bli som den blev pga abonnemanget ändrades osv.
     
  2. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 955
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Kundtjänsten borde, snarare skulle, ha informerat dig om den totala månadskostnaden ett telefonbyte skulle innebära. Har du skrivit på ett skriftligt avtal eller var det telefonsamtalet de räknade som avtalet? Om de kör telefonsamtalet som avtal, begär ut inspelningen av det och se vad som sägs där. Annars kan du begära ut en avtalskopia för att se vad du skrivit på.

    Tyvärr kan en säljare i princip säga vad som helst, bara det skrivs på ett avtalspapper som kunden godkänner så är det rätt.


    Men skillnaden mellan 529kr och 769kr är så pass stor så att oavsett skulle han informerat om den - även om man på ett sätt kan se det som att du som kund borde förstått att det var för bra - men du ringde ju inte in i syftet att göra bytet först utan för att höra efter vad det skulle kostat.

    Men som sagt:
    -Begär ut avtalskopia, antingen samtalet eller det skriftliga.

    Gällande ny operatör, du får ju väga näten mot varandra.
    -Är du nöjd med Telenors 2G och 4G-täckning, välj Tele2.
    -Är du nöjd med Telenors 3G-täckning, välj 3.
    -Är du missnöjd med Telias 3G-täckning, välj inte Tele2.
    -Är du nöjd med Telias 3G-täckning men inte med deras 2G och/eller 4G-täckning, välj Tele2.
    Det finns lite olika val, operatörerna samarbetar ju lite olika kring näten och på grund av detta är det inte helt enkelt att få helt olika nät. Men Telia och 3 har inget nätsamarbete, samma sak med Tele2 och 3 samt med Telenor och Telia.

    Sen finns det ju missnöjda kunder hos alla operatörer, så om du inte testat själv - gör det. Jag kommer nog inte skaffa Tele2 igen som huvudoperatör pga min erfarenhet från deras kundtjänst och sätt att hantera felanmälningar samt bristande kapacitet i nätet - men min erfarenhet betyder ju inte att du skulle få dålig erfarenhet av Tele2. :)


    Skickat från min iPhone 5s.
     
  3. Marooned

    Marooned Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2012
    Inlägg:
    1 252
    Mottagna gillanden:
    243
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max
    Platta:
    iPad 9.7" (2018)

    Var en inspelning. Men den minns jag och där sägs ju inget mer än ja och nej. Inget om mina frågor angående kostnaden osv. För han sa ju "nu startar jag inspelningen, svara bara ja eller nej" sen när det var klart sa han "nu avslutar jag inspelningen". Så den lär väl knappast hjälpa?
     
  4. dragontrumpetare

    dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    3 671
    Mottagna gillanden:
    331
    Telefon:
    SONY Xperia 10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Hmm.. men bara en fråga, varför så avig mot 3? Blev lite nyfiken. :-)
     
  5. kendobendo

    kendobendo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 feb 2011
    Inlägg:
    2 325
    Mottagna gillanden:
    636
    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root
    Bäst är att alltid ta såna här frågor via mail. Då har du allt dokumenterat. Ett tips för framtiden, sorry att de inte hjälper dig just nu dock.

    Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk
     
  6. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 955
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    Information om priset ska framgå i inspelningen också, det avtalade priset så att något finns att återgå till och se vem som har rätt. :)


    Skickat från min iPhone 5s.
     
    Last edited: 9 jan 2014
  7. Marooned

    Marooned Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2012
    Inlägg:
    1 252
    Mottagna gillanden:
    243
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max
    Platta:
    iPad 9.7" (2018)
    Verkligen alla jag känner som har det eller har haft det har varit missnöjda.

    Ok, ska maila dom om inspelningen. Tack.
     
    Last edited: 10 jan 2014
  8. KUMAz

    KUMAz Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 maj 2011
    Inlägg:
    67
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Intressant för oss andra att höra hur detta löser sig så fortsätt gärna att uppdatera tråden med vad som händer i ärendet :)
    Har du långt kvar att betala på den gamla telefonen?
     
  9. Mrhoyt

    Mrhoyt Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2010
    Inlägg:
    2 452
    Mottagna gillanden:
    1 118
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Apple iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Apple iPhone 12
    Platta:
    Apple iPad 8th Gen
    Telefonen var aldrig gratis från början den hade ett visst tillägg (säkert 200 eller 250kr) per månad som du fick som månadsrabatt, sedan när du bytta abb. så försvann den månadsrabatten och ändrades till din nya.

    Dåligt att han ljög för dig men du vet han får ju sälja och tjänar bättre då...
     
  10. Marooned

    Marooned Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2012
    Inlägg:
    1 252
    Mottagna gillanden:
    243
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max
    Platta:
    iPad 9.7" (2018)
    1 år har jag kvar på den gamla...

    Ska uppdatera. Har mailat Telenor om att få ut inspelningen.
     
  11. Mrhoyt

    Mrhoyt Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2010
    Inlägg:
    2 452
    Mottagna gillanden:
    1 118
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Apple iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Apple iPhone 12
    Platta:
    Apple iPad 8th Gen
    Kolla mina sidor, när jag la till en Xperia Z till mitt abb. så dök inspelningen upp på mina sidor som en .mp3
     
    Marooned gillar detta.
  12. Tokas

    Tokas Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jun 2010
    Inlägg:
    569
    Mottagna gillanden:
    332

    MINA ENHETER

    Jag är ganska säker på att din inspelning bara kommer att innehålla kostnaden för din nya telefon separat, då det du gjort är att först göra ett abonnemangsbyte som INTE kräver någon form av inspelning eller avtal, och sedan lagt till en extra avbetalning på 24 månader på en ny mobil som kräver avtal och inspelning.

    Det är därför han sa i inspelningen att du bara skulle svara "ja" eller "nej", för frågan han ställer dig är i stil med "Är det okej att Telenor lägger till en extra kostnad varje månad på XXX kr i 24 månader".

    Jag är ganska säker på att han håller tyst om den totala kostnaden i inspelningen. Kanske inte för att han skulle blåsa dig, för jag vet att hans bonus på en extra telefon är mer eller mindre obefintlig i det sammanhanget, utan kanske mer som en reservation ifall han räknat rätt eller gjort någon annan tabbe.
     
  13. dragontrumpetare

    dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    3 671
    Mottagna gillanden:
    331
    Telefon:
    SONY Xperia 10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Ok. Själv har jag bara positiva upplevelser av tre och skulle i stort sett inte kunna tänka mig någon annan operatör. Tyvärr så är jag visserligen inte så förtjust i tres nya policy vid förlängningar och när man som redan gammal kund vill skaffa ännu ett abonnemang. Tre ser numera en som ej redan kund vilket gör att man inte får förlänga trots man skött sig. Vilket mig veterligen de flesta företag inte gör. Är man kund, och man sköter sig, så brukar inte detta innebära några problem att fortsätta vara det. Jag får alltså inte ta del av nya erbjudande p g a prickar. Jag kan inte ens sänka priset. Men utöver det är jag väldigt nöjd med tre.

    Men jag brukar säga, bara för att andra haft problem med en operatör innebär detta inte att just du skall få liknande problem. Har det varit något problem, så har tre i stort sett alltid gjort vad de utlovat. Men får hoppas du hittar en bra operatör som du trivs med.
     
  14. TazZy

    TazZy Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 sept 2010
    Inlägg:
    2 263
    Mottagna gillanden:
    188

    MINA ENHETER

    Hade varit lika arg och besviken som du är om det hände mig, detta ligger helt klart på telenor. Tråkigt att det hände och hoppas det löser sig.
     
  15. darkshippo

    darkshippo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2011
    Inlägg:
    2 161
    Mottagna gillanden:
    1 147
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    IPhone SE 2020
    Telefon 3:
    IPhone 7
    Platta:
    iPad 12,9 M1
    Men vänta lite. Du tecknade ett avtal med 24 månaders bindningstid där en telefon ingick (Note 2). Efter 12 månader blir du sugen på Z1 och förlänger abonnemanget med 24 månader. Om så är fallet så måste du naturligtvis betala Z1 som en delbetalning utöver abonnemangskostnaden. Eller har jag fattat fel?

    Skickat från min Nexus 4 via Tapatalk
     
  16. Mrhoyt

    Mrhoyt Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2010
    Inlägg:
    2 452
    Mottagna gillanden:
    1 118
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Apple iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Apple iPhone 12
    Platta:
    Apple iPad 8th Gen
    Hos Telenor kan man byta abb. fritt både upp och ner under bind.tid man kan även lägga till fler telefoner utan att förlänga bindningstiden på själva abonnemanget (dock blir den nya enhetens avbetalningstid 24 månader, alltså längre än abbet i sig).

    Blir som att köpa en telefon hos valfri butik med avbetalning, fast det hamnar på samma faktura som abbet.
     
    darkshippo gillar detta.
  17. darkshippo

    darkshippo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2011
    Inlägg:
    2 161
    Mottagna gillanden:
    1 147
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    IPhone SE 2020
    Telefon 3:
    IPhone 7
    Platta:
    iPad 12,9 M1
    Tämligen meningslöst om man inte får någon rabatt på telefonen.

    Skickat från min Nexus 4 via Tapatalk
     
  18. Mrhoyt

    Mrhoyt Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2010
    Inlägg:
    2 452
    Mottagna gillanden:
    1 118
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Apple iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Apple iPhone 12
    Platta:
    Apple iPad 8th Gen
    Ja de kan man väll tycka, bekvämt med 1 räkning kanske samt att om man ändå tänkt köpa en mobil på avbetalning så slipper man en extra UC om man tar den genom ett existerande abb hos telenor...
     
  19. Marooned

    Marooned Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2012
    Inlägg:
    1 252
    Mottagna gillanden:
    243
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max
    Platta:
    iPad 9.7" (2018)
    Helt fel. Läs om första inlägget.
     
  20. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 955
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    Har det hänt något mer? :)


    Skickat från min iPhone 5s.