Fråga: Betyg på Nexusen, av forummedlemmar

Diskussion i 'Galaxy Nexus - Allmänt' startad av itr888, 1 dec 2011.

?

Betyg på Galaxy Nexus

1. 1/5

0 röst(er)
    0,0%
  2. 2/5

0 röst(er)
    0,0%
  3. 3/5

11 röst(er)
    6,3%
  4. 4/5

63 röst(er)
    36,0%
  5. 5/5

101 röst(er)
    57,7%
  1. Volatyle

Volatyle Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    88

MINA ENHETER

Nähe? Så nu vill du vända ryggen till :-).
    Jag är besviken på Samsung ja. (hoppas du ursäktar om jag omformulerar dina uttryck, som kanske skulle passa bättre på skolrasten i mellanstadiet).

Men jag undrar, om man har varit genomgående positiv till Nexuse/Samsung från första början, skall man då icke göra sig hörd heller? För annars känns ju ditt påstående tämligen inkonsekvent.

Jag förstår om du inte vill diskutera mer, och vända ryggen till. (återigen, lite mellanstadienivå på det där kanske) ;).

Däremot kommer vi helt off topic nu, och av respekt för tråden så föreslår jag att du svarar mig privat om du har funderingar på mitt betyg och motivering.

Med all välmening,
    Vol

2. RikNik

RikNik Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    39

MINA ENHETER

Hur mycket och hur länge kan du köra på en laddning? Har det blivit bättre med tiden?
    Det är mycket olika åsikter om batteritiden. Vissa hävdar att den är toppen och andra, som du, hävdar motsatsen.

3. Volatyle

Mottagna gillanden:
    88

MINA ENHETER

Jag tar fortfarande slut på en dag vid "normal" användning. Det vill säga blandat samtal/surf/sms/mejl. Att det anses som "dåligt" är att mina andra android-lurar räcker mycket längre, med precis samma användningsflitighet. Därmed tycker jag att det med Nexusen går några steg bakåt i batterikapacitet.

Jag har två stycken, och båda har samma problem - så det känns inte riktigt som det skulle vara fel på båda mina telefoner.

Vol

4. stefanb

stefanb Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    19

MINA ENHETER

Fan alltså, jag början ärligt talat tveka på om jag vill ha nexusen eller inte och istället ta en Galaxy note.
    Och det är inte på grund av hårdvaran utan mer för att jag tror att den är mer lämpad för det jag faktiskt behöver. Och fram till att nexusen är skickad så får jag välja vilken telefon jag vill trots att abonnemanget redan är igångsatt.

Gör jag fel? Eller vad tycker ni?

Sent from my HTC Vision using Tapatal

5. bombay

bombay Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    109

MINA ENHETER

Det finns ju inga fel och rätt i det här, det är ju du som ska fylla ditt behov. Om du känner att du behöver en större skärm och allt det Note ger dig, så ska du så klart köpa den istället!

6. stefanb

stefanb Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    19

MINA ENHETER

Egentligen är det inte skärmen heller som gör det, men sett till
    det faktum att vad jag gör så är den helt klart mer fördelaktig eftersom jag för det mesta håller på med mail, skriva/läsa på forum, Internet och en jävla massa skrivande.

Och vad gäller updates och vanilla så har känslan om att noten ändå är så pass alert att den med lätthet kör på alla custom roms som kommer.

Med det sagt ändrar jag mig och går till note

Sent from my HTC Vision using Tapatalk

7. Laplace

Laplace Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    32

MINA ENHETER

Jag undrar hur folk sin klagar på batteritiden använder sina lurar. Kanske extra mycket pill pga att den är ny? Gör mig imponerar batteritiden mer och mer. 87% kvar sen 0700. Lyssnat på musik lite, pratat, smsat och lite surf..

Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk

8. jedi

jedi Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    533

MINA ENHETER

Nu har även jag fått hem min. Så här långt fungerar den över förväntan och jag känner mig redigt nöjd med mitt val. Det är dock svårt att bara bedöma enheten som sådan, just på grund av att ICS i sig är ett sådant lyft. Det mesta känns på något sätt mycket mer intuitivt nu än tidigare. Temat och den nya fonten ser väldigt bra ut, och nästintill samtliga av Googles appar har fått sig ett ansiktslyft som heter duga. Måste dock medge att det känns väldigt ovant med avsaknaden av en menyknapp. Det är som bekant bara tre touchknappar på skärmen, så menyn kommer man numera åt via en knapp i skärmens övre högra del.

Även genvägarna som Google har slängt in lite här och var uppskattas. Man kommer exempelvis snabbt åt Settings via notifikationslisten; Market har en genväg i programlistens övre högra hörn, stax under klockan; genvägsknappen som tar dig till listan över senaste öppnade appar m.fl. Mycket välgjort.

Enheten som sådan har en fantastisk skärm. Hyllningarna är knappast obefogade.

Byggkvaliteten är helt klart ett lyft från Nexus S. Den känns väldigt solid och det uppstår inga som helst knakljud när jag försiktigt försöker bända på den. Batteriluckan kan dock tyckas vara i det plastigaste laget, men den sitter å andra sidan som en smäck. Inga som helst upphöjda kanter eller dylikt.

Ljudnivån i samtal är även den väldigt bra och de jag har pratat med har inte tyckt sig uppleva en låg hörbarhet eller liknande.

Hur högtalarna, kameran och batteriet presterar får jag lov att återkomma till, men i detta nu kan jag inte annat än att känna mig grymt nöjd över mitt val.

Greger0254, bombay och Fredde88 gillar detta.
  9. Sebastiank

Sebastiank Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    87

MINA ENHETER

10. Lazarux

Lazarux Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    27

MINA ENHETER

Fick hem min idag!

Efter en dags pillande så är jag väldigt nöjd!

-Den ligger otroligt bra i handen (jag har ganska stora händer).
    -Byggkvaliten överträffar Galaxy S2 med hästlängder tycker jag.
    -Volymknappen och låsknappen känns gedigna och trevliga att trycka på.
    -Skärpan och färger på skärmen är otroligt bra.
    -Dugligt ljud i bakre högtalaren och kanonbra ljud i samtalshögtalaren.
    -Snabb och trevlig är den med ICS.
    -Kameran är bättre än vad jag förväntat mig. Både vid filmning samt då man knäpper kort.

Återkommer med mer då jag använt den under några dagar :)

11. sannispannisen

sannispannisen Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

I början upplever jag att alla telefoner har dålig batteritid, men blir bättre efter ett par laddningar, men att den räcker en dag med flitigt användande (som det oftast blir i början) låter i mina ögon inte "riktigt riktigt dåligt"

Mycket som spelar in också, mottagning etc
    Skräptelefoner har oftast bättre batteritid.

12. mannyb

mannyb Androidpamp Moderator

Mottagna gillanden:
    778
    Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold

MINA ENHETER

Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Google Pixel Tab
    ROM:
    Stock
    Dessvärre är det precis som du skriver.

Vi har genomfört med mängder av test och har till och med mätt upp batteriernas kapacitet i WMR:s Computerized Battery Analyzer III, i vilket batteriet visar sig hålla ungefär vad det lovar, dvs runt 1700 mAh. Alltså har våra enheter inte bara råkat få sämre batterier.

Vi har inte bara testat ett exemplar, utan redaktionens båda enheter och vi har utöver dessa även bett en bekant i UK testa sin Galaxy Nexus åt oss i ett videotest.

ALLA uppvisar en batteritid som är nästintill identisk - det skiljer bara några procent mellan enheterna - och som är långt efter konkurrenter som RAZR, SGSII och Note.

Vi vet att många blir defensiva när man hittar brister på en enhet som de precis har köpt för dyra pengar, men siffrorna och mätningarna talar sitt tydliga språk. Batteritiden är kass. Punkt. Nästan allt annat är bra eller mycket bra.

Trekis, solpete, elpapo och 1 annan gillar detta.
  13. Esshojy

Esshojy Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    19

MINA ENHETER

Om det nu enbart är skärmen som är boven i dramat och inte ICS, kan vi då säga att det aldrig kommer gå att fixa den usla batteritiden?

14. mannyb

mannyb Androidpamp Moderator

Mottagna gillanden:
    778
    Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold

MINA ENHETER

Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Google Pixel Tab
    ROM:
    Stock
    Jag kan inte svara på om det är skärmen eller om det är något annat, men det enda som Android själv (under Settings -> Battery) rapporterar in som särdeles strömhungrigt är just skärmen.

Om det nu är skärmen som är boven så vet jag inte riktigt vad som på mjukvaruväg kan göras för att förbättra batteritiden. Förhoppningsvis går det att lösa.

15. bombay

bombay Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    109

MINA ENHETER

Märker också detta, har dock bara haft den sedan 11 idag. Men skärmen ligger på riktigt högt :/

16. foh

foh Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

mannyb:
    Har ni gjort något annat batteritest som inte är ett videotest? Du skrev att den även vid "vanligt användande" hade dålig batteritid, hur ser ditt "vanliga användande" ut?

Engadget skrev exempelvis att de upplevde det som en dålig batteritid när de loopade en video (ca 5 timmar, dvs lika dåligt som ni får), men att det vid deras "vanliga användande" räckte i 28 timmar (jämförbart med RAZR enligt dom). De andra utländska recensioner jag läst (The Verge, Techradar etc) har liknande upplevelse, dvs att den har utmärkt batteritid för vanligt användande. Så för att sätta det i relation till något så måste man ju veta hur användandet ser ut.

Purren och hugo56hg gillar detta.
  17. Laplace

Mottagna gillanden:
    32

MINA ENHETER

har inte gjort ett videotest men en sak kan jag säga om batteritiden: vid normalt användande duger den gott. när man inte rör den drar den knappt någon ström alls, detta är både jag och den enda andra ägaren av mobilen jag känner överens om.

det handlar inte om att vara "defensiv", det är så jag upplever (och även andra större sidor) batteritiden. vad är viktigast, videotest eller vardagligt användande?

18. Laplace

Mottagna gillanden:
    32

MINA ENHETER

jag har skrivit på flertalet ställen att jag tycker batteritiden är bra. har inga som helst problem att få den och räcka från tidig morgon till sen kväll utan att känna att jag snålar med användandet.

19. Volatyle

Mottagna gillanden:
    88

MINA ENHETER

Väl skrivet, och då upplever ni precis samma resultat som jag själv. Jag har till och med gjort statiska tester i mitt "testlab" och jämfört flera av mina Android-lurar och tyvärr så kommer Nexusen en bra bit efter mina andra lurar. Betänk då att Nexusen dessutom är ny och bör således ligga högre bara genom att ha ett nyare batteri (Ja, det är genomladdat så många gånger att det får räknas som inkört).

Fenomenet "justify my buy" som du nämner är ju alltid väldigt vanligt på nyare produkter. Jag förstår att man vill försvara sin produkt som man lägger mycket av sina egna pengar på, och det är fullt naturligt att göra det. Men med en rent objektiv syn så är batteritiden för Nexusen ett rejält nedköp.

Vol

20. Fall

Fall Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Nu är det ju en smula subjektivt, men om du bortser från ev. egen vilja att rättfärdiga ditt köp: Skulle den dåliga batteritiden vara en deal-breaker om du skulle valt telefon nu, alltså med facit i hand?