Fråga: Betyg på Nexusen, av forummedlemmar

Diskussion i 'Galaxy Nexus - Allmänt' startad av itr888, 1 dec 2011.

?

Betyg på Galaxy Nexus

1. 1/5

0 röst(er)
    0,0%
  2. 2/5

0 röst(er)
    0,0%
  3. 3/5

11 röst(er)
    6,3%
  4. 4/5

63 röst(er)
    36,0%
  5. 5/5

101 röst(er)
    57,7%
  1. elpapo

elpapo Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    92

MINA ENHETER

Det fick bli "något annat". Köpte en S2 på det erbjudande 3 kör med nu. Går ju alltid att kränga luren om 6mån när jag kanske ångrar mig!? Men förhoppningsvis är jag nöjd även då.

Nexus är inte dålig verkar det som, men för mig uteblev wowfaktorn bara jag testade dummyn och läste/såg recensioner såväl här som på andra platser. Men ska bli kul att fortsätta följa nexus trådar här.

Hepp hepp

2. holck

holck Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    513
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    Ja då får man säga gratulationer till TouchWiz (huvva) och låg upplösning.
    I övrigt en trevlig telefon du skaffat. Gratulationer igen :)

solpete gillar detta.
  3. elpapo

elpapo Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    92

MINA ENHETER

pinch to zoom får jag jobba med. Släppte iallafall min iphone 4. :)

Skämt åsido, S2:an är grym!

Last edited: 13 dec 2011
  4. cosmoskatten

cosmoskatten Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Funderar på att skaffa en, dock så tänker jag såhär...

Upplösningen är ju nice, men grafikkretsen i S2an är ju en del snabbare än SGX540 som sitter i GN, samma sak med processorn. Kombinera det med 2,4x mer pixlar att rendera så kan det ev. bli tungt att köra mer krävande spel etc.

Undrar hur väl ICS körs på S2an, det lär flyta som den ljuvaste floden.

Nu har ju S2an gått ner i pris så mycket också så att man kan skaffa en S2a med 64gb minneskort för mindre än en GN.

Försöker berättiga att köpa en GN, men det är svårt :( viktigaste för mig är och har alltid varit prestandan...

5. jhur

jhur Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Efter att ha laddat i 8 h, så fick jag ut 5h och 45 intensiva minuter på telefonen.
    Dock ej mycket film, utan mestadels lek i menyer, ringa, sms och test av spel.

Skärmen är obeskrivlig. Upplösningen gör underverk, något som inte kan beskrivas utan måste upplevas själv.

Kan också tillägga att ni som känt på dummyversioner i butik kommer bli positivt överraskade. Hade fått mina händer på en dummy men den riktiga varan är så mycket bättre, både viktmässigt och balansering. Dock kan jag tycka telefonen är lite hal att hålla i ibland(smaksak förståss).

Helt klart nöjd och ställde sig över mina förväntningar fast de var väldigt höga.
    Rekommenderar varmt till alla android vänner här.

6. Lazarux

Lazarux Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    27

MINA ENHETER

Nu då jag haft telefonen i en vecka så tänkte jag skriva lite grann vad jag tycker. Ni får ha lite överseende med att jag inte är den bästa på att uttrycka mig skriftligt men jag gör så gott jag kan :)

Byggkvalité, hårdvaran: Mobilen är väldigt styv och känns inte lika plastig som Galaxy S2an. Den känns otroligt välbyggd och den ger inte ifrån sig några som helst missljud.
    Storleken passar mig perfekt då jag har lite större händer och jag kan lätt använda den i en hand vilket jag hört att många kan ha svårt med.
    Synd att den saknar micro-sd plats men jag klarar mig väldigt bra på de 16gb som finns inbyggt i telefonen.

Led notifikationen uppskattas mycket väl! Väldigt bra att kunna se om man missat nåt samtal, sms, mail eller vad det nu kan vara utan att behöva gå och tända skärmen. Volym- och power knapparna känns bra. Bakre högtalaren ger ett godkänt ljud ifrån sig vid spel och film men volymen skulle kunna vara lite högre. 3.5mm uttaget är placerat bredvid microusb uttaget på botten av telefonen och personligen tycker jag att det är där det ska vara placerat. Jag själv stoppar ner telefonen i byxorna med botten uppåt så det passar mig bra ifall man vill lyssna på musik eller prata i headset.

Skärmen: Skärmen tycker jag är suverän! Klara färger, svart är svart och vitt är vitt. Men man får ha 30% ljusstyrka eller ännu högre för att det ska se bra ut. Har man mindre än 25-30% så ser allt bara grått och grumligt ut. Lika tyckte jag det var på min gamla S2a.
    Upplösningen är fenomenal! Jag tycker det är nästintill omöjligt att se att den använder sig av pentile.

Mjukvaran: Ice Cream Sandwish känns väldigt nytt och fräscht, fast samtidigt om man är van vid både Honeycomb och Gingerbread så känner man igen sig väldigt mycket. Menyerna är bättre och mer logiskt upplagda tycker jag.
    Software knapparna tycker jag känns bättre än de vanliga kapacitiva knapparna som finns på de flesta andra android enheter, dock så saknar jag en menyknapp. Som tur är så kommer man lätt åt inställningar via en genväg i notifikationsfältet.

Spel/surf & program: Jag använder mig endast utav WIFI då jag är hemma och mottagningen är bland det bättre jag varit med om. Den har aldrig tappat kontakt med routern och den håller bra hastighet. Då jag jobbar eller är borta på nåt annat så kör jag via 3g. Väldigt lätt att hålla reda på hur många MB man surfat om man trycker sig in på Dataanvändning under fliken "Trådlöst och nätverk" under inställningar. Där kan man oxå ställa in så telefonen varnar då man surfat för en viss mängd MB samt så kan man lägga en spärr så telefonen själv stänger av mobilsurfen då man uppnått den summa MB som man ställt in. Detta är ju väldigt bra om man inte har obegränsad surf på sitt abbonemang eller kontantkort.

Tyvärr så har jag inte hunnit spela så mycket på den men kan då säga att alla spel jag provat så har det flytit på väldigt bra och har inte varit med om några krascher.

Inbyggda webbläsaren fungerar väldigt bra tycker jag och att man kan begära skrivbordsversion på webbplatser är ett stort plus. Den är snabb och stabil och flikhanteringen tycker jag fungerar ypperligt.

Samtal och sms: Samtalskvalitén är den bästa jag varit med om! Väldigt bra och klart ljud vid samtal och även då man använder sig av högtalarfunktionen. Dock så skulle den bakre högtalaren kunna ha lite högre volym då volymen är lite åt det lägsta hållet ibland. Sms applikationen tycker jag är väldigt enkel och stilren. Den gör det den ska, varken mer eller minde och det funkar bra för mig.

Kameran: Kameran får ett klart godkänt av mig! Vid lite sämre ljus blir det inga toppenbilder men helt dugliga (det är ju trots allt "bara" en telefon). Zero shutterlag funkar väldigt bra och 3/5 bilder blir riktigt bra då man använder sig utav den funktionen.
    Har inte filmat så mycket men tycker det blir skapliga videoklipp trots dåligt ljus.

Batteritiden: Batteritiden är väl det mest negativa jag kan skriva om. Jag kör på 40% ljusstyrka, autosync på mailen samt WIFI eller Mobilt nätverk på hela tiden. Så som jag använder den så klarar den sig en dag från morgon till kväll. Skärmen drar ju mest kräm vilket är förståeligt. Från 100%-0% batteri så hinner skärmen vara tänd mellan 3-4 timmar för mig och då är det mest surf, sms, och mail som jag använder mig utav.
    Den får godkänt för batteritiden men hoppas att den kan bli lite bättre efter en uppdatering eller att det snart kommer batterier med lite mer kräm i.

Slutsats: Det enda riktigt negativa som jag tycker med denna lur är nog den mediokra batteritiden. Annars så är jag störtnöjd med allt den har att erbjuda! Den är snygg, ligger bra i handen, trevlig att prata i, skaplig kamera, trevligaste skärmen, och sist men inte minst så kommer man att känna sig uppdaterad ett bra tag framöver :)

Rekomenderas starkt till alla!

Maracana, gertorm, Trekis och 6 andra gillar detta.
  7. holck

Mottagna gillanden:
    513
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    Det är bra. I värsta fall kan du ju romma S2an med något behagligare.
    Det är ingen dålig telefon. För min del är dock GN vassare.

Jag spelade in film i ljus miljö på min hamster Ted lekandes i sin bur.
    Jag noterar att telefonen verkar vara långsam på att byta fokus.
    Alternativet är att den håller kvar för att den väntar på att jag ska klicka
    för att få fokus. Vet inte exakt vad tanken är.

Ska lägga upp filmerna så ser du. Det är otroligt skarpt när den får fokus! :D

// A

8. holck

Mottagna gillanden:
    513
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
  9. candyraver

candyraver Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    133
    Telefon:
    S10e

MINA ENHETER

Telefon:
    S10e
    Va söt den är Holck :P Yepp riktigt bra när den hittar focus!

10. otto

otto Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    126

MINA ENHETER

Fick den i handen efter jobbet idag. Bootade, tittade och låste upp bootloader + rootade direkt. Har precis ställt in ljud och lite sånt vanligt. Längre review kommer om någon dag...

Måste bara säga ett par saker som jag märkte direkt
    1. Den är fan helt underbar i handen
    2. Den automatiska ljusstyrkan är för låg
    3. De kunde inte valt en sämre bakgrund i menyerna. Jag antar att samtliga custom roms kommer köra svart. Valet av grått är ungefär lika smart som att använda en grå tshirt när man tränar.
    4. Frågetecknet kring usb mass storage är helt snedvridet. Med root kommer du åt hela telefonens filsystem via tex Estrong file explorer, precis som vanligt. I /sdcard/ ligger för en gångs skulle tydliga mappar uppradade (Notifications, Music, Ringtones, Music etc), egentligen precis som man är van vid från Windows. Mycket, mycket bra.
    5. De rangliga knapparna från Nexus s är utbytta till precis perfekta mjuka och följsamma
    6. Kameran är sådär
    7. Bytet från Nexus S (välsyncad mot nästan alla Googles tjänster) innebär ut med sim och in i Galaxy Nexus. Boota, logga in och klart. Fantastiskt smidigt
    8. USB-kabeln är, tro det eller ej, helt hemsk. Hur en USB-kabel nu kan vara det. Glatt (pianolackad) och utan höger och vänster"indikator". Tur att man har kvar från Nexus S.. :)
    7. Den ligger helt underbart i handen :)

Med det sagt har jag aldrig varit så här o-entusiastisk över en ny telefon. Den är fantastiskt fin, bra, rapp och allt sånt där, men fortfarande Android. Android i sitt bästa utförande, visst, men vissa designval förstår jag inte. Tron-temat är ett sådant, men även "småfel". När skärm-knapparna trycks ned tänds en gradient kring knappen - som skärs av upp mot den övriga skärmen. Varför? Varför inte bara göra ikonen... lysande? Eller fyrkantigt med skarpa hörn?

Återkommer med ljudkvalitet och lite annat snart :)

11. jolerius

jolerius Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Vad menar du med det?? Vadå markering för höger och vänster?? Och på vilket sätt ärden alltså dålig??

12. otto

otto Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    126

MINA ENHETER

Haha :)
    Den är glatt (tänk pianolackad plast) vilket gör att den är svår att hantera
    Micro-USB-B-kablar har, liksom alla andra usb-kablar, en ovan och en undersida. På kabeln känner man inte vilken som är vilken, vilket gör att man kommer vända den uppochner varannan gång ungefär
    Delen man sätter in i datorn är väldigt liten, och pianoplast, vilket gör den svårhanterlig.
    Själva kabeln är också "plastig", dvs glattare än vanligt

Dock lite längre, om det ska ses som ett plus :)

13. Blondyz

Blondyz Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    87

MINA ENHETER

Går i funderingar kring denna manick då min nexus one är redo för pension.

Jag har inga problem att lägga de pengarna om jag blir lika nöjd som jag varit med min N1 i 2 års tid. Ni som gjort bytet, vilka är de största och mest utmärkande skillnaderna negativt sätt? Batteritiden har jag förstått ska vara ett stort problem, jag har inte möjlighet att ladda telefonen mer än en gång vart/vartannat dygn och telefon som lever måste jag ha i min vardag helt enkelt. Min N1 räcker precis ganska ofta.

Kamera och sådant kunde jag inte bry mig mycket mindre om då jag har annan fotoutrustning till de tillfällen jag vill fotografera.

Det jag vill ha är helt enkelt en skön lur, som ligger bra i handen. N1 har en riktigt skön finish, inte hal och rundade fina kanter.

Jag vill ha mina mest basic appar, aftonbladet på dass, handelsbanken, handscent osv. Resten är bara för nöjes skull.

Jag är tveksam, 5k är mycket för att bli missnöjd, men å andra sidan har jag svårt att se någon lur som passar mig bättre. All info jag kan få från er som gjort N1->GN bytet uppskattas, och jag har tuggat varenda post i tråden fram och tillbaka :P

14. Nisse Järnet

Nisse Järnet Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    125
    Telefon:
    Pixel 9 pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 9 pro
    Har bara uptime på 2h än så länge, men det bådar gott! :)

1h skärm och wifi på och ständigt pillande mer eller mindre med två mailkonton mm och nu efter 2 up har jag 75% batteri kvar.

Enda negativa är väl som många redan sagt, grått är inte så snyggt på låg ljusstyrka :/ Det kan jag dock leva med och tycker det är bra att den justerar rätt lågt på auto, SGSen var för ljus på lägsta.

15. Skywriter

Skywriter Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    142

MINA ENHETER

Efter drygt 4 dygn med min Nexus känner jag mig också redo att ge ett första omdöme

Byggkvalité, hårdvaran: Ger ett mycket bra intryck. Rätt vikt, bra form och känns helt solid. När jag fick den tyckte jag att den var väldigt hal men det har blivit bättre.

Utseende är väldigt subjektivt men det är i mitt tycke bland de snyggast mobilerna jag sett. Den ligger även perfekt i handen även om den är lite för stor för att enkelt kunna användas uteslutande med en hand. Jag har inte små händer men jag har svårt att nå den övre vänstra delen av skärmen utan att komma åt andra delar. Jag tycker dock att formen är så bra att den känns inte så stor som den är.

Mjukvaruknapparna fungerar suveränt och jag tror verkligen att det är framtiden. Touchresponsen är mycket bra och det är skönt glid på skärmen.

Skärmen: Super! Det är ett helt enkelt ett nöje att titta på den. Automatiska ljusstyrkan är som bekant på tok för lågt ställd och det hoppas jag att det åtgärdas. Jag har ställt min på ~40% och det funkar för mig i de flesta ljusförhållanden. Jag har inte upplevt några konstiga mönster på gråa partier vid låg ljusstyrka men det vita blir ganska trist. Med tanke på att det är OLED är det nog omöjligt att kombinera vit färg med låg ljusstyrka. Att det är pentile kan jag bara se på ljusa 1px-linjer på mörk bakgrund. De ser inte 100% solida ut men det är knappast ett problem.

Mjukvaran: ICS är bättre än vad jag förväntat mig och jag hade verkligen högt ställda förväntningar efter att ha hört alla hyllningar. Man märker att det äntligen är någon som tagit kommando och satt upp riktlinjer. Man får inte längre känslan av att det är massa separata projekt som buntats ihop.

Med ICS verkar det även som om Google har tagit de bästa funktionerna från tredjepartsutvecklare och lagt till i stock. Jag avinstallerade några appar som blivit onödiga nu då deras funktion finns inbyggd. Bästa exemplet är övervakningen av datatrafik som är helt suverän. Man har full koll på vad som hänt och kan begränsa appars tillgång till bakgrundsdata.

Launchern är mycket bra och jag känner inget behov av att gå tillbaka till Launcher Pro. Däremot har jag fortfarande Launcher pro installerat för funktionen att skapa genvägar direkt till activities dyker då upp som en widget i stock browsern.

Face unlock fungerar över förväntan även om jag fortfarande inte kan bestämma mig ifall det är nått jag kommer använda. Jag lutar åt att jag stänger av det hemma men sätter på det när jag ska till jobbet.

Mapphanteringen funkar utmärkt och det är nått jag verkligen kommer använda nu.

Det enda jag stör mig på för tillfället är att om man öppnar en app via appdrawern och sedan trycker på tillbakaknappen så hamnar man tillbaka i appdrawern.

Spel/surf & program: Jag spelar inte så mycket men Angry birds funkar perfekt och det är kul att spela Wordfeud på en så stor skärm.

Att surfa på den är en fröjd. Webbläsaren är snabb och bokmärkessynken funkar perfekt. Jag märker redan att jag använder Chrome to Phone betydligt oftare nu än med min Blade.

Samtal och sms: Samtalskvaliteten är väldigt bra. En kompis som jag ofta pratar med anmärkte direkt hur bra jag hördes. Jag behövde inte ens fråga utan kommentaren kom spontant.

Sms-appen har fått en ansiktslyftning men nån större skillnad från tidigare hittar jag inte. Positivt är att mms funkade direkt utan att behöva pilla med APNer och liknande.

Kameran: Kameran är bra men inte i topklass. LED-blixten är ljusstark och hjälper även autofokusen. Har tyvärr inte haft tid att ta den på någon större testrunda men första intrycket är bra.

Batteritiden: Precis som kameran är den bra men inte toppklass. Skärmen är det som suger musten ut batteriet. Dock så är standby-tiden verkligt bra och att ha WiFi igång verkar inte göra någon större skillnad på förbrukningen. Idag har jag använt på ett för mig ganska typiskt sätt. Med runt 3h aktivt användande räcker batteriet utan problem från morgon till kväll.
    Bli medlem eller för att visa innehållet!

Diverse negativt: Skärmen vill inte alltid rotera. Förhoppningsvis är det bara nån liten mjukvarubugg på min lur som löser sig vid nästa uppdatering.

Volymen den bakre högtalaren är på tok för låg. Full volym på Nexusen motsvarar 60-70% på min Blade

Automatiska ljusstyrkan på skärmen är ställd så lågt att man inte vill använda den.

Utlovade svenska ordlistan existerar inte

Medföljande USB-kabel är för kort.

Enbart 16GB och ingen plats för SD-kort.

Slutsats: Jag är jättenöjd. Det är en riktigt bra telefon som jag lätt kan rekommendera. De få saker som jag finner negativt påverkar inte min positiva helhetssyn av telefonen.

Maracana, candyraver och bombay gillar detta.
  16. Nisse Järnet

Mottagna gillanden:
    125
    Telefon:
    Pixel 9 pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 9 pro
    Lite batteristatus, tot 13h 20min, skärm på 2h 8min och 48% batteri kvar.
    Har två mailkonton och väder som syncar bla.

SGSi9000 gillar detta.
  17. SGSi9000

SGSi9000 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    159
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Note 9

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Note 9
    ROM:
    Original
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S8+
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy S6 Edge +
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S2
    Platta 2:
    Ipad
    Är det någon som vet om man kan använda voodoo appen på Nexus?

18. Robbas

Robbas Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    18
    Operatör:
    Comviq, Tre
    Telefon:
    Huawei Mate 20 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq, Tre
    Telefon:
    Huawei Mate 20 Pro
    Jag fick min telefon igår och mina första intryck är wow! riktigt skön, rapp, snygg telefon men har dock redan upplevt en del problem. Det största och allvarligaste problemet är spontana reboots. Jag har skapat en tråd om detta som ni kan läsa mer om här.

I övrigt är skärmen grym, kameran bra (dock inte absolut toppklass som poängterats innan men duger gott och väl åt mig) och ICS är riktigt nice. Ett väldigt lyft mot jämfört med tidigare versioner anser jag!

19. Nisse Järnet

Mottagna gillanden:
    125
    Telefon:
    Pixel 9 pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 9 pro
    Update igen, tot 20h 20min, skärm på 2h 25min, wifi ca 1h 30min och 38% kvar.

Kan väl lägga till att jag som några andra upplever volymen ur högtalaren är lite låg på max volym, annars har jag inte haft några som helst problem hittils. Inga omstarter, frysningar eller likn :)

20. carl-pedal

carl-pedal Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Jag gick från två måndagsex av Motorola Razr och trodde dom skulle vara hyfsat likvärdiga men ack så fel jag hade...

Skärmen på GN är helt otrolig! Både vad gäller upplösning och storlek, framför allt bredden ger så mycket extra. Pentile syns inte alls! Perfekt till att läsa ebok.

Hittills är allt positivt utom att vissa appar inte lirar med ICS och någon enstaka detalj i ui:till som säkert kommer uppdateras så småningom.

Batteri tiden är efter 2 laddningar bättre än razern men skärmen drar mer och viloläge drar mycket mindre.

Formen är väldigt trevlig, ligger bra i fickan.

The bottom line, som Bosse bildoktorn säger, är: klart välinvesterade pengar!

Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk