Nope, ringt och kollat fem gånger, minst. De kan inte göra ett skit. Nordea gör ingenting heller, de vill inte lämna ut om det inte är ett polisärende. Men det är ett polisärende och om polisen hade ringt upp Nordea så hade de innan klockan 11.00 idag hunnit spärra överföringen. Men nu är det kört, men jag vill få fast den jäkeln, sedan bryr jag mig inte så mycket om pengarna kommer om en vecka eller tio år, även om det hade varit kul att få tillbaka dem också.
Jo men vad svarade Swedbank ? Mycket märkligt att de inte spärrar en transaktion som inte gått igenom när en kund/du kan berätta att det här är med all sannolikhet är bedrägeri.
De sa att efter jag har klickat "slutför" så sker det hela per automatik och de kan inte stoppa det. Det hade varit skillnad om jag hade daterat överföring till måndagen, men det gjorde jag inte. Jag gjorde en omgående överföring, men förseningen låg i att fredagen inte var en bankdag, så därför blev den först överförd på måndagen. Men det hjälpte inte att nämna att det var ett bedrägeri, jag har hört med tre stycken via telefonbanken och två stycken andra som vi i släkten känner som jobbar på Swedbank. Men det var tydligen omöjligt. EDIT: Syftet med att skriva såhär ingående är mer att upplysa er andra om hur denna process går till. Jag vet det inte alls, så därför kan det vara intressant för er andra om det händer er någon gång.
Ok....klart märkligt med transaktioner som är genomförda (på papperet) fast de inte är det. Kör hårt och sätt dit fanskapet !!
Intressant läsning, väldigt imponerad av dig ViLANDER! Hoppas verkligen du får tillbaka dina pengar (finns det ingen försäkring som kanske kan täcka sånt här??) och att bedragaren inte tillåts bedra mer. Ser fram emot fortsättningen! Skickat från min LT15i via Tapatalk 2
Har blivit blåst en gång, köpte en grej via ebay och betalade med PayPal. Ringde banken efter någon vecka och sa att inget skickats och att jag inte får tag i personen, lyckades få tillbaka mina pengar efter någon vecka från Nordea. Henne jag pratade med påstod att de dragit tillbaka transaktionen, men det är kanske annorlunda om man använder visa/PayPal? Pengar fick jag i varje fall. Grymt jobbat btw! Skickat från min Galaxy Nexus via Tapatalk 2
Däremot kan de väl dra tillbaks transaktionen efter som alla andra banker kan göra vid felinsättningar tycker jag. Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
Precis, det tycker jag med. Men även 'om jag sätter in 20 miljoner på ens konto' så får jag 'bara hoppas att personen är snäll och betalar tillbaka mig' den summan. Det är ändå ett lagbrott att spendera pengarna, men man får fortfarande 'hoppas' på att personen är snäll nog.
Nja, samma princip bör gälla för 5 kr, som 5000 kronor som 5 miljoner kronor. Men i vilket fall, banken kunde inget göra. EDIT: Tillägger att det banken mer kan göra är att kontakta Nordea för att säga att en feltransaktion har skett. Men sedan får Nordea be kontoinnehavaren att föra tillbaka pengarna. Vilket sker på dess helt egna välvilja och samförstånd, tydligen. Ganska horribelt system, men vad vet jag.
Fan du är ju värsta CSI nissen som gör polisens jobb själv. Hoppas det ger något resultat i slutändan så att ditt arbete inte faller på polisens lathet.
Skulle ringt igår, men jag tänkte ge dem en dag att jobba på det (om de nu gör det). Så, ska höra av mig senare idag för att se om de har gjort något eller kommit någonstans.
Snyggt jobbat, hoppas det löser sig! Jag har inte Swedbank så en fråga, varför inte bara tömma ditt konto eller föra över till ett annat konto? Då kan transaktionen inte gå igenom, detta funkar på Nordea iaf. Skickat med min HTC Sensation via Tapatalk 2.
Pengarna hade redan dragits från kontot, så det gick inte. Det hade varit skillnad ifall överföringen hade reserverats.
Aha då förstår jag. Riktigt surt, som sagt, hoppas det löser sig. 5k är ändå 5k.. Skickat med min HTC Sensation via Tapatalk 2.