Problem: Blåtand och WiFi = segt

Diskussion i 'Galaxy Note 2 - Allmänt' startad av MikaelF, 31 maj 2013.

  1. MikaelF

    MikaelF Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 mar 2011
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej, jag försökte hitta någon som har liknande problem här i forumet, och även globalt med hjälp av google, utan att hitta någonting.

    Min Note 2 får ca 99% av gångerna den är kopplad till en enhet via Blåtand extremt dålig WiFi-hastighet, den räcker i princip inte till någonting. Kanske 50kbps eller däromkring. Detta suger, då det t.ex. inte går att prata internetsamtal eller vanlig ljudskype över wifi, eller ens streama webradio utan att den måste buffra stup i kvarten. Surf blir också väldigt segt med timeouts.

    Är det fler som har problem med det här eller hört talas om någonting liknande? Vad kan man göra åt det?
     
  2. dweebling

    dweebling Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 dec 2010
    Inlägg:
    1 557
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20
    Platta:
    Samsung Tab S 10.5
    Är det oavsett vilken BT enhet du ansluter?
    Du har kollat så du inte har energisparläge på? Då stryps ju CPUn.

    Jag får ut ungefär samma via WIFI med BT som utan BT.
    Har MW600 headset
     
    TranQ gillar detta.
  3. MikaelF

    MikaelF Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 mar 2011
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Ja det är oavsett enhet, och jag har inget energisparläge aktiverat. Har också det headsetet, och en logitech mini boombox, samma när jag kopplar den till min stationäraför äöverföring av nån småfil också.
     
  4. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 955
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Det brukar vara så att WiFi kan få försämrad prestanda med BT aktiverat då de lätt stör varandra pga att båda sänder på 2,4GHz. Men så kraftigt försämrad prestanda låter inte normalt.

    Är det samma problem på olika WiFi-ntverk?


    Sent from my iPad using Tapatalk HD
     
  5. infinite222

    infinite222 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 feb 2011
    Inlägg:
    223
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Tycker du också att Boombox mini tappar kontakten ibland? vet ej om det är den eller telefonen som krånglar dock.
     
  6. MikaelF

    MikaelF Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 mar 2011
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Ursäkta dröjsmålet :)
    Fick äntligen testat på ett annat wifi, problemet verkar inte ha funnits där. Ska testa att ställa om kanal på routern och se om det hjälper.
     
  7. MikaelF

    MikaelF Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 mar 2011
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jo om du menar att den "hackar" med jämna mellanrum ibland? Det verkar bero på om man haft den väldigt långt bort från ljudkällan så att kontakten brutits lite. Det löser man i så fall genom att stänga av den och sätta på den igen :)

    Är det någonting annat har jag aldrig varit med om det.
     
  8. MikaelF

    MikaelF Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 mar 2011
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Nu ställde jag om kanal på routern från 11 till 9, och det blev en markant förbättring. Även om hastigheten fortfarande är rätt kass steg det från nedladdning på 0,05Mb/s till ca 2Mb/s, filskickning ligger på 5Mb/s nu.

    Konstigt att det gjorde så stor skillnad, men slutsatsen verkar vara att sky kanal 11 som pesten om man vill använda blåtand samtidigt?*

    * Med förbehåll att det kom två uppdateringar av firmware under tiden, men de har inte löst några andra problem jag märkt så varför skulle de ha löst detta. :)
     
  9. rome73

    rome73 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 nov 2010
    Inlägg:
    95
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    BT och Wifi kan störa varandra. Lägg sedan till att det kanske finns andra Wifinätverk som också stör. (Kan kollas med tex Wifi Analyzer, som kan visa vilka kanaler alla nåbara Wifinät ligger på. Just kanal 11 verkar många läggas automatiskt på. Det kan absolut löna sig att byta kanal, kanske finns det andra kanaler som är mera lediga än 9an?) Sedan har vi diverse andra vanligt förekommande apparater som kan störa. Det sägs tex att Microvågsugnar stör 2,4-bandet.

    Kanske går det att hitta mera exakt info om vilken del (kanal) som BT ligger på i 2,4-bandet, och då lägga sig så långt ifrån det som möjligt.
     
  10. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 955
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Bluetooth körs på 2400-2480MHz om jag hittade rätt. WiFi kanalerna ligger mellan 2412MHz-2472MHz här i Sverige :)



    Sent from my iPhone using Tapatalk 2
     
  11. rome73

    rome73 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 nov 2010
    Inlägg:
    95
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Då BT hoppar hela tiden inom frekvensområdet borde inte det störa Wifi allt för långvarigt... Det finns listor på nätet med tänkbara apparater som kan störa Wifi och BT, dvs som påverkar 2,4—bandet. Kanske något sånt som spökar?