Betapet Mini - ordspel på svenska

Diskussion i 'Spel' startad av odin, 20 aug 2010.

1. frejc

frejc Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ja precis, såg att det hade kommit in härligt :)

En annan tanke, det vore kul om man kunde kicka folk som har joinat mitt spel genom att långklicka på namnet under "spelanvändare-fliken" :)

Har inte fått någon fc på slutet, så det kanske är löst :)

2. odin

odin Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Det går nu att sparka ("neka") folk i sitt spel. Det går även att bjuda in folk till sitt spel i den "stora" användarlistan.

Ladda ned senaste för ovanstående förändringar.

Har påbörjat arbetet med att kunna zooma in spelplanen för att enklare flytta brickorna. Vet ej när det kan bli klart, om ett par veckor möjligtvis!

3. owziee

owziee Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy A41

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy A41
    Telefon 2:
    Google Nexus 5X
    Telefon 3:
    Google Nexus 4
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab A7 10.4
    Platta 2:
    Nexus 9
    Låter som en mycket bra ide!!! Du gör ett grymt bra job med spelet å jag gillar att du släpper updateringar så frekvent! :)

4. speakman

speakman Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Jösses vilket beroendeframkallande spel! Laddade ner det när jag läste om det här på Swedroid, och sedan dess har det inte gått en dag utan ett spel (eller tio, hehe).

Ser helt klart fram emot en bättre anpassning för små skärmar (och stora fingrar), men har inte på rak arm några bra idéer om hur det skulle kunna se ut. :(

Måste dock berätta om ett litet scenario från gårdagen; Som ny och ovan har man lyckats spelat "ner" sig till ca 500 poäng och trots ett par framgångar så har spelen hittills inte bjudit på någon större dramatik. Förrän igår. Igår såg jag nämligen min första chans till rullning med ordet 'BOSTAD'. På spelets första läggning! Och inte nog med det; den skulle dessutom tangera både Start-rutan och "3x ord"-rutan! Vilka poäng skulle inte det ge, liksom? Men vad hände? Jo nätverket på Caféet jag satt havererade och min tid hade runnit ut flera gånger om innan jag åter lyckats fått kontakt, denna gång via 3G-nätet.

Så kontentan av det hela; det vore ganska bra om det gick något "keep-alive"-meddelande med jämna mellanrum (en per sekund?) när man spelar från mobilen, och vid borttappad kontakt så pausas spelet. Här uppe i norra Sverige så finns det nämligen en hel del svarta fläckar på täckningskartan och det är väldigt lätt att missa hela drag även i mindre stressiga spelen.

Men tack för ett fantastiskt roligt (och givande!) spel!

5. odin

odin Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Trevligt att du gillar det!

Finns ett problem med att automagiskt pausa ett spel om en blir nedkopplad. Den andre kan fuska, dvs koppla ned frivilligt, koppla upp igen och lägga en väldigt bra ord som han tänkt på länge.

Vi får fundera på hur vi ska lösa det.

6. Nerre

Nerre Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    199
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Jag vet inte hur appen gör, men när man tappar kontakten vore det ju bra om det gick att forcera en ny uppkoppling. Spelar man i webbläsaren på datorn kan man ju stänga fönstret och öppna igen rätt snabbt. Starta om appen går lite långsammare så en "Force reconnect"-knapp vore trevligt.

Och en tydlig indikering av att man tappat kontakten. Som det är nu märker man det bara på att det inte händer nåt när man trycker Lägg... Och då kan det ju ha gått rätt lång tid som man hade kunna ägna åt att försöka koppla upp igen.

7. odin

odin Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Om appen upptäcker nedkopplingen så återansluter den. Men ibland verkar det som om det tar ett tag innan Android upptäcker nedkopplingen och meddelar min app. Får kolla om man kan lösa det som du föreslår det.

8. Nerre

Mottagna gillanden:
    199
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Jag har Telenor som operatör och det är stora problem med datatrafiken där nu. När det är motståndarens tur att lägga så räknar klockan bara ner hela tiden och när den kommer till noll så händer inget. Inte förrän då förstår man att man blivit nerkopplad. Att starta om appen hjälper, men det blir jobbigt att behöva starta om appen mellan varje drag liksom...

Men det är inte bara Betapet som det är problem med, det är samma problem med t.ex. Parallel Kingdom (men av nån anledning så tappas inte kontakten lika ofta där, vet inte vad det är i Telenors nät som gör att vissa appar mer eller mindre verkar döda uppkopplingen direkt...).

9. odin

odin Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Har redan idag ett ping-system mot klienten, men har inte implementerat detta i Andriod-appen ännu. Ska kolla på det, nästa uppdatering kommer dock innehålla större brickor i brickstället plus zoom av spelbrädet.

10. btng

btng Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Får följande meddelande när jag försöker starta upp spelet:

Programmet Betapet Mini (process betapet.client) har stoppats oväntat. Försök igen.

Sitter på en Samsung Galaxy S med 2.1

11. odin

odin Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Låter väldigt konstigt, vid vilket tillfälle får du detta? Direkt?

12. odin

odin Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Nu finns en version ute med zoom & panorering av spelbrädet! Ge mig input ifall det blev OK eller om något bör trimmas.

13. btng

btng Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Ja, får det under startskärmen då man ser en jordglob och räven. Sedan krashar programmet.

Det borde ju funka då min telefon är ny och antagligen har alla specifikationer för att klara av spelet.

14. speakman

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Mycket smidigt med zoom! Det tackar vi för. Men något skumt är det när man drar ibland, för spelbrädet flyttas inte direkt utan man får dra fingret ibland någon centimeter innan planen följer med. Detta är tydligast när planen är fullt dragen åt någon kant.

En annan önskvärd funktion vore att kunna flytta spelet till SD-minnet.

15. odin

odin Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

speakman, denna "seghet" du beskriver beror tyvärr på att den måste känna av om man börjar "dra" spelbrädet, eller om man bara håller ned fingret för att zooma.

Om man skapar mindre seghet så blir det automatiskt svårare att zooma då spelet kan tro att man istället vill börja dra spelbrädet.

Hoppas du förstod min något dåliga förklaring :-).

Angående SD-minnes-support så skall jag fixa det ASAP.

btng, du har alltså aldrig ens försökt logga in på Betapet?

16. frejc

frejc Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Stötte på ett störande moment nu, men vet inte om det går att lösa. Tror att det bara uppkommer när man spelar panik. När man lägger ord/passar/byter brickor väldigt snabbt så blir det delay i meddelandena man får upp. Så att jag ser det som hände för tre-fyra omgångar sedan. Nu i slutskedet av matchen la min motståndaren ett ord som var under "meddelande-boxen" och jag fick problem att se bokstäverna som jag skulle passa in i. Var tvungen att vänta i kanske tio sekunder för att meddelandena som stod i kö skulle visas för att boxen sedan ska försvinna.

17. speakman

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

odin: Jag förstår precis vad du menar. Men det känns som om hysteresen är ordentligt för stor. Det borde räcka med att man flyttar fingret ett par millimeter för att den ska släppa tanken på zoom och börja flytta spelplanen istället. En annan "best practice" för Android brukar ju vara att man dubbeltrycker där man vill zooma (jmf. webbläsaren). Detta går förstås i konflikt med att man kan lägga ut bokstäver genom att trycka på spelplanen, men frågan är om det verkligen är nödvändigt? jag själv finner det inte särskilt mycket smidigare trots att antalet spel börjar bli stort nu. :)

frejc: Jag känner igen ditt symptom också. Jag brukar klicka på Poängställningsfliken för att snabbt se exakt vad som hände. Det kanske är läge för en mer "anpassad" meddelandefunktion där man kan se flera meddelanden samtidigt?

18. Nerre

Mottagna gillanden:
    199
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Pinch zoom vore väl snitsigare att implementera? (För de telefoner som stöder multitouch.)

19. odin

odin Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Kanske kan ha det valbart i Inställningar.

Nästa release skall dock fixa så man kan installera på SD-card plus QVGA support (HTC Wildfire, SEMC X10 Mini)

20. btng

btng Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Jag har försökt kanske tio gånger och ena gången lyckades jag logga in men sedan när jag startat spelet krashade det mitt i precis samma sätt som beskrivet.

Alla andra gånger kommer jag ej till inloggningsskärmen utan det krashar medan det laddar.

Någon annan med en Samsung Galaxy S som har samma problem?