Fråga: Betalappar till övriga i familjen

Diskussion i 'Google Play' startad av gatsten, 18 mar 2020.

  1. gatsten

    gatsten Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 apr 2010
    Inlägg:
    80
    Mottagna gillanden:
    2
    Operatör:
    3
    Telefon:
    Nexus 6P & HTC U11+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3
    Telefon:
    Nexus 6P & HTC U11+
    ROM:
    Original
    Info:
    Nova Launcher
    Platta:
    Nexus 7 (2nd)
    Hejsan,

    Jag har genom åren köpt många spel och appar. Nu har sonen fått sin första tablet och jag undrar om jag kan installera ex Pettson och Findus med mera, som jag redan betalat för, på hans enhet utan att betala?

    Hoppas och tror detta men hur?

    tacksam för hjälp.

    //Peter
     
  2. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    8 025
    Mottagna gillanden:
    8 516
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Enklast är att lägga sonens google konto i en familj tillsammans med övriga familjemedlemmar. Om det skulle vara så att de appar och spel du vill installerar är köpta väldigt tidigt alternativt att utvecklaren valt att ej stödja tjänsten gör du lättas att lägga in ditt egna googlekonto på plattan. Dock kan det vara väldigt smart att stänga av all form av sync så ingent händer med t.ex. din mail eller kontakter.

    Så familjebibiliotek alternativt sonens konto + ditt konto på plattan.

    Edit, glömde länken; https://families.google.com/families
     
    Kristy och gatsten gillar detta.
  3. gatsten

    gatsten Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 apr 2010
    Inlägg:
    80
    Mottagna gillanden:
    2
    Operatör:
    3
    Telefon:
    Nexus 6P & HTC U11+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3
    Telefon:
    Nexus 6P & HTC U11+
    ROM:
    Original
    Info:
    Nova Launcher
    Platta:
    Nexus 7 (2nd)
    Tack för snabbt svar! Hur hittar jag detta familjebibliotek? Det installeras på båda enheterna?
     
  4. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    8 025
    Mottagna gillanden:
    8 516
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Det räcker att du går in på länken https://families.google.com/families och lägger till de konton du vill ha med. Sen dyker det upp en flik i google play som heter "Familjens bibliotek" i sidomenyn.

    Eventuellt behöver man godkänna vilka appar som ska vara tillgängliga, var ett bra tag sen jag själv gjorde det hela så minnet är lite oklart.
     
    Kristy, svenix och gatsten gillar detta.
  5. qudos

    qudos Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 mar 2010
    Inlägg:
    623
    Mottagna gillanden:
    176

    MINA ENHETER

    Hej!

    Väcker liv i en gammal tråd, jag får inte familjebibliotek att fungera, står att mitt land inte stöds för detta när jag försöker aktivera. Jag har skapat en familj på Google som jag är admin för.

    Mvh
    Tobias
     
  6. pirum

    pirum Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2013
    Inlägg:
    242
    Mottagna gillanden:
    197
    Operatör:
    Comviq, Halebop
    Telefon:
    Galaxy S21

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq, Halebop
    Telefon:
    Galaxy S21
    Telefon 2:
    Galaxy S4 i9506
    ROM:
    DeHawks debloatade och rootade 5.01
    Platta:
    Barnen har Amazon Fire HD8 Kids
    ROM:
    Stock; Googlifierad
    Övrigt:
    Google Chromecast gen 2. Bra till allt utom Viaplay.
    Bumpar igen. Barnen (under 13) har varsin telefon administrerad med Family Link.

    Köpte ett spel för några år sedan, men det går inte att dela med mina barn. Kanske köpte jag det innan familjedelning fanns.

    Så nu köpte jag det till ena barnet. Godkände betalningen (familjens betalningsmetod), och fick meddelandet att appen lades till i familjens bibliotek. Likväl fick även barn 2 betala (dvs jag fick) för spelet (som återigen lades till i familjens bibliotek).

    Det handlar inte om stora summor. Men är det några inställningar som jag gjort fel, är appen (Dragon Fly) ett ovanligt undantag, eller vad? Ska alla appar köpas från familjekontoägaren (dvs jag) för att delas korrekt? Men jag hade ju redan köpt för (gissar jag) 6-7 år sedan och kunde inte köpa igen. Även Hokus Pokus Alfons Åberg fick jag köpa igen, turligt nog ville bara ena barnet ha det.

    Sedan har jag en beef med att cloudfunktioner via Google är knas om man inte är 13, men det är kanske en annan sak.

    Lägga in mitt eget konto är inget alternativ. Har dock full förståelse för att många låter barnen köra på förälderns konto för att slippa strul.
     
    Last edited: 26 jul 2022