Fråga: Betyg på Nexusen, av forummedlemmar

Diskussion i 'Galaxy Nexus - Allmänt' startad av itr888, 1 dec 2011.

?

Betyg på Galaxy Nexus

1. 1/5

0 röst(er)
    0,0%
  2. 2/5

0 röst(er)
    0,0%
  3. 3/5

11 röst(er)
    6,3%
  4. 4/5

63 röst(er)
    36,0%
  5. 5/5

101 röst(er)
    57,7%
  1. RikNik

RikNik Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    39

MINA ENHETER

Här är mina synpunkter på telefonen efter bara 6 dagar.

+
    1. Skärmen är fantastisk. Ställ bara in lämplig ljusstyrka så är den perfekt.
    2. Ruskigt bra flyt i ICS. Ser ingen anledning att köra annan launcher just nu. Otroligt skönt att slippa upplåsningslagget jag haft i både Legend och O2X.
    3. Webrupplevelsen är strålande. Stockbrowsern är hur bra som helst. Jäkligt smidigt att kunna synka bokmärken med Chrome.
    4. Äntligen en notifieringslampa som jag saknat ända sedan min Legend.
    5. Kvalitetskänslan är mycket bra. Det finns inget som ens antyder om knarr eller något hos mitt exemplar.
    6. On/Off knappen på sidan är placerad bra tycker jag. Lättare att använda med en hand än om den skulle sitta på toppen.
    7. Laddar fullt otroligt fort.
    8. Batteritiden är väldigt bra baserat på mina användarmönster (ca 1-3h skärmtid per dygn).
    9. kapacitiva knapparna fungerar toppen. Passar mig bättre än fysiska knappar.
    10. WiFi:n har bra mottagning. Skaffade dessutom en ny router som stödjer 5ghz. Jäklar vad fort det går att surfa nu.
    11. Ljudet i samtal är ruskigt bra. Som natt och dag jämfört med min gamla O2X. Dom jag pratar med hör mig utan anmärkning.
    12. Sanslöst bra flyt i stockwidgets.
    13. Jag gillar läget på 3,5mm uttaget. Sladden är inte i vägen bär man skriver i landskapsläge.

-
    1. Telefonen har crashat 2 gånger. Rycka batteriet var enda lösningen. Förhoppningsvis ingen fara. ICS och diverse appar lirar helt enkelt inte med varandra. Men det blir förstås bättre.
    2. Att växla till landskapsläge tar lite för lågt tid. Egentligen inget jag stör mig på men jag önskar att det fanns inställningar för detta. Det går med MoDaCo men jag vill inte flasha ny rom redan.
    3. Önskar att det fanns organiseringsmöjligheter i apps/widgets-drawern.
    4. Autoläget för ljusstyrka är odugligt, det blir alldeles för mörkt.
    5. Hade gärna sett möjligheten till flera startsidor i ICS. 5 är inte tillräckligt för mig.

Överlag är jag sjukt nöjd efter att ha varit en bitter ägare till en otroligt bångstyrig LG O2X :-)

candyraver och Maracana gillar detta.
  2. alexm

alexm Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    104

MINA ENHETER

Tycker att telefonen är helt underbar, speciellt skärmen. Men det finns två minus. 1: Den sitter inge skönt i handen när jag skriver. Det är inte det att jag inte gillar storleken på luren, där är att den nästan ramlar ur handen. 2: Bakstycket är så tunt att jag knappt vågar ta av och på det, känns som att man ska knäcka det varje gång.

3. Lazarux

Lazarux Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    27

MINA ENHETER

http://www.youtube.com/watch?v=ErXqnQKs-tA

Bakstycket påminner ganska mycket om det till S2ans. Jag tror det håller för lite hårdare tag dock så vill jag inte testa att göra som på filmen :)

Last edited: 15 dec 2011
  4. patts

patts Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    678
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung S25 Ultra 512GB

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung S25 Ultra 512GB
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Nexus 9
    ROM:
    Stock
    Övrigt:
    Google TV Streamer 4k
    Nvidia Shield TV Pro (2015)
    Mitt omdömme efter ca 8 timmar.

Gillar allt på luren förutom plastigheten. Kommer från en dhd med både tyngden och materialet. Det går inte undgå att känna att GN inte riktigt når dit. Synd på en annars fin fin telefon.

Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk

5. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Jag tycker att den har en tendens att glida ur handen med det bakstycket som är på, väntar tills jag får det nya jag beställde från eBay.

Tycker också bakstycket känns alldeles för tunt, känns definitivt att man ska knäcka det.

6. Groppe

Groppe Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    203
    Telefon:
    LG G4

MINA ENHETER

Telefon:
    LG G4
    Telefon 2:
    Galaxy S4; Galaxy Nexus; Xperia X10
    Telefon 3:
    Ericsson P990; Nokia 6820
    Info:
    Ericcson R380
    Ericcson GA628
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S 10.5
    Platta 2:
    Sony Tablet Z3 Compact
    Ett å ett halvt dygn med Nexusen och jag är nöjd.

Fördelar med Nexusen, ur ett högst personligt perspektiv:
    -Kamera som både är snabbare och tar snäppet bättre bilder än min X10 verkar det som -(testat lite grann)
    -Den saknar Samsungs patenterade iPhoneknapp (SGS2, under skärmen)
    -Den saknar både Touchwiz och Sense
    -Det är inte en Sony
    -Inga emblem eller loggor på framsidan
    -Man kommer kunna uppdatera OTA, dator (läs: windows) icke nödvändig
    -ICS, såklart, men det kommer till andra mobiler också så det är en flyktig fördel.

För övrigt så ligger den bra i handen och känns solid. Min X10 ligger är dock mycket mer komfortabel eftersom den är lite smalare, lite tjockare med lite mjukare rundade kanter, och det gummiaktiga ytan på bakstycket. X10:an är även lite tyngre och känns mer rejäl (kombination av tyngd, tjocklek och känsla) vilket är lite lustigt med tanke på att X10:an fick kritik när den kom för att va plastig.

Webbläsaren gör ett riktigt bra jobb. Jämfört med min X10 känns det som om Nexusen hade haft snabbare internet (båda går på Telias HighSpeed3G). Även appar som Hemnet är mycket snabbare och Nexusen känns snabb och rapp överlag men lite smålagg kommer allt titt som tätt. Det är inte buttersmooth. Först upplevde jag den som att den bara var lite snababre än min X10, men när jag startade X10:an för att jämföra var skillnaden plågsamt uppenbar. Det går snabbt att vänja sig vid något bättre så man tänker inte på hur snabb den är.

Nexusens skärm är bra, med allt jag läst så hade jag förväntat mig något gudomligt, men det visade sig bara vara väldigt bra. Grumligheten som kommer med lägre ljusstyrka är väldigt tydlig, men jag stör mig faktiskt inte det minsta. Nästan så det är lite småtrevligt.

Batteritiden bör jag nog inte uttala mig om än. Men av vad jag läst så tror jag att jag med mitt användande kommer klara mig en nästan två dygn. Och det är vad jag får ut av min X10.

Ljudvolymen är märkbart lägre än X10, vilket jag inte hade väntat mig då jag trodde att X10:an hade låg volym. Har dock läst en en annan tråd här på Swedroid där en forummedlem tyckte X10:an hade lägre volym.... Har prövat med Volume+ men tycker inte jag märker nån tydlig skillnad, ska testa att köpa Volume+ så kan jag dra upp den till 11
    Bli medlem eller för att visa innehållet!

Utseendemässigt så är X10:an snyggare i min smak, men den är å andra sidan designad. Nexusen är lagomt diskretfin, vilket antagligen är vad de siktat på (antagligen samma designstrategi som Apple har) Nexusen var finare på bilder jag såg i diverse rescensioner, men irl är jag nöjd med utseendet, bara en sån sak som avsaknaden av diverse loggor.

PTP går att leva med. Det gick inte att skicka över en 5GB mkv men vet inte om det beror på min dator eller på Nexusen, har för mig att jag läst att Nexusen kör ext2 så filstorleken borde inte va nåt problem.

Med tanke på priset tycker jag det borde va bättre hårdvara i Nexusen. Men det kan ju va så att skärmen är en såpass dyr komponent så det helt enkelt får bli en 5Mpix kamera och överklockad gammalGPU. Det visar sig när övriga 2012mobiler kommer.

Maracana och elpapo gillar detta.
  7. Noob

Noob Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Min första smartphone ever. Kort och gott: I love it. :)

8. Evil_E

Evil_E Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Här är mina intryck efter knappt 1 veckas användande:

Positivt:

Skärmen, skärmen, skärmen... fantastisk skärm med bra skärpa och enligt mig bra återgivna färger.
    ICS - Det känns som om Google nu äntligen på allvar börjat inse hur viktigt det är med ett enhetligt utseende och mera logiskt uppbyggda menyer och val. Det mesta i ICS är snyggt och flyter på riktigt bra trots den "relativt" klena GPUn.
    Googles egna applikationer har blivit riktigt, riktigt bra. Gmail, kalendern är ljusår bättre än föregångaren i Gingerbread. Webbläsaren är ett kapitel för sig. Äntligen kan man surfa på de flesta sidor snabbt enkelt och tack vare den fantastiska skärmen är det en fröjd att läsa text. Jag störs inte alls av pentile och gör man det har man andra problem :)

Har inte testat överdrivet mycket applikationer utöver de 140 jag hade från min SGS2 och det är väl en handfull av dem som inte lirar tillsammans med ICS, bl.a. Album Art Grabber som stänger ner direkt om man försöker applicera en albumbild. (Löste sig via PowerAmp istället) De spel jag testat har fungerat bra.

Samtalskvalitén upplever jag som mycket god och bra mycket bättre än med SGS2. Mottagningen är bättre än jag hade med SGS2, däremot är wifi hastigheten sämre med GN än jag hade med SGS2.

Batteritiden är just nu acceptabel men inte mer. Skärmen drar sinnessjukt mycket kräm när den är igång och så här i början så blir det mycket laddning då man lekar betydligt mer med den. I viloläge är det omvänt, den drar knappt någonting i viloläge jämfört med SGS2 trots att wifi är igång, och den synkar mot gmail, hotmail, exchange.

Byggkvalitén är enligt mig väldigt bra, skön tyngd i den och den känns väldigt solid speciellt om man jämför med SGS2 som känns betydligt mer plastig.
    Storleken är för mina händer perfekt, kan utan problem använda den med 1 hand (stora händer?) och tycker den ligger riktigt skönt i handen. Klart nöjd med bygget :)

Alla som sett telefonen tycker den är diskret snygg och skärmen får väldigt positiva gensvar liksom ICS. Överlag är jag mycket nöjd med telefonen.

Negativt:

Kameran är väl det sorgliga kapitlet på denna telefon. Den tar helt acceptabla bilder i bra ljus, men bilder tagna i dåligt ljus blir alldeles för gryniga. SGS2s kamera är bra mycket bättre här. Jag köpte iofs. inte GN för kamerans skull. Zero shutter lag är ju roligt, men 8/10 bilder är suddiga. Om man ger telefonen tid och eller manuellt klickar för fokus så blir det bättre.

Batteritiden är bra i viloläge, men inga problem att bränna ur batteriet på ett par timmars intensivt användande.

Kunde vara lite snabbare, speciellt om man haft en SGS2 som jämförelse. SGS2 laddar applikationer/spel betydligt snabbare och menyer flöt snabbare i SGS2, men det är min upplevelse och det positiva överväger den sämre prestandan utan problem för min del :D

Jämförelse med SGS2.

Om jag då ska jämföra den lite med min föregående telefon SGS2, som jag varit överlag mycket nöjd med utöver mottagningen som ibland varit betydligt sämre än iPhone 4 och diverse HTC telefoner samt att den tappat nät eller av outgrundlig anledning inte fått igång datatrafiken när man försökt surfa eller nå Market så är jag mycket glad över att slippa Touchwiz (som jag trots allt använt mig av) och Samsungs medföljande "bloatware". För 1:a gången har jag varit lockad att köra en ren Google Experience Android lur och jag ångrar mig inte det minsta att jag bytte.

Detta är den bästa Android lur jag haft och jag kan starkt rekommendera denna lur till alla. Är du ute efter bästa kameramobilen så får du nog tyvärr se dig om efter någon annan mobil.

<3 Jag är förälskad i mobilen och speciellt skärmen trots att den stryper mitt batteri alldeles för snabbt. <3

Last edited: 15 dec 2011
    Maracana gillar detta.
  9. whiteman

whiteman Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    23

MINA ENHETER

är väldigt nöjd. men blir tokig varje gång jag ser problemen skärmen har :(

10. candyraver

candyraver Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    133
    Telefon:
    S10e

MINA ENHETER

Telefon:
    S10e
    Är de verkligen så illa att man tänker på det hela tiden? TRIST !

11. whiteman

Mottagna gillanden:
    23

MINA ENHETER

Ja:( men sen är jag väldigt petigt:P
    Men allt annat är helt underbart och när jag inte tänker på det dåliga så är skärmen helt fantastisk:)

12. candyraver

Mottagna gillanden:
    133
    Telefon:
    S10e

MINA ENHETER

Telefon:
    S10e
    Går det att se symptomet på någon riktigt cp-hög-upplöst DSLR-bild som någon kan ta kanske? Eller länk?

13. Dercie

Dercie Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

14. candyraver

Mottagna gillanden:
    133
    Telefon:
    S10e

MINA ENHETER

Telefon:
    S10e
  15. whiteman

Mottagna gillanden:
    23

MINA ENHETER

Pentile stör mig inte alls.
    Har ingen kamera så jag kan inte visa

16. ther

ther Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    29
    Telefon:
    Google Pixel 4

MINA ENHETER

Telefon:
    Google Pixel 4
    Jag har bytt från N1 och kunde inte vara mer nöjd hittills. Skärmen är grymt, visst på låg ljusstyrka är den både brusig och har lite konstiga färger, men den är alltid skarp. Storleken jämfört med N1 är också en fördel.

Det negativa jag upptäckt är svajigt wifi, men det gäller bara hemma. Förmodligen problem med konfigurationer eller kanske Netgear också.

Jag tror inte du blir missnöjd vid uppgradering! :-)

17. nackskott

nackskott Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Har haft den nu i snart ett dygn. Vill bara flika in lite saker som jag funderade över innan jag fick den, efter att ha läst ett otal poster på detta forum...

Högtalaren tycker jag inte alls är dålig. Jag har ju bara en smartphone att jämföra med, och det är Desire. SGN låter minst lika bra ur högtalaren vid både film/musik och samtal. Bättre skulle jag nog säga. Jag var lite orolig över detta då jag och min särbo ibland brukar somna ihop i telefon (jaja, sappy, tramsigt eller whatever, men så är det..därför man har telenor talfritt haha) och då kan man inte ha luret vid örat eller headset i - speaker phone!

Batteritiden...Återigen, jag kommer från en desire och SGN's batteritid matchar även den. Jag har rätt bra ljus på skärmen (vart hittar man hur många % ?) och jag tog den ur laddaren 15:30 igår, hade skärmen på HELA tiden fram till 19:10 och installerade appar, konfigurerade, provade lite filmklipp och nåt spel, lite surf och sms..sen behövde den laddas. Detta var alltså första laddningen och telefonen fick inte vila en sekund (jo, när jag var på toa) Jag ska givetvis se hur den beter sig när man kikar på en hel film och/eller spelar lite.

Men summa summarum - kommer man från en desire så behöver man inte känna att batteritiden eller högtalaren är sämre. :P kanske nån annan som undrat över det. Och är batteritiden "katastrofal" som många påstår, så undrar jag vad de är vana vid innan. Lite bättre kunde den ju vart, visst, men att dissa den rakt av är lite bryskt i mina ögon.

18. Gurk

Gurk Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Har gått från Desire (där jag blev helt tokig på pentile), till Sensation (som jag aldrig blev riktigt kompis med) till GN (som hittills är precis så bra som jag hoppades på).

Det finns en sak som jag tycker dom borde gjort bättre: Jag tycker att man skulle kunna ställa in automatisk ljusstyrka och själv få välja "startläge". Som det är nu tycker jag automatisk ljusstyrka är för lågt ställd.

Sen (tror jag att jag) saknar jag några HTC-specifika funktioner som t.e.x att kunna skicka dokument direkt till nätskrivare. Men vem vet, kanske hittar jag den funktionen ngnstans när jag minst anar det. Eller så hittar jag ngn app.

19. candyraver

Mottagna gillanden:
    133
    Telefon:
    S10e

MINA ENHETER

Telefon:
    S10e
    Det är väl inte omöjligt att det kommer/finns en app som sköter ljusstyrkan bättre?

20. more10

more10 Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Vet att det undrades om hur pass bra luren presterade vid filmning på konsert.
    Var och såg The Vaccines idag på debaser (grym konsert!) och filmade lite, resultat var väl helt okej. Låter illa på mobilen men okej på datorn, laddar upp ett exempel för egen bedömning.
    Vaccines @ Debaser - videotest

Edit: vet inte om det är rätt tråd men kändes mest passande.

Edit2: Jävla youtube, om jag laddar upp ett klipp vill jag väl att fler än jag ska se det.

Last edited: 17 dec 2011