Problem: Blåaktig skärm, ska man lämna tillbaks?

Diskussion i 'Galaxy S2 - Allmänt' startad av Khan, 5 jan 2012.

1. Khan

Khan Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Lekt med min nya telefon halva dagen nu och den har funkat som en dröm(sjukt vad allt flyter på), men det är en grej som jag inte vet riktigt om jag är nöjd med. Skärmen är väldigt "kall", vitt ser nästan blått ut. Jag trodde AMOLED skulle ha mer varma färger?
    Jämför jag med min Blade(AMOLED) och har båda på 50% ljusstyrka så är det en väldig skillnad om jag har uppe en vit sida. Bladen går mot det vitgula hållet medans S2an går mot det gråblå hållet. Är detta vanligt bland S2or? Läst något om att det ska vara rätt så stor skillnad på ljusstyrkan bland olika S2or, det kanske inverkar på färgerna också?
    Är detta något man kan köra på garantin?

Stör mig inte enormt(märker det mest när man har en annan lur bredvid), men då det inte är en budgetlur så vill man ju att allt ska vara perfekt. Jag har 2 dagars "DOA"(skicka tillbaks den inom två dagar om något är fel out of the box) när jag köpte den på Halebop, tror ni att man kan få en ny lur på det? Eller ser alla nya S2or likadana ut i skärmen?

2. flippzii

flippzii Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Har du testat att ändra det i inställningar ? Display>skärmläge ?

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

3. Khan

Khan Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Ja, pulade lite med den innan. Har den på varmaste inställningnen(dynamic), men är fortfarande betydligt blåare än mina andra skärmar(testat med en amoled och LCD på min tab nu).
    Grejen är ju att allt utom vitt ser toppen ut.
    Ingen annan som upplevt det här med sina S2or? Finns det program för att kalibrera annars?

4. wmb

wmb Android Veteran Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    2 624
    Operatör:
    Halebop

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Jodå, det är fler som upptäckt detta

Jämför man min iPhone 4 med kompisens SGS2 som vi ofta gör på jobbet så blir det extremt uppenbart.

Jag tror att problemet blir mindre om du väljer att öka skärmstyrkan en aning

5. Applemoes

Applemoes Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Har hört flera som har detta, och då i jamförelse med andra SII. Jämför om du kan, men skärmen ska inte ge ifrån sig ett blått ljus. Min gör inte det i alla fall.

6. Khan

Khan Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Fast vill ju inte dra upp skärmstyrkan heller mer än nödvändigt för att spara batterier. :)
    Tidigare hört att vissa S2or(nyare) ska vara ljussvagare. Äldre modeller så ska folk knappt kunna ha på det lägsta i mörker och det är fortfarande för ljust. Så kan ligga något i att det har med ljusstyrkan att göra att det ser blåare ut. Undrar om de ändrat för att det varit för ljust innan?

Har tyvärr ingen annan S2a här, men jämfört med skärmar på 3 andra mobila enheter och alla är "vitare". Grejen är att det inte stör mig alls förrän jag jämför med andra skärmar.
    Så frågan är om jag ska lämna tillbaks den eller ej. Måste anmäla den imorn i sådana fall. Någon som vet hur DOA(dead on arrival) skulle funka i detta fallet?Får jag en ny lur med en gång, eller kommer de bara skicka in den på reparation, konstatera att inget är fel, och sen får jag tillbaks den efter en månad? Är ju som sagt bara vitt som är "fel". Annars ser allting bra ut. Och jag märker eg inte heller något så länge jag inte jämför med en annan lur.

7. wmb

Mottagna gillanden:
    2 624
    Operatör:
    Halebop

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    min kollega tycker att lägsta ljusstyrka är alldeles för stark i mörker iaf. Den är köpt bland de första vid släppet

8. _z_

_z_ Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    Vet inte om jag är ute & cyklar men jag upplever min galaxy tab (ej amoled) som oerhört kall (blå) i tonen så jag har en känsla av att samsung kalibrerar sina skärmar åt det hållet. Detta blir oerhört uppenbart när jag jämför med frugans Ipad 2 som är mycket neutral i färgerna. Överlag så har dom fläskat på rejält med färg, oberoende vilket skärmläge jag väljer.

Mycket riktigt så minskar blåtonen när man ökar ljuset men som sagt var så vill man ju ha en behaglig skärm att titta på.

Ipadens skärm är överlägsen min tab i färgåtergivningen, neutral som bara den. I övrigt så är tabbens skärm bättre.

Jag undrar också om det finns någon app för att färgkalibrera skärmen?

Via Tapatalk.

9. wmb

Mottagna gillanden:
    2 624
    Operatör:
    Halebop

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    tråkigt att det verkar vara så svårt att göra en helt optimal, och samtidigt färgrik skärm.

10. Khan

Khan Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Det skjuter ju min teori om att det är skillnad på gamla och nya modeller i sank.
    Känns ju mer och mer som det kan stämma att samsung av nån anledning kalibrerar dem så blå med vilje då. Detta klipp från Swedroids test illustrerar det ganska väl hur det ser ut för mig. Lustiga är ju att skärmen över lag får toppbetyg överallt(även Swedroids test),så kanske meningen att det ska vara så?
    SENSATION BROWSING - YouTube!

Nog ej lönt att lämna in den då. Undrar om merparten s2or är blå?

Last edited: 5 jan 2012
  11. _z_

Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    Samsungs skärmar på sgs2 & tabbarna ger ju ett mycket klatschigt intryck, ett imponerande tryck som många tycker är häftigt. Även jag i vissa lägen men man kan inte säga att dom ger en neutral & rättvisande bild av foton & film direkt.

Jag tittar mycket på svt play på min tab & när man kör frugans Ipad2 bredvid med samma klipp så slås man av de onaturligt upp pushade färgerna på tabben, himlarna är alltid djupt medelhavsblå & folk ser alltid rejält solbrända ut åt det röda hållet.

Om man då ändrar till läge film så blir det tyvärr väl så mycket gult i stället, dock bättre för film.

Sänt via Tapatalk.

12. moparlinke

moparlinke Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    642

MINA ENHETER

Khan gillar detta.
  13. _z_

Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
  14. Khan

Khan Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Ja, det känns lite som om de satt färgerna i "demo"-mode, så att man ska bli impad när man sätter på skärmen(tex så är ju bakgrunderna, lockscreenen etc explosion av färger). Fast förstår inte varför det gör att vitt blir blåaktigt?

TAckar! Ej rootat än, men ska testa den appen så fort jag gjort.

15. Khan

Khan Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Någon som kan säga hur man kan avgöra om man fått en ljussvag eller ljusstark skärm utan att ha en till S2a bredvid? Finns det någon grov regel?
    Jag tycker inte att min skärm är superbright när man kör på max.
    Har man på auto-brightness så är den oftast för mörk.
    Har inga problem att köra 25-50% på min skärm i mörker, och då brukar jag köra alla mina skärmar på 25% i normala fall och går ner mot 5-10% i mörker).

Tycker ni jag ska lämna in?

16. _z_

Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    Alla skärmar drar åt något håll i det vita, mer eller mindre. Jag har en Pioneer plasma som är sk ISF-kalibrerad av ett proffs som använt sig av avancerad mätutrustning, den är extremt neutral i färgåtergivningen. Om man fick tillgång till en app för att justera till färgerna så skulle man hjälpligt kunna kalibrera till färgtonen, nu verkar ju dock de som det länkas till kräva root vilket i och för sig inte är så konstigt.

En annan sak jag märkt på min tab är att färgtonen i det vita varierar mycket beroende på det omgivande ljusets färgtemperatur & styrka. Jag läser mycket e-böcker & den vita sidan kan variera mycket i färgton beroende på vilken typ av belysning jag har runt mig, lysrörssbelysning ger exempelvis en klart blåare ton så när jag på nattskiftet på jobbet läser under lysrör så brukar jag ändra bakgrundsfärgen i e-bokläsaren till svagt ljusgul för att få bort blåtonen.

För övrigt så är jag övertygad om att skärmarna varierar i kvalité vad det gäller detta + att vi är olika känsliga för hur vi upplever färger.

Via Tapatalk.

17. zambicos

zambicos Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Jag fick reklamera min första för den var otroligt blå vid låg skärmstyrka. Gick inte att vänja sig vid. Den nya är betydligt bättre och endast en touch av blå

18. Khan

Khan Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Reklamerade du den på garantin, öppet köp eller DOA?
    Ej helt säker på om jag vill byta. Men gått två dagar sen jag fick den och kan inte längre hävda DOA.

19. zambicos

zambicos Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Gick på nån 7 dagars öppningsgaranti så fick en ny annars är det väl reparation som gäller