Fråga: Betyg på Nexusen, av forummedlemmar

Diskussion i 'Galaxy Nexus - Allmänt' startad av itr888, 1 dec 2011.

?

Betyg på Galaxy Nexus

1. 1/5

0 röst(er)
    0,0%
  2. 2/5

0 röst(er)
    0,0%
  3. 3/5

11 röst(er)
    6,3%
  4. 4/5

63 röst(er)
    36,0%
  5. 5/5

101 röst(er)
    57,7%
  1. eXeem

eXeem Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    44
    Telefon:
    Galaxy S9+

MINA ENHETER

Telefon:
    Galaxy S9+
    Platta:
    MediaPad M5 10.8
    4,5/5
    mobilen är super :) bra byggkvalitet trots plast, skön att hålla i, batteritiden blir bara bättre och bättre med tiden.
    Skärmen är underbar så länge man inte kör på lägsta ljusstyrkan. men med 20-100% så blir allt väldigt skarpt, klara färger, otrolig kontrast och som alltid med amoled superbra betraktningsvinklar.

ICS fungerar så jäkla bra, stabilt, snabbt och mer enhetligt. Känns som en så mycket mer komplett och färdig produkt jämfört med tidigare android. som early adopter så finns väll vissa kompabilitet problem med en del appar så som facebook att syncen inte funkar, samt prisjakt som visas som en surfplatteversion. Men det är väll sånt man får ta och som säkert kommar att bli bättre dom kommande månaderna.

Radion fungerar riktigt bra. har nu 3g 1-2 pinnar på stapeln där jag annars med min sgs2 fick nöja mig med edge.

Ljudet ut från högtalaren och hörlursutaget är högt och klart. mkt bra :)

Upplever att den låser GPS:en väldigt snabbt.

En annan trevlig grej är notification LED:en som pulserar grönt vid missade samtal och vitt när man har olästa meddelanden typ sms, mail, facebook etc. Hoppas att man kommer att kunna modda den så man kommer att kunna ha olika färger för olika notifications.

En post att anmärka på är kameran som inte direkt är dålig men för en annars super mobil i denhär klassen så borde den prestera bättre. Med bra ljusförhållanden så blir bilderna helt ok. Däremot under sämre ljusförhållanden så ser det inte kul ut. Zero shutter lag ser jag mer som en gimmick då bilderna blir oskarpa och det krävs att man låter kameran hitta fokus för att det ska se bra ut. Något som jag gillar är kamera appen som är lätt att använda och har många roliga funktioner att leka med. Men jag kan tänka mig att foto nördar kommer att sakna en del funktioner och inställningar men för en lekman är det perfekt.

Att det saknas sd-kort plats är lite synd men vad jag har läst så har det att göra med MTP gränsnittet. fördelen är att man kommer åt filerna på datorn och telefonen samtidigt. Sen märkte jag att när man använder faceunlock så kommer man inte åt filerna via datorn förens man låst upp telefonen så de kanske finns en säkerhetsaspekt även där.

Har även märkt ett fel som jag tror är mjukvaru relaterat. Det är när man använder mobilen som hotspot så tappar den internet anslutningen efter nån minut, då får man gå och "väcka" mobilen för att få tillbaks den.

Riktigt nöjd är jag kan inte mer än rekommendera till köp med reservation om man lägger väldigt stor vikt vid kameran.

Last edited: 3 dec 2011
    Sluggo, gertorm, bombay och 3 andra gillar detta.
  2. Cliddo

Cliddo Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Den är underbar!! :cool:

3. opazo

opazo Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    37

MINA ENHETER

Hur står sig kameran mot sgs2?
    I stort sätt så verkar alla nöjda. Dock känns det som att det finns en del buggar och saker som gör att den inte får toppbetyg.
    Och när sgs2 får ICS hur stort är då steget till en Nexus?

4. Trixter

Trixter Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

SGS2 har ju lite kraftfullare hårdvara så det säger väll sig själv. En Nexus är ju en Nexus så du kommer ju alltid ligga steget före endå, med senaste mjukvara osv.
    Du har ju egentligen ingen garanti att få fler uppdateringar än ICS med en SGS2, medans en Nexus alltid har senaste Android versionen. Med det sagt så har ju inte GN mycket sämre hårdvara utan bara marginellt. Sen kan man ju glo sig blind på benchmarks osv vilket egentligen är irrelevant eftersom det är dagligt bruk som räknas endå. Jag är själv väldigt nöjd med min GN och kommer troligtvis ha den ett bra tag framöver innan byte igen. Kommer ju även 4 kärniga smartphones efter årskiftet som säkerligen kommer dominera benchmarksen då, men sen är ju frågan hur mycket av det man använder som är optimerat för det.

Last edited: 3 dec 2011
  5. Volatyle

Volatyle Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    88

MINA ENHETER

Nja, man har ju ingen garanti att få den senaste Androidversionen vare sig man köper nexus eller inte. För att vara korrekt :-)

Fråga bara alla Nexus1-ägare.

Vol

6. TommyTS

TommyTS Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    128

MINA ENHETER

Jag har länge funderat på en Galaxy Nexus, men bristen på utrymme är för mig en dealbreaker.
    Ingen som känner likadant? :P

7. Hessi

Hessi Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    346

MINA ENHETER

Stora filer kommer du ju kunna ha på ett USB-minne.

Edit: Detta kräver ju att du rootar telefonen, vilket jag antar?

8. TommyTS

Mottagna gillanden:
    128

MINA ENHETER

Näe, kör mina telefoner original :)
    Hur som helst, känns lite tarvlig bara, 16GB räcker inte långt, iaf inte för mig :cry:

9. Mahti

Mahti Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    53

MINA ENHETER

Jo, jag kände likadant väldigt länge men fick ge efter. Orkar inte vänta i ovisshet på att kanske få tillgång till en 32gb version.. Uppgraderar igen om 15 månader då det är en kompromiss jag får leva med nu.
    Verkar bli samma sak med Transformer Prime, där är det bara 32gb sin släpps för is i europa :(

10. TommyTS

Mottagna gillanden:
    128

MINA ENHETER

Hehe jo, ibland får man offra ;)
    Men det är mycket att tänka på, mobilen kostar trots allt över 5000kr att köpa.

Får fundera vidare, men bra sugen är man, skulle helst vilja testa den först, men bor så pass dåligt till så finns ingenstans i närheten man kan klämma o känna på :neutral:

11. mannyb

mannyb Androidpamp Moderator

Mottagna gillanden:
    778
    Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold

MINA ENHETER

Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Google Pixel Tab
    ROM:
    Stock
    Bra material- och byggkvalité. Inte riktigt som HTC:s unibodytelefoner av metall, men klart bättre än vad Samsung vanligtvis levererar.

Bra skärm med fina färger och kalasbra betraktningsvinklar som dock är extremt strömhungrig och blir lite för blek/kontrastlös vid låg ljusstyrka. Vaga vertikalar linjer, svaga nyansskillnader, framträder mot vissa bakgrunder. Kan inte mäta sig med Galaxy Note-skärmen, men slår alla andra vi har testat.

Usel batteritid (till synes pga den hungriga skärmen som i regel står för runt 60% av den totala batteriförbrukningen), både vid vanligt användande och vid videotittande. Hoppas att skärmens strömhunger kan optimeras bort med mjukvaruuppdateringar, annars är det riktigt illa och en smärre katastrof. Observeras bör att det inte bara handlar om ett undantagsfall - båda våra exemplar av Galaxy Nexus beter sig likadant, och då vi har varit i kontakt med andra vana telefontestare som har testat Nexusen så har de bekräftat detta.

Android 4.0 är den klart bästa androidversionen hittills och även om det fortfarande hackar och är en del mikrofrysningar på en del ställen så är flytet rejält mycket bättre i bland annat listmenyer, i webbläsaren, notifieringsfältet (rullgardinsmenyn i statusfältet) och när man "sveper bort" oönskade poster ur notifieringsfältet eller recent apps etc. Härligt med HW-acc av gränssnittet. Kraftigt "lagg" i vissa lägen dock, som när man sveper till höger eller vänster i nya Market, eller då man öppnar recent apps-listan. Många tredjepartsapps är hackiga också, då de sannolikt inte har optimerats för 4.0/HW-acc.

Kameran är snabb (zero shutter lag - tar bilden nästan omedelbart - 3-4 bilder per sekund klarar man lätt) men tar inte fantastiska bilder. Videokameran levererar skarp video, men skulle behöva en antiskak-funktion. Hyggligt kraftig LED-blixt. Trist att mjukvaran saknar inställningar för WS-bilder.

På grund av batteritiden så får den ett rejält avdrag och skall vara glad att få ens 4/5, snarare mer i stil med 3.5/5. Telefonen är hart när obrukbar som kompanjon för den som flitigt använder telefonen och inte har laddmöjligheter överallt (tex tåg-/flygpendlare). Även om man har laddmöjligheter så är det riktigt irriterande att tvingas ladda och begränsas av laddkabelns längd.

I övrigt, förutom batteritiden, så är den vid sidan om Galaxy Note enligt mitt tycke den bästa androidtelefonen på marknaden. Android 4.0 ger den sedan ett övertag över Note som bara har en småseg Android 2.3 med TouchWiz - för närvarande. SGSII är en riktigt vass konkurrent, men den lågupplösta skärmen förstör allt (för mig).

gertorm, l2obban, snapdragon och 3 andra gillar detta.
  12. musse

musse Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Det är ju lustigt att en telefon med större skärm som note har bättre batteritid än nexus eller tolkade jag det fel där ? Det är det största dealbreaker för mej angående nexus jag vill ha vanilla android och senaste uppdateringarna när dom kommer och inte vänta på att nån mobiltillverkare ska göra sitt med uppdateringen innan dom kan rulla ut det till oss andra så en nexus vill jag ha men frågan om jag inte väntar ändå tills nästa men det är 1 år framåt minst och det är långtid. :S

Varför kan inte telefon tillverkarna sikta på att försöka få bättre batteritid än att börja prata om fler kärnor i telefon som enligt mej inte kan utnyttjas än på nått år i alla fall varför inte optimera det vi har nu för att få bättre batteritid, jag skulle i alla fall köpa en sån jag kan till och med tänka mej lite tjockare telefon med större batteri och starkare batteri i, jag är väldigt tveksam om jag vill ha en nexus nu om man inte ens kan klara en dag innan man måste ladda. I dag har jag en sgs galaxy s med dary rom på den rullar på ok för mej och med den klarar jag 2 dagar utan att ladda inte kanon men helt ok i alla fall.

13. musse

musse Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

ok läste precis att nån testat och att batteriet håller över en dag minst inte bra men kan väl funka kanske ni som har den får återkomma om nån vecka så vi får höra hur ni upplever batteritiden efter nån vecka av användning och laddning om ni upplever det som det har blivit lite bättre från när den var ny och om ni laddar varje dag skulle tro att alla gör så 1 dag känns lite dåligt men det är väl nått man får leva med just nu, som jag sa jag hoppas dom tänker om och försöker få bättre batteritid men tyvärr så tror jag det inte kommer hända tyvärr (alla är ju så insnöade på fler kärnor i stället) suck det är ju en telefon inte an dator vi har ju surf plattor för det.

14. Laplace

Laplace Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    32

MINA ENHETER

66% kvar, varit utan laddning sen 0745 i morse. helt okej tycker jag. inte jättemycket användning, men inte heller jättelite. kollat lite youtube, surfat lite, smsat, pratat i telefon osv. läste från androidcentral (tror jag) att de var imponerade över batteritiden. verkar vara lite splittat.

edit: min tionde dag med mobilen

bombay gillar detta.
  15. musse

musse Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

16. musse

musse Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Min galaxy s 50% och det var 1 dag 11h 38min sen jag laddade sist vet att det är mindre skärm och allt det men ändå ska väl inte ha den som måttstock efter som alla nya inte kommer i närheten av det tyvärr visst inte tok använd den då men ändå normal använding för mej mail och nått sms och ett par samtal.

17. Laplace

Laplace Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    32

MINA ENHETER

självklart! en polare som är intresserad av luren kommer över i kväll. han lär pilla intensivt på mobilen så vi får se hur den står sig då

(65% kvar, men inte rört så mycket sen senast)

18. eXeem

eXeem Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    44
    Telefon:
    Galaxy S9+

MINA ENHETER

Telefon:
    Galaxy S9+
    Platta:
    MediaPad M5 10.8
    Själv så tycker jag att batteritiden är ganska okej. Ungefär i linje med vad SGS2:an som jag hade. Li-polymer behver typ en vecka eller mer kanske för att få ut full kapacitet. Sen så får man tänka på att dom första dagarna man har en ny mobil brukar vara ganska tung användning. mkt youtube, ladda ner appar, prova spel, testa webbläsaren, testa kamaren osv.
    Men tycker själv nu när allt har fått sjuka in lite 10 dagar senare att den är ganska bra. några procent kvar på kvällen med sync påslaget samt att man tar upp mobilen var 30minut kanske och kollar lite smågrejjer. Visst det är inte som min gammla SE w850 eller nokia 3310 men dom dagarna verkar vara long gone tyvärr. En glad nyhet som jag tror man kan tacka ICS för är att mobilen verkar nästan inte dra nånting i vila. Får bara typ 5-8% förbrukning under en natt.

19. stefanb

stefanb Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    19

MINA ENHETER

En liten fundering bara, varför är det så viktigt med batteritiden?

Min högst personliga åsikt, men jag skulle aldrig för mitt liv egentligen ens lägga in batteritid i en ekvation om ett mobilköp eller inte förutsatt att mobilbatteriet faktiskt håller ett okej mått jämfört med övriga liknande telefoner.

Och det är av den väldigt enkla anledningen att det faktiskt finns el på dom allra flesta platserna man är mest, sitter man vid datorn på jobbet så kopplar man väl in den på laddning ifall man vet att man sen ska iväg på en 5 timmars konferens.

Och är det så att det inte finns el då har jag haft ett powerpack batteri, men kommer garanterat skaffa nexusens ställ m laddare för extrabatteri.

20. Nummerskivan

Nummerskivan Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit
    Telefon 2:
    Väggmodell bakelit, 30-tal
    Telefon 3:
    Väggmodell plåt, 20-tal
    Det är ju faktiskt mycket enklare om man VET att telefonen alltid håller minst dagen ut. När jag har råkat ut för att batteriet tar slut, har jag inte haft möjlighet till laddning, och inte är det så kul att ha en supertjock lur med sig eller behöva ha extra batterier i fickorna.

Eftersom det numer finns telefoner med batterier som håller två dagar med normal användning, så väljer jag då såklart en av dessa.

Men har man en annat tillvaro, med bättre möjlighet till laddning, exrabatterier o.s.v. och det känns ok med sämre batteritid, så är det såklart ok.

Jag har en SGS och börjar tröttna på batteritiden. Jag måste alltid tänka på hur jag använder den, att ha batterier med mig eller att inte glömma laddare. En båtutflykt i somras, drog ut hela batteriet på några få timmar, eftersom jag tog 10 bilder och publicerade på FB.

Nästa telefon kommer jag att prioritera upp batteritiden, och kommer bara att välja bland dem som behöver laddas varannan natt vid normal användning, så som det faktiskt går med några nu. Och detta väljer jag också framför att behöva ett stort batteri med extratjockt skal, för att skärmen har något bättre upplösning eller liknande.

Fast det verkar ju gå framåt med batteritiderna? Tycker att den ena efter den andra presenterar bättre batteritider.