Fråga: Betyg på Nexusen, av forummedlemmar

Diskussion i 'Galaxy Nexus - Allmänt' startad av itr888, 1 dec 2011.

?

Betyg på Galaxy Nexus

1. 1/5

0 röst(er)
    0,0%
  2. 2/5

0 röst(er)
    0,0%
  3. 3/5

11 röst(er)
    6,3%
  4. 4/5

63 röst(er)
    36,0%
  5. 5/5

101 röst(er)
    57,7%
  1. mrBira

mrBira Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    36

MINA ENHETER

Många undrar hur kameran är.. kanske kan hjälpa lite:

"As I’ve said before in this article, this isn’t a full review of the Galaxy Nexus, it’s…well…you know what it is, so with that out of the way, please read on. Both the Samsung Galaxy SII and the Samsung Galaxy Nexus are definitely capable of taking good looking pictures, the Galaxy Nexus focuses super-fast automatically, while the Galaxy SII takes a little longer. The Galaxy Nexus also gives you the ability to take panoramic pictures which the SII can’t do out of the box and so does the Galaxy SII, the difference being, the Galaxy Nexus version is built into ICS and the SII version is an extra feature from Samsung.

The camera on the Galaxy Nexus is surprisingly good and ended up doing better than the Galaxy SII, but that’s still a matter of personal opinion and taste. Even though it’s possible to achieve great results with the camera, it’s also quite easy to get bad results too.

The zero shutter-lag on the Galaxy Nexus is amazing when you’re trying to take pictures quickly, and that’s one of its strengths, oddly enough, that can also be one of its weakness. The quick auto focusing and zero-shutter lag can sometimes result in slighter blurry looking photos, luckily this wasn’t the case when I took the pictures above.

The macro shots on the Galaxy Nexus are much better than the ones taken with the Galaxy SII, images are much more focused and clear. It’s obvious to say that snapping pictures in bright daylight is the optimum environment for any camera, so both the Galaxy Nexus and Galaxy SII done well in that situation. Colours on the images taken with Galaxy Nexus looked more life like, where as images taken with the Galaxy SII looked more vibrant and colourful, it didn’t represent the real life colour that well.

In a darker environment, the Galaxy Nexus really shines, yes there was noise in darker scenes, and focusing was slightly harder but overall the images were much clearer than those taken with the Galaxy SII.

To wrap this article up, I can tell you that there’s no doubt that both phones take great photos, both phones are very capable, but I’ll have to give this one to the Galaxy Nexus
    "

Alltihop och lite till med bland annat exempelbilder hittar ni |hära|

Personligen tycker jag att SGS2 tar snygga bilder, men dom blir lite orealistiska. Lägger till mer färg, typ.
    Galaxy Nexus bilder ser först "tråkiga" ut i jämförelse, men dom är nog (tyvärr?) mer realistiska. Rätta mej om jag har fel.

På måndag ska jag oxå ut och fota med min GN och SGS2:an och få mej en bättre uppfattning. Publicerar mer högupplösta bilder om någon är intresserad av resultatet.

Tjing!

Last edited: 3 dec 2011
  2. Groppe

Groppe Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    203
    Telefon:
    LG G4

MINA ENHETER

Telefon:
    LG G4
    Telefon 2:
    Galaxy S4; Galaxy Nexus; Xperia X10
    Telefon 3:
    Ericsson P990; Nokia 6820
    Info:
    Ericcson R380
    Ericcson GA628
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S 10.5
    Platta 2:
    Sony Tablet Z3 Compact
    I bra ljus har jag tagit bra bilder med min numera antika P990. Så det det som är intressant, med alla mobilkameror när man är på köpjakt, är att se hur bra de presterar när ljuset inte är perfekt. Tex inomhus dagtid, kvällstid med taklampan tänd, med gatbelysning osv.

Sen att kameran är snabb, dels att starta appen, dels att fokusera och ta bilden, är ett stort plus. Poängen med en mobilkamera är ju att den finns till hands när tillfället är där, och då ska det inte ta en minut att ta bildjäveln. Det må vara en duva som landar i mosbrickan, menyn till pizzerian (eftersom man inte vill ta en pappersmeny) eller en spontan naturbild.

Så ta gärna lite sporadiska bilder när nu går på en fototurné.

3. Volatyle

Volatyle Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    88

MINA ENHETER

Jag ger telefonen 3/5. Egentligen hade jag velat ge den 2/5 - men ICS lyfter betyget.

Jag är medveten om att det är lite som att svära i kyrkan att såga Nexusen på swedroids forum ;-). Men nu handlar tråden om våra upplevelser, och jag vill ändock motivera mitt lägre betyg. Jag börjar med det som är bra;

* ICS - helt klart ett lyft.
    * Skärm - 720p hoppas jag blir standard framöver, vidare älskar jag samoled.

Till det dåliga;

*Byggkvalitén - det går inte att komma ifrån den plastiga känslan.
    *Kameran - visst blir det naturliga bilder, men kameran håller bara inte måttet.
    *Rappheten i UI - jag hade förväntat mig mycket rappare UI med GPU-acc.
    *Batteritiden - riktigt, riktigt dålig.
    *Skärmglaset - vart är den där sköna "hala" känslan?
    *Bezel - för mycket död yta kring skärmen

Jag är fullt medveten om att i princip alla här inne inte håller med mig, jag köpte och kommer använda Nexusen av affärsmässiga orsaker, och därför bryr jag mig egentligen inte särskilt mycket om telefonen ur ett rent användarperspektiv. Jag har heller ingen större anledning att "justify my buy" som är ett känt fenomen hos väldigt många annars ;). Telefonen kostade inte mig en krona och jag ser kanske extremt objektivt på saken. Men när jag håller i den här telefonen så inser jag att alla argument till vad som är fränt hela tiden faller tillbaka på ICS. Den här tråden bör ju handla om hur vi bedömer telefonen som sådan, även om ICS såklart är en del av nexusen, och således också färgar av betyget. Av den anledningen får den en svag 3:a av 5 möjliga, men hade det inte varit för ICS hade telefonen fått en 2:a.

Nu duckar jag för äggkastningen från alla justifyers :)

Vol

4. Groppe

Mottagna gillanden:
    203
    Telefon:
    LG G4

MINA ENHETER

Telefon:
    LG G4
    Telefon 2:
    Telefon 3:
    Info:
    Ericcson R380
    Ericcson GA628
    Platta:
    Platta 2:
    Sony Tablet Z3 Compact
    Det stämmer in med min görhandsuppfattning av mobilen. Men köpargumenten för min del är dels att slippa sense å touchwiz. SEs ux är trevligt, och 2011serien får ju ICS plus att det är br pris på dem nu. Dessutom är det både snabb och bra kamera i dem. Men mam vet inte om de får nåt mer än ICS. Och mitt andra önskemål är att slippa uppdatera genom dator och Nexus är väl den enda med endast OTAuppdateringar. Så där står jag och grunnar.

5. Laplace

Laplace Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    32

MINA ENHETER

batteriuppdatering:

tog ut luren klockan 0745 på morgonen i går och stoppade i den i laddaren igen 0400. så ungefär 20 timmar utan laddare och hade 33% kvar.

6. holck

holck Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    513
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    Jag körde 9h på batteri igår och hade 68% kvar.
    Hade en mellanladdning i bilen (docka) på ca 10-15 minuter och hade inte särskilt
    sparsam användning. Så, utan laddningen hade det kanske varit 45%.
    Min billaddare laddar fort ;)

7. eXeem

eXeem Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    44
    Telefon:
    Galaxy S9+

MINA ENHETER

Telefon:
    Galaxy S9+
    Platta:
    MediaPad M5 10.8
    Jag får riktigt usel batteritid med wifi men det kanske har att göra med min DIR-655 hade samma problem med min sgs och sgs2. Ska inte wifi normalt ge bättre batteritid?

Edit: kanske var lite fel tråd att ställa frågan i inser jag nu. men med tanke på att de var så mycke snack om batteri tiden så aja...

8. elpapo

elpapo Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    92

MINA ENHETER

Alltid intressant! Står i köpgroparna på just dessa 2 lurar...

9. holck

Mottagna gillanden:
    513
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    Jag länkade två bilder i en annan tråd. Såg du dem?

Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk

10. Groppe

Mottagna gillanden:
    203
    Telefon:
    LG G4

MINA ENHETER

Telefon:
    LG G4
    Telefon 2:
    Telefon 3:
    Info:
    Ericcson R380
    Ericcson GA628
    Platta:
    Platta 2:
    Sony Tablet Z3 Compact
    holck gillar detta.
  11. Zawaq

Zawaq Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    68
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro
    ROM:
    Stock
    Info:
    Stock
    Telefon 2:
    Samsung S22
    ROM:
    Stock
    Info:
    Nova
    eXeem gillar detta.
  12. elpapo

Mottagna gillanden:
    92

MINA ENHETER

Hur tycker ni att touchknapparna fungerar? Bra känsla? Likvärdigt eller bättre än "softkey" knapparna eller vad de nu heter som HTC och till viss del galaxy har? Saknar ni fysiska knappar?

I guess not! :)

offtopic;
    Nu har t.o.m jag vant mig vid powerknappen på sidan (pillat intensivt på frugans... S2). Längtar tillbaka till Android mer och mer! Det har hänt mycket sedan 2.1 och det jag hann med på 2.3.4! :)

13. holck

Mottagna gillanden:
    513
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    Tänker inte på något speciellt jämfört med kapacitiva på Nexus S.

Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk

14. Fredde88

Fredde88 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Är fan förvånad att du ens köpte telefonen, eller fick eller hur det nu är. Varje inlägg man sett från din sida har ju varit negativt och skitsnack om Samsung å skit. Varför ens välja den luren? ta en annan istället. Fast du kanske ville smutskasta den ännu lite till?

15. elpapo

Mottagna gillanden:
    92

MINA ENHETER

Även jag är riktigt nära att köpa en galaxy nexus och jag har gett den svidande kritik på främst kameran...

Det är väl så, man bryr sig om det/dem man tycker om . :)

Last edited: 5 dec 2011
  16. simonjoh

simonjoh Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

Han förklarar ju i samma inlägg som du citerade (delar av) att han köpte den av affärsmässiga orsaker. Jag antar att han utvecklar någon app och därför vill/måste ha utvecklartelefonen, och ICS lite tidigare.

Vad vore en recensionstråd om inte de negativa åsikterna fick plats? Känns ju rätt dumt. Då hade det räckt med att trådskaparen skrev "Den är bra" sen låst den. :-)

Volatyle gillar detta.
  17. Volatyle

Mottagna gillanden:
    88

MINA ENHETER

Eftersom Simon påpekade på ett oerhört förnuftigt sätt redan hur det ligger till, så blir mitt svar överflödigt.

Vol

18. Fredde88

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Kritik är alltid bra, men den var ju redan väntad från herrns sida?
    Kändes bara som ännu ett negativt inlägg från hans sida som inte tillför så mycket då hans inställning redan från börjar varit riktigt negativ till hela karusellen.

19. Volatyle

Mottagna gillanden:
    88

MINA ENHETER

Det där är absolut inte sant, jag var otroligt spänd på Nexus-releasen innan den kom. När den väl släpptes kände jag väl "OK, kanske inte revolutionerande, men vi får se när jag väl har den i handen"

Och nu efter en dryg vecka med telefonen så kändes det helt rätt att betygsätta telefonen med den motivering jag just skrev.

Vol

Edit:
    Sen har jag absolut varit kritiskt inställd till Samsungs sätt att hantera releasen i övrigt, både globalt och i Sverige. Med all rätt.

Edit2:
    I övrigt uppfattade jag inte någonstans i recensionstråden att ett kriterium för att rösta var att man inte får ha varit negativt inställd till telefonen från första början - kanske kan du hjälpa mig finna vart detta står?

Last edited: 5 dec 2011
  20. Fredde88

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

jaja..

klart du får vara kritisk, men vafan seriöst du är aspissed på samsung å bara häver ur dig negativa saker. Varför inte bara skita i allt å fixa nå annat?
    Orkar inte diskutera mer, det jag lackade på är din alltid negativa sida till det hela, ska du vara så jäkla negativ så kan man väll lika gärna vara tyst. Men kör på!