Betala TV-avgift för dator och surfplatta

Diskussion i 'Off Topic' startad av Sorid, 22 jan 2013.

1. orcophant

orcophant Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    127

MINA ENHETER

Det har inte prövats i domstol, så det är svårt att svara på. De kräver avgift efter sin egen tolkning av lagtexten.

2. ViLANDER

ViLANDER Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    172

MINA ENHETER

Du går OT för fjärde gången, det vore bättre om du tog den andra diskussionen i PM, den går för övrigt att hitta i en annan tråd ämnad för innehållet. För övrigt om sjukvård och allmänt samhällsnyttiga funktioner så anser jag att vanligt folk som vi kan bygga upp vårt eget system, skilt från de välbärgade.

Om du inte har något svar för trådens ämne hänvisar jag till PM.

Med kamratiga hälsningar!

3. Etienne

Etienne Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    109

MINA ENHETER

Finns det någon som tycker att Radiotjänsts "nya" tolkning av lagen är rimlig? Om Ja, motivera.

4. Ascii

Ascii Android Expert Medlem

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

Orimlig så det skriker om det.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

5. Avarell_Dalton

Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    743
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    OT-varning och jag ber ts om ursäkt.

Fan vad du är full av skit och låtsas sitta på några höga hästar över alla andra med din gudomliga visdom

"Det problematiska med din ställning är att du står på samma sida som slavägarna i Amerika gjorde när det begav sig. Vi behöver inte veta hur bomullen ska plockas för att veta att slaveri är fel."

Vad fan tillför det tråden menar du utom att du vill visa att du gillar prosa

6. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    47 307
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 9 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 9 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det börjar bli låg nivå i den här tråden. Kan vi undvika personangreppen och fortsätta med en lite hyggligare ton?

7. Etienne

Mottagna gillanden:
    109

MINA ENHETER

8. ViLANDER

ViLANDER Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    172

MINA ENHETER

Rick Falkvinge satt i debatt igår kväll och förklarade varför tolkningen INTE var bra. Det handlar inte om en utsändning i "teknisk mening" med motiveringen att man själv var tvungen att leta upp SVT och SR för att ta del av det som sänts. Ingen "utsändning" i klassisk anda.

9. appel

appel Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    123

MINA ENHETER

Med klassiskt utsändning behöver man ju också leta upp kanalerna för att ta del av det som sänds. Eller är alla här så unga att ni inte minns när man gjorde kanalsökning eller ännu tidigare fick ställa in frekvenserna manuellt? Lättare att "leta upp" på internet till och med tack vare dns och söktjänster som Google.

10. Etienne

Mottagna gillanden:
    109

MINA ENHETER

Fast med en kanalsökning så "begär" du inte TV-sändningen. Kanalerna finns alltid där, och med en kanalsökning så identifierar du vilka kanaler du kan ta emot.

Jag köper dock inte resonemanget fullt ut, eftersom det givetvis kan "sändas" TV över Internet, eller på andra sätt (IP-TV).

Däremot blir det hela väldigt konstigt om material man kommer åt via ett insticksprogram på en särskild webbsida som man själv måste begära åtkomst till, ska ses som en TV-sänding.

Men det säger väl återigen mer om avsikten med tekniken, snarare än vad den tekniskt sett, under vissa omständigheter, kan användas till.

-

Hårddrar man det så kan alla prylar av metall (eller snarare, prylar som kan leda elektricitet) ta emot och vidaresända TV-sändningar idag. Dessa prylar kan förvisso inte presentera materialet, men det är ingen förutsättning för att något ska vara en TV-mottagare.

Last edited: 8 mar 2013
  11. plun

plun Android Medlem

Mottagna gillanden:
    520

MINA ENHETER

150 sidor ordskiteri.....:P

Grundfrågan som jag ville komma till tidigare är om vi demokratiskt ser ett behov av en neutral public service-tjänst ?

Ser vi behovet så är det ju bara att skattefinansiera, sparka alla töntar hos Radiotjänst som bränner pengar på att jaga licenskolkare och gå vidare.

Mycket enkelt ! Men nu har vi partier som lömskt kollar på bla "the US-way" där TV-kanalerna går ut med åsikter som någon betalar för :P:P, riktigt uselt IMHO!

Last edited: 8 mar 2013
  12. Ascii

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

Så länge det finns pengar att hämta, var än ifrån, så kommer det alltid finnas folk som kommer vilja hämta dessa pengar. Det är oundvikligt.

13. Etienne

Mottagna gillanden:
    109

MINA ENHETER

OK. Men bara för klarhetens skull så bör man ju notera att det är två frågor som diskuteras, och att den senaste tidens händelser bara är relaterad till en av dessa.

1. Är Radiotjänsts "nya" tolkning av lagen rimlig? (det som drog igång senaste tiden diskussioner)
    2. Hur bör TV-avgiften hanteras i framtiden? (Ständigt återkommande fråga)

14. plun

plun Android Medlem

Mottagna gillanden:
    520

MINA ENHETER

Jo men vad har du själv för åsikt ?

Ska vi ha en neutral Public Service-tjänst som neutralt ger olika åsiktsinriktningar samma chans ?

Om så är det väl enklast att skattefinansiera så är det sluttjafsat och vi kan sparka licensjägarna hos Radiotjänst istället...!

15. Ascii

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

1. Nej, inte för fem öre. Jag har sett några argument som styrker detta där någon (minns inte vem eller när) i denna tråd påpekade att det finns de som antingen har ett bredband som bara räcker till webbsurf och ingen streaming, eller de som har en surfplatta/dator som är för klen för "TV-mottagning", eller en blandning av båda. Det är inte, enligt mig, rätt att dra alla över en kam. Det finns så mycket annat i världen vi bör oroa oss över istället än för de som inte betalar TV/Radio-skatt till kostymnissarna på Radiotjänst.

2. Ni tycker säkert detta kommer låter helt obskyrt, men då får ni tycka det då alla är berättigade till sin åsikt. Jag tycker det ska vara styrt av ifall man faktiskt använder TV (inte dator/smartphone, alls) till att just precis kolla på TV. Jag vet många som har TV, som endast använder de som större skärm till datorn, eller spelar konsollspel på.

Jag tycker inte att "kan = ska" är ett bra tänk. Det är lite som att anse nycklar vara ett mordvapen bara för att man faktiskt kan punktera halspulsådern med valfri nyckel...

16. DreamHawk

DreamHawk Android Medlem

Mottagna gillanden:
    419
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7
    ROM:
    IOS11
    Telefon 2:
    Google Galaxy Nexus
    ROM:
    LineageOS
    Bara för att förstöra lite, det finns en iptv kanal som heter svt world, som är transcodad ner till 400kbit bild + 64kbps ljud. Vilket leder till att alla med 0.5 och uppåt har möjlighet att se kanalen, och det finns nog ingen leverantör som levererar 0.5 Mbit xD

Skickat från min Galaxy Nexus via Tapatalk 2

17. Ascii

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

Och sen lär ju allt se ut som Minecraft.

18. Rospigg

Rospigg Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2 173
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 8
    Telefon 2:
    Samsung A52s Enterprise Edition
    Den kanalen riktar sig ju till svenskar utomlands, anledningen till de låga bandbreddskraven är för att alla ska kunna se den, även om du sitter på en skitlina i Afrika.
    Tillgänglighet före bildkvalitet kan ju vara bra ibland.

Ett bra exempel på public service!

19. Stennan

Stennan Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    39

MINA ENHETER

Har inte hängt med i tråden, men har det skett några politiska utspel från riksdagspartierna?
    Det mumlades om att man skulle skattefinansiera eller köra 1% skatt.
    Själv vill jag inte betala för något jag inte använder och vill hoppas att de så kallade liberalerna håller med om det :S
    Att man inte använder ett login system eller dylikt för att se till att endast de som betalar avgiften får tillgång till kanalerna är för mig obegripligt.

20. DreamHawk

DreamHawk Android Medlem

Mottagna gillanden:
    419
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon: