[Beta] Bankr

Diskussion i 'Applikationsutveckling' startad av stantemo, 19 dec 2022.

  1. stantemo

    stantemo Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jul 2009
    Inlägg:
    751
    Mottagna gillanden:
    83

    MINA ENHETER

    Ok, det är skumt. Servern synkar alltid de senaste två månaderna vart 5:e minut och skriver över all data som jag har sparat. Äldre månader lämnas som de är och synkas bara 4ggr/dag. Ska kika på vad man får tillbaka från Nordea. Om du har möjlighet får du skicka en screenshot på hur det ser ut för dig här eller i dm till mig.
     
  2. Lobo

    Lobo Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2009
    Inlägg:
    646
    Mottagna gillanden:
    120
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Första aviseringen kom 00.00. Andra vet jag inte.
     

    Bifogade filer:

    stantemo gillar detta.
  3. stantemo

    stantemo Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jul 2009
    Inlägg:
    751
    Mottagna gillanden:
    83

    MINA ENHETER

    Bara för att vara säker om att vi pratar om samma sak. Det är alltså notiserna som visar ett konstigt belopp och inte sidan med kontots transaktioner?

    Du hittar transaktionerna genom att trycka på kontot på översiktssidan.
     
  4. Lobo

    Lobo Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2009
    Inlägg:
    646
    Mottagna gillanden:
    120
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Ja, det är notiser jag har på skärmdumpen.
     
  5. Snah

    Snah Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 okt 2011
    Inlägg:
    620
    Mottagna gillanden:
    143

    MINA ENHETER

    Fantastiskt! Som användare av Bankdroid är detta underbart om det fungerar. Ska testas!

    @stantemo@stantemo Vet inte om jag förstått det du skriver om den "interna testgruppen". Är det samma sak som att ingå i betan?
     
    bernard och stantemo gillar detta.
  6. stantemo

    stantemo Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jul 2009
    Inlägg:
    751
    Mottagna gillanden:
    83

    MINA ENHETER

    Ok. Tack för feedbacken. Det enda jag kan tänka mig skulle vara om Nordea inte alltid skickar samma balanstyper. Så även om du valt en balanstyp kommer den isf inte hitta den när den får ny data och då skickar den en notis på första bästa balanstyp.

    Ska undersöka mera under veckan och helgen.
     
  7. stantemo

    stantemo Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jul 2009
    Inlägg:
    751
    Mottagna gillanden:
    83

    MINA ENHETER

    Härlig. Testa på :)

    den interna testgruppen är stängd då Google nu godkänt appen för publik betatest. Så om du följer länken i mitt första inlägg bör du komma rätt.
     
    bernard gillar detta.
  8. Lobo

    Lobo Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2009
    Inlägg:
    646
    Mottagna gillanden:
    120
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Funkar bra på dagarna, men varje midnatt kommer en sån där skum. I natt var den på ca 10000 kr.

    Tack för en bra app!
     
    stantemo gillar detta.
  9. stantemo

    stantemo Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jul 2009
    Inlägg:
    751
    Mottagna gillanden:
    83

    MINA ENHETER

    Jag har tagit bort device id hos alla användare som har kopplat Nordea. Döda appen och starta den igen så enhetens id sparas i databasen igen.

    Fortsätter problemet får du gärna skicka ett pm med den e-postadressen som står under din profil i appen. Jag behöver den för att kunna hitta just din användare och data. Jag behöver ev. jämföra det som finns sparat med det Nordigen skickar för att se om det är något i det som triggar att en notis ska skickas ut.

    Ingen annan användare har rapporterat samma problem så jag har lite för lite att gå på för att kunna felsöka vidare.

    Tack för inputen!
     
  10. Snah

    Snah Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 okt 2011
    Inlägg:
    620
    Mottagna gillanden:
    143

    MINA ENHETER

    Då är jag med. Följde betalänken det första jag gjorde. :)

    Testat lite nu och funkar med notiser. Kanon! Som jag saknat detta efter Bankdroid.

    Här är några tips på förbättringar, både ur användar- och "PR-synpunkt":

    - Låsskärmen för att logga in: Ha inte bara loggan utan även namnet. Du vill ju bygga varumärket.
    - Låsskärmen: Gör knappen "Lås upp" betydligt större, kanske inramad. Den kan även flyttas till var på skärmen man vanligtvis godkänner med fingeravtryck.
    - Ha även med namnet efter loggan när man är inne i själva appen av samma anledning som ovan.
    - Gör knappar liknande "Lås upp" större, exempelvis "Anslut bank".
    - Fråga om man vill ta bort demobanken när man lagt till sin första bank.
    - I mörkt läge syns knappen för inställningar nästan inte alls.
    - Sökknappen skulle jag ändra till ett förstoringsglas
    - Har bara fått en notis än. Den var på engelska. Om det inte finns redan, så fixa den på svenska också.
    - I beskrivningen av apppen på Google Play skulle jag lägga till att man får notiser när något ändras på kontona. Det tror jag är en stor "USP (Unique Selling Point)" som det så fint heter. Appar som listar ens bankkonton finns det redan en drös av. Rentav kan du på svenska nämna Bankdroid, även om den inte funnits på flera år. Ingen aning om folk fortfarande söker på det.

    Med Bankdroid kunde man lägga till flera konton/kort som inte är banker. Finns planer på att lägga till såna eller blir det för mycket mekande?

    EDIT: Går inte att stänga appen med bakåtknappen från låsskärmen för att logga in.
     
    Last edited: 21 jan 2023
    stantemo, Boegas och Heleg gillar detta.
  11. stantemo

    stantemo Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jul 2009
    Inlägg:
    751
    Mottagna gillanden:
    83

    MINA ENHETER

    Försöker hålla appen så ”ren” som möjligt så jag kommer nog inte lägga till appens namn i UIt eftersom det inte tillför något för användaren. Less is more är min filosofi :)

    Ska flytta ner Lås upp och göra den lite större.

    Ska se hur jag kan få till en bra lösning med demobanken. Vill att användaren ska använda den för att lära sig ta bort banker också så det behöver göras tydligare hur man gör det.

    Notisernas språk baseras på vilket språk du har satt i din profil. Kommer att ändra det så det är kopplat till din enhets id så jag vet vilket språk du föredrar på respektive enhet.

    Mer feedback på playstore infon tas gärna emot. Just nu är det bara uppslängt minimum så appen går igenom Googles/Apples verifiering.

    Bankr använder sig av leverantörer som implementerat psd2-direktivet vilket minskar omfånget på banker jämfört med Bankdroid. Just nu använder jag bara Nordigen men har planer på att lägga till Tink som har lite fler banker/institut. Dock kostar Tink en slant så det kommer först när jag ser att Bankr går runt på prenumerationsbeloppet.

    back-knappen på android är disablead då man kunde komma förbi låsskärmen invigda lägen om man tryckte på back. Man får trycka på holme-knappen så länge :)
     
  12. Snah

    Snah Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 okt 2011
    Inlägg:
    620
    Mottagna gillanden:
    143

    MINA ENHETER

    Okej! Mina tankar är så klart bara förslag, och vissa är bra men andra visar sig efter svar vara mindre bra. :) Att tänka utifrån användarperspektivet är så klart bra. Tänkte mer i termer av att bygga något stort, men inser att det ju inte riktigt är där du/appen är nu. Hur som helst är jag salig! Att få notiser direkt (ja, verkligen direkt för er andra läsare!) är något jag saknat enormt från Bankdroid-tiden. Du har löst ett av Snah-världens problem!

    Gött med flytt/förstoring!

    Ja, jag insåg det efter att jag skrivit inlägget. Efter att jag ändrat till svenska är alla notiser på svenska. Som sig bör.

    Demobanken: Kanske en tutorial första gången appen startas?

    Jag kan ge förslag på texten längre fram. Skulle tipsa osaliga iPhoneanvändare om att testa appen, men hittade den inte på Appstore, så antar att den inte gått igenom Apples verifiering än?

    Ja, insåg även det efter mitt inlägg att det skulle kunna bli ett enormt bök. Att sitta och pilla för att uppdatera enskilda banker/kort/aktörer som slutat fungera som @liato@liato gjorde med Bankdroid hela tiden vore ett hästjobb, speciellt för en nystartad app. Lösningen du valt är smartare och det är ju "riktiga" banker som är väsentligast. Prenumerationstjänst kan ju som du säger vara något på sikt, men då gärna för att få extra funktioner. Jag skulle föredra engångsbetalning i och för sig.

    Då förstår jag. Det är ju ingen stor sak, bara svepa bort appen istället i den ovanliga situationen att en vill stänga Bankr utan att ha "loggat in". Tror faktiskt att jag anmärkte på det för Bankdroid också för 10+ år sen, trots att jag knappast behöver det. Men allt ska ju testas!

    Har aldrig utvecklat eller deltagit i lansering av en app, men har deltagit i byggande av varumärken, så jag smyger in en av dessa "bygga något stort"-tankar: Googlade på "bankr" för att snabbt få upp den på Google Play. Fick istället en sjuhelvetes massa annat som också heter Bankr. Kan det skapa problem på sikt? Appen är ju som sagt inte på det stadiet än och du har säkert tänkt på det redan.

    Sist två till petitessförslag jag tänkt på (numrerar för att enklare kunna svara).

    1. La till ett kreditkort. "Kontot" fick då namnet "n/a". Det kanske kan ändras till något annat (inte minst eftersom "n/a" inte är en etablerad svensk förkortning). "Kreditkort"? Eller kommer "n/a" från Nordigen?

    2. I en bank har jag flera konton. I Bankr är ordningen på dem inte som hos banken. Ordningen blev:

    Konto 4
    Konto 2
    Konto 3
    Konto 1
    Konto 5

    Konto 1 och 4 på ombytta platser alltså. Alla konton är namngivna om det spelar någon roll.

    Tack för ditt jobb!
     
    stantemo gillar detta.
  13. NiklasO

    NiklasO Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    21 maj 2010
    Inlägg:
    3 329
    Mottagna gillanden:
    1 632
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Tinks Swedbankskoppling kanske funkar annorlunda? (hoppas)
     
    stantemo gillar detta.
  14. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    2 976
    Mottagna gillanden:
    2 102
    Jag tittade lite i API-et för Nordigen (funderar på att skriva en grej som utnyttjar deras API) och det är därifrån ordningen styrs, det är knappast Bankr kan göra något åt, däremot är det ju fullt möjligt att @stantemo@stantemo ger en möjlighet att sortera kontona.
     
    stantemo gillar detta.
  15. stantemo

    stantemo Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jul 2009
    Inlägg:
    751
    Mottagna gillanden:
    83

    MINA ENHETER

    Har inga tankar på att ”äga” marknaden för bankappar så det blir nog inte mycket marknadsföring eller annan aktiv varumärkesbyggande aktivitet. Gjorde ju appen mest av egoistiska skäl; saknade Bankdroid :D

    Det kommer nog aldrig bli fråga om engångskostnad för appen då jag har en månatlig kostnad per användare. Så för att täcka den blir det månadsprenumeration. Lägger jag till Tink så kommer varje användare som kopplar en bank via dem kosta några kr/månad också då de tar betalt för sin tjänst. Tyvärr tar de betalt så länge användaren inte själv avslutar sin användare hos dem och då blir det svårt för mig att hålla nere kostnaderna om användaren struntar i det när de avslutar sin prenumeration av Bankr utan att också avsluta sitt konto hos Tink.

    n/a används om banken inte skickar ett kontonamn. Hos PayPal verkar man ex. inte ha möjlighet att namnsätta sitt konto så därifrån kommer en tom sträng när man kopplar. Det är bara för att det inte ska bli tomt i Bankr som jag satt n/a. Ska komma på någon bättre text som förtydligar.

    Tyvärr kommer kontona i ”den ordning de kommer” så jag kan inte sortera dem så som de är i din bank. Men det går att sortera om dem väl i Bankr. Långtryck på antingen banken eller kontot på översikten så kan du dra för att sortera om respektive.

    märker på din feedback och frågor att jag behöver förtydliga en del i appen :) men jag tar tacksamt emot alla frågor för det gör ju appen bättre :D
     
    Last edited: 25 jan 2023
    bernard gillar detta.
  16. stantemo

    stantemo Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jul 2009
    Inlägg:
    751
    Mottagna gillanden:
    83

    MINA ENHETER

    förhoppningsvis men jag är tveksam. Det är banken som bestämmer hur ny data som skickas ut och jag tror inte Tink kan komma runt det eftersom det kräver godkännande av användaren för att hämta ny data. Andra banker har satt att även ny data lämnas ut under ”avtalstiden” (90 dagar) men Swedbank lämnar bara ut data fram till kopplingsdagen i 90 dagar.
     
  17. stantemo

    stantemo Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jul 2009
    Inlägg:
    751
    Mottagna gillanden:
    83

    MINA ENHETER

    spännande, nått du vill berätta om? :)

    man kan sortera om kontona. Långtryck på bank eller konto på översikten och sen dra runt dem som du vill.
     
  18. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    2 976
    Mottagna gillanden:
    2 102
    Det är endast för att kunna se i mitt företag när mina kunder betalar sina fakturor.
     
    stantemo gillar detta.
  19. robiebwoi

    robiebwoi Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 sept 2016
    Inlägg:
    55
    Mottagna gillanden:
    21
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Hade varit skoj om man kunnat uppdatera/synkat manuellt, som man kunde på Bankdroid. Trevlig app annars.
     
    Last edited: 28 jan 2023
  20. stantemo

    stantemo Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jul 2009
    Inlägg:
    751
    Mottagna gillanden:
    83

    MINA ENHETER

    Ur säkerhetssynpunkt kommer det tyvärr inte bli av i Bankr, synken mot Nordigen måste ske via mitt konto hos Nordigen och de nycklarna vill jag inte ha lagrade i appen.

    Bankr synkar varje gång du öppnar den, det tar ca en halv sekund att uppdatera Översiktsidan. Är appen öppen synkar den minst lika snabbt så fort en ändring skett på serversidan. Du kan se detta genom att ha appen installerad på två enheter och vara inloggad med samma konto. Ha översikten öppen på ena enheten och byt namn på ett konto på den andra enheten. Uppdateringen sker mer eller mindre samtidigt som du trycker på spara.