Billiga(Kina) tablets med Retina skärm

Diskussion i 'Övriga tablets' startad av Garmin, 15 dec 2012.

  1. Garmin

    Garmin Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 okt 2010
    Inlägg:
    24
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej!

    Börjar ju komma några Kina tablets med Retina skärmar nu.

    Cube U9GT5 och Chuwi V99 är två exempel. Kanske finns fler?

    Nexus 10 verkar ju ha svårt att driva skärmen i tunga spel tex så frågan är hur dessa funkar.

    Någon som har hunnit testa någon än?

    /Danne
     
  2. botze

    botze Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jul 2010
    Inlägg:
    1 387
    Mottagna gillanden:
    82

    MINA ENHETER

    Pandawill.com listar fyra st, förutom de du nämner Hyundai X900 och Window (YuanDao) N90FHD. Har inte provat någon än dock. Frågan är; har man verkligen nytta av den extrema upplösningen, eller kan det istället vara en belastning för GPU:n, som du är inne på?
     
  3. Desperaton

    Desperaton Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 maj 2012
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag fick min Chuwi v99 från Pandawill igår. Jag tycker det är viktigare med hög upplösning än hög prestanda på grund av läsbarhet, men så spelar varken jag eller mina yngre barn några avancerade spel. Jag har även en hög-upplöst 27-tummare (2560x1440) till datorn, och kan verkligen rekommendera hög upplösning om man behöver läsa mejl eller nyhets-sajter.

    Det enkla racing-spel barnen kör på Chuwin fungerar bra, liksom Angry Birds. Fast för Hill Climb racing var jag tvungen att trixa lite och ladda ner apk-filen och installera från fil, då Play Store fått för sig att plattan är inkompatibel...

    Konverteraren de skickar med till laddaren funkar inte i moderna el-uttag, men som tur är har jag ett äldre hus där några uttag är grunda och kontakterna går i ändå. Som vanligt laddar dessa billiga plattor inte från usb-kontakten.

    Inga bra-att-ha-kablar följde med. Det sitter ju diverse uttag på sidorna av plattan, med korta beskrivningar vid uttaget. Kanske det kunde varit bra att ha någon kabel till dem om man exempelvis kan ha den som mediadator. Jag har dock inte hunnit prova xbmc på den än, men hoppas att något av uttagen skall gå att koppla in till hdmi på förstärkaren med någon specialkabel. Ingen dokumentation förutom någon minimal folder på kinesiska följde med. Den gick direkt i papperskorgen.

    Det standardfodral för 9,7/10-tummare jag chans-beställde fungerade bra, blev bara tvungen att göra ett litet hål för hörlurar.

    Jag valde Fedex som transport, men det tog någon vecka mer än beräknat, drygt två veckor. Nu när helgerna är över kommer det gå något snabbare.

    Totalt sett är jag mycket nöjd! Har ni något tyngre gratis-spel ni vill jag skall testa på den så gör jag gärna det.
     
  4. Ledaren

    Ledaren Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 nov 2012
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Hur upplever du touchen? Går från att jämföra mot iPad, samsunggalaxy etc?
     
  5. Desperaton

    Desperaton Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 maj 2012
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag har inte märkt några problem i de enkla spel jag kört. I vissa lägen då jag haft många nedladdningar och installationer samtidigt, så har touchen missat några tryckningar på bakåt-knappen.
     
  6. botze

    botze Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jul 2010
    Inlägg:
    1 387
    Mottagna gillanden:
    82

    MINA ENHETER

  7. IonSwitz

    IonSwitz Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jan 2013
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag hittade Onda v972 där:

    http://www.pandawill.com/onda-v972-...-ips-screen-2g-ram-4k-video-black-p70627.html

    Både X900 och V972 har retina skärm, men det skiljer i CPU, osv:

    V972: Allwinner A31, Cortex A7 quad core, 1.5GHz; GPU: PowerVR SGX544 MP2

    X900: Rockchip RK3066, 1.6GHz, Cortex A9 dual core; GPU: Mali 400 MP4

    Allwinner A31 verkar vara en nyare design, betyder det bättre prestanda trots en lägre GHz, eller är det Rockchip RK3066 som är kungen här?

    Om man bortser ifrån superrean på Fredag, så skiljer sig inte priserna åt mer än 10 dollar.

    Någon som har någon åsikt här? :)

    Tack för ett trevligt forum, förresten. Jag har Lurkat tidigare, men inte reggat mig förrän nu.
     
  8. ef98dpa

    ef98dpa Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 apr 2010
    Inlägg:
    460
    Mottagna gillanden:
    45

    MINA ENHETER

  9. botze

    botze Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jul 2010
    Inlägg:
    1 387
    Mottagna gillanden:
    82

    MINA ENHETER

    Tack för tipset! Tror att Allwinner A31 är vassare, den har ju fyra kärnor jämfört med Rockchips 2... grafikprocessorn känner jag inte till men den är säkert vassare den med!

    Inget dumt tips! Vassaste kina-tableten just nu? 2 Gb RAM är ju inte alls fel :P

    Roligt att följa utvecklingen, de blir verkligen bättre och bättre hela tiden, iPad akta ryggen ;)
     
    IonSwitz gillar detta.
  10. IonSwitz

    IonSwitz Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jan 2013
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tittar man i recensionskommentarerna ser man någon som kommenterat och sagt att flera andra siter skriver att den har metallchassi, och svaret ifrån Panda-siten är typ "Visst, du har rätt, vi skall ändra".

    V972an verkar inte så dum, men jag hittar ingen vettig review någonstans på nätet.

    EDIT: Här hittade jag en vettig genomgång:

    http://tabletrepublic.com/forum/and...72-quad-core-tablet-pc-review-mcbub-3504.html

    Det som känns som en nackdel är kanske att den inte har GPS och ingen Bluetooth, men... tja, den har en massa anslutningsmöjligheter istället, micro-USB, mini-HDMI, micro-SD kort, osv.
     
    Last edited: 14 jan 2013
  11. lighisse

    lighisse Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 feb 2010
    Inlägg:
    46
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Ainol har 10000Mah mot 8000 för Ondav972 annars är det exakt samma spec förutom chassit om det nu inte är felskrivit.

    Har en ainol aurora första modellen och är överlag nöjd över Ainol som märke har funkat väldigt bra och de har slappt ny firmware lite då och då.
    Men om man nu inte har väldigt bråttom så skulle jag vänta på lite reviews kika på slatedroid och se ifall det skrivs om plattorna där.
     
  12. botze

    botze Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jul 2010
    Inlägg:
    1 387
    Mottagna gillanden:
    82

    MINA ENHETER

  13. IonSwitz

    IonSwitz Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jan 2013
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

  14. lighisse

    lighisse Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 feb 2010
    Inlägg:
    46
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Kliar i köpnerven nu...
    obs "Note: there is a 1-2 week waiting list for this item." på gadgetgreats.

    hmm står Bluetooth på Onda på gadgetgreats sida men inte på pandawill.
    Men men får hålla kolla de kommande veckorna när vanligt folk börjar få plattor så får man se om det är värt att slå till.

    lite seg att skriva ionswitz hade uppmärksammat BT oxå :)
     
  15. IonSwitz

    IonSwitz Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jan 2013
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Last edited: 14 jan 2013
  16. botze

    botze Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jul 2010
    Inlägg:
    1 387
    Mottagna gillanden:
    82

    MINA ENHETER

  17. botze

    botze Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jul 2010
    Inlägg:
    1 387
    Mottagna gillanden:
    82

    MINA ENHETER

    En annan, billigare, spelare, med liknande (identiska) specs som Ondan och Ainon, för $220:

    Nextway F9X
     
  18. baker666

    baker666 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 feb 2010
    Inlägg:
    403
    Mottagna gillanden:
    34
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Huawei P20 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Huawei P20 Pro
    Hittade en test.

    http://www.newaydeals.com/testing-of-allwinner-quad-core-chip-a31-cpu/
     
  19. botze

    botze Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jul 2010
    Inlägg:
    1 387
    Mottagna gillanden:
    82

    MINA ENHETER

    Hmm dessa tablets är onekligen intressanta, för drygt 1500 får man riktigt bra hårdvara :)

    Försöker hitta högtalarna på paddorna, svårt att se på bilderna men hittade en på Ondan där det ser ut som att den faktiskt har stereohögtalare på sidan:

    [​IMG]

    Detta är viktigt för mig då sonen tittar mycket på svt play o.s.v... Säger visserligen inget om kvaliteten på högtalarna men bättre med sidmonterad än på baksidan iaf. Hittar ingen bild på Ainols högtalare, borde sitta på sidan då bilderna på fronten och baksidan inte visar någon högtalare.

    Vidare har jag hittat motstridiga uppgifter om kamerorna, på någon sida står det att Ainols frontkamera är 0.3 MP och på andra 2.0... Ondan verkar ha 2.0 (resp 5.0 på baksidan, likaså Ainol).
     
  20. lighisse

    lighisse Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 feb 2010
    Inlägg:
    46
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Har också försökt hitta info om högtalare men inte sett något vettigt, för mig är det ganska viktigt med bra ljud och helst stereo då jag kollar på NFL på plattan.

    Alla de här plattorna är ju identiska i hårdvaran så är ju bara små detaljer som de olika företagen ändrar på tex batteristorlek och knappars plats om ens det.

    Skulle någon hitta en 8" platta med retina upplösning så posta den gärna här! Eller 7" med 1920x1080 vore annars guld det med, tyvärr lär man inte få se en 7" med högre upplösning än på ett tag eftersom Kineserna gör ju bara som de stora företagen gör (samsung, apple,asus etc)

    RK3188 plattor kan ni kika efter också det är även nästa generations SOC som Allwinner A31 är.