Det går ju en tråd här på forumet som heter...
Avvecklingen av 2G- och 3G-nätet (sid #32)
Avvecklingen av 2G- och 3G-nätet
...och jag misstänker att det är svårt att få fram exakt viken dag 2G GSM nätet slocknar. Dvs vilken dag våra 2G GSM mobiler slutar fungera. Sannolikheten är väl väldigt stor att det inte slocknar från den ena dagen till den andra över hela landet.
Har aldrig varit någon "smartphoneanvändare" trots att jag faktiskt har ägt en
Galaxy S6 för många år sedan. Men jag "misskötte" den på det sättet att jag tröttnade väldigt snabbt på att batteriet tog slut alltför snabbt (och behövdes laddas) så jag lät den stå på laddning dygnet runt, året runt. Fick inte ens i ett SIM-kort i den innan den hamnade i någon sophög här på min fastighet med ett slutkört batteri.
Däremot mobiltelefon i sig är ju en fantastisk uppfinning att ringa med och ta emot SMS med förutsatt att det finns täckning på varenda kvm av Sveriges yta. Är datoranvändare kanske jag ska tillägga. Samt att jag kan sträcka mig till surfplattor vilka också får höga poäng av mig. SAMT - mina halvdussin gamla 2G GSM och 3G UMTS mobiler av märkena
Sony Ericsson, Nokia och Siemens som det alla sitter fungerande aktiva SIM-kort i. Man måste vara beredd på att något nät ligger nere och då är det bra att helgardera sig.
Köpte faktiskt TRE mobiler till jul och gav mig själv i julklapp. Enda anledningen att jag köpte dom berodde på att de bevisligen ska funka över LTE/VoLTE nätet. Alla har plats för dubbla SIM-kort och alla har mycket enkla utbytbara batterier. Dvs för att sätta i SIM-kortet plockar man bort bakstycket, lyfter bort batteriet och under batteriet sitter SIM-korten.
Jag har bara testat en av mobilerna >
Nokia 6300 4G
Batteriet i standbye håller enl tillverkaren uppåt 3 veckor och det är bra.
Konstant att ringa med med 4G uppges till ca 10 timmar och det är väl också ok.
Ljudet i båda riktningarna är klart godkänt i 4G.
Telefonen är extremt plastig men ändå helt ok att hålla i. Faktiskt en av de bättre jag hållit i.
Knapparna är klart lättryckta och verkar hålla hyfsad kvalitet.
Till det negativa är att telefonen kräver NANO-SIM vilket enl mig är för smått att hålla på att plocka med.
Absolut sämst är att jag är van från mina 2G mobiler att iom jag "startar" mobilen så är den ju beredd på att mata in telefonnummret inom 5 sekunder och inom 3 - 5 sekunder så ringer det hos mottagaren. Jag tror det tar MINST 30 SEKUNDER för att starta operativsystemet och ta emot mobilnummret och ringa upp. Kanske uppåt EN MINUT och det har det väl knappast tagit sedan andra världskriget.
Men nu är jag i vart fall rustad för att de släcker 2G nätet framöver.
![[IMG]](proxy.php?image=https%3A%2F%2Fi.postimg.cc%2FpLzbjfjZ%2Fnokia-215-225-6300-4g.png&hash=0f06611ce8ce3428a4c87d0e57be8f92)
Click to expand...