Blåsa nytt liv i Blade

Diskussion i 'Blade' startad av Holabanarne, 20 apr 2013.

  1. Holabanarne

    Holabanarne Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 apr 2013
    Inlägg:
    552
    Mottagna gillanden:
    448
    Telefon:
    Xiaomi 11T

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi 11T
    Platta:
    Huawei M5 lite
    Övrigt:
    Huawei Watch GT
    Hej!

    Tänkte försöka blåsa nytt liv i min gamla Blade och behöver lite hjälp. Hoppas det finns någon entusiast kvar här som kan hjälpa mig :)

    Jag har två problem med den:
    * Minnet är nästan helt fullt, trots få appar.
    * Ibland kommer det ingen ringsignal när det ringer. Samma sak när jag får meddelande.

    Jag hoppas kunna lösa problemen genom att installera en ny rom. "swedish snow" har jag förstått ska vara stabil och bra. Sedan har jag fått för mig att det går att göra något så att minneskortet blir en slags "systempartition" eller nåt så att apparna installeras där istället.?? Är jag ute och cyklar?

    Fråga 1: Går det lösa mina problem?
    Fråga 2: Finns det bättre lösningar?
    Fråga 3: Hur gör man? Jag behöver en bra guide på en säker metod. Jag är nybörjare...
    Fråga 4: Hur stor är risken att man pajar något när man trixar med telefonen?

    Min blade är en gen 2 med Froyo 2.2 från Comviq.
     
  2. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    8 022
    Mottagna gillanden:
    8 515
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Hej tar och saxar mitt senaste PM jag skickade om just samma ämne. Hoppas det känns ok för dig?

    <HR>
    Till att börja med så ska du vara noga med att ta backup på allt du behöver spara. Ta även en backup på ditt minneskort och var noga med att "visa dolda filer" så att du får med allt.

    Sen finns det två olika metoder med partitioneringen.
    * Partitionera telefonen med hjälp av metoden TPT (Total Phone Transfer).
    * Partitionera sd-kortet.

    Absolut enklast är att partitionera om sd-kortet ifall man vill återställa telefonen vid en senare tidpunkt. Därför skippar jag TPT varianten.

    Om du ska köra det senaste så föreslår jag Konstat CM 10.1 vilket är android 4.2.1 alternativt daemonds CM10 (android 4.1.2)

    Notera för att kunna flasha in ICS och nyare romar så behöver man uppgradera Clockwork Recovery till nyare version. (nämner det längre ner).

    Okej hur börjar vi då ;-)
    Börja med att hämta hem ALLA filer innan du börjar med något och se till att telefonen är HELT laddad.

    * Kolla vilken gen telefonen är med hjälp av appen blade checker; https://play.google.com/store/apps/details?id=com.amphoras.bladechecker&hl=sv

    * Följ därefter Saibots guide som finns i min signatur för att installera Clockwork Recovery (v3.x) med hjälp av appen OneClickRecovery (Fungerar ej på gen 3 telefoner). Notera att ditt antivirus kan flagga för dessa filer. Det är bara att ignorera. ;-)

    * Partitionera sd-kortet; Bootar in i clockworkmod. Väljer Advanced -> Partition SD Card -> select ext size (512Mb brukar räcka, clockworkmod formaterar filsystemet på den nya partitionen till Ext3.) -> välj 0 för swap size. (Återställ datan du tog backup på till ditt sd-kort, gör detta när allt är installerat och klart).

    * Om du ska köra senste CM 10.1 (läs nyare än Swedish Snow) så uppdaterar du Clockwork Recovery och startar om telefonen i den nya versionen och därefter flashar du på med romen och följer Saibots guide på nytt.

    * När alla wipes mm är gjorda så startar du upp din nyflashade telefon och gör evetuella inställningar.

    * Om du valt Swedish Snow så hittar romen själv din nya partition på sd-kortet och du behöver inte tänka på detta alls. Notera att om du väljer Swedish Snow så kommer det även upptas plats på den vanliga partitionen och inte enbart på sd-kortet (ext3). Så förr eller senare kommer platsen att ta slut även här.

    ** Om du valt annan rom så installerar du appen s2e; https://play.google.com/store/apps/details?id=ru.krikun.s2e

    ** Starta s2e och bocka i allt som går att bocka i. Starta om när appen är klar.

    *Allt klart!

    Samtliga roms som jag länkar till ska allt fungera i förutom den jag själv kör. Där finns inget stöd för FM-radio.

    Passa på att läsa i trådarna på romen du har tänk och även trådarna som finns här på Swedroid. Många frågor som du har finns det med största sannolikhet svar på där. Vid fler frågor efter lite sökningar så skriv i Saibots tråd alternativt "ZTE Blade - Rootning, moddning och custom ROMs" som är klistrad så får du säkert hjälp. (Även av mig).

    Lycka till!

    Länkar på roms; https://swedroid.se/forum/showthread.php?p=1290478#post1290478

    Clockwork Recovery 6; https://swedroid.se/forum/showthread.php?p=1290978#post1290978
    <HR>

    När det gäller att ljudet inte alltid hörs så kan det som sagt vara ett HW-fel men det är först när du testat en annan rom som du kan bekräfta det.

    Lycka till!
     
  3. Holabanarne

    Holabanarne Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 apr 2013
    Inlägg:
    552
    Mottagna gillanden:
    448
    Telefon:
    Xiaomi 11T

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi 11T
    Platta:
    Huawei M5 lite
    Övrigt:
    Huawei Watch GT
    Tack! Jag har läst igenom allt och försökt fatta vad det står o_O.. Jag har några frågor innan jag vågar testa.

    * Kommer det här ge mig större utrymme för appar?

    * Jag behöver inte köra det nyaste, utan vill ha en stabil telefon och maximera utrymmet. Är det Swedish snow jag ska köra då? Vilken release i så fall?

    * Har jag förstått det rätt att jag ska 1)lägga oneclickrecovery + Rom på minneskortet. 2)Installera oneclick. 3)partionera sd-kortet från Clockworkmod. 4)Köra diverse "wipes". 5) installera romen ?

    Jag kanske är lite trögfattad men jag vill vara säker på att det blir rätt.
     
  4. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    8 022
    Mottagna gillanden:
    8 515
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Visst kommer du att få större utrymme för appar vilken lösning du än väljer mellan Swedish Snow alternativt nyare rom. (Men som jag skrev tidigare så kommer viss del av det interna utrymmet att uppta plats om du använder Swedish Snow --> platsen äts sakta men säkert upp om du installerar MÅNGA appar).

    De senare versionerna är stabila för daglig användning men inte lika robusta som Swedish Snow i dagsläget. Alltid den sista versionen är det som gäller om det inte uppkommit några nya buggar. Så RLS7 är det du ska köra.

    Visst har du förstått rätt när det gäller installationen. ;)
    * Eventuella backups på sms t.ex. (Tips i guiden)
    * hämta filerna till SD-kortet (och datorn) (Oneclick, rom och eventuella addons)
    * Kör oneclick.
    * partitionera SD-kortet
    * återställ datan till SD-kortet (starta om telefonen och aktivera usb-lagring och lägg över filerna på nytt).
    * Boota om till Clockworkmod och ta en NAND-backup enligt guiden.
    * wipe data / factory reset
    * wipe cache
    * wipe dalvik cache
    * flasha romen
    * flasha eventuella addons du vill använda dig av. (T.ex. -SS-RLS7-Circle-Battery-Mod.zip som jag själv använde).

    Lycka till!
     
    Last edited: 1 maj 2013
    Holabanarne gillar detta.
  5. Holabanarne

    Holabanarne Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 apr 2013
    Inlägg:
    552
    Mottagna gillanden:
    448
    Telefon:
    Xiaomi 11T

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi 11T
    Platta:
    Huawei M5 lite
    Övrigt:
    Huawei Watch GT
    Tack för hjälpen chraist!
     
  6. popklister

    popklister Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 mar 2010
    Inlägg:
    58
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Vart sjukt sugen på att plocka fram min :P
     
  7. Herr Nader

    Herr Nader Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 okt 2011
    Inlägg:
    42
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Exakt det jag letade efter.
    Tack!
     
  8. marth

    marth Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2010
    Inlägg:
    21
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Stort tack Chraist!
     
  9. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    8 022
    Mottagna gillanden:
    8 515
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7