Fråga: Betyg på Nexusen, av forummedlemmar

Diskussion i 'Galaxy Nexus - Allmänt' startad av itr888, 1 dec 2011.

?

Betyg på Galaxy Nexus

1. 1/5

0 röst(er)
    0,0%
  2. 2/5

0 röst(er)
    0,0%
  3. 3/5

11 röst(er)
    6,3%
  4. 4/5

63 röst(er)
    36,0%
  5. 5/5

101 röst(er)
    57,7%
  1. Blondyz

Blondyz Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    87

MINA ENHETER

Tänkte skriva ner mina första intryck nu efter 3 dagar lite utförligare.

Beställde telefonen helt utan att ha känt eller sett den i verkligheten, och mina förhoppningar innan jag hade den i handen var ganska höga med tanke på att den Nexus One jag har/haft tidigare har gjort mig mycket nöjd.

Fick hem luren, och det känns som det är stor skillnad i början, man får hålla på ett annat sätt och telefonen är lätt. Batteriluckan ingav inget vidare förtroende vid en första avmontering/montering men när den sitter på så sitter den hyfsat. Tappar man luren i golvet, vilket händer, så kan jag tänka mig att luckan flyger av, monteringen kräver sin teknik också. Laddaren orkade jag inte ens bry mig om att försöka få att räcka när jag satt vid datorn utan kör med den laddare jag använt till N1an som har uppskattningsvis dubbelt så lång kabel. So far so good, allt gick väldigt smidigt och på minuter var jag igång, hade allt från gamla telefonen i nya, det bara rullar på helt enkelt.. Mycket smidigt. Inga krusiduller utan bara tuta och köra, som det ska vara.

Fipplar runt lite, skärmen känns stor och behaglig, skön yta och väldigt responsiv. Likaså ICS, går riktigt rappt för det mesta vilket är ett välkommet och mycket skönt lyft från GB. Nya funktioner som jag gillar starkt, datatrafikhantering, widgetlådan m.m. Känns lite som att ha honeycomb i luren. Svärtan i skärmen ger riktigt snygg kontrast och upplösningen är riktigt grym. Dock kan jag inte förstå varför man väljer att utforma menyer i inställningar m.m. som man gjort, vit text på svart bakgrund hade varit mycket snyggare, nu har man någon sorts gradient som inte gör sig riktigt på denna skärm iaf.

Powerknappen på sidan är väldigt bra! Trodde detta skulle vara en stor ovana, men icke, det känns inte som man ska tappa telefonen som med andra stora som har powerknappen uppe och i fickan känns det bra att ha den med botten upp, och då hade knappen inte gjort sig på toppen. Även bra att ha 3.5mm jacket i botten.

Volymen och vibratorn har jag inte så mytcket synpunkter på, de fungerar som de ska och är lagom för mig änsålänge.

De flesta appar jag har i den fungerar bra, en del krånglar och vissa fungerar inte alls. Något man får räkna med om man ska vara först, vänta på uppdateringar av appar helt enkelt. Har lagt märke till vissa saker som gör mig lite bekymrad, dels att appar verkar dra mycket batteri, "Operativsystemet android" ligger högt på listan av batterislukande processer. Även andra processer verkar dra mer än vanligt "com.handcent.nextsms" är en sådan.

För övrigt tycker jag inte batteritiden är så värdelös som många får det att låta, jag har pillat mycket och det håller ca 8-10h, dessutom bara gjort 3 laddningar, så jag förväntar mig att det förbättras.

+ Skärm, skärm och åter skärm i de flesta lägen
    + Behaglig att använda när man vant sig
    + Väldigt fickvänlig, märks knappt i en jeansficka trots sin storlek (böjd och platt är nog ett vinnande koncept här)
    + ICS flyt och funktioner
    + Behaglig att såväl skriva, surfa, spela och titta på tack vare sin konkava skärmform

- Tillbehören, laddaren är faktiskt inte mycket att hänga i granen. Hade jag inte redan haft en annan hade jag troligtvis köpt en för 150:- bara för längden. Lurarna lägger jag inte så stor vikt vid.
    - Ingen plats för externt minne (usb lagring?)
    - Batteritiden, även om den inte är så illa som många får det att låta enligt mig så är det ingen höjdare. Det är vad man kan förvänta sig av maskinen tycker jag. Visst hade man helt klart kunnat leva med dubbla kapaciteten, men det känns lite utopiskt.
    - Lite processer och appar som krånglar till det med sprillans nya OSversioner
    - I kameraregionen upplevs mycket värmeutveckling vid krävande användning
    - Bättre placering av högtalare har jag varit med om, på det sätt jag håller telefonen i landskapsläge täcker jag ofta för den (am I doing it wrong?).

Listan ser lite skev ut, men overall är jag hitintills mycket nöjd. Ångrar inte mitt köp för fem öre, och med tanke på priset är detta ett mycket bra betyg. Återkommer med tillägg när jag använt telefonen ordentligt någon vecka.

Är man sugen, köp. Denna telefon blir inte en besvikelse ;)

SGSi9000 och martin gillar detta.
  2. SwedBear

SwedBear Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    52
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung S7 Edge

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung S7 Edge
    Telefon 2:
    Samsung S6 Edge
    Telefon 3:
    iPhone 6s
    Platta:
    Nexus 9
    Platta 2:
    Nvidia Shield Tablet
    Övrigt:
    Nvidia Shield TV. Samsung Gear S2 Sport.
    Jag har redan lyckats repa min skärm :(.
    Som tur var är repan i området ovanför skärmområdet men det är en 1 cm lång tunn rispa som inte går att missa.

Det måste ha skett från en nyckel i min ficka en gång då jag missade att ta ur den ur fickan. med tanke på att jag har haft mina tidigare telefoner i fickan på samma sätt utan att det blivit några större repor (min s2 har en minimal repa som kanske uppkommit på samma sätt) så känns det som skärmen är lite mindre tålig än äkta Gorillaglas ...

Övrigt så är jag fortfarande supernöjd :).

3. eXeem

eXeem Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    44
    Telefon:
    Galaxy S9+

MINA ENHETER

Telefon:
    Galaxy S9+
    Platta:
    MediaPad M5 10.8
    Har haft min i drygt 4-5 veckor nu och när jag granskade skärmen så ser jag flera små repor. Trist har beställt skärmskydd nu iaf. Min sgs2 som jag hade från maj-nov fick jag inte en endaste repa på trots att jag inte använde skärmskydd på den.

Det har varit mycket snack om att GN skulle ha en lika reptåligt glas som gorillaglass. Jag har suttit ganska lugn i båten fram tills nu och tänkte att skärmskydd är onödigt.

Jag har då iaf dragit mina egna slutsatser nu.

Last edited: 22 dec 2011
  4. Blondyz

Mottagna gillanden:
    87

MINA ENHETER

Låter riktigt tråkigt, är toknöjd med glaset i N1 som jag haft i samma ficka som nycklar osv utan problem. Hade inte varit fel om man hade fått samma känsla här.

5. candyraver

candyraver Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    133
    Telefon:
    S10e

MINA ENHETER

Telefon:
    S10e
  6. Blondyz

Mottagna gillanden:
    87

MINA ENHETER

7. pbv302

pbv302 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    78

MINA ENHETER

Sten repar bättre än metall...ett litet sandkorn i fickan är nästan värre än en nyckel...

8. candyraver

Mottagna gillanden:
    133
    Telefon:
    S10e

MINA ENHETER

Telefon:
    S10e
    Skitsnack! Jag vill inte ens börja en diskussion om vilket material som är hårdare än andra..

9. Hojte

Hojte Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    15

MINA ENHETER

Det är väl inte en fråga om hårdhet där. Men en sten har ju lite vassa kanter som inte finns på en slipad nyckel.

10. pbv302

Mottagna gillanden:
    78

MINA ENHETER

Vad har du för erfarenhet i detta ämne som gör att du dissar mitt påstående så självklart? :)
    Om jag lovar att gnugga min husnyckel mot min skärm lovar du rä att gnugga ett fint sandpapper mot din?;)

11. Blondyz

Mottagna gillanden:
    87

MINA ENHETER

Känner att "nästan" kommer få en avgörande betydlese i diskussionens utveckling.

Om alla ska bli tvungna att testa vad den går för är jag etta på att inte köra diamantslipen.

12. pbv302

Mottagna gillanden:
    78

MINA ENHETER

Sant. Jag omformulerar: Ett litet sandkorn repar glaset effektivare än vad en nyckel gör förutsatt sandkornets position i fickan förhållande till skärmen är "gynnsamt"....

Där fick jag nog fram det jag menade med nästan...:)

13. candyraver

Mottagna gillanden:
    133
    Telefon:
    S10e

MINA ENHETER

Telefon:
    S10e
    :) Vi lägger ner de där med hårdhet av material va?? ;) Mer intressant att diskutera youtube-filmen som jag tycker såg jävligt lovande ut tills SwedBear skrev sitt inlägg..

14. Blondyz

Mottagna gillanden:
    87

MINA ENHETER

Tycker nästan denna smäller högre än nyckeln (oavsett vilken som är hårdast är nog denna vassast?)

15. pbv302

Mottagna gillanden:
    78

MINA ENHETER

Ja, men det är skönt att ha rätt....;) :P

Ser bra ut! :)

candyraver gillar detta.
  16. Groppe

Groppe Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    203
    Telefon:
    LG G4

MINA ENHETER

Telefon:
    LG G4
    Telefon 2:
    Galaxy S4; Galaxy Nexus; Xperia X10
    Telefon 3:
    Ericsson P990; Nokia 6820
    Info:
    Ericcson R380
    Ericcson GA628
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S 10.5
    Platta 2:
    Sony Tablet Z3 Compact
  17. MatteVTR

MatteVTR Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    24
    Telefon:
    G3, Nexus5

MINA ENHETER

Telefon:
    G3, Nexus5
    Ställer mig frågande till hur man sätter dit ett skärmskydd. Glaset "böjs" ju ner, alltså, det är inte en helt plan glasskiva. Men det kanske funkar bra? Nån här som monterat ett och kan uttala sig?

18. fastson

fastson Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Inga problem för mig. Köpte ett sånt där "styvt" plastskydd (inget fladdrigt "InvisibleShield") från PDair när jag samtidigt köpte ett fodral.

19. TazZy

TazZy Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    188

MINA ENHETER

Det där låter inte okej, lol ._.

20. djungelmums

djungelmums Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Jag förstår inte riktigt snacket om sämre batteritid och/eller kamera än SGSII. jag har precis bytt till GN från SGSII.
    Batteritiden är likvärdig.
    Kameran är inte alls mycket sämre. Båda är kassa på att fota i mörker och låter ni kameran fokusera ordentligt är den lika bra som SGSII:ans.