Fråga: Betyg på Nexusen, av forummedlemmar

Diskussion i 'Galaxy Nexus - Allmänt' startad av itr888, 1 dec 2011.

?

Betyg på Galaxy Nexus

1. 1/5

0 röst(er)
    0,0%
  2. 2/5

0 röst(er)
    0,0%
  3. 3/5

11 röst(er)
    6,3%
  4. 4/5

63 röst(er)
    36,0%
  5. 5/5

101 röst(er)
    57,7%
  1. Evil_E

Evil_E Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Njae, skulle själv säga att SGS2 krossar GN både i batteritid och kameraprestanda. Speciellt i mörkare miljöer. Men skärmen på GN krossar SGS2 ordentligt :P

Off topic:
    Fick nästan en hjärtattack nu under julen... morsan kom dragandes med en i4s och påstod att "jag tycker den är lite enklare än min gamla" hon hade en SE neo innan... och "Den tar ju så bra foton..." - Det är bara att beklaga sorgen ;)

2. teal

teal Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    69

MINA ENHETER

Jag kapar denna tråd lite och ställer en fråga till er som gått från SGS2 till GN.

Jag har en sgs2 nu som jag är väldigt nöjd med, förutom touchwiz och upplösningen. Jag kör på ADW-launcher men tycker fortfarande att flytet mellan homescreens är rätt småhackig vilket stör mig något så otroligt mycket. Jag kör bara mellan två homescreens och har simple calendar på ena, beautiful widget på den andra samt 4 genvägar på varje screen. Inte ska det väl vara minihack då när man bläddrar mellan homescreens? Min polare har en nexus s från USA med ICS och den flyter så fruktansvärt fint mellan homescreens och i appdrawern. Jag vill ju helst köra stock

Så nu vill jag ju veta, för er som har bytt och er som kanske bara har känsla;
    Flytet mellan homescreens, är det helt laggfritt (som jag tycker mig se på t.ex. xperia arc) att öppna/stänga appdrawern flyter på hur fint som helst i animationen. Kameran är inte lika viktig för mig, så länge den fungerar. Det brukade vara en dealbreaker men sen insåg jag att jag tar c:a 50 kort/år (utöver nakenbilder till min tjej men då är det ju knappast krav på megaskarpa bilder).

3. Evil_E

Evil_E Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Flytet i ICS på GN är riktigt bra och skärmen är helt underbar så för min del kändes det inte smärtsamt att gå från SGS2 till GN. Men i ren prestanda är SGS2 fortfarande kung. Men liksom dig skiter jag i att kameran är sämre. Touchwiz är underbart att slippa och överhuvudtaget all bloatware. SGS2 kommer få ICS nångång i Mars verkar det som, men då är ju touchwiz kvar vilket jag tycker suger.

teal gillar detta.
  4. canfield

canfield Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    16

MINA ENHETER

Hämtade ut telefonen igår vid lunch och har använt den stenhårt sedan dess.
    Har redan klämt lite på en kollegas så jag visste ungefär vad som väntade mig.
    Föll aldrig för masspsykosen kring galaxy s2. Tyckte det var helt värdelöst att köpa en större mobil med färre pixlar (än min arc). Men äntilgen har samsung gjort en skärm som jag trivs med.

+Byggkvaliten är klart över förväntan för att vara samsungtillverkad. Inte htc men good enugh.
    +ICS är underbart, mjukvaruknapparna är lysande, i dubbel bemärkelse. trodde jag skulle sakna hårdvaruknappar, men icke.
    +Surfande är suveränt, skarp och stor skärm, webbläsaren känns nästan snabbare än datorn.

Batteritiden har för mig inte alls varit så dålig som många andra upplevt det.
    På första laddningen igår hade jag skärmen igång tre timmar och hade kvar 50% av batteriet (60% skärmstyrka), helt ok enligt mig. Upplever inte alls samma sjuka batteriförbrukning som jag hade på min amoled Desire när man surfade på hemsidor med vit bakgrund. På den drog man lätt ut batteriet helt på 3 timmar skärmtid.. Min Arc hade kanske en aning bättre batteritid med skärmen tänd, men nexusen drar å andra sidan i princip inget i standby.

- Tar lång tid att gå från porträttläge till landskapsläge i browser och inbyggda filmspelaren. Ca 3 sekunder.. Vilket känns som en evighet. Hoppas det kommer en fix.
    -Inte lika bekväm att använda med en hand för mig som har små händer. Men vad väntade jag mig o_O

Den får 4,7 brödrostar av mig.

Utvecklingen av mobiltelefoner går svindlande snabbt...

5. Blondyz

Blondyz Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    87

MINA ENHETER

Indeed, när jag köpte stationär dator senast var det dual-core som gällde på den fronten..

6. Rm99

Rm99 Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Jag har efter massa om och men fått telefonen, hämtade ut den via posten den 28e december. Fick vänta nästan 10 arbetsdagar på att CDON skulle skicka hit den till min address.

---

Detta är min andra Android lur, hade tidigare en Motorola Defy. Jag var nöjd med den under tiden jag hade telefonen i min ägo. Men när man såg att nyare och bättre mobiler kom ut vecka in och vecka ut så kändes min gammal och tråkig. Dessutom så var det en pina att vara kvar på Android 2.1 när Android 4.0 var ute i marknaden. Jag var bara tvugnen att välja nexusen, även fast jag var väldigt nära att köpa en Galaxy Note med vetskapen att den skulle uppdateras till Android 4.0. Men det som avgjorde till nexusens fördel var att den var i perfekt storlek när jag var och klämde på båda i affärerna.

Vad tycker jag om nexusen då?

Aldrig har jag upplevt någon elektronik pryl som gett en imponerande helhetsintryck som galaxy nexusen, det var bara Wow över det hela. Mobilen är väldigt tunn(kanske lite väl tunn om man jämför den med min Defy). Det är även imponerande hur mycket pekskärms tekniken har utvecklats, det känns verkligen inte som det är mycket som står i vägen mellan tummen och ikonen man trycker på. Skärmen är så perfekt som den kan bli, ja bättre än Ipones. Min Defy hade en usel plastskärm som var riktigt enerverande. Visst tyckte man att den var bra när man köpte den, men efter att ha klämt på flera modernare telefoner så framstår den som skit.

Insidan då?

Även där är telefonen riktigt bra, Android 4.0 är verkligen hur coolt som helst. Alting känns så logiskt, menyerna är rappa och många sakerna som man önskade sig när man använde Eclair finns på ICS. Jag har aldrig haft en telefon med Froyo eller Gingerbread så det känns verkligen som man bytt upp sig rejält. Jag saknar verkligen ord för hur bra skärmen är och hur responsiv den är. Jag har hittils inte upplevt något lagg alls i telefonen, vilket man upplevde titt som tätt i Defyn. Sättet man verkligen dödar alla tasks var verkligen välkomnande för min del, det kändes onödigt att gå via taskkillers som segade ner telefonen i defyn.

Det är även riktigt skönt att ha Android i dess renaste form och inget som tillverkaren slängt ihop. Motoblur var verkligen en pina, fick aldrig bort den och dess appar trots att jag bytte laucher. Jag har sett både Sense och Touchwiz, Sense är riktigt fult och touchwiz är allt för begränsat. Detta baserat på efter att ha klämt lite på en SGS2 och Sensation.

Nu till det dåliga...

Visst gav mobilen ett riktigt bra helhetsintryck, men det känns som dem slarvat lite med detaljerna. Vitt känns inte riktigt vitt, känns som det döljer sig massa färger bakom. Jag är verkligen bakom flötet vad gäller skärmteknik så någon kunnig får upplysa mig om vad det är. Sen är beaktringsvinkeln inte det allra bästa, skärmen känns lite blåaktig som den kan göra i Galaxy S. Men detta ser man bara om man kollar riktigt noga. Men det är inget som stör mig på, men inte ska man slarva med sånt om man marknadsför sig som marknadens bästa skärm.

Sen är Notificationsbar verkligen riktigt tråkig till utseendet, saknar faktiskt det vita på min eclair. Jag kan inte se skillnaden mellan Sms och Mail och det synns verkligen riktigt smått. Behövs lite mer färg i notificationsbar för att falla i min smak.

Automatiska ljustyrkan är riktigt låg.
    SMS Appen är riktigt tråkig

Men det negativa är något jag kan ha överseende med, men mobilen är enligt mig 9/10. För att vara 10/10 så ska jag inte ens ha en lista med negativa saker.

Det känns fortfarande som jag har mer att utforska innan jag känner mig riktigt hemma med den, det tar ett par veckor innan mobilen blir "min egen".

Last edited: 30 dec 2011
    RaazZz och D-Droid gillar detta.
  7. Stal

Stal Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

4 av 5 och de enda minuset jag har är batteritiden. Håller inte en dag om jag surfar, spelar wordfeud och lyssnar lite på Spotify.

8. wooook

wooook Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Agree

Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk

9. RaazZz

RaazZz Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Tja!
    Har haft min Nexus i ca en vecka nu. Telefonen får 4 av 5 toasts (Y)

Är besviken på batteritiden och hur mycket ström skärmen drar när den är igång.
    På automatisk ljusstyrka kan skärmen kännas lite mörk. Å andra sidan när jag körde med skärmen på full ljusstyrka sögs batteriet ur sjukt snabbt.
    Sedan skulle jag som många andra efter vad jag har läst gärna haft en bättre kamera, men det är inte det viktigaste i en mobil då jag inte brukar använda den.

I början kändes mobilen stor, men jag har nog börjat vänja mig vid det. Jag har hellre en mobil som är skön att kolla på och använda, men som kan kännas lite stor ibland än en liten mobil som kan vara jobbig att kolla på och använda för att den är för liten, men kanske passar bättre i handen/fickan. Storleken är säkert en vanesak.

Skärmen, operativsystemet, ljudet och flytet är fantastiskt så annars gillar jag mobilen.
    Men funderar på att byta den mot en Galaxy SII främst pga den dåliga batteritiden.
    Jag tycker samtidigt att det verkar smidigt att ha android vanilla automatiskt utan att behöva roota och flasha in cutum roms.

Vet inte om jag skulle bli besviken om jag bytte. Det jag tänker på är främst batteriprestandan, operativsystemet, ljudet och skärmen.

Jag har skrivit till MM men inte fått något svar på vad jag kan göra i mitt ärende.

Tacksam för feedback :)

/RaazZZ

10. Blondyz

Mottagna gillanden:
    87

MINA ENHETER

Låter snarare som att du vill behålla nexusen och köpa större batteri om det inte funkar med standard ;)

RaazZz gillar detta.
  11. RaazZz

RaazZz Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Det låter precis perfekt :) Skulle passa mig bra? Men vad jag har läst finns det inga/går inte byta ut batteriet i nexusen?

12. pbv302

pbv302 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    78

MINA ENHETER

Det finns ju en massa lösningar på batteriproblemet!
    En enkel sak är ju att byta till yakju och få 4.0.2 då der verkar vara en frälsare för mitt batteri iaf..:) Jag har full ljusstyrka, wifi, gps och alla platstjänster på och vid normalt användande 1½-2 dygn...lite hårdare 1-1½ dygn spelar dock inte så mycket men surfar mer!
    Sen kan man ju gå djupare och lägga in en custom rom...
    Enklare metoder är ju att köra mörka bakgrundsbilder, bocka ur googles platstjänster mm

13. pbv302

pbv302 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    78

MINA ENHETER

Läs detta.:)
    Och varför inte denna...tror det tipsas lite om batterier här med!

Last edited: 22 jan 2012
  14. RaazZz

RaazZz Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Får kolla lite där

15. Blondyz

Mottagna gillanden:
    87

MINA ENHETER

Jodå, finns 2000mAh originalbatterier. Bara kolla i tillbehörstråden eller ebay :)

16. Astrofaes

Astrofaes Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

GN är grym redan från stock men i samband med root blir den helt fantastisk. I mitt tycke slår den även en rootad Galaxy S2 på fingrarna när det gäller flyt och funktioner.

5/5

17. RaazZz

RaazZz Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Har bockat ur lite platstjänster och NFC om det löser någonting. Orkar inte gör om mobilen till yakju nu. Väntar och ser hur lång tid det tar innan jag får den utan. Det verkar så omständigt och allt på mobilen försvinner tydligen. Det är ju bara att man får uppdateringar tidigare.
    Tror jag väntar lite med detta och/eller att köpa skal eller större batteri. Men tack för svar :)

18. Blondyz

Mottagna gillanden:
    87

MINA ENHETER

Allt försvinner visserligen, men det är inte så jobbigt att koppla in i datorn, skriva en rad i kommandotolken så är allt tillbaka igen.

19. RaazZz

RaazZz Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Vet inte hur det funkar riktigt :o

20. Blondyz

Mottagna gillanden:
    87

MINA ENHETER