Betalning med Google Pay i webbläsaren - används virtuellt kortnummer?

Diskussion i 'Betaltjänster och fintech' startad av N6290, 24 okt 2022.

  1. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 388
    Mottagna gillanden:
    1 738

    MINA ENHETER

    På vissa webbsidor går det att välja "Betala med Google Pay". Ja, det har väl bytt namn till Wallet, men på sidan jag just köpte från så stod det fortfarande Google Pay.
    Jag valde nyss alternativet att betala med G Pay i en webshop, fick då upp en ny ruta i webbläsaren, med info hämtad från mitt Google-konto, där jag kunde välja mellan mina sparade kort. Jag valde ett kort, behövde inte verifiera på något sätt, och köpet hade strax gått igenom.

    I Google Pay-appen, dvs när man blippar telefonen mot en kortterminal i en butik, så används ju ett virtuellt kortnummer. Dvs ens riktiga kortnummer syns inte för kortterminalen eller handlaren. Används samma metod när man handlar online med Google Pay, på sättet jag gjorde? Någon som vet?
    I mitt kontoutdrag i banken ser jag direkt ett reserverat belopp hos handlaren i fråga, några minuter efter köpet. Men den infon hjälper nog tyvärr inte för att besvara frågan. Med virtuellt kortnummer uppnås ju en extra säkerhet, därför frågan. Om virtuellt kortnummer inte används så vore det ju ingen skillnad att fylla i mitt kortnummer manuellt eller välja G Pay-möjligheten.
    Notera: Jag pratar alltså inte om "autofyll i Chrome", som kan fylla i ens kortnummer automatiskt, utan jag pratar ovan om en metod som handlare måste implementera på sin webbsida, med något Google-API. Ger denna metod någon extra säkerhet för mig som användare?

    Jag gjorde ett köp från Ukraina. Blev lite häpen att köpet gick igenom utan någon som helst verifiering, det brukar ju nästan alltid krävas Bank-ID-inloggning (3D Secure), men inte denna gång. Jag såg att jag vidarebefordrades till en bank vid köpet, där den stod och tuggade en stund och funderade på om 3D Secure skulle kräva verifiering, men sen skickades jag tillbaka till handlaren och köpet hade gått igenom. Beloppet var ganska lågt, ca 100 kr, men utländskt köp trodde jag var en varningsklocka för algoritmerna.
     
  2. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 388
    Mottagna gillanden:
    1 738

    MINA ENHETER

    Ingen som vet något om detta?
     
  3. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 658
    Mottagna gillanden:
    4 297

    MINA ENHETER

    Beror på köpstället. Likadant hos Amazon, du kan köpa med vilket kort som helst typ så länge det är giltigt, utan verifikation.

    Har alltså inte med Google Pay att göra.
     
    Kristy gillar detta.
  4. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 388
    Mottagna gillanden:
    1 738

    MINA ENHETER

    Frågan gällde ju inte det med verifikation av köp i första hand, utan främst huruvida virtuellt kortnummer används när man betalar på en webbsida som implementerat Google Pay-betalning. Vet du det?
    Borde ju finnas någon specifikation kring Googles betaltjänst, som webbhandlare implementerar som kassalösning på webbsidan, och den kan ju tyckas borde vara offentlig...
     
  5. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 658
    Mottagna gillanden:
    4 297

    MINA ENHETER

    För mig används virtuellt kortnummer. Bara att kolla i Wallet.
    Screenshot_20230122-104012.png
     
    Kristy gillar detta.
  6. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 388
    Mottagna gillanden:
    1 738

    MINA ENHETER

    Fast din bild är ju från appen, och handlar om kontaktlös betalning i en fysisk butik. I appen vet vi redan att virtuellt kortnummer används, den vyn du visar har jag sett tidigare. Min fråga handlar om webbläsaren, dvs när man köper från en webbutik/handlare som implementerat Google Wallet i sitt kassasystem. Används virtuellt kortnummer även då?
    På din länk nämns bara appen, när man skriver om virtuellt kortnummer. Det skrivs ändå ganska mycket i ämnet på länken, men endast appen omnämns i det sammanhanget. Kanske är detta vårt bästa svar på min fråga. Eftersom det INTE nämns något om virtuellt kortnummer när man betalar i webbläsaren med Google Pay, så gissar jag att det inte används. Vi kan låta det vara trådsanningen tills annat framkommer, tänker jag.
    Synd. Hade ju varit en väldigt bra säkerhetsfunktion, ifall de ville lägga till det. Samma säkerhet som man får i en fysisk butik med kontaktlös betalning isf.