[Beta] Bankr

Diskussion i 'Applikationsutveckling' startad av stantemo, 19 dec 2022.

1. stantemo

stantemo Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    84

MINA ENHETER

jag har kikat i loggarna men kan inte se något som gått fel. jag körde precis en tvingande synk på rubbet så testa med den senaste versionen 1.1.87 (8) av appen. Man kan se versionsnummer i inställningarna i appen längst ner vid länken till Bankrs hemsida.

2. kingofmate01

kingofmate01 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    353
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung galaxy pro 6 Xcover

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Nu tänker den inte längre, så din lösning funkade

Uppdaterat.

Dock så uppdaterar den inte ifrån min bank står stilla sen den 21e, den dagen jag synka de manuellt

3. stantemo

Mottagna gillanden:
    84

MINA ENHETER

Jag rensar ditt konto och ser om den vaknar till vid nästa sync. Du behöver inte lägga till banken igen.

edit: gjorde en sync och om det fortfarande saknas transaktioner efter den 21:e får du gärna testa att ta bort kopplingen och lägga till den igen. En sista utväg är att jag tittar på din data men då behöver du ge mig OK på det.

Last edited: 23 dec 2022
  4. kingofmate01

Mottagna gillanden:
    353
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Tog bort banken, lade till den igen, uppdaterad och fin :)

Men frågan är om den uppdaterar om det händer något på kontot?

Nu plingade det precis till, första över 1 kr ifrån ena kontot till andra, fick då att jag hade 1499 kvar på kontot jag skickade ifrån (var 1500), ska man inte få notis att man har fått över 1 kr på kontot man förde över till?

//J

5. stantemo

Mottagna gillanden:
    84

MINA ENHETER

Har en kompis som också testat med Swedbank och han hade också synkproblem. När han kopplade sin bank så blev det fel och han fick trycka på länken som då visas på Översikten för att starta sign-flödet igen. Hade du samma problem när du kopplade din bank kanske? Har tyvärr inte Swedbank själv så det är svårt att testa hur de beter sig när jag synkar så ofta som jag gör. Kan hända att de blockar synkningen om de tycker den kommer för ofta.

Har du båda kontona kopplade i Bankr med påslagna notiser? Isf ska du få två notiser, en för varje konto som förändrats. Notiserna visar 2-3 rader. Första raden är kontonamnet, andra raden är skillnaden av kontobalansen mellan synkningarna och tredje raden visar nuvarande balans inom hakparenteser.

Det kan vara så att notiserna inte funkar helt än. Gjorde bara syntetiska tester från servern men testade aldrig att faktiskt flytta pengar på riktigt. Ska kolla på det också. Tack för inputen.

6. kingofmate01

Mottagna gillanden:
    353
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:

Fick en notis, men tror inte det var ett "synligt" konto för appen, men kan ha fel.

Gjorde ett nytt test, men ingen uppdatering, sen kan det kanske ha med WiFi:t på jobbet att göra, ska testa med enbart mobildata aktiverat.

7. stantemo

Mottagna gillanden:
    84

MINA ENHETER

Jag missade att skriva att jag även tog bort de id'n som din telefon lämnat ifrån sig. Id't används när notisen ska skickas så den vet vilken enhet den ska skicka till. Id't sparas bara när appen startas från att ha varit död. När appen uppdateras skapas ett nytt Id och skickas till min server. Det var kanske därför du inte fick alla notiserna. Appen är i BETA som sagt :D

Har man dolt kontot i appen så ska man inte få någon notis för det kontot.

Synkningen till Swedbank verkar funka så där så jag tänkte fixa ett konto hos dem som jag kan labba med.

8. kingofmate01

Mottagna gillanden:
    353
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Okej, gött med info.

Är sån som skickar allt och kanske skriver för onödiga kommentarer (stressfaktorn är hör hos mig)

Men gött med snabb respons ifrån din sida, underbart att du öppnar ett konto hos Swedbank, hoppas på en lösning :)

Kul med BETA tester :) Love It

bernard och stantemo gillar detta.
  9. stantemo

Mottagna gillanden:
    84

MINA ENHETER

Har skapat två konton hos Swedbank nu och gjort en överföring från min "vanliga" bank. Får se om den synkar sen.

En sak jag märkte när jag kopplade banken var att Swedbank hade slutdatum för transaktionshistoriken (dagens datum) så det kanske är så att de inte lämnar ut data för framtida datum. Är det så behöver jag isf kontakta Nordigen och se om de kan göra något åt det. Annars kommer tyvärr Swedbank behöva plockas bort från appen. :(

10. NiklasO

NiklasO Android Apprentice Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1 890
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Aj då. Jag har också Swedbank. :/

11. stantemo

Mottagna gillanden:
    84

MINA ENHETER

Har testa lite mer med Swedbank nu. Själva kopplingen går bra sedan jag ändrade hur snabbt den ska återvända till Bankr. Tidigare väntade den en kort stund bara vilket Swedbank och några andra banker inte gillade men efter ändringen verkar detta funka bra. Nackdel är dock att man behöver vänta på att sidan ska ladda klart och det tar en bra stund på ex. Swedbank.

Sen är det tråkiga att Swedbank inte synkas efter ens koppling. Allt innan kopplingen är gjort verkar synkas men inget som skett efter. Har kollat lite i Swedbanks dokument men kan inte se att de har några begränsningar. Skulle ev. kan vara något med Nordigens implementation mot Swedbank.

kingofmate01 gillar detta.
  12. Sluz

Sluz Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    18

MINA ENHETER

Grymt jobbat!

Rekommenderar att du dubbelkollar (om du inte redan gjort det) så att det inte strider mot gällande lagar och regelverk samt de tillstånd som behövs för att få tillhandahålla dessa tjänster, för att det inte ska stå dig dyrt i framtiden.

Bifogar svaret jag fick från finansinspektionen när jag senast försökte göra något liknande. Deras svar får du tolka som du vill men det är främst det sista stycket i svaret som potentiellt kan innebära lagliga hinder.

Bifogade filer:

Last edited: 24 dec 2022
    stantemo gillar detta.
  13. stantemo

Mottagna gillanden:
    84

MINA ENHETER

Hade inte koll på det. Ska lusläsa. Tack för infon.

Edit: Har läst på lite nu. Verkar som att jag kan ansöka om undantag för tillståndsplikt och ev. behöva förändra min försäkring jag har i bolaget. Det tråkiga är att ett sådant undantag kostar 120 000 kr att ansöka om och 100 000 i årlig tillsynsavgift. :(

Ska kontakta Finansinspektionen och höra om min app faller inom ramen för vad som står i lagen. I princip är ju appen bara ett sätt att visa information som redan Nordigen har tillstånd till att hämta då det är med Nordigen som användaren ingår avtal med för att ge tillåtelse att hämta datat. Nordigen har ju ett gratisalternativ som räcker för att hämta den data Bankr behöver och appen kan inte hantera pengar på användarens konto så i princip är appen bara en grafisk representation av json-data.

Kostar det 100k om året är ju appen rätt körd tyvärr :(

Last edited: 26 dec 2022
    bernard gillar detta.
  14. htiawe

htiawe Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    213
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    OnePlus 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    OnePlus 8 Pro
    Info:
    Lawnchair Launcher alt Nova
    Telefon 2:
    iPhone 11 Pro
    Telefon 3:
    P40 Pro+
    Härlig app!
    Går det att ställa om så man slipper alla decimaler? Tycker det borde räcka med två för de flesta

15. stantemo

Mottagna gillanden:
    84

MINA ENHETER

Om du menar i notiserna så är det fixat nu :) det kan hända att du behöver välja land under profil-inställningarna. Men den ska välja engelska som default. Har du hittat något annat ställe det visas många decimaler får du gärna säga vart.

16. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 196

MINA ENHETER

Väldigt bred privacy policy. Fin app men lite obehaglig policy.

Vad innebär public interest? Tror inte du får basunera ut vem som är kund i vilken bank hursomhelst.
    Och du/weio får bara dela med vilka du vill?

Exakt vad är inne i etc?

Det kan man inte tacka nej till, man kan bara ändra vad som är offentligt :-/

:-/

fast man måste ha ett konto för att använda tjänsten? Finns bara en knapp och det är sign in with Google?

Last edited: 28 dec 2022
    chrkad, stantemo och Rocco420 gillar detta.
  17. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 196

MINA ENHETER

Följer du verkligen Nordigens/GoCardless sin ToS?

Där står det att du skall ha tydliga länkar till SPs policy (service provider==GoCardless/Nordigens) men i din startvy har du enbart din egna ToS och PP.

Inuti din PP/ToS så står det:
    Så man ger alla service providers carte blanche enligt Bankr PP/ToS. Låter inte som om den överensstämmer med GoCardless/Nordigen.

Låter också som det inte ens är lagligt/håller i domstol eftersom du aldrig specificerar vilka det är och ännu mindre länkar till dem. Man kan ju inte godkänna något man inte vet vad det är.

Last edited: 28 dec 2022
    stantemo och Rocco420 gillar detta.
  18. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 196

MINA ENHETER

Nu till appen:

1. Lagt til ett konto.
    Kod:
    https://bankr.wieoapps.com/redirect?to=app
    öppnar inte appen.

2. Öppnar man appen och får unlock-viewen kan man trycka bakåt så ser man banker och innehav utan att använt sig av biometri/pin. Nej jag har inte unlock by default.

3.
    Den finns inte i appen? Har V.1.1.87 (9)

stantemo och Rocco420 gillar detta.
  19. stantemo

Mottagna gillanden:
    84

MINA ENHETER

Tack för feedbacken på användaravtalet! Den biten är inte alls klar och jag har mer eller mindre bara fyllt i en så bred sådan som möjligt för att blidka Apple och Google’s krav på att det ska finnas någon för att man ens ska få igenom appen för öppen beta eller intern test. Det ska alltså göras om och målet är att samla in minimalt med info om användaren/banken när alla buggar är utredda. Nu behöver jag spara lite mer info än vad jag själv vill och den största orsaken hittills är att en transaktions beskrivning ligger i ett fält i en bank och ett annat fält hos en annan bank. Som utvecklare suger det men enda sätter är att testa så brett som möjligt och det är det jag gör just nu.

När det kommer till biten med att sälja användardata kommer det aldrig hända. Enda gången jag ev kommer lämna ut information är om lagen kräver det men då inte hur lättvindigt som helst.

Om appen någonsin säljs till ett annat företag är det endast koden som byter händer. Användardatan kommer aldrig lämnas ut. Jag är inte ute efter att bygga ett community eller liknande där värdet finns i användarnas beteende eller för att rikta annonser utan appens enda syfte är att göra livet lite lättare för användaren :)

alla opt-in/opt-out-grejer kommer förtydligas i både appen och användaravtalen när jag själv vet vad minimum kommer vara. Allt är som sagt fortfarande i beta och jag är väldigt, väldigt tacksam för ALL input :) Som mest kommer jag kika på användardatat för att kunna visa hur många användare som kopplat en specifik bank eller vilket land som appen är mest populär i.

Nu till dina synpunkter om appen.
    1. Det där ser konstigt ut. Länken saknar parametrar ser det ut som. Ska undersöka under morgondagen. Vilken enhet och android-version kör du? Har märkt i emulatorn ibland att redirect till appen inte alltid funkar och jag har inte listat ut varför.
    2. Har du pin/biometric på i övrigt i telefonen eller är det av? Bankr ska använda sig av telefonens säkerhet så har du ingen säkerhet påslagen där i så gör unlock-skärmen i Bankr inte så mycket men än att bara vara en sak till att trycka sig förbi. Man ska inte kunna ta sig förbi låsskärmen med swipe eller med fysiska knappar om telefonens säkerhet är påslagen. Går det så har du hittat en bugg :)
    3. Detta fanns i en tidigare version som aldrig kom ut i öppna betan men har försvunnit då jag försöker skala bort så mycket som möjligt. Den biten som är kvar under profilen är vad jag vill kunna ”störa” användaren med. Viktiga/kritiska ändringar kommer alltid skickas ut info om men vill man ex ha notiser/mail om att Bankr fått någon ny feature, stöd för fler banker så kan man välja att få det där.

edit: En sak jag missat att skriva/informera om är att inför release av appen kommer jag radera alla användarkonton och all data. Så om man lekt runt och döpt om eller sorterat sina konton får man göra om kopplingen och döpning/sortering om man vill fortsätta använda appen.

Last edited: 30 dec 2022
    Rocco420 och Zooklubba gillar detta.
  20. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 196

MINA ENHETER

Ett av de lättare sätten att försäkra sig är verified app links. Det fungerar dock enbart med en version från Play. Men du kan givetvis testa på emulatorn med adb shell.
    Verify Android App Links  |  Android Developers

Angående 2 så är det en bugg. Ja jag har pin och fingeravtryck inlagt på telefonen. Fungerar fint med andra bankappar.

Ser ut som om du ignorerar att en användare avbryter prompten. BiometricPrompt  |  Android Developers
    Alternativt så skyddas inte vyerna ordentligt.