Diskussion: Bidra för att utvecka vettig root till Z1C?

Diskussion i 'Xperia Z1 Compact' startad av Koenig, 30 jan 2014.

  1. Koenig

    Koenig Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2010
    Inlägg:
    106
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Finns det möjligtvis några svenska androidutvecklare/hackare som läser detta forum och är intresserade av att försöka utveckla en vettig root till denna luren?

    Om det på något sätt skulle kunna hjälpa er så skulle jag vilja bidra på det sätt jag kan.

    Tyvärr kan jag inget om programmering eller liknande så det enda sätt jag kan bidra på är med lite kontanta medel, hade gärna skänkt en lur för ändamålet men riktigt så bemedlad är jag tyvärr inte, men bidrar mer än gärna med vad jag kan.
    (kanske är det fler som är intresserade av att bidra också...?)

    Eller om någon kan peka mig i rätt riktning om det finns ngn liknande insamling på XDA eller så.

    Finner det gruvligt irriterande att det inte finns root utan att behöva gå miste om funktioner och DRM-nycklar.

    Första Android-luren jag köpt som det inte finns vettig root till, hade ju räknat med det eftersom det är samma hårdvara i Z1:an (förutom skärmen), och den finns det ju ett (hjälpligt) vettigt root till, men det funkar ju inte till denna luren eftersom det inte finns någon 4.2.2 att flasha luren med....
     
  2. thebratts

    thebratts Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2010
    Inlägg:
    131
    Mottagna gillanden:
    205

    MINA ENHETER

    Bra initiativ! Sponsrar på nått sätt.

    Hade själv en rootad Xperia Z innan Z1 compact och jag stod tyvärr inte ut med att köra original... Framför allt att allt blev så stort och mjukvaruknapparn tar en massa plats..

    Anyway:

    Bara en heads up: Rootade enligt nuvarande instruktioner där man inte kan backuppa sina DRM nycklar.. Tänkte att "bravia engine" och music ID" som jag trodde skulle bli påverkat inte spelar så stor roll..

    Men...

    Idag skulle jag lyssna på musik i walkman spelaren första gången och insåg efter att försökt mixtra med equalizern och några andra ljudinställningar att INGA av dessa fungerade dvs hade ingen effekt.. Clearaudio, eaqulizern, förbättringar för högtalaren etc...

    Nu vet jag inte om nått annat jag installerat har gjort detta men har svårt att se vad det ska vara... Ska prova att återställa och flasha in orginalmjukvaran och se om det funkar då, eller om det är "kört" och detta är vad som händer när man låser upp bootloadern.. Vilket såklart INTE är så bra jämfört med att "bara " bli av med bravia engine och music id...

    Så en liten varning till er som inte kan hålla er...

    Dessa instruktioner:
    http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=2620794
     
    Last edited: 30 jan 2014
  3. Vidur

    Vidur Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 apr 2011
    Inlägg:
    429
    Mottagna gillanden:
    34

    MINA ENHETER

    Kolla även på XDA, nu bör luren börjar levereras i många länder så ökar chansen att någon knäcker root problemet.

    Skickat från min LT25i via Tapatalk
     
  4. Koenig

    Koenig Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2010
    Inlägg:
    106
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Inte omöjligt att de funktionerna är beroende av Bravia Engine (har för mig att den är till för både ljud och bild)
     
  5. Marooned

    Marooned Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2012
    Inlägg:
    1 252
    Mottagna gillanden:
    243
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max
    Platta:
    iPad 9.7" (2018)

    Telefonen har varit ute på marknaden i vadå? 1 vecka?

    Dom måste ju få lite tid på sig att koda med, annars om dom bara ska slänga ut grejer blir det bara buggig skit.
     
  6. Koenig

    Koenig Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2010
    Inlägg:
    106
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Nu var det inte så att jag var besvärad över att de inte har hittat något exploit på en vecka.

    Mitt gnäll om root handlade mer om att jag borde ha kollat upp det lite bättre innan köp, helt enkelt missnöjet över mig själv att jag kallt räknat med att det fanns root till denna eftersom den ändå innehåller identisk hårdvara som Z1, skärmen undantaget, som funnits på marknaden betydligt längre.
    Den exploiten som finns till Z1 hade ju även funkat till denna, grejjen är ju bara det att det inte finns någon äldre firmware till denna att flasha in för att ta backup på TA-partitionen.

    EDIT: Dessutom sitter jag inte direkt i sjön, min S3:a duger fortfarande gott, visst det är en liten nagel i ögat att Z1C:en ligger där på byrån, men men....
     
    Last edited: 30 jan 2014
  7. Isengard

    Isengard Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 maj 2012
    Inlägg:
    1 448
    Mottagna gillanden:
    138

    MINA ENHETER

    Jag tycker att det är lite fascinerande att du ser den som helt oanvändbar som orootad. som sagt den har bara vart ute en vecka så det kommer nog mer ROMAR osv snart
     
  8. Koenig

    Koenig Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2010
    Inlägg:
    106
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Handlar mycket om alla inställningar till appar, skulle ta mig flera dar att sitta och mata in dem igen för hand.
    Rootad lur, göra backup med titanium backup, flytta minneskortet och göra en restore.

    Sen brukar det alltid finnas massor av bloatware som jag vill ta bort (nu har jag inte ens kollat igenom luren tillräckligt för att ha koll på det).

    Till sist är det reklamen, finner den fruktansvärd.
    Blir matad med reklam alla timmar utom dom jag sover, vill fan inte ha det i mobilen också.....

    EDIT: Sen handlar det lite om att jag har köpt en produkt men inte får använda den riktigt som jag vill....
     
    Last edited: 30 jan 2014
  9. Marooned

    Marooned Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2012
    Inlägg:
    1 252
    Mottagna gillanden:
    243
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max
    Platta:
    iPad 9.7" (2018)
    Kodus att du startar en tråd och är redo att bidra till utvecklingen på det sätt du kan. Men nog var du besvärad allt ;)

    Nu kan jag inte mycket om kodning, men även fast det är "samma" telefon så är det ändå inte det. Så lär nog dröja minst någon vecka till innan det släpps något.

    Men håller med Isengard. Är den så oanvändbar för dig utan root så att du inte ens använder den?

    Kan hålla med om reklamen möjligtvis. Men det där med bloat, kolla igenom den som du säger att du inte gjort. Det går att inaktivera bloaten i Sonys UI.

    Jag var precis som dig förr. Var tvungen att roota och hålla på. Med min Z1 insåg jag att jag inte behöver krångla med det. Deras UI är riktigt riktigt bra. Ända är väl reklamen som jag antar du avskyr i webbläsaren med? Jag har börjat köra Firefox istället för Chrome och installerat ad-block som tillägg.
     
  10. Hiero

    Hiero Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jun 2010
    Inlägg:
    448
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Är lite trött så här på kvällen...vart gör man det!? :)
     
  11. Koenig

    Koenig Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2010
    Inlägg:
    106
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Faktiskt så ligger den bara på byrån och samlar damm för tillfället, som sagt tar det för lång tid och är för "obekvämt" att flytta över alla inställningar till appar som jag använder dagligen.

    Jag är faktiskt inte så mycket för att flasha och hålla på med bleeding edge kernels osv, vill mest ha en riktigt stabil och rapp lur i ur och skur :)
     
  12. Marooned

    Marooned Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2012
    Inlägg:
    1 252
    Mottagna gillanden:
    243
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max
    Platta:
    iPad 9.7" (2018)
    Gå in i inställningar->appar->alla

    Sen bara tryck på dom appar du vill inaktivera, då kommer det upp möjlighet att inaktivera.

    Du har ju en nu.
     
    katho och Hiero gillar detta.
  13. Koenig

    Koenig Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2010
    Inlägg:
    106
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Men inte ta bort för att frigöra utrymme... (känns fortfarande lite påtvingat)


    En S3:a i skur.....

    EDIT: Haha, såg precis nu felstavningen i trådtiteln men hittade ingenstans att rätta till det.
     
    Last edited: 30 jan 2014
  14. Marooned

    Marooned Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2012
    Inlägg:
    1 252
    Mottagna gillanden:
    243
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max
    Platta:
    iPad 9.7" (2018)
    Helvete. Du är inte lätt att göra nöjd du inte. Du måste verkligen pussla med dina mb om dom få appar gör skillnad för dig. Vi pratar vadå? 50mb kanske i app-storlek allt som allt. Minimalt med bloat i Sonys UI. Många av deras appar är faktiskt användbara med. Till skillnad från många andra tillverkares...

    Mena att du har ju en rapp och stabil telefon nu. Men den låter du ligga och damma. Ge det en chans.

    Testa din Z1c i några dagar utan root. Fixa inställningar i dom appar du behöver använda. Jag gjorde lite som du förr med. Men sen så gick jag igenom alla dom där inställningarna och apparna. Egentligen inte många av dom som iaf inte jag faktiskt använde. Var mest att det blev en grej att man skulle flytta över grejerna.

    Även fast du kan inte går över helt utan att roota osv sen så kanske du fått någon positiv upplevelse att ta med dig?
     
    katho och Isengard gillar detta.
  15. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 658
    Mottagna gillanden:
    4 297

    MINA ENHETER

    Kör med Z1 Compact nu, funderar faktiskt på att inte ens roota den.. Enda jag stör mig på är reklam, men det går ju att lösa genom att använda en browser som har stöd för adblock.. :)
     
  16. Koenig

    Koenig Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2010
    Inlägg:
    106
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Nu handlar det om ca 10 st appar som används dagligen av minst hälften kräver flera API-nycklar och långa URL:er för att gå att använda. Resten innehåller också en hel del långa textrader med t.ex MAC-adresser (remote wakeup) osv osv.
    Skulle ta mig större delen av en helg för att migrera, det lockar inte....

    Detta är verkligen något som Android saknar i orootad läge.

    Hade det bara varit reklamen så visst, det kan jag ju stå ut med ett tag, men sabba en hel helg för att byta telefon, INTE lockande, finns roligare saker att göra.
    Öl med vännerna kanske!!
     
  17. Koenig

    Koenig Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2010
    Inlägg:
    106
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Fick precis ett förslag från DooMLoRD på XDA om att starta en bounty-tråd, har aldrig gjort något sådant, så är det någon som har nån idé om hur man går tillväga?
     
  18. Marooned

    Marooned Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2012
    Inlägg:
    1 252
    Mottagna gillanden:
    243
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max
    Platta:
    iPad 9.7" (2018)
    Fråga DoomLoRD hur man går tillväga?
     
  19. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 658
    Mottagna gillanden:
    4 297

    MINA ENHETER

    Adblock fungerar utmärkt utan root märkte jag nu, bara installera apk och ställa in proxy så är reklamen borta.

    Sent from my Z1 Compact
     
  20. brize

    brize Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 maj 2013
    Inlägg:
    39
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Inte för att vara sån men var är all denna reklam som så många stör sig på? Reklam i webbläsaren är ju en sak men i mobilen i sig hittar då inte jag någon reklam om man inte avser Sonys egna appar.

    Letar jag dåligt eller har många en annan definition av vad reklam är?