Problem: Betala 400 spänn för punktering på min xiaomi m365 varje gång??

Diskussion i 'Elektriska fordon' startad av Diivmy, 17 jun 2020.

  1. Diivmy

    Diivmy Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2020
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej.
    Jag har alltså åkt på punktering på min xiaomi m365 och är inte tillräckligt händig för att kunna fixa det själv. Vill absolut ha solida däck. Efter många googlingar och samtal till olika verkstäder hittade jag äntligen en som kan utföra det i Göteborg. 400:- skulle det kosta per däck och då har jag egen slang. Hur gör ni andra i min sits egentligen? Är 400 spänn ett brutalt överpris?
     
  2. Heatmix

    Heatmix Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 feb 2019
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    13
    Operatör:
    Tre, Fello, Vimla!
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Fello, Vimla!
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+
    Telefon 2:
    Huawei p20 pro
    En punktering på min bil gick på 250 kr förra året, nu tänker jag kanske att el-scooter är en mer nischad marknad, blir nog att bita i det sura äpplet :(
     
  3. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 744
    Mottagna gillanden:
    44 742
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Hmm. Menar du att du skall betala 400 kr per däck för att byta till solida? Det är ju att ta i även om däcken ingår. Skulle tippa att det tar max en halvtimme att utföra själva bytet om man har rätt verktyg.
     
  4. Diivmy

    Diivmy Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2020
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0
    Menade: vill absolut inte ha solida däck*. Nope de skulle ta 400 för arbetet att byta slang och däck bara. Alltså till mitt andra däck med slang. Lät som att de behövde nåt speciellt verktyg för att kunna ordna det? Verkar konstigt nog vara ett seriöst företag
     
  5. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 744
    Mottagna gillanden:
    44 742
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Kanske lite i överkant i sådana fall, tror de flesta brukar ligga på 250-300 kr/hjul, men ja, det är ingen rolig arbetsuppgift direkt, så förstår om de tar det priset. Många vill ju inte ens befatta sig med dem.

    För att slippa punkan hade jag kikat på lite tjockare slang och lite tjockare däck kanske, och sedan pudrat slangen med lite talk också (minskar friktionen). Finns även nylonväv man kan köra på insidan av däcket (är ju i regel standard på de flesta cykeldäck).
     
    Last edited: 17 jun 2020
    jogge gillar detta.
  6. Diivmy

    Diivmy Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2020
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0
    Ja det är jag ju inte så sugen på att betala varje gång det händer liksom. Tack för tips!:)
     
  7. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 744
    Mottagna gillanden:
    44 742
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Här är tips på grejer som kan hjälpa, men finns gott om andra ställen med liknande prylar:
    BIKIGHT 2Pcs MTB Bicycle Bike Tire Liner Anti-Puncture Proof Belt Tyre Protector Tape Bike & Bicycle from Sports & Outdoor on banggood.com
    Xmund XD-BL9 8 1/2 X 2 Thicken Non-slip Scooter Tire for Xiaomi Mijia M365 Electric Scooter Bike & Bicycle from Sports & Outdoor on banggood.com

    Lite högre tryck i däcken hjälper också.

    Slajm hjälper främst för att ta sig hem efter en punktering, så det hade jag nog skippat om det inte är till för just det syftet :) Brukar pysa ut förr eller senare ändå efter en punktering.
     
  8. Diivmy

    Diivmy Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2020
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0
    Ja men det kanske kan vara något. Finns det solida däck som är lite mjukare och bättre? Är just hårdheten jag har svårt för. Annars vore det helt klart mest intressant!
     
  9. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 744
    Mottagna gillanden:
    44 742
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det fungerar inte så bra, men visst finns det perforerade däck du kan satsa på, men komforten blir tyvärr inte jämförbar.

    Rullmotståndet ökar dessutom ju mjukare dina solida däck är, men även med rätt hårda däck sjunker räckvidd och topphastighet jämför med om du kör på luft. Luft är klart överlägset; det är bara dessa eländiga punkteringar :)

    Motorn blir också betydligt varmare om du kör solida däck, så om du använder custom firmware hade jag varit lite försiktig med den angivna maxeffekten. Själv råkade jag bränna motorn på min M365 med CFW, blev så varm att jag inte kunde röra vid den parallellt som den gav upp - finns ingen sensor för motorn som säger till den att sluta mata vid ett viss gränsvärde (körde dock med två matkassar om styret, i uppförsbacke, så får väl skylla mig själv).