Bionix NS 1.2 Rom - Första intrycken

Diskussion i 'Nexus S - ROM-filer och utveckling' startad av leiden, 8 jan 2011.

  1. leiden

    leiden Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2009
    Inlägg:
    320
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Det verkar som att NS ägarna här på "forat" har varit lite försiktiga med att flasha in custom roms så jag tänkte agera lite försökskanin.

    Team Whiskey har gjort en rom som ger extra kraft åt Gingerbread.
    På ytan syns ingenting faktiskt men under ytan märks det att det har hänt grejer. Teamet har förändrat i system och framework och även gjort en egen kernel kallad Trinity. Det finns flera alternativ att flasha deras rom på, antingen med deras stock kernel eller med deras Trinitykernel. Den senare är överklockad och finns att få med flera maxhastigheter. 1.4 Ghz är den senaste men det är oklart hur stabil den är. Därför flashade jag den ihopbakade Bionix NS 1.2 vilket gav Bionix rom och Trinitykernel klockad till 1.3 Ghz.
    Som sagt så är känslan på ytan helt stock, vilket jag gillar, men resultaten i Quadrant (>3100) och Linpack (>18.500) skvallrar om att min NS är riktigt vältrimmad. Jag har inte upplevt några problem ännu i form av FC, reboots eller andra saker. Vad det gäller batteritiden så kan jag inte ge något utlåtande ännu då jag endast haft romen någon timme men enligt Whiskey själva så ska den vara bättre än stock men vi får väl se. SetCPU är inte heller nödvändigt för att kerneln ska fungera (för er som drar er för att köpa denna app).
    Så NS ägare, vad väntar ni på? :P

    Team Whiskey @ XDA:http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=894345
     
    bodyshot och holck gillar detta.
  2. bodyshot

    bodyshot Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    8 jan 2011
    Inlägg:
    234
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Tjena Leiden! Jag är sjukt sugen på att göra samma på min, till 1.3ghz, men jag undrar lite innan hur det har gått för dig, fungerar luren som den ska?

    Hur upplever du skillnaden på batteritiden?

    Tacksam för svar, har det funkat bra för dig så blir det nog samma för mig! ;)
     
  3. bodyshot

    bodyshot Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    8 jan 2011
    Inlägg:
    234
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Försökt få telefonen att funka men jag fattar fasiken inte hur jag gör för att komma i Clockwork recovery, vore tacksam för hjälp med detta!

    Och hur unlockar jag telefonen? jag har kommit till menyn när telefonen är avstängd via power on knappen och volym knappen.
     
  4. ViLANDER

    ViLANDER Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 dec 2009
    Inlägg:
    1 594
    Mottagna gillanden:
    172

    MINA ENHETER

    Du låser upp bootloadern via ADB. Du måste ha utvecklingsmiljön samt drivrutiner för telefonen installerade. Därefter kan du starta om via något kommando (kommer inte ihåg) och då samtidigt komma in i recovery-läget där du ska kunna flasha och greja.
     
  5. mrxyz

    mrxyz Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2010
    Inlägg:
    63
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Jag använde denna, fungerade bra och var enkel att följa:
    http://forum.xda-developers.com/showthread.php?p=10238318
     
  6. bodyshot

    bodyshot Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    8 jan 2011
    Inlägg:
    234
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Tack grabbar! ser ut att lösa sig nu, håller på att laddar ner en massa ADB filer, återkommer med hur det gick, håller tummarna!

    Blir att köra på Bionx 1.2 med Trinity 2.0 så får vi se om det blir lite mer sprätt i grejjerna med 1.3ghz! :)
     
  7. bodyshot

    bodyshot Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    8 jan 2011
    Inlägg:
    234
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Jag har problem med att få till rätt drivrutin när jag laddar ner SDK, datorn säger att den inte hittar något i "tools" som jag har sparat... Och då funkar ju inte heller kommandotolken... hjälp någon?
     
  8. ViLANDER

    ViLANDER Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 dec 2009
    Inlägg:
    1 594
    Mottagna gillanden:
    172

    MINA ENHETER

    Du får gå in i enhetshanteraren och välja den okända enheten för att därefter rikta den mot "google-usb-driver"-mappen.
     
  9. leiden

    leiden Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2009
    Inlägg:
    320
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Till en början gick det bra, batteritiden fanns det inget att klaga på. Fick problem med att Dungeon Defenders inte vill starta så jag trodde att det berodde på romen. Flashade därför in MoDaCo utan bättre resultat och därefter gick jag tillbaka till Stock men med samma resultat. Förstod då att det inte var fel på Bionix utan på DF. Avinstallerade därför DF och raderade mappen DunDef från SD-kortet och efter det startade det igen. Gick då tillbaka till Bionix men fick då en massa problem med rootbehörigheterna, bl.a. fryste MyBackup konstant när jag försökte göra en restore. Även Rom manager fick problem.
    Så det blev Stock igen och nu får det vara så tills romutvecklarna har kommit lite längre med sina roms.
    En annan sak som är rätt skön är att så länge som du har bootloadern upplåst och en gång har laddat hem Rom manager och Superuser från Market samtidigt som du har sync på så kommer du alltid att ha root även i Stock.
     
  10. bodyshot

    bodyshot Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    8 jan 2011
    Inlägg:
    234
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER


    Tack för ditt svar, verkar som om det går bra att köra på Bionx med trinity iaf!

    Jag har ett jävla problem jag har buktats med i olika guider och vetefan vad jag gör för fel.

    Jag får allt att funka tills dess att jag skall ta upp kommandotolken, får ingen kontakt med luren och kan därför ej unlocka bootloadern..

    Nån som vet vad fasiken jag kan göra för fel?

    Tack!
     
  11. leiden

    leiden Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2009
    Inlägg:
    320
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Volym upp + power. Därefter ska du använda fastboot, förutsatt att du har det installerat. Är du osäker på vilken sökväg det är till fastboot så kan du dra in den i terminalen. När du vet vilken sökväg det är så kan du kopiera den och därefter lägga till "fastboot oem unlock".
    För mig ser det ut såhär, märk dock att jag kör mac: /Users/SnowLeopard/fastboot-mac fastboot oem unlock

    Kör du Windows så har jag ingen aning, då ska det väl installeras drivisar och dylikt. Någon annan får gärna hjälpa till så fall.
     
  12. bodyshot

    bodyshot Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    8 jan 2011
    Inlägg:
    234
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Tack för ditt svar Leiden!

    Jag kör Windows 7, men jag har nu fått allt att funka i kommandotolken, jag skriver in adb devices och får upp telefonens serienummer som visar att den har kontakt via usb genom att visa upp telefonens ID NR.

    Därefter skriver man in Fastboot oem device för att få telefonen att komma i fastboot läget, men där är det som att den efter den har gjort det som datorn har sagt till den att göra (att gå i fastboot läge) tappar kontakten helt, för när jag skriver " Fastboot Oem Unlock" så står det "Waiting for device" i kommandotolken, men det händer inget på telefonen, det är som att den inte får kommandot?

    Någon som har en aning om vad det kan vara för vajjkalle?
     
  13. bodyshot

    bodyshot Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    8 jan 2011
    Inlägg:
    234
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Fick detta att funka till slut!

    Problemet löstes genom att jag ominstallerade PDA NET, och när telefonen inte kändes igen i fastboot mode så installerade jag PDA NET driver på ikonen där det står Android 1.0 och då funkade det att skriva fastboot oem unlock :D

    Nu håller jag på att lägga över lite Bionx + trinity :D

    Tusen tack för svar allihopa!
     
  14. leiden

    leiden Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2009
    Inlägg:
    320
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Roligt att det löste sig. Hoppas att det flyter bra på luren nu.
     
  15. bodyshot

    bodyshot Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    8 jan 2011
    Inlägg:
    234
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Fick bootloadern unlockad men sen så fick jag samma fel igen, telefonen kändes igen när den var igång men inte i fastboot mode, och installerade jag om driversen så blev det tvärtom, skitjobbigt.

    Så jag fick den unlockad men inte mer än så - den får inte kontakt på nått jäkla märkligt sätt.

    Tröttnade och la precis ut den på blocket efter 1dags användande, behåller dock min galaxy tab och använder den istället...
     
  16. leiden

    leiden Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2009
    Inlägg:
    320
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Det var tråkigt att höra. Men du, ska du inte lägga ut din Win7 dator på Blocket istället? Det är ju Win7 som är upphovet till allt strul;)
     
  17. bodyshot

    bodyshot Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    8 jan 2011
    Inlägg:
    234
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Sålde Nexusen för någon vecka sedan...

    Men idag bytte jag min Galaxy Tab mot en Nexus S så nu ska jag pröva att få den att funka igen med Bionx + OC kernel.

    Btw, jag köpte en HTC Desire HD igår, fan va mycket lättare den är att rota samt OCa & byta roms på!!