Betala TV-avgift för dator och surfplatta

Diskussion i 'Off Topic' startad av Sorid, 22 jan 2013.

1. Ascii

Ascii Android Expert Medlem

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

Joooo då ^^

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

2. DreamHawk

DreamHawk Android Medlem

Mottagna gillanden:
    419
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7
    ROM:
    IOS11
    Telefon 2:
    Google Galaxy Nexus
    ROM:
    LineageOS
    Har du sett det?

Skickat från min Galaxy Nexus via Tapatalk 2

3. appel

appel Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    123

MINA ENHETER

Var går gränsen för dig för vad du tycker ska skattefinansieras eller ej? Eller tycker du att vi inte ska ha något gemensamt/skattefinansierat?

4. Stennan

Stennan Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    39

MINA ENHETER

Vi kan väl försöka hålla tråden till ämnet och inte diskutera vilka mina åsikter är om skattefinansiering:neutral:
    Jag ville bara kolla ifall någon här som är intresserad hade hört ifall någon av partierna officiellt har tagit ställning och sagt ifall de stödjer radiotjänsts tolkning av lagen.

5. Etienne

Etienne Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    109

MINA ENHETER

Det enda jag hört, från typ alla håll, är att Radiotjänsts bisarra tolkning är långt ifrån en självklarhet. Det är därför alla politiker snackar om att snabbutreda det hela.

Det är egentligen tragiskt att ett företag har en sådan roll i samhället att kan orsaka stor kalabalik genom att driva igenom en högst tvivelaktig tillämpning av lagen.

Till och med media börjar förstå vad det hela handlar om nu: http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/radiotjansts-tolkning-leder-till-godtycke_7979288.svd

Normalt funtade personer ser till att tvivelaktiga fall prövas först, innan man springer runt och börjar kräva in pengar från cirka 5% av befolkningen som faktiskt inte har en TV-mottagare i hushållet enligt tidigare vedertagna tolkning, för att inte tala om alla företag (framförallt små såna).

6. appel

appel Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    123

MINA ENHETER

Sorry. Stör mig lite bara när folk inte vill betala för svt/SR för att de inte använder det när det inte har med saken att göra. Finns väldigt mycket i Sverige som jag betalar för via skatt och annat som jag aldrig kommer få nytta av.

Inte sett något officiellt men det betyder inte så mycket ;-)

7. Etienne

Mottagna gillanden:
    109

MINA ENHETER

Fast lagen är faktiskt utformad som så att man inte ska betala om man inte har en TV-mottagare. Den lagen har kommit till genom en demokratisk process.

Senaste tidens rabalder kommer dock av att Radiotjänst gjort en högst suspekt tolkning av lagen, och driver nu hårt denna linje och driver in pengar i sin roll som en kvasi-myndighet, trots att det är långt ifrån en självklarhet att de har rätt i sin tolkning. Dessutom är den (än så länge) helt oprövad i domstol.

8. plun

plun Android Medlem

Mottagna gillanden:
    520

MINA ENHETER

??

"Ämnet" finns ju inte om vi skulle ta oss samman och skattefinansiera en självklar funktion som en Public Service-tjänst.

Hur ska vi i en demokrati kunna skapa oss åsikter ?? Jag ryser att åsikter skapas ur tex Flashback eller någon som betalar en TV-kanal för att föra fram åsikter.

Sen finns det ju de som skiter i alla värderingar som en demokrati ska innehålla och då kan man diskutera Radiotjänst agerande i det oändliga.

9. Etienne

Mottagna gillanden:
    109

MINA ENHETER

Är det nödvändigt att få sina åsikter från TV? (eller radio)

Jag tror att praktiskt taget alla skulle vilja vara med och finansiera (mer eller mindre) rent samhällsnyttigt material så som nyheter, barnprogram, samhällsinformation, utbildningsprogram, etc.
    En sådan avgift (som således kan vara betydligt mindre än nuvarande TV-avgift) kan läggas in på samma format som exempelvis begravningsavgiften.

Men Melodifestivalen? Sport? diverse TV-serier som inte är annat än ren underhållning? Nej, frågar du mig så kan den delen ligga på en separat tjänst som är helt frivillig, och som man måste begära access till, precis som andra TV-kanaler, tidningar, etc.

10. Stennan

Stennan Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    39

MINA ENHETER

Vill bara påpeka att jag inte äger en tv, däremot använder jag min dator och telefon för att läsa tidningarnas hemsidor för att ta del av nyheter. Det är därför jag är lite upprörd över att jag ska betala för en tjänst som jag inte nyttjade innan och inte har bett om.

Tyvärr är det nog så att det till stor del är internet populationen som ryter nu och det är väl därför det syns så väl på diverse hemsidor. Men dessa är fortfarande i minoritet sett från en politikers perspektiv. Lite svårt att hota en allianspolitiker att man kommer rösta på oppositionen pga radiotjänsts agerande :/

Jag hade varit nöjd om de istället tog ut sin avgift på samma sätt som boxer tar betalt för sina kanalpaket. Vill man kan man göra så att Svt24 med sina nyhetssändningar och debatter från riksdagen blir skattefinansierade (borde inte kosta särskilt mycket eftersom man inte betalar för en massa serier och filmer, kostnaden att sätta upp ett par kameror och sända från riksdagen borde inte vara särskilt stor heller) och 1:an & 2:an kostar 2000 kr per år eller vad de nu vill ha. Vill man ha barnkanalen eller kunskapskanalen så kostar de XXX kr.

11. Mrhoyt

Mrhoyt Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 334
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Detta är fan inte rimligt någonstans, köp en mobil för 6000kr + en årlig avgift på 2000kr.

Radiotjänst kan dra åt skogen.

12. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Ännu värre att köpa en för typ 1595:- och sedan bli tvingad till avgiften ^_^

Skickat från min Nexus 4 via Tapatalk 2

13. evening.beam

evening.beam Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    61

MINA ENHETER

Detta var precis vad chefen för Radiotjänst sa i direktsänd debatt förra vecka. Han kallade det ett pseudoproblem att några blir feldebiterade och tyckte det var ett större problem att det fanns många smitare.

Personligen tycker jag detta är två helt skilda problem och en väldigt arrogant vinkling. Tänk om man skulle resonera likadant i andra sammanhang. Den som drabbas av en felaktig debitering tycker nog det är så lagom roligt. Varje enskild person är värd att respekteras, men tydligen inte i Radiotjänst ögon.

14. googleye

googleye Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    247
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 10.1
    ROM:
    CM 10
    Precis det här som jag tänker på, helt sjukt.

15. evening.beam

Mottagna gillanden:
    61

MINA ENHETER

Fast detta är ju väldigt OT. Vilken summa du betalar för din TV enhet är ointressant. Jag är inte med på hur du kan få någon vettig koppling här?

Om du köper en TV för 6000, är det mer ok då? Eller om du köper en TV för 500? Eller om du köper en TV för 15000?

Skäms och betala din TV licens istället, din smitare!

16. evening.beam

Mottagna gillanden:
    61

MINA ENHETER

Fast detta är ju väldigt OT. Vilken summa du betalar för din TV enhet är ointressant. Jag är inte med på hur du kan få någon vettig koppling här?

Om du köper en TV för 1595, är det mer ok då? Eller om du köper en TV för 500? Eller om du köper en TV för 15000?

Skäms och betala din TV licens istället, din smitare!

17. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Vad vet du om att jag betalar eller inte betalar min licens? Bara för att jag tycker något är fundamentalt fel är det en lag vilka borde följas.

Och det är väl inte alls OT. Om man gör det till ett inkomstbaserat avdrag direkt på skatten får den som inte har råd att betala så mycket för en TV, telefon, platta, dator eller annan elektronisk pryl inte så hög summa att betala till public service heller.

18. googleye

googleye Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    247
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 10.1
    ROM:
    CM 10
    Poängen är att det är synd om folk som inte har råd med en tv/telefon som kostar mycket men sen ändå måste betala mer än vad tvn kostar bara för att få titta och det är fan omänskligt.

Skickat från min Xperia S

19. goa200

goa200 Baby Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    162

MINA ENHETER

Jag tycker den roll svt spelar just nu går hand i hand med kungens roll ungefär dvs meningslöst slöseri med pengar.

Inte f*n vill jag jag betala tv-licens för och sponsra enligt mig värdelösa saker som melodifestivalen och dylikt. Visst som tidigare nämnts rena utbildningsprogram kan gå an.

Radiotjänsts tolkning av lagen och vad dem anser vara tv-mottagare stör mig något enormt.

20. daltemyr

daltemyr Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    365
    Operatör:
    Telia, Tele2
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia, Tele2
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV
    ROM:
    Stock
    Info:
    Privat
    Telefon 2:
    Samsung A35 5G
    ROM:
    Stock
    Info:
    Jobb
    Telefon 3:
    Sony Xperia 1
    ROM:
    Stock
    Info:
    Reserv
    Platta:
    Samsung S6 Lite WiFi
    ROM:
    Stock
    Intressant att du tar upp just melodifestivalen som exempel. Just den typen av TV-program är såna som public service egentligen inte ska syssla med, men man gör det ändå.
    En tanke med public service är att kunna producera och sända sådana program som annars inte skulle gå att sända på grund av kostnader för att producera dem. Och för att finansiera den verksamheten så måste man ha nån metod att få betalt. Den något föråldrade metoden med "licens" är en metod, men när det börjar bli så enkelt att undgå den licensen genom att hävda att man inte har nån TV eller inte tittar på dom programmen så måste man se sig om efter andra eller förbättrade metoder att få in kulorna. Jag skulle inte ha något större problem med att metoden ersattes av en skatt till exempel. Även om jag inte tittar på utbildningsprogram från UR eller nyheter för hörselskadade eller på samiska så finns det kanske dom som gillar det, och såna program skulle aldrig gå att sända utan ekonomisk uppbackning. Det är dock inte obligatoriskt att titta på programmen.

Men Melodifestivalen är ett av få program som faktiskt går med vinst ekonomiskt för SVT.
    Man kan ju även tänka på hur programmet skulle se ut om det sändes i TV3 eller TV4, med reklamavbrott mellan varje bidrag.