Diskussion: Bilder tagna med LG G4

Diskussion i 'G4 - Allmänt' startad av 220volt, 30 maj 2015.

  1. 220volt

    220volt Master Of Puppets Hedersmedlem

    Blev medlem:
    26 maj 2012
    Inlägg:
    7 551
    Mottagna gillanden:
    8 822
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23
    Övrigt:
    Chromecast 1 & 2
    Posta gärna bilder ni tagit med G4 :)
     
  2. kalleboston

    kalleboston Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 feb 2011
    Inlägg:
    698
    Mottagna gillanden:
    194
    Telefon:
    Byter ofta

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Byter ofta
  3. ReKuFeSiN

    ReKuFeSiN Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 mar 2011
    Inlägg:
    169
    Mottagna gillanden:
    131

    MINA ENHETER

    bernard, kalleboston och Spode gillar detta.
  4. Johannes

    Johannes Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2009
    Inlägg:
    180
    Mottagna gillanden:
    46
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus 6
    Telefon 2:
    OnePlus 3T
    Telefon 3:
    LG G4, LG G2
    Platta:
    Asus Transformer Prime
    bernard, kalleboston och Cocacolisten gillar detta.
  5. Maximus3D

    Maximus3D Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 okt 2010
    Inlägg:
    446
    Mottagna gillanden:
    501

    MINA ENHETER

    semlan, Keelhauled, Konstigt och 5 andra gillar detta.
  6. Maximus3D

    Maximus3D Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 okt 2010
    Inlägg:
    446
    Mottagna gillanden:
    501

    MINA ENHETER

    Galleriet är uppdaterat ikväll med nya färska bilder, de flesta plåtade i RAW och efterbehandlade i Lightroom CC. Se länken i mitt förra inlägg ovan. :)

    / Magnus
     
  7. hogart

    hogart Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 feb 2011
    Inlägg:
    363
    Mottagna gillanden:
    42

    MINA ENHETER

    Automatiskt läge.

    [​IMG]
     
    swegon, marreyki och Mobilnörden2000 gillar detta.
  8. Konstigt

    Konstigt Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 feb 2010
    Inlägg:
    1 105
    Mottagna gillanden:
    145

    MINA ENHETER

    Wow, vilka bilder. Galet bra! Jämför med min Nexus 5..
     
  9. Facemeat

    Facemeat Köttfejset Medlem

    Blev medlem:
    26 jun 2010
    Inlägg:
    3 039
    Mottagna gillanden:
    555
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 12 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 12 Pro
    Kanonbra bilder!

    Får mig nästan att sakna G4:an pga kameran som satt i.
    Men så minns jag touchproblemen jag hade.

    Kameran i min S5 är inte jättebra, men touchen fungerar åtminstone utmärkt.
     
  10. Kryckan

    Kryckan Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2010
    Inlägg:
    197
    Mottagna gillanden:
    39

    MINA ENHETER

    Många bilder är ruskigt bra! Måste bara fråga lite om vissa bilder. En del är väldigt brusiga framåt slutet, medans de första på konserten är otroligt bra. Vad körde du för inställningar? Efterbehandlat i lightroom? Sen på vissa macrobilder så är bokeh'n lite små ful. Ser nästan ut som det är fett på linsen? Eller är det så bilderna blir?

    Stort tack för att du delar med dig!
     
  11. Maximus3D

    Maximus3D Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 okt 2010
    Inlägg:
    446
    Mottagna gillanden:
    501

    MINA ENHETER

    Tackar Kryckan, ja bruset framträder tydligare på en del bilder speciellt i mörkare partier. Dels beror detta på högre ISO men även på den typ av efterbehandling som jag har valt att göra på bilden vilket kan göra att bruset förstärks ytterligare i vissa partier av bilderna.

    Dessa bilder var efterbehandlade i Lightroom och den applikationen är inte speciellt bra på att reducera bruset som kommer från LG G4 utan att reducera alla detaljer i bllderna till en enda suddig gröt. Därför brukar jag hellre lämna kvar brus för att bibehålla detaljerna i bilderna.

    Inställningarna har varierat en hel del, exempelvis för konsertbilderna som var på en solbelyst utomhusscen på Liseberg så fick jag pressa upp slutartiden till om det var 1/250 eller 1/500 och sedan hålla ned ISO till 50 och dra EV till -2 och sedan efterehandla litegrann för att ge den mer tryck i kontrasterna med mera.

    Bokehn blir inte direkt vacker, det kan iofs ha varit smuts på objektivglaset där men jag misstänker att det är mer ett problem med själva kameran eftersom det saknas riktiga bländarlameller som gör att du inte kan få den sköna bokehn som du får på en kamera med en riktig bländare. Så det måste lösas på annat sätt i en mobilkamera. Tyvärr är det inte mycket vi kan göra åt det nu.

    Fråga gärna om det är något mer du undrar över så ska jag försöka svara så gott det går. :)

    / Magnus
     
  12. Kryckan

    Kryckan Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2010
    Inlägg:
    197
    Mottagna gillanden:
    39

    MINA ENHETER

    Tack för svaret. Då förstår jag att det blev fina konsertbilder om det var så ljust :P Såg ganska mörkt ut så jag vart lite smått impad för en stund ;P
    Jo precis, det brukar lätt bli massa brus i skuggor när man trycker upp dom i efterhand. Jag brukar oftast överexponera lite för att senare kunna ställa svartpunkten och på så sätt få renare bild med bra detaljer och kontrast. Men vad jag har förstått så går det inte att ställa slutartiden i deras original app? Har du testat "manual camera" i playstore? Den är ruskigt bra för folk som gärna fotar i manuellt läge.

    Har kikat lite på olika makrobilder på nätet och jag ser även där att det blir en konstig separation strax bakom skärpeplanet. Det ser ut som att bilden glider isär en aning på ett fult sätt. Efter en liten bit bak till så ser det däremot bättre ut och blir liite mer "creamy" iaf.
    Sen har jag sett ganska spridda skurar på kvalitet i mörker. Verkar inte riktigt som den håller sig konsekvent.

    När den väl sätter bilderna så gör den det helt sjukt bra! Och oftast så verkar den göra det. Men i det stora hela verkar det nästan som Galaxy S6 har en aningen bättre allround kvalitet.
    Åhh, svårt att välja... Inte för jag behöver en till kamera iofs. Men är man fotonörd så är man :P
     
  13. Maximus3D

    Maximus3D Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 okt 2010
    Inlägg:
    446
    Mottagna gillanden:
    501

    MINA ENHETER

    Exponeringsmässigt är det inga större problem vid konsertfoto med LG G4, men du måste ju komma nära för att få bra bilder precis som med vanlig kamerautrustning. Dock får man som sagt brottas med precis samma vitbalansproblem, fokuseringsproblem, det konstant varierande ljuset och den där förbaskade LED belysningen som de kör med på konserter nu vilket är en mardröm att exponera efter.

    Unden dem förutsättningarna som finns och med de begränsningar som LG G4 har så anser jag att den presterar riktigt bra även för något så tekniskt komplicerat så som konsertfoto. Men man får ju ta det för vad det är, en mobilkamera med en pytteliten sensor och fast 28mm 1,8 optik.

    Bokeh problemet kommer du inte undan oavsett vilken mobiltelefon du än väljer idag, alla saknar dem bländarlameller som gör det vackert. Samsungen fejkar det helt i mjukvaran genom att i snabb följd skjuta en stackad serie bilder där fokuseringen justeras en aning och då kan man få en hyfsat mjuk bokeh. Men det är som sagt en mjukvarubaserad lösning.

    Att kvalitén på bildmaterialet varierar kraftigt som du har sett på nätet beror nog mer på att det nu är en stor mängd ovana mobilfotografer utan någon som helst känsla och med minimal kontroll och kunskap över manuell fotografering försöker hantera kameran så gott dem kan. Det kommer ta ett bra tag innan de riktigt bra bilderna börjar dyka upp. Jag har inte ens blivit varm i kläderna än med G4'n, dock är min tid rätt begränsad just nu för att utforska den mer.

    Manual Camera har jag bara testat snabbt och just då fungerade den inte med G4, den stängde ned applikationen direkt man öppnade den och sedan dess har jag inte testat igen. Det är mycket möjligt att det har blivit fixat med en uppdatering nu och då får jag köpa applikationen igen.

    S6 har väl den fördelen om att du vill ha en bra bild direkt ur kameran så kommer den oftast ge dig det, dock i dagsläget så skjute den inte råformat och dess manuella kamerainställningar är knappt värda att kallas för just manuella inställningar eftersom dem inte ger dig full kontroll så som LG G4 gör.

    I slutändan så är ju valet ditt vilken du föredrar, men om du tycker om att plåta så skulle jag personligen rekommendera LG G4 eftersom du får betydligt större frihet fotograferings och redigeringsmässigt med den än vad du får med en Samsung S6:a. :)

    / Magnus
     
  14. Kryckan

    Kryckan Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2010
    Inlägg:
    197
    Mottagna gillanden:
    39

    MINA ENHETER

    Nej det håller jag med om. Just dom bilderna blev fantastiskt bra!! Sen håller jag definitivt med om att det måste stå rätt person bakom kameran för att få bra bilder.

    Det är just det.. Det är en mobilkamera.. MEN!! jag såg ett test på en sida där dom hade jämfört den mot en olympus OMD-em10 och dom påstod att den inte hade en chans mot en "riktig" kamera. Visst, det blev bättre färger och möjligen större färgspektra, men G4:an gav betydligt skarpare bilder. :D

    Angående bokeh så håller jag med. Det är långt ifrån alla objektiv till vanliga kameror som ger en fin bokeh. Många ger en hård och konstig bokeh som är jobbig att titta på. Min gamla Hasselblad 500 och en gammal Olympus 35sp från 60-talet piskar många moderna objektiv. Olympusen har f1.7 och blir otroligt vacker bokeh. Om man vill ha samma kvalitet i dagens objektiv så får man nog lägga lika mycket på ett objektiv som hela G4:an kostar.
    Men själva delen som är suddig var inte så illa. det jag menar är Halo effekten som blir runt vissa delar.
    [​IMG]

    RAW stödet ligger dock inte i telefonen utan i android Lollipop, vilket gör att vilken applikation som helst får tillgång till den funktionen. Manual camera som jag även testade på min gamla Nexus 5 gjorde den gamla kameran mycket bättre. Att kunna hålla ISO nere och sänka slutartiden och få ut DNG var en stor förbättring. Så även om inte standard appen för kameran gör jobbet så går det alltid att använda en annan för att få fram alla funktioner.
     
  15. Maximus3D

    Maximus3D Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 okt 2010
    Inlägg:
    446
    Mottagna gillanden:
    501

    MINA ENHETER

    Det kommer ta tid för 'normala människor' att lära sig hantera G4's manuella kamerainställningar och att efterbehandla råformatsfilerna. Om det överhuvudtaget sker.. för jag känner många yrkesfotografer som har plåtandet som sitt levebröd och de är inte speciellt duktiga på att hantera råfilerna i efterbehandlingen. Tragiskt men sant tyvärr.

    Jag kan förstå varför de ansåg att G4 inte har en chans mot en Olympus kamera och det är rätt logiskt, G4 har en mindre sensor, mindre glas framför sensorn, mindre dynamiskt omfång, mindre funktionalitet med mera så ja det är inte så märkligt ändå. Det enda som det blir är en ganska korkad jämförelse.

    Det är ju också självklart att din gamla bladare trots att den är gammal slår det mesta andra i kvalité och bokeh, det är ju en mellanformatare som ger betydigt skönare bokeh än 35mm och naturligtvis mobilkameror också.

    Jo jag vet att det sitter i Android med DNG stöd och manuella kamerainställningar, men bara för att det finns där så betyder det inte att alla utnyttjar det fullt ut om ens alls överhuvudtaget och att dem nyttjar det på rätt sätt. Standard kamera applikationen är helt okej för det mesta man behöver den till, men vissa specialfunktioner så som bracketing och HDR görs bäst med andra kamera applikationer.

    / Magnus
     
  16. Kryckan

    Kryckan Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2010
    Inlägg:
    197
    Mottagna gillanden:
    39

    MINA ENHETER

    Normala folk kommer aldrig lära sig manuella inställningar oavsett. Det är mest en gimmick tror jag.
    Nej men det är inte så konstigt egentligen. Det tar tid att lära sig bra efterbehandling. Och har man inte en bra bild till at börja med så blir det bara skit oavsett.

    Nej jag håller med om att det är en dum jämförelse, men det roliga är att med lite små ändringar i photoshop så är G4:ans bilder mycket skarpare och bättre.

    Jo jag vet att det är bättre bokeh i en mellanformat, det jag menade var att även om du köper en dyr ny DSLR med ett kittobjektiv så betyder det inte att du får bättre bokeh för det. Dom brukar vara hyfsat usla på den punkten. Så G4:an håller sig förvånansvärt bra på den punkten ändå. Det var bara en punkt som jag inte gillade. Det var den bifogade bilden som tydligen inte syns.

    https://www.dropbox.com/s/rehyitzeven4wtg/lg_g4_macro.jpg?dl=0
    (Den vita blomman är från en av dina bilder. Denna halo effekt uppkommer strax bakom fokalplanet.)

    Det man vill ha är ju helst ett autoläge som alltid tar den perfekta exponeringen. Så manuella läget är ju bara till för just dom svårt situationerna då processorn inte kan fatta rätt beslut.
     
  17. Droid_269

    Droid_269 Guest

    [​IMG][​IMG]
    100% crop, ena är tagen med S6 och ena med G4. Båda med Auto. Gissa vilken som är vilken? :)
     
  18. hogart

    hogart Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 feb 2011
    Inlägg:
    363
    Mottagna gillanden:
    42

    MINA ENHETER

    Hade inte skadat med länk till orginalbilderna. Lite väl små :)
     
  19. Droid_269

    Droid_269 Guest

    Ah sorry, blev visst lite små ;)
    Får göra ett annat test, hemliga saker finns på originalbilderna haha ;)
     
  20. Kryckan

    Kryckan Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2010
    Inlägg:
    197
    Mottagna gillanden:
    39

    MINA ENHETER

    Med tanke på skärpan på den högra skulle jag säga G4,men samtidigt är det mer färg i den som skulle kunna vara S6an :P svårt
     
    Droid_269 gillar detta.