Ja, vilket förklarar varför recensionen dröjer. Vi har utfört mycket tidsödande tester av såväl "syntetisk" typ, som videotestet, och mer realistiska test där vi med tre enheter (SGSII, Note, Galaxy Nexus) bredvid varandra har genomfört exakt samma operationer på alla tre lurar uppkopplade mot samma Wi-Fi-nätverk och med samma inställningar i övrigt.
Samma webbsajter har laddats och lika mycket tid har spenderats med att surfa runt på dessa sajter med vardera telefon, vi har lyssnat på samma musik lika länge, ringt samma telefonsamtal lika länge, sett på samma videoklipp på youtube lika länge, spenderat lika mycket tid och skrivit exakt samma meddelanden i Talk och GMail etc.
Att sitta och upprepa exakt samma mönster på tre lurar i timme efter timme är bland det mest påfrestande vi har företagit oss på Swedroid
Men, vi ville gå till botten med detta eftersom vi visste att många, med rätta, skulle försöka hitta fel på våra slutsatser annars. Somliga kommer förstås försöka hitta fel ändå, men nu har vi åtminstone garderat oss mer än nog.
Lite mer info om batteritestet kommer i recensionen, men det ser inte jättebra ut för Galaxy Nexus vidkommande, tyvärr.
Jag gick personligen tillbaka till Note efter någon vecka istället för att som planerat använda min Galaxy Nexus som min primära lur. Allt annat (nästan), utöver batteritiden, är bra eller mycket bra. Den i mitt tycke bästa telefonen just nu, som handikappas kraftigt av batteritiden.
Men visst, om man är en sparsam användare så klarar den lätt hela dagen då den i standby drar väldigt lite ström, och det kvittar ju om man har 50 eller 30% kvar då man kopplar in laddaren på kvällen. För dessa sparsamma användare så duger batteritiden fint.
Click to expand...