Fråga: Betyg på Nexusen, av forummedlemmar

Diskussion i 'Galaxy Nexus - Allmänt' startad av itr888, 1 dec 2011.

?

Betyg på Galaxy Nexus

1. 1/5

0 röst(er)
    0,0%
  2. 2/5

0 röst(er)
    0,0%
  3. 3/5

11 röst(er)
    6,3%
  4. 4/5

63 röst(er)
    36,0%
  5. 5/5

101 röst(er)
    57,7%
  1. Volatyle

Volatyle Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    88

MINA ENHETER

Med facit i hand (ursäkta nu Fredde88) så anser jag inte att Nexusen är värd 5500kr skattade pengar. Jag vet att det blir tjatigt och återkommande, men det som lyfter telefonen är ICS. Man bör påminna sig själv om att ICS är mjukvaran i telefonen, och inte på något sätt produkten. Jag är helt övertygad om att när andra lurar kommer med ICS efter årsskiftet så kommer Galaxy Nexus att bli en relativt bortglömd telefon med relativt sett dåligt andrahandsvärde.

Batteritiden är helt klart det mest störande på telefonen, även om jag tycker det finns andra brister också.

Vol

2. elpapo

elpapo Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    92

MINA ENHETER

Det är lite den uppfattningen jag har läst mig till också, men jag vill nog gärna pilla på den först innan jag ev ratar den. Förhoppningsvis blir abbonemangsformen billigare inom kort, som sagt tidigare 3150kr dyrare på 24 mån med 3 gentemot S2.

3. mrBira

mrBira Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    36

MINA ENHETER

Sax och klister från Prisjakt:

ÄLSKAR denna lur. Så här skulle Android varit från första början ;)
    Aldrig varit så nöjd med en telefon tidigare. Haft/har sen tidigare:
    HTC Desire, LG Optimus 2x, Samsung Galaxy 1 och 2 (i9000/i9100), och jämför rätt mycket med just SGS2:an.
    Det första jag gjorde var att installera OTA-uppdateringen så jag hann aldrig uppleva volymbuggen som drabbade vissa tidigare användare i England.

+ Batteritiden. Även om jag lekt och testat allt möjligt i telefonen så har batteritiden varit riktigt grym. Bäst av dom lurar jag testat.
    + Skärmen. Trodde först att telefonen skulle bli för stor med den skärmen, men inte alls, känns ungefär som att hålla SGS2:an. Färger och skärpa är det bästa jag sett på en mobil. Riktigt kul med den höga upplösningen ;)
    + Android 4, ICS, är ju helt enkelt rena drömmen. Mycket nytt, snyggare, snabbare, annorlunda, men samtidigt användarvänligt.
    + Ljudet! Vart så jäkla besviken när jag bytte från SGS1 till 2:an och märkte att ljudet hade blivit (enligt mig) mkt sämre! Så det var en riktigt trevlig överraskning att ljudet i Nexus är minst lika bra som i SGS1.
    + Samtalskvalitén. Både du och den du pratar med hörs mycket bra.
    + Byggkvallitén. Hela telefonen känns mer rejäl än SGS2 på alla sätt och vis.
    + Kameran. Snabb! Fotar direkt du klickar på knappen, SGS2 tar 3-4 sek på sig. Blir snygga bilder med naturliga färger.
    SGS2 (8mp) har högre upplösning, men Nexus (5mp) har bättre och mer exakta färger. Nexusen tar bättre bilder/filmer när ljuset inte är bra. Och så överdrivet kul man kan ha med live-effekterna! :D
    + Multitasking. Riktigt simpelt att hoppa mellan olika appar!

+/- Inte direkt något minus, men... tog några timmar att vänja sej vid dom 3 nya system-knapparna. Nu tycker jag att dom är logiska och passar bra!
    Känns som att jag måste skriva något negativt också...
    Fyller på med det när jag hittar något.

sannispannisen och hugo56hg gillar detta.
  4. agran

agran Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Gällande mobilen så är det mest två saker jag stör mig på:

Batteritiden, då jag kollar en del video och spelar lite (nu när man har en mobil som det fungerar bra på:)). Dock är det inget större problem då jag är van vid att ladda mobilen varje dag. Har den oftast kopplad till datorn på jobbet.

Högtalarens position, när man spelar eller kollar på video så är det svårt att hålla telefonen bekvämt utan att man täcker över högtalaren.

Sen finns det klart brister i ICS med men det är ju en annan sak.

Om man bortser från de två sakerna så är jag riktigt nöjd.
    Den är snygg, snabb, stabilt byggd, bra ljud när man pratar, skärmen :D.. osv

5. sannispannisen

sannispannisen Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

6. candyraver

candyraver Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    133
    Telefon:
    S10e

MINA ENHETER

Telefon:
    S10e
  7. agran

agran Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

8. InBreed

InBreed Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Så är det väl med all elektronik man köper. Man blir "lurad", för det kommer alltid något nytt. Så om man kastar bort pengar på denna telefon, ja, det gör man, men det gör man oavsett vad man köper.

För mig personligen blir det spännande att prova på denna telefon, kan inte uttala mig än om vad som är bra eller dåligt, då jag inte har fått hem telefonen än. Jag har varit "trogen" iPhone i drygt 4 år och hoppas på att den telefon ska vara, med risk för att sticka ut hakan, lika bra.

Trekis gillar detta.
  9. solpete

solpete Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

En sak som man inte kan utesluta är att det är honeycomb som har hög strömförbrukning eller en bugg/fel i honeycomb som leder till hög strömförbrukning. Ett mer givande test skulle vara att nergradera till gingerbread i NG:en och sedan göra om testerna. Det går inte att jämföra riktigt då operativsystemen är helt olika.

Man kan alltid jämföra med icke-honeycomb-telefoner men frågan man får ställa sig är hur relevant en sådan jämförelse är. Alternativt installera honeycomb på äldre telefoner.

En annan sak som ni kan göra är att normalisera era uppmätta värden till skärmarea och batterikapacitet hos de olika enheterna, t.ex. så att ni får uppmätt antal minuter / cm2 * mAh. Detta borde kunna ge en indikation på om värdena är rimliga eller om det föreligger en okänd variabel som leder till hög strömförbrukning.

Ytterligare sak att ta i beaktande är om ni i resultaten viktar in det faktum att telefonen har en låg strömförbrukning då skärmen är mörk eller helt avstängd. Jag läste någonstans att nexusen då har en relativt låg strömförbrukning under dessa förhållanden. Det kanske väger upp den högre förbrukningen vid konstant utnyttjande sett över hela dygnet?

Hur ser skärmens ljusstyrka ut när ni jämför? Har ni samma ljusflöde från skärmarna under testerna?

10. Volatyle

Mottagna gillanden:
    88

MINA ENHETER

Självklart kommer det alltid vara ett dåligt köp att köpa gadgets ur ett andrahandsvärdesperspektiv. Men faktum är att andrahandsvärde på telefoner ofta är ganska talande för hur dom mottogs av marknaden. Ta S2'an t.ex som nu har ett halvår på nacken, den "står" sig fortfarande ganska väl om du ser till prishistoriken på prisjakt. Gör du samma jämförelse med exempelvis Nexus S (som jag personligen tror gjorde samma resa som Galaxy Nexus nu kommer göra) så är det helt annorlunda. Iphone4 är också ett bra exempel på en storsäljare som har kvar sitt värde även på begagnatmarknaden.

Vol

11. Sebastiank

Sebastiank Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    87

MINA ENHETER

ice cream sandwich*

Honeycomb är för surfplattor enbart.

12. sparriskrigaren

sparriskrigaren Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    110

MINA ENHETER

Webläsaren då, eller surfning i allmänhet? Snabbt och smooth? Är det behagligt att zooma och dyl?

13. mannyb

mannyb Androidpamp Moderator

Mottagna gillanden:
    778
    Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold

MINA ENHETER

Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Google Pixel Tab
    ROM:
    Stock
    Ja, vilket förklarar varför recensionen dröjer. Vi har utfört mycket tidsödande tester av såväl "syntetisk" typ, som videotestet, och mer realistiska test där vi med tre enheter (SGSII, Note, Galaxy Nexus) bredvid varandra har genomfört exakt samma operationer på alla tre lurar uppkopplade mot samma Wi-Fi-nätverk och med samma inställningar i övrigt.

Samma webbsajter har laddats och lika mycket tid har spenderats med att surfa runt på dessa sajter med vardera telefon, vi har lyssnat på samma musik lika länge, ringt samma telefonsamtal lika länge, sett på samma videoklipp på youtube lika länge, spenderat lika mycket tid och skrivit exakt samma meddelanden i Talk och GMail etc.

Att sitta och upprepa exakt samma mönster på tre lurar i timme efter timme är bland det mest påfrestande vi har företagit oss på Swedroid :)

Men, vi ville gå till botten med detta eftersom vi visste att många, med rätta, skulle försöka hitta fel på våra slutsatser annars. Somliga kommer förstås försöka hitta fel ändå, men nu har vi åtminstone garderat oss mer än nog.

Lite mer info om batteritestet kommer i recensionen, men det ser inte jättebra ut för Galaxy Nexus vidkommande, tyvärr.

Jag gick personligen tillbaka till Note efter någon vecka istället för att som planerat använda min Galaxy Nexus som min primära lur. Allt annat (nästan), utöver batteritiden, är bra eller mycket bra. Den i mitt tycke bästa telefonen just nu, som handikappas kraftigt av batteritiden.

Men visst, om man är en sparsam användare så klarar den lätt hela dagen då den i standby drar väldigt lite ström, och det kvittar ju om man har 50 eller 30% kvar då man kopplar in laddaren på kvällen. För dessa sparsamma användare så duger batteritiden fint.

more10 och Adevade gillar detta.
  14. InBreed

InBreed Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Absolut, visst är det så. Just för mig är andrahandsvärdet inte relevant, eftersom jag planerar alltid att försöka ha mina telefoner så länge som möjligt. Sen kan jag tycka att andrahandsmarknaden för iPhone är övervärderad, fick själv 1500 kronor för min 2 år gamla iPhone 3gs 16gig, men man kanske kan likna iPhone med Mercedes, Audi och "de andra" telefonerna som övriga "vanliga" bilmärken. Men så tror jag det kommer att vara i fortsättningen också och med det sagt så vill du ha en telefon med bra andrahandsvärde, köp en iPhone.

Självkart är får du ha åsikten att Galaxy Nexus är en dålig telefon. Hur som helst så känner jag att jag vill försvara Galaxy Nexus, för det kommer att bli min första Android och jag vill gärna inte få den upplevelsen förstörd på ett forum, innan jag ens fått telefonen i min hand :)

15. Evil_E

Evil_E Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Detta gör mig väldigt tveksam till om jag ska köpa GN eller helt enkelt avvakta. Tror ni att det finns någon möjlighet att det är något som kan åtgärdas med en uppdatering? Tycker det verkar konstigt om Google/Samsung släpper en telefon som är så kraftigt handikappat av batteritiden. Har i dagsläget en SGS2 och är nöjd med batteritiden på den. Men önskar köra Vanilla istället... svårt val...

16. Volatyle

Mottagna gillanden:
    88

MINA ENHETER

Skönt att se att ni har samma slutsats.

En tanke slog mig faktiskt;
    Resultaten vi som lekmän får, kan ju inte på något sätt undgåtts Samsungs stora testavdelning. Kan resultaten av dessa tester påverkat valet av hårdvara?

Jag tänker då framförallt på att man varit aningen "försiktig" vid val av t.ex GPU. Har man kanske haft vassare HW i Nexusen tidigare, men kommit fram till att batteritiden då blivit oskälig, och således dragit ner lite på specarna?

Vol

17. mannyb

Mottagna gillanden:
    778
    Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold

MINA ENHETER

Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Google Pixel Tab
    ROM:
    Stock
    Frågan är väl egentligen mest.. hur "tung" användare är du? Har du tex i regel 30% batteri kvar i slutet av dagen med din SGSII, utan att ha laddat den, så bör du klara hela dagen även med Galaxy Nexus, även om det kan bli tight.

18. Evil_E

Evil_E Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Ok, då blir det nog att jag klarar mig, men känns ändå som om man måste ha laddare/usbsladd liggandes på jobbet ifall man ska vidare ut sen...

19. mannyb

Mottagna gillanden:
    778
    Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold

MINA ENHETER

Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Google Pixel Tab
    ROM:
    Stock
    Det är obehagligt att ligga på gränsen, så ja, man får se till att nödladda lite då tillfälle ges om man vet med sig att det blir tight. Problemet är störst för de som inte har möjlighet att nödladda.

20. Hessi

Hessi Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    346

MINA ENHETER

Förhoppningsvis släpper Samsung ett batteri på 2000 mAh eller mer, vilket redan verkar finnas i Nord Korea(?).
    Då borde problemet inte vara lika stort längre, right? :)