Fråga: Billäge/dockad: går de starta appar automatiskt?

Diskussion i 'Galaxy S2 - Allmänt' startad av kendobendo, 12 aug 2011.

1. kendobendo

kendobendo Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    632
    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root

MINA ENHETER

Telefon:
    Jag skulle vilja undersöka om de finns någon möjlighet att då jag parkerar min SGS2 i min original bilhållare och billägenssymbolen poppar upp om de finns någon app eller inställning som möjliggör att jag kan få telefonen att då göra vissa saker.

Jag tänker mig en typ av app som kan lyssna på olika speciella händelser och då exempelvis (min önskan just nu iaf): Stäng ner samsungs skit bilapp och starta intuneradio och dra igång min favoritstation. Eller dra igång typ Winamp/PowerAmp, whatever typ. Men så de är automatiserat.

Hoppas ni fattar. Jag har för mig nämligen jag har sett en app för ett par månader sedan som kunde läsa av vissa händelser. Man kunde definera tonvis med olika "triggers". Sjuka saker som om du trycker på pwr+vol-ner+har winamp igång+skärmen är på maxljus = starta webbläsaren. Alltså möjligheterna va rätt oändliga :D

2. Ziq

Ziq Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    179
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Galaxy Tab 10.1
    ROM:
    [AOSP] Android 5.1.1 Lollipop
    Tasker är nog appen du tänker på

Edit: Det finns alltså en billäge-app i mobilen som inte syns i appdrawer? Intressant, undrar bara hur man får den och starta i bilen när man bara har en usb kabel, den borde ju kunna känna av att den har ström inkopplad och rör en hel del på sig..

Google car home är enligt market nämligen inte kompatibelt med min telefon så jag har tittat lite efter alternativ. (Däremot med min HTC Hero med CM..)

Samsung Car Home är också listat som icke kompatibelt med min telefon..

Edit2: Hade jag bara haft bluetooth i bilen så hade det ju inte vart svårt att initiera en bilmeny med tasker, men det har jag ju tyvärr inte..

Last edited: 12 aug 2011
    kendobendo gillar detta.
  3. kendobendo

kendobendo Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    632
    Telefon:

MINA ENHETER

Telefon:
    Tack för tipset. Japp, Tasker vad det jag tänkte på :D
    Det finns en mobilapp i telefonen. Du kan starta den utan att sätta telefonen i dockläge. Gå till hemskärmen (spelar ingen roll vilken launcher du har) och dubbelklicka på hemskärmsknappen i detta läge. Då startar Voice Talk. Den finns även i app-drawern. Den heter bara inte Car mode eller nåt sånt logiskt utan Talande röst, och den suger dase om du frågar mig ;) Notera att de spelar ingen roll om du har installerat någon annan bilapp, dubbelklick på hemskärmen startar denna varje gång och jag tror inte du kan konfigurera om detta beteende om då inte via Tasker kanske.

Jag ska latcha lite med Tasker. Fast för stunden så har jag lagt in Custome Car home, den är simpel men riktigt nice. Jag har original hållaren för bilen av Samsung, den säljs av CDON. De bästa med hållaren är den inbyggda 3,5mm ljud utgången och laddkontakten. Jag behöver inte slita på min 3,5mm utgång på luren med någon hängande kabel eller så. Sen är hållaren snäll mot mobilen du glider liksom in mobilen i hållaren och sen trycker du understycket av hållaren upp i telefonen när den väl sitter på plats. Så du kan i princip inte knäcka av micro-usb kontakten som sitter i hållaren i din telefon.

Jag är nöjd med den som fan. Som det är just nu så får jag sköta de manuellt men med tasker kanske jag kan få de lite mer optimerat. Hur som helst, just nu så går jag till bilen och breder ut mitt feta arsle och parkerar telefonen i hållaren och då poppar stora tydliga ikoner (custome car home startar alltså automatiskt) upp. Jag trycker på min webbradio ikon, klickar på favoriter, klickar på min station. De är 3 klick.
    När jag får inkommande samtal så tar jag de via mitt BT-headset och musiken är död undertiden jag behöver inte röra telefonen vid inkommande samtal. Sedan när jag lagt på så kommer musiken igen, dock inte alltid. TuneInRadio är lite småbuggig. Ibland hänger den sen när den ska ladda in igen. Så för att fixa de har jag också på min hemskärm i bilappen en ikon som öppnar taskmanagern. Jag kan snabbt döda allt som är igång och sedan starta vad som nu strulade. Jag hinner t.ex. göra detta vid ett rödljus. :)

Jag är pendlare så de är rött skönt med webbradio. Dock så skjuter min datatrafik i taket så jag får nog uppgradera min 1gig i månaden framöver. :teeth:

Wall of text crits you for 8000 dmg :D :sealed:

4. Pliind

Pliind Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    365
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Platta:
    iPad Pro
    Övrigt:
    Apple Watch Ultra
    Enda tipset för att döda samsungs egna skit som dyker upp är appen "dock-no op"

5. Ziq

Ziq Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    179
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Galaxy Tab 10.1
    ROM:
    [AOSP] Android 5.1.1 Lollipop
    Ah, röststyrningsläget har jag hittat men inte riktigt kopplat att det ska vara car home, bara blivit irriterad på det och stängt ner det.

Då jag fortfarande knappar på telen hellre en än att kämpa med svengelska som den inte förstår så verkar Custom Car Home ett bättre alternetiv. Dock så bygger den också på hållare och jag har en universalhållare och vill kunna stoppa i olika telefoner så jag måste kolla på tasker hur bra man kan ställa in orienteringen, problem bara att få till så den inte startar när jag tittar på mobilen i horisontalläge i sängen när den är inkopplad.. Hmm.. Hade jag haft BT i bilen så hade det ju vart en lätt match.. :(
    Iofs inte hela världen att jag får pilla på mobilen som vanligt innan jag kör iväg! Det är mest för att det kan gå.. :P