[Beta] Bankr

Diskussion i 'Applikationsutveckling' startad av stantemo, 19 dec 2022.

  1. stantemo

    stantemo Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jul 2009
    Inlägg:
    751
    Mottagna gillanden:
    83

    MINA ENHETER

    Super!

    Jag har missat att uppdatera min assetlinks med fingerprinten till den publika betan.

    Ska kika på 2:an, tack för inputen. Gjorde några ändringar på "lock"-screen för några dagar sedan som nog är anledningen till att det inte funkar som det ska. Den hanterar användarens avbryt fint i iOS så jag har tänkt på att ta hand om det men nog missat någon variant för android. Har testat alla möjliga sätt att avbryta, till och med om användaren kopplar in tangentbord :)
     
    bernard och Zooklubba gillar detta.
  2. stantemo

    stantemo Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jul 2009
    Inlägg:
    751
    Mottagna gillanden:
    83

    MINA ENHETER

    Har skickat upp en ny version 1.1.87 (11) som bör hantera låsskärmen bättre. Kolla gärna och återkom.
     
    bernard gillar detta.
  3. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    Fungerar mycket bättre.
     
    bernard och stantemo gillar detta.
  4. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 391
    Mottagna gillanden:
    1 740

    MINA ENHETER

    Fick du svar från Finansinspektionen?
    Låter ju tråkigt om kraven är sådana. Den typen av avgifter hämmar ju innovation rejält, speciellt från indieutvecklare och mindre aktörer. Men appen du utvecklar är ju något som många användare har efterfrågat i ett flertal år. Du har ju ett färdigt koncept redan, du kan inte erbjuda lösningen till något företag som redan har tillstånd från Finansinspektionen, och göra en hacka på vägen?

    Risken är väl att du väckt den björn som sover, om du kontaktat Finansinspektionen. Du kanske borde ställa frågorna "hypotetiskt".
     
  5. stantemo

    stantemo Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jul 2009
    Inlägg:
    751
    Mottagna gillanden:
    83

    MINA ENHETER

    Nej inte än. Dock är min tolkning av lagen sådan att mitt företag inte är tredjepart så som lagen beskriver det. Appen (inkl. backend) har aldrig någon direkt koppling till banken och är inte det som faktiskt möjliggör hämtningen av datat från banken. Bankr är i de fallen man vill koppla en bank helt beroende av de avtal användaren ingår med en tredje part. Det är Nordigen (eller vilken service provider som helst) som är tredje part och det är dem som användaren ingår avtalet med för att koppla en bank. Min app är bara till för att presentera den datan som användaren gett Nordigen tillåtelse till att hämta, i en grafisk och användarvänlig vy :) Avtalet mellan användaren och mitt företag ger mitt företag tillåtelse att hämta datat från Nordigen.

    Så man kan se Bankr som en dum klient som kan presentera (strukturerad) data som kommer från en leverantör man godkänt.

    Just nu håller jag på att gå igenom Nordigens PP/ToS för att se om de friskriver sig tredjeparts-rollen på något sätt. Gör de det behöver jag kontakta FI för klargörande.

    Bankrs användaravtal ska också skrivas om där det klart och tydligt framgår att det inte är Wieo/Bankr som användaren ingår avtalet med när den kopplar en bank. Appen går att använda utan att man kopplar en bank så det behövs ett användaravtal även för det. Men kopplingen till banken ligger som sagt utanför.
     
    bernard och Heleg gillar detta.
  6. stantemo

    stantemo Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jul 2009
    Inlägg:
    751
    Mottagna gillanden:
    83

    MINA ENHETER

    Nu fick jag tag i en person på FI och som väntat var svaret att de inte kunde svara om jag behöver tillstånd/undantag eller inte :P

    Men på min beskrivning av hur appen funkar och vad den kan göra så lät det som att den inte skulle behöva tillstånd eller undantag för att få säljas :)

    Nordigen gör just nu en ändring i sina certifikat mot alla banker och beräknas vara klara i slutet på Q3 vilket kommer påverka Bankr och er testare. Det som ni behöver göra är att koppla banken igen. Dock kunde de inte svara på i vilken ordning de tar bankerna (ca 2400 banker i Europa) så det kan hända att Bankr inte synkar era konton under en viss tid, om ni inte själva lägger till samma bank igen. Så under tiden de gör detta förlänger jag test-perioden till slutet på Q3.

    Ska också undertiden försöka få tag i någon jurist som kan hjälpa mig att tolka lagtexten. Skulle det vara så att FI har några synpunkter efter det så är det i värsta fall föreläggande om vite för att få mig att sluta med verksamheten. Så även om jag gjort allt rätt kan ju lagen tolkas annorlunda när det väl kommer till kritan men då blir konsekvensen förhoppningsvis inte större än att jag tvingas sluta sälja appen.
     
    bernard och bluppblupp gillar detta.
  7. stantemo

    stantemo Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jul 2009
    Inlägg:
    751
    Mottagna gillanden:
    83

    MINA ENHETER

    En liten update.
    Jag kommer i helgen rensa data där användaren inte har någon bank kopplad samt radera användarkontot. Så om du märker att ditt konto är raderat/slutat funka är det av den anledningen :)

    Förhoppningsvis hinner jag även fixa klart den senaste ändringen som hanterar "utgångna" bankkopplingar inför Nordigens ändring som jag nämnt här ovan. Så ev. kommer en ny version av appen också.
     
    Last edited: 13 jan 2023
    bluppblupp, Rocco420 och bernard gillar detta.
  8. bluppblupp

    bluppblupp Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 apr 2013
    Inlägg:
    193
    Mottagna gillanden:
    163
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro 256 gb

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro 256 gb
    Platta:
    iPad Air 5th Gen
    Övrigt:
    Nvidia Shield TV Pro 2019
    Signade upp mig som betatestare nyss, ska bli kul!
     
    bernard och stantemo gillar detta.
  9. stantemo

    stantemo Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jul 2009
    Inlägg:
    751
    Mottagna gillanden:
    83

    MINA ENHETER

    Härligt

    all feedback (saker som inte funkar eller sånt som du vill ska funka på nått annat sätt eller sånt du saknar) är guld värt så tveka inte att säga vad du tycker.
     
    bluppblupp gillar detta.
  10. Rocco420

    Rocco420 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 nov 2013
    Inlägg:
    807
    Mottagna gillanden:
    616
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10
    Ja va fan är väl bara köra, jag testar lite och återkommer om jag hittar något. Bra eller dåligt..

    Edit: inge Swedbank?
     
    Last edited: 13 jan 2023
    stantemo gillar detta.
  11. stantemo

    stantemo Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jul 2009
    Inlägg:
    751
    Mottagna gillanden:
    83

    MINA ENHETER

    nej tyvärr inte. De synkar inte längre fram än till den dagen du gjorde själva kopplingen så jag valde att ta bort möjligheten att koppla dem.
     
  12. Lobo

    Lobo Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2009
    Inlägg:
    646
    Mottagna gillanden:
    120
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Jag har en fundering.
    Ofta när jag vaknar så har jag aviseringar om att det tex dragits en summa och att samma summa sedan förts tillbaka. Är det nåt som banken sysslar med, eller är det appen? (Nordea).
     
  13. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    3 013
    Mottagna gillanden:
    2 120
    Fråga till utvecklaren: kan det vara så att det hämtats ett felaktigt saldo och när det rätta saldot hämtas så justeras beloppet?
     
  14. stantemo

    stantemo Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jul 2009
    Inlägg:
    751
    Mottagna gillanden:
    83

    MINA ENHETER

    Hej, det kan beror på att du inte valt vilken balans-typ som du vill ska användas för det specifika kontot. Du kan ändra detta under konto-inställningarna på den kopplade banken.

    När servern synkar kollar den vilken balans-typ användaren har valt och om detta inte är gjort av användaren så tar den första bästa den får vid synk-tillfället och notifierar ev. förändring.

    Har märkt att balanstyperna kan komma i olika ordning när den synkar så jag kommer fixa så användaren inte behöver sätta något själv.
     
  15. stantemo

    stantemo Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jul 2009
    Inlägg:
    751
    Mottagna gillanden:
    83

    MINA ENHETER

    Hej, Nej felaktigt kan den aldrig visa. Det den får från banken är det den visar. Sen om banken skickat fel värde är ett problem jag inte kan styra över tyvärr. Har du upplevt detta i det som visas i appen eller bara att du får notiser som visar fel? Är det det senare så svarade jag @Lobo@Lobo precis och det kan isf bero på samma problem som du upplever.
     
  16. stantemo

    stantemo Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jul 2009
    Inlägg:
    751
    Mottagna gillanden:
    83

    MINA ENHETER

    Livet kom i mellan så det blev tyvärr inget gjort med appen alls i helgen. Med andra ord är allt som det var innan (inkl. buggar :) )
     
  17. Lobo

    Lobo Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2009
    Inlägg:
    646
    Mottagna gillanden:
    120
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Ändrade balanstyp. Får se om det löser problemet.
     
    stantemo gillar detta.
  18. Lobo

    Lobo Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2009
    Inlägg:
    646
    Mottagna gillanden:
    120
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Ändrade
    Nope. Skumma händelser på kontot även inatt.
     
  19. stantemo

    stantemo Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jul 2009
    Inlägg:
    751
    Mottagna gillanden:
    83

    MINA ENHETER

    Kan du besrkiva vad som är skumt? Är det notiser som du inte förväntar dig, visar den fel balans i översikten eller är det transaktioner i listan som inte ska vara där, ex. en in och en ut med belopp som tar ut varandra?
     
  20. Lobo

    Lobo Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2009
    Inlägg:
    646
    Mottagna gillanden:
    120
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Det sista.