Billiga(Kina) tablets med Retina skärm

Diskussion i 'Övriga tablets' startad av Garmin, 15 dec 2012.

1. botze

botze Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    82

MINA ENHETER

Högtalare verkar generellt nedprioriterade på dessa kina-plattor (eller surfplattor generellt, iPad undantaget). Tyvärr. De skriver aldrig något om det själva och i recensioner man hittar kommenterar de oftast inte det. Men att det finns två högtalare (borde innebära stereo) borgar ju i alla fall för att det blir MER ljud än med en (i synnerhet om den är bakåtriktad).

2. botze

Mottagna gillanden:
    82

MINA ENHETER

På den här bilden ser det ut som att Ainol Novo9 Spark också har stereohögtalare, placerade på plattans kortsida, ganska bra separerade, vilket borde kunna ge åtminstone en liten känsla av stereoljud, om man håller plattan i porträttläge :)

3. Kimmen

Kimmen Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Har själv en Onda Vi40 Dual core (Cortex A9 1,5 ghz) och är sjukt nöjd med Onda. Och har funderat på en v972.. men tyvärr kommer jag nog hoppa den.

Mest för att alla recensioner samt inlägg på slatedroid klankar ner på batteriet. Är ju bara 6000 mAh vilket inte ens ger 4,5 timmars använding enligt folk som köpt den, detta för att skärmen drar ordentligt med kräm samt att processorn ej går ner i deep sleep/låg läge utan ligger och surrar i 1008 mhz i princip konstant. Sen är A31:an endast klockat i 1 Ghz (fast det står 1,5) pga värmeproblem och då är en dual core 1,5-1,6 Ghz klart snabbare.
    Tex får jag med min dc 11500 i antutu och lika mkt får v972:an. Processorn är tom långsammare än min pga att i prinicp inga appar ör gjorda för quad-core.

Fördel med v972an är ju skärmen som alla berömmer, sjukt bra samt en väldigt graftig GPU som är dubbelt så snabb som den som sitter i v40DC (en Mali 400 dual core och den flyter bra bara den).

Men pga batteriet kommer jag nog gå på en Ainol firewire som har 10000-8000 mah (olika från olika källor).

OBS att Onda v972 INTE har 8000mah som skrivs på många ställen. De som köpt den kan konfimera att det är 6300 och det är tyvärr lite för klent.

Vill man vänta så vänta på på RK3188 som kommer ersätta RK3066. Alt är att köpa tex Ainol Novo 9 Firewire som har fetare batteri, annars samma specs som Onda v972. Eller ta X900 som har bra retina-skärm men "bara" RK3066, som iof går i 1,6 Ghz och Mali-gpun är klart godkänd. Dock har den inte HDMI-ut..

4. botze

Mottagna gillanden:
    82

MINA ENHETER

Tack för infon! Den klart snabbare GPU:n samt 1 Gb mer i RAM borde dock ge en rappare upplevelse, trots en ev. långsammare CPU. Men det är ju väldigt illa att det står fel i specarna :( Vet du om Ainols påstådda 10 ah stämmer?

5. Kimmen

Kimmen Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Nä.. en del specar den som 8000. Så vet ej säkert..

6. botze

Mottagna gillanden:
    82

MINA ENHETER

8000 eller 10000, borde i vilket fall vara mer än 6000 iaf... kan ju vara en dealbreaker när de är så lika i övrigt...

7. botze

Mottagna gillanden:
    82

MINA ENHETER

Ondan verkar f.ö. gå att få med 32 Gb också, enligt t.ex. denna sida.

8. letsfightinglove

letsfightinglove Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Det stämmer förmodligen. Det finns en disassembly i 16GB-utförandet så finns det plats för två till 8GB-chips!

Angående dålig prestanda (och batteritid). Många tester jämför v972:an i retina-upplösning mot andra tablets med bråkdelen pixlar. En sådan jämförelse blir rätt missvisande. En del forum-människor drar av detta slutsatsen att retina-upplösning är dåligt för prestandan (facepalm). Jag är inte säker men jag tror jag såg i någon review att man kunde ändra upplösning på tableten till 1024x768? Det skulle ev. kunna boosta prestanda och batteritid rejält, om man nu är ute efter fler fps när man spelar... Annars bör det finnas en hel del utrymme för optimering av mjukvaran. Senaste versionen ska tydligen vara rätt hemsk. Men med tanke på intresset för v972 så får man hoppas att de gör sitt bästa för att optimera mjukvaran, få ut 4.2 osv.

Angående Ondan vs Ainol så har jag själv beställt en Onda, mest eftersom jag tycker den är snyggare. :-) Dessutom är kameran sannolikt bättre i Ondan (5 Mpixel bak-kamera från OV i Ondan). Gillar ainol (enjoy life, enjoy ainol!!!) men frågan är om de specade 10 000 mAh har mer verkliglighetsanknytning än Ondas siffror... Blir alltid en chansning när man köper något innan mjukvaran är bra.

IonSwitz gillar detta.
  9. Marquzz

Marquzz Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    67
    Telefon:
    Huawei Mate 10 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei Mate 10 Pro
    Finns det ingen bra ~10" platta med högupplöst 16:9 skärm? Jag kollar mest på film på min platta så 4:3 är jag egentligen inte intresserad av. Skulle vilja ha 1920x1080 på 8-10" :)

10. Seppukusaint

Seppukusaint Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Den enda Pandawill har är en Huawei mediapad för 400$ (http://www.pandawill.com/huawei-med...40-1gb-ram-8gb-dual-camera-silver-p67506.html)

Annars har du såklart Ramos W30HD (http://www.aliexpress.com/item/Ramo...Quad-Core-Samsung-Exynos4412-1/720995049.html) för ca 300$

Last edited: 24 jan 2013
  11. err0r

err0r Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    26

MINA ENHETER

Tips till dom som funderar på att köpa retina tab:
    KÖP INTE!!!

Jag har testat flera modeller och även fast skärmen är fin så får du 50% av batteritiden och 30% av prestandan genförmt med vanlig upplösning.

12. botze

Mottagna gillanden:
    82

MINA ENHETER

Tack för tipset! Jag har själv varit tveksam just p.g.a. detta, skönt att få det bekräftat av någon som provat själv.

13. lighisse

lighisse Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Om kineserna skulle fatta det här med batterier... kan de inte bara jämföra ipad 2 och ipad 3s batteri så kan vi komma någonstans med Kina retina plattor. ipad 3 har ju närmare dubbla batteristorleken.

14. err0r

err0r Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    26

MINA ENHETER

Det är inte fel på Kineser, det är fel på alla som köper.

15. botze

Mottagna gillanden:
    82

MINA ENHETER

Om man tittar på denna disassembly som postades tidigare i tråden så ser man att batteriet upptar ca halva plattans volym. Frågan är väl snarare hur 17 Apple lyckats packa in ett så stort batteri i sin platta...

16. lighisse

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Säga så är lite konstigt, antingen köper man en överprisad ipad 4 för att få vettig skärm/batteritid eller så köper man ingenting. Det är ju inte köparen som stoppar i dåliga batterin i plattan.

Jo de kan man undra.. men gissar även att det är lite bättre kvallite på Apples batterier än noname som är i de billiga kinaplattorna.
    Vad som är klart är att batteriutvecklingen måste gå framåt snabbt för som det ser ut idag är det inge roligt. Ladda telefon varje dag, ladda surfplattan varje/varannan dag är inge vidare tycker jag.

17. err0r

err0r Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    26

MINA ENHETER

Jag pratar inte om ipad utan Kina plattor.
    Så länge folk köper dåliga aparater så kommer dom att tillverkas.

Tro mig Kina tillverare kommer att tillverka det som eftrefrågas inte det som dom tycker är bäst för dig, som Apple gör.

Last edited: 1 feb 2013
  18. lighisse

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Jo självklart är det så, men folk kommer ju inte sluta köpa kina plattor bara för batteriet är 3-4h sämre än tex Ipad då priset är 1/3 del av vad Ipaden kostar. Det hela är ju en ond cirkel imo. Samt tror nog 80% av alla som köper kina plattor inte tänker så mycket på vad de köper eller inte, lixom vem köper en random kina platta på ica maxi? Inte någon som är insatt iaf de kollar bara så Angry birds går att spela å sen ger till sin 3 årige son/dotter..

Det ända man kan göra är att hoppas på att de stora märkena tar batterier på allvar så Kina tillverkarna tar efter då deras försäljning sjunker, är väl först då man kan hoppas på en förändring...

19. err0r

err0r Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    26

MINA ENHETER

Det kommer alltid att finnas dom som köper i blindo utan att kollla remommendationer och bara fokuserar på lästa pris.

Med hjälp av internet och några sökningar kam man lätt hitta rätt platta för dina behov, slutligen så är det vi konsumenter som styr vad som tillverkar efter våra köpval.

Jag har tex. en 4-core 10.1-inch platta som fixar 12 timmar på en laddning.

20. lighisse

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Vilken platta har du?

Är på jakt efter en ~10" platta med minst 1080p tycker 1280x800 blir för pixligt när man surfar.. samt batteritid runt 10h HDMI ut är ett krav. Så siktar nog in mig på kommande RK3188 plattor men får nog vänta minst 2 månader :/