Billigt att ladda elscootrar

Diskussion i 'Elektriska fordon' startad av raptor, 21 maj 2019.

  1. raptor

    raptor Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2009
    Inlägg:
    629
    Mottagna gillanden:
    196

    MINA ENHETER

    Jag observade en intressant grej som kanske är sjävklar för de flesta.
    Det kostar max 2 kr att fulladda en inokim ox.
    En Zero 9 kostar max 1 kr att fullladda.
    En Xiaomi M365 ca 50 öre.

    Det är ganska billigt att åka till stan och från stan för mig nu
    :)
     
    BBGreen gillar detta.
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 712
    Mottagna gillanden:
    44 706
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, men räknar man på räckvidd per krona trumfar nog elcykeln sparkcykeln. Hur som helst är det ett väldigt billigt och smidigt transportmedel i jämförelse med fordon med förbränningsmotor.

    1 liter bensin kostar snart 17 kronor. Där jag bor kostar en enkel bussbiljett inom stan 25 kronor, så 50 kronor T/R. På 40 stycken t/r--resor har man i princip bekostat en M365.

    Elmotorn håller länge och är rätt underhållsfri. Batteriet är ju däremot mer av en förbrukningsvara, men jag finner att batteriets livslängd är rätt hygglig numera, speciellt om man laddar så ofta som bara möjligt. Jag tror faktiskt man kan få ut åtminstone 4 år, innan kapaciteten är så låg att det börjar kännas.

    Blir mycket intressant att se hur länge till det dröjer innan de första klagomålen på batteriet ramlar in i M365-tråden.
     
    Last edited: 21 maj 2019
    freppa87 gillar detta.
  3. raptor

    raptor Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2009
    Inlägg:
    629
    Mottagna gillanden:
    196

    MINA ENHETER

    @bernard@bernard

    Man kanske inte ska ladda så ofta som möjligt men definitivt inte fullt varje gång.
    Man ska hålla sig inom intervallen 30-80%. Bäst livslängd får man om man börjar ladda när man nått 65% och laddar till 75%.

    [​IMG]

    Då och då ska man ladda fullt.
    Man laddar det fullt för att BMS ska kalibrera och ladda jämn spänning över alla celler.


    https://batteryuniversity.com/learn/article/how_to_prolong_lithium_based_batteries

    Most Li-ions charge to 4.20V/cell, and every reduction in peak charge voltage of 0.10V/cell is said to double the cycle life. For example, a lithium-ion cell charged to 4.20V/cell typically delivers 300–500 cycles. If charged to only 4.10V/cell, the life can be prolonged to 600–1,000 cycles; 4.0V/cell should deliver 1,200–2,000 and 3.90V/cell should provide 2,400–4,000 cycles.

    On the negative side, a lower peak charge voltage reduces the capacity the battery stores. As a simple guideline, every 70mV reduction in charge voltage lowers the overall capacity by 10 percent. Applying the peak charge voltage on a subsequent charge will restore the full capacity.

    In terms of longevity, the optimal charge voltage is 3.92V/cell. Battery experts believe that this threshold eliminates all voltage-related stresses; going lower may not gain further benefits but induce other symptoms​
     
    bernard gillar detta.
  4. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 712
    Mottagna gillanden:
    44 706
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, det är sant, men klurigt att göra i praktiken på ett bekvämt sätt. Antar att man kan mäta tiden och sedan uppskatta på ett ungefär/köra timer för varje laddtillfälle, men få orkar nog med det. Det är nog bäst att bara ge det generella rådet att ladda så ofta man kan.

    Jag tror dock att de flesta elfordon har en BMS som är optimerad för längre livslängd, det är inte riktigt lika viktigt som för en telefon att leverera max, utan livslängd bör vara mer prioriterad.

    Någon som vet vad tex M365 brukar lägga sig på vid 100%? Jag har tyvärr haft sönder min.
     
  5. raptor

    raptor Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2009
    Inlägg:
    629
    Mottagna gillanden:
    196

    MINA ENHETER

    Jag ska försöka skapa ett excelark som hjälper en att lista ut hur länge man ska ladda.
    Håller på samla data först.
    Laddningen är helt konstant på ca 133w så det kan funka.

    Då kollar man hur mycket spänning man ligger på, knappar in det i excelarket och får ut hur länge man ska ladda. Det är min vision.

    Kommer bara gälla Inokim OX :)
     
    bernard gillar detta.