Betatestare till Rabble

Diskussion i 'Spelutveckling' startad av viirre, 3 sept 2010.

  1. viirre

    viirre Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    22
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej,

    vi håller just nu och betatestar en Androidversion av appen Rabble.

    Vad är Rabble?
    Med Rabble kan man ta del av gratis- och rabatterbjudanden direkt i telefonen beroende på din GPS-position. Appen har funnits till iPhone i några månader och har redan tiotusentals användare.

    Snart kommer en officiell release för Android men innan dess skulle vi gärna få lite synpunkter från folk med lite telefonmodeller vi ännu inte testat.

    Vi söker just nu några betatestare i Stockholmsområdet som har någon ANNAN telefon än dessa modeller:

    - Hero
    - Desire / Nexus
    - Legend
    - X10

    Maila mig på: [email protected] om du är intresserad!

    Mvh Victor Schelin,
    Adaptive Media i samarbete med Rabble Communications
     
  2. tomle

    tomle Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2010
    Inlägg:
    394
    Mottagna gillanden:
    88

    MINA ENHETER

    Laddade nyss ner appen. Vid första start laddade den ner erbjudanden men så fort jag tryckte på ett erbjudande hängde sig appen och jag var tvungen att välja Force Close.
    Nästa gång appen startade gick det bättre.

    Märker nu att GPS är igång väldigt mycket när appen är igång, räcker det inte med att man tar gps-position när appen startar? Käkar mycket batteri annars när man kollar igenom erbjudandena.
     
    Last edited: 9 sept 2010
  3. viirre

    viirre Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    22
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Anledningen till varför GPSen är på även efter första start, är att om du t.ex. startar appen när du är 400 m från ett ställe, kan du inte checka ut kupongen för du är för långt bort. Därför måste listan med erbjudanden uppdatera sig när du närmar dig hela tiden. Vi undersöker dock möjligheten att undvika onödig GPS-kommunikation och hoppas implementera detta till nästa release.
     
  4. rawimage

    rawimage Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 apr 2010
    Inlägg:
    1 025
    Mottagna gillanden:
    81
    Telefon:
    Moto X4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Moto X4
    Telefon 2:
    LG G4
    Telefon 3:
    Sony Xperia S
    Testade Rabble tidigare idag och det fungerade inte alls.

    Men det finns kanske en anledning - Jag bor i Helsingborg, vilket definitivt är mer än 50km från närmsta ställe.
    Det hade kanske varit en idé att meddela att den endast fungerar i Sthlm och eventuellt i Göteborg. Då hade ni nog sluppit många kanske onödiga mail med bugg rapporter (inkls mitt eget) :)

    Men skall hålla ögonen på detta om det skulle leta sig ut i resten av landet, för jag gillar idén.
     
  5. viirre

    viirre Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    22
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Den fungerar än så länge bara i Stockholmsområdet samt i Göteborg. Under dagen hade vi en bugg som gjorde att om man var längre än 50km bort så fungerade den inte alls, detta är nu åtgärdat (ser alla, men går inte att checka ut något såklart). I nästa version av appen kommer det att stå att man är för långt bort för att man ska kunna använda den.

    När vi kontaktade Swedroid så skrev vi med att den gäller endast i Stockholm och i Göteborg än så länge, men detta kom inte med i nyhetsposten tyvärr.
     
  6. rawimage

    rawimage Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 apr 2010
    Inlägg:
    1 025
    Mottagna gillanden:
    81
    Telefon:
    Moto X4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Moto X4
    Telefon 2:
    LG G4
    Telefon 3:
    Sony Xperia S
    Nu när vi ändå har er i tråden. Schyssta - aktivera möjligheten att flytta till SD kortet för oss som har 2.2.
     
  7. tubstr

    tubstr Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 feb 2010
    Inlägg:
    86
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Supertuff app för stockholmare..
    Hoppas erbjudandena kan sprida sig över Sverige.. Örebro är inget bra ställe för appen :/
     
  8. Fredro

    Fredro Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jun 2009
    Inlägg:
    820
    Mottagna gillanden:
    285
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 5
    Funkar fint på Nexus One nu även med kartan :)
     
  9. viirre

    viirre Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    22
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Ska försöka få in att flytta appen till SD-kortet idag!
     
  10. moody

    moody Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jul 2009
    Inlägg:
    378
    Mottagna gillanden:
    29

    MINA ENHETER

    Att ge en app som "delar ut" rabattkuponger tillgång till kameran känns ju inte helt ok.
     
  11. viirre

    viirre Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    22
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Appen behöver tillgång till kameran för att varje kupong måste vara unik - och detta åstadkoms genom att man visar upp ett unikt foto på sig själv.

    Fotot sparas endast på din egen telefon och kan inte användas av Rabble eller någon annan.
     
  12. wikke

    wikke Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 sept 2009
    Inlägg:
    28
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Några grejer: (Jag kör en Nexus One)

    • Första gångerna jag testade appen lyckades den inte hitta min position, trots att jag fick både GPS- och wifi-fix i andra appar. Började funka efter några försök.
    • När jag är på kartan och trycker back får jag FC.
    • Man borde kunna få fram kuponger från kartvyn också.
     
  13. sniff

    sniff Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 okt 2009
    Inlägg:
    132
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    har ett par tankar...

    det är ju inte direkt optimalt att man ska klicka på tabben karta och sedan en knapp för att faktiskt få upp kartan.

    de olika tabbarna ser inte ut att höra ihop direkt heller. samma bakgrund eller något som "håller ihop" dem hade varit fint.

    sedan hamnar knappen där det står avståndet på när man går in på ett erbjudande under botten på min galaxy s, såvida den ska gå hela vägen till botten på skärmen men det ser konstigt ut.
     
  14. viirre

    viirre Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    22
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Version där Apps2SD fungerar (unofficial, version 0.8.2): http://www.adaptivemedia.se/rabble/

    Vi vet att det inte är optimalt att behöva trycka på "Öppna karta" (det är inte så på iPhoneversionen t.ex.).

    Anledningen är att vårt verktyg (Titanium Appcelerator) har en bugg i sig som gör att om det vore så, så kraschar appen om man går till kartan och sen öppnar ett erbjudande (har att göra med att man inte får ha fler än 1 kartobjekt igång samtidigt på Android, och den är dålig på att recycla dem). Detta är något som vi konstant försöker fixa såklart.

    Att tabbarna ser olika ut förstår jag inte riktigt vad du menar. Så här ser det ut på en av våra betatestares Samsung Galaxy S (dock är ikonerna uppdaterade i version 0.8.2.

    Skicka gärna ett screenshot till [email protected] på erbjudandet där avståndsknappen hamnar för långt ned så kan vi åtgärda detta.

    Vi uppskattar all hjälp vi kan få med buggrapporter etc då det är lite knepigt att testa en app på alla olika androidmodeller :)

    Mvh Victor
    Rabble Communications / Adaptive Media
     
    Last edited: 10 sept 2010
  15. viirre

    viirre Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    22
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Ny beta version av Rabble ute!

    Nytt i beta 0.9:

    * Alla random crashes fixade
    * Nytt UI
    * Cachning av bilder i listvy
    * Samma erbjudande fast för olika ställen är nu grupperade
    * Småfixar

    Det kan vara så att man måste avinstallera befintlig version först för att kunna installera den nya versionen (har troligtvis med att man kan installera appen på SDkortet nu). "Dela"-knappen som finns har en Facebook-delning som ännu inte är implementerad.

    Rabble finns nu i dessa städer:

    * Stockholm
    * Göteborg
    * Eskilstuna
    * Västerås
    * Malmö / Lund

    Ladda ned på:
    http://www.adaptivemedia.se/rabble/

    Mvh Victor
    Rabble & Adaptive Media
    www.rabble.se
     
    Last edited: 23 sept 2010
  16. rawimage

    rawimage Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 apr 2010
    Inlägg:
    1 025
    Mottagna gillanden:
    81
    Telefon:
    Moto X4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Moto X4
    Telefon 2:
    LG G4
    Telefon 3:
    Sony Xperia S
    Har testat den nya versionen lite nu. Härligt att se att det hela tiden utvecklas, bra jobbat.

    Det var kul att se att det även börjar hända lite runt om i landet. Synd bara att det enda erbjudandet än så länge här i Skåne är på en salong. Har inte mycket nytta av detta då jag rakat av håret, men det kommer förhoppningsvis snart mer erbjudanden. :)

    Första gången jag öppnade appen och gick in på kartan så fick jag en FC då jag gjorde en pinch to zoom. Men efter omstart så fungerar även detta smärtfritt.

    Däremot så stängs inte GPS sökningen av efter att man gått ur appen.
    Så fort den fått GPS fix så slocknar ikoner, bara för att några få sekunder senare starta en ny GPS sökning.
    Det känns som om detta kan dra en fruktansvärd massa batteri.
    Det hjälper heller inte att stänga av och slå på GPS igen, för så fort GPS aktiveras startar sökningen på nytt.

    Förslag: en riktig exit knapp i menyn som ser till att döda appen och GPS sökningen.

    Telefon: HTC Desire med original 2.2
     
    Last edited: 23 sept 2010
  17. viirre

    viirre Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    22
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Filar nu på en uppdaterad version som inkluderar

    * GPS-fix (stänger av sig själv som den bör)
    * GUIt fått ännu mer kärlek
    * Avståndfiltrering
    * Facebook & epost-sharing

    Beta för denna bör komma upp imorgon.

    //Victor, Rabble team
     
  18. viirre

    viirre Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    22
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Nu är en uppdaterad Betaversion släppt på Market!

    Nytt i version 0.9.2:

    - Fixade krascher
    - Nytt UI
    - GPS-fix (ingen mer batterislukare)
    - Cache av bilder & erbjudanden (snabbare uppstart, smoothare scroll)
    - Avståndsfilter
    - Gruppering av erbjudanden

    Länk till Android Market
     
  19. softarn

    softarn Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 mar 2010
    Inlägg:
    361
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Denna app skulle vara riktigt bra att ha ibland. Tyvärr fungerar den inte för mig. Öppnar appen och trycker på en annons... händer inget, sen får jag upp meddelande om att den inte svarar. Skickade en felanmälan eller vad man kallar det.

    Har en desire