Bli av med en del skit?

Diskussion i 'Xperia arc - Allmänt' startad av TePeL, 6 apr 2011.

  1. TePeL

    TePeL Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 maj 2010
    Inlägg:
    85
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Tjena,

    haft Arcen i några dagar nu, än så länge lite osäker om jag är nöjd med batteritiden eller inte. Har pillat en del och en sak jag undrar är om man kan bli av med en del skit som hela tiden körs i bakgrunden och som mobilen startar igång igen såfort man stänger av dem?

    T.e.x

    * Installationsguide - finns i listan med appar som är igång, varför det?! Jag har kört guiden, ingen anledning att den ska ligga där i minnet hela tiden?
    * Digital klocka - finns 3st sådana? Startas upp igen såfort man stänger av dem
    * Maps - igång hela tiden, varför?
    * Och så en del annat


    Är detta grejer som av någon anledning behöver vara igång? Jag kör med flipclock, är det den som drar igång digitalklocka eller är det bara som så att allting körs dubbelt och i onödan?

    Finns det något sett att få bort dem och så att dem förblir det också?


    Sedan en till fråga: på min HTC Magic körde jag med Yoshi ginger 2.3.3, då kunde man lägga till en extra mode på ljudet så att kunde sänka volymen successivt, sedan en vibrerläge och sist en heltyst. Nu lyckas jag inte med det, blir antingen vibration eller heltyst, beroende på inställning på vibration (aldrig/alltid/bara i tyst läge/bara när tyst läge är av).

    Är det jag som tänker på ett konstigt sätt eller är det fler som gärna vill kunna ha den på vibration under möten osv på dagtid, sedan heltyst på natten? Visst kan jag manuellt ändra vibrationsinställningen men känns lite meckigt... missar jag något?


    //J
     
  2. bfly

    bfly Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 mar 2011
    Inlägg:
    283
    Mottagna gillanden:
    23

    MINA ENHETER

    Bra fråga om bakgrundskörningen, väntar även jag på goda svar från någon av alla kunniga "teknisar" här på forat :D
     
  3. Molleresa

    Molleresa Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 feb 2011
    Inlägg:
    869
    Mottagna gillanden:
    57

    MINA ENHETER

    Android har en funktion som memorerar alla program som har körts, därav varför man inte ska använda task-killers. Det går att likna med att en webbläsare på sitt sätt sparar alla sidor, därför går det snabbare att ladda en sida man besökt än en man aldrig besökt förut.
    Applikationerna drar inte ström, dom är bara effektiva när man ska starta programmet igen.

    Hoppas att jag var till hjälp.
     
    bfly och lestander gillar detta.
  4. hamlon

    hamlon Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 feb 2010
    Inlägg:
    23
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Ahh, att programmen inte körs o på så sätt inte drar ström är jag med på. Men är inte syftet med taskillern även att rensa minnet? Antar att androids "memorering" av programmen sparar undan dess state i ram minnet?
    Taskkillern är borta nu iaf, ska se om det hjälper ngt.
     
  5. alexb

    alexb Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jun 2009
    Inlägg:
    240
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Ja det är syftet, men det hjälper väldigt sällan då Android har inbyggd "taskkiller" som dödar sakerna helt när någonting annat med högre prio kräver resurserna.
     
    hamlon gillar detta.
  6. TePeL

    TePeL Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 maj 2010
    Inlägg:
    85
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Ok det låter bra det, samtidigt som man ändå känner att en del saker kan man lätt vara utan. Jag såg nu att det finns 2 widgetar "digital klocka" - jag använder dem inte (kör flipclock) men dem ligger som sagt var alltid i bakgrunden och tar en del minne. Kanske inte spelar någon större roll då men nog vore det trevligt om man kunde bli av med skiten. Men det blir väl först när man kan roota mobilen och börja göra sådana anpassningar? Allting är inbakad/låst i SE's programvara helt enkelt?

    Upplevde för övrigt att batteriet höll betydligt bättre under gårdagskvällen och natten och så här långt - bra!

    Kvarstår frågan angående ljudet och olika alternativ - någon som har bra tips på den fronten? Jag skulle alltså vilja kunna skifta mellan:

    1) Ljud på, vibration på
    2) Ljud av, vibration på
    3) Ljud av, vibration av

    Just nu lyckas jag med antingen kombination 1+2 eller 1+3, beroende på inställning på vibration i inställningarna för ljudet. På min HTC magic med inlagd custom rom på ginger kunde jag dock välja att lägga till en tredje alternativ via cyanogenmod inställningarna. Finns något app som gör samma för Arcen?
     
  7. agent00soul

    agent00soul Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jun 2010
    Inlägg:
    230
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Widgeten Statusbyte växlar mellan Ljud/vibration/av. När ljudet är på är vibrationen också på, så vad jag kan se uppfyller den dina önskemål.
     
    Last edited: 7 apr 2011
    TePeL gillar detta.
  8. holck

    holck Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    4 504
    Mottagna gillanden:
    513
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Default
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    Default
    Ladda ned OSMonitor så ser ni vad som ligger igång UTAN att ni vet det ;)
    Ni kan även se de som ni vet. Kolla då hur mycket minne den där inaktiva klockan verkligen drar..

    Glöm inte heller att en PS3 har 256MB ram. Ingen gnäller om vad som är igång på den
    trots att den har mindre ram än mobilen ;D

    // A
     
  9. TePeL

    TePeL Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 maj 2010
    Inlägg:
    85
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Fint!

    Fast riktigt onödig stor/ful widget... men men nåt ska man ha att gnälla på ;)
    Men om någon vet om det går att få enbart den lilla ikonen/funktionen för ljudet utan resten så hojta gärna till.
     
  10. agent00soul

    agent00soul Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jun 2010
    Inlägg:
    230
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Det är väl förstås en smaksak. Det finns en widget som heter på/av ljud men den har märkligt nog bara två lägen och kan alltså inte skifta till enbart vibration.
    Jag tycker widgeten Statusbyte är perfekt eftersom den innehåller flera av de funktioner jag vill ha tillgång till jämnt: batterivisning i procent, Wifi på/av, flygplansläge, ljud/vibrator.
     
    Last edited: 7 apr 2011