Billiga(Kina) tablets med Retina skärm

Diskussion i 'Övriga tablets' startad av Garmin, 15 dec 2012.

  1. Baeckman

    Baeckman Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 apr 2010
    Inlägg:
    190
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Retina hit och dit. Bara ett löjligt marknadsföringstrick som apple har hittat på.

    Cube U30GT2 har upplösning så det räcker och blir över.
     
  2. botze

    botze Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jul 2010
    Inlägg:
    1 387
    Mottagna gillanden:
    82

    MINA ENHETER

    Tja... visst, själva ordet, men nog har man nytta av den höga upplösningen :)

    Att Cube U30GT2 har 1920 x 1200 innebär för mig att den går bort, inte p.g.a. upplösningen utan p.g.a. formatet, vill ha 4:3 och inte 16:9 (typ)...
     
  3. TobyOne1974

    TobyOne1974 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 feb 2013
    Inlägg:
    19
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Nu blir jag orolig. Beställde en Spark för några veckor sen och den har inte kommit ännu. Den har problem med Wi-Fi?
     
  4. Baeckman

    Baeckman Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 apr 2010
    Inlägg:
    190
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Själv tycker jag precis tvärt om... :D
     
  5. botze

    botze Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jul 2010
    Inlägg:
    1 387
    Mottagna gillanden:
    82

    MINA ENHETER

    Tja, smaken är ju som baken - rund och go ;)
     
  6. Aerpad.se

    Aerpad.se Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 nov 2012
    Inlägg:
    22
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Ja, den ska tydligen ha det problemet och vi har därför avvaktat med att beställa hem den innan uppdateringen.
    Varför väntat så länge? Nu ska den finnas tillgänglig från fabriken.

    Såg att du har en Rikomagic 802 III Android-sticka, är du nöjd med den? Inbyggd fläkt? Vi har provat ett flertal innan den senaste vi fått in och varit missnöjda med prestandan och wi-fi uppkopplingen, t o m dem stickor som utlovar Quad Core CPU. Vår senaste modell har dock varit suverän.
     
    Last edited: 4 mar 2013
  7. botze

    botze Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jul 2010
    Inlägg:
    1 387
    Mottagna gillanden:
    82

    MINA ENHETER

    Ramlade över en intressant och välskriven blogg om Kinaplattor, denna om retina -skärmar i kina -plattor borde platsa bra i denna tråd! Tyvärr står det inget om när artikeln är skriven....

    Här är en annan intressant (men något OT) artikel om Allwinner A31 quad-core CPU:n.
     
    Lager gillar detta.
  8. Aerpad.se

    Aerpad.se Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 nov 2012
    Inlägg:
    22
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Intressanta artiklar men köper inte riktigt det som skrivs om prestandan och stabiliteten på Allwinner A31 Quadcore. Hittade en annan artikel här:
    http://www.newaydeals.com/testing-of-allwinner-quad-core-chip-a31-cpu/
     
  9. Lager

    Lager Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2013
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER



    Läser man den där artikeln så vill man ju inte ha Retina.
    Jag blir bara mer förvirrad :)

    Detta är ju just en retina tråd, men finns det prestandamässigt lika bra plattor som t.ex. Ainol9, Cube v972 som inte är Retina då, och kankse 9,7 eller 10,1 i storlek?
     
    Last edited: 4 mar 2013
  10. botze

    botze Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jul 2010
    Inlägg:
    1 387
    Mottagna gillanden:
    82

    MINA ENHETER

    Enligt den artikeln så är väl typ alla plattor med RK3066 -chippet ett bättre val ;) men det beror väl på vad man har för prioriteringar, läser man t.ex. mycket på plattan så kanske man föredrar hög upplösning (skarpare text) framför snabbhet och batteritid... själv har jag lagt en beställning på Cube U20GT som lär vara snabb och bra batteritid, vilket jag prioriterar. Om ett tag, när RK3188 -plattor funnits ett tag och man vet lite mer vilka som är bra och stabila, så tänker jag hoppa på "retina -tåget" :P
     
  11. kwe

    kwe Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jan 2013
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Ang Onda V 972

    Fick just min Onda v972 (via Aliexpress).

    Vet inte om nån fortfarande har några funderingar kring den eller om alla redan bestämt vad
    de skall beställa men detta är vad jag kommit fram till:

    + Utmärkt skärm. Upplösningen är - som alla vet - hög och inga döda pixlar. Ok betraktningsvinklar.
    + Bra prestanda för 3D. Får circa 44 fps i medel i citadel på high quality i full upplösning (2048*1440).
    + Standbytiden är fenomenal jämfört med de jag testat tidigare. Droppar nån enstaka % per dag.
    + Enkel att roota. Går att lägga in rootade firmwares direkt med Ondas eget uppdateringsprogram.
    + Verkar vara toksvårt att bricka den helt så man bör kunna experimentera friskt på den*.

    - Batteritiden verkar inte vara på topp. Gissar på 6 h aktivt. Kan iofs bli bättre efter fler laddningar.
    - Något för tung att hålla behagligt med en hand under längre stunder.
    - En aning sämre wifi mottagning än mina andra plattor. Inga större issues dock.
    - Den firmware som den kom med var ett skämt. Knappt nåt som funkade smidigt eller flöt bra.
    Det finns uppdaterad firmware, både original och för-rootad, att ladda ner som löser alla issues.

    Bakstycke i aluminum gör att den känns gedigen men som sagt tung och förmodligen det som påverkar
    wifi. Dessutom gör det plattan en aning hal och vass i kanterna. Ungefär på samma vis som iPhone 4
    att hålla i (fast det vet väl ingen här på swedroid hur den känns :-).

    Har ännu inte hunnit prova kamerorna mer än att de funkar. Bryr mig egentligen inte om det
    överhuvudtaget finns nån kamera i en platta.

    Plattan är ungefär så rekommenderad det nånsin kan bli för vad jag gav för den:
    ~1500 + tull på 200 ~= 1700.

    Nån som önskar mer info så säg till.

    * Jag vågar inte garantera att nån inte lyckas så ta det inte som en försäkran. Som uttrycket säger:
    If you make something completely idiot proof the universe will just invent a better idiot.
     
  12. TobyOne1974

    TobyOne1974 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 feb 2013
    Inlägg:
    19
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Kan du lämna en länk på undersökning av Sparks wi-fi problem, tack.

    Trovärdigheten känns aningen bräcklig när en webshop påtalar problem om produkter som de själva inte säljer.
     
  13. botze

    botze Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jul 2010
    Inlägg:
    1 387
    Mottagna gillanden:
    82

    MINA ENHETER

    Tack för utförligt omdöme! Låter ju som att det är en riktigt lattjo liten pryl ;)
     
  14. Aerpad.se

    Aerpad.se Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 nov 2012
    Inlägg:
    22
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Vi säljer Ainol och har direktkontakt med huvudleverantören utav plattorna. Enligt dem så finns det vissa problem med wi-fi uppkopplingen men du kan själv Googla och läsa lite om plattan.
    Kika på facebook där folk kommenterat om just den plattan och Wi-fi issues: https://www.facebook.com/ainovo?filter=2
    Tydligen så ska du också undvika factory reset på plattan, då får du error vid nedladdning av appar på Google Play.
    Du kan dock ha tur att få hem en som är åtgärdad med en uppdatering.
     
  15. Lager

    Lager Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2013
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

  16. botze

    botze Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jul 2010
    Inlägg:
    1 387
    Mottagna gillanden:
    82

    MINA ENHETER

    Den var ju inte alldeles billig, men den är säkert kanon :)

    Köpte nyligen Cube U20GT, en "gammal" platta med RK3066 och 1024x768 i upplösning, och den känns verkligen helgjuten - blixtsnabb, stabil, välbyggd, bra wifi, jättebra batteritid. Så Cube verkar kunna göra tablets iaf :) Ska bli kul att höra vad du tycker!
     
  17. ramviksrille

    ramviksrille Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 dec 2010
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag beställde något liknande från focalprice.com för $205 med nån helgkupong mest för att kunna använda bluetooth lurar. Jag glömde kolla vilken bluetooth version den har. Den har bara v2.0 så det gick inte med lurarna som krävde v2.1 o_O Annars är den helt ok dock.
     
  18. Baeckman

    Baeckman Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 apr 2010
    Inlägg:
    190
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Vet du om de fått in den i lager ännu? Jag sitter och avvaktar först recensionerna på denna och Pipo M9.

    Vill främst ha en bra skärm och skaplig byggkvalitet. Sen är det ju inte fel om det finns support från någon ROM hackare... :)
     
  19. thompa

    thompa Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2010
    Inlägg:
    26
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Pipo M9 har inga fysiska volymknappar och den går inte att ladda via USB.
     
  20. Lager

    Lager Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2013
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Det står att den skickas ut inom 5 dagar, samt de kommentera min beställning med att de skickar asap.
    Ska dubbelkolla så de har på lager.

    Edit:
    Chatta med dem, och den finns på lager och skickas "on time"
     
    Last edited: 11 mar 2013