Blir galen på störande notifikationer, särskilt från FB Messenger (eländet "notifikationskanaler")

Diskussion i 'Allmänt' startad av N6290, 23 nov 2018.

  1. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 382
    Mottagna gillanden:
    1 735

    MINA ENHETER

    Med Android 8.0 "Oreo" förra året introducerades något som kallas "notifikationskanaler", vilket innebär att appar kan kategorisera notifikationer i olika kategorier och användare kan slå på och av dessa på ett detaljerat sätt. Tanken var god, att erbjuda större frihet att styra notifikationer, men jag upplever att något har gått riktigt fel när appar implementerat detta. Ofta innebär det att användaren skickas ut från appen i fråga, till en systemdialog dit inställningarna har flyttats. Detta skifte har medfört att en rad alternativ försvunnit för mig. För vissa appar är det numera helt omöjligt att ha tysta notifikationer (att ha notifikationer men utan ljud), för andra går det inte att bli av med "peeking notifications" ("heads ups" som de också kallas, att en liten ruta visas överst på skärmen varje gång man får en notifikation och lägger sig över appen man just då använder), jag kan inte stänga av vibrationer som jag vill m.m. Detta är enormt frustrerande. Är verkligen tanken att så viktiga menyval ska försvinna?

    Notifikationskanaler är alltså mer än ett år gamla, och fler och fler appar börjar få stöd för det. För vissa appar funkar det bra, för vissa appar riktigt dåligt, eftersom nästan inga alternativ finns i listan. Varför blir det så? Är det Googles eller apputvecklarens fel? Gissar att apputvecklaren gjort fel eller medvetet valt att plocka bort menyvalen? Upplever ni samma problem? Hur tar man sig runt det, hur återfår man kontrollen? Till exempel vill jag stänga av ljud för nästan samtliga appar, men jag vill att notifikationer ska fortsätta visas. Finns det något sätt att uppnå det med en tredjepartsapp? Jag har en Pixel med Pie, ej rootad.

    Detta är ena problemet jag vill diskutera. Det andra handlar om Facebook Messenger. För ca två veckor sedan släppte Facebook Messenger en uppdatering. Jag vet inte exakt vad uppdateringen gjorde, men den förvärrade problemet jag beskriver ovan för mig. Tidigare kunde jag välja "Tyst" i listan över notifikationsljud inne i Facebook Messenger. Att ha valet "Tyst" medförde att notifikationer inte plingade till. Det medförde också något annat, nämligen att "peeking notifications"/"heads ups" var avstängt. Tydligen var de grejerna sammankopplade, jag har noterat samma sak i andra appar. Mitt enda sätt att dämpa plinget från Facebook Messenger i samband med denna uppdatering var att ladda ner en ljudfil, "2 seconds of silence" heter den (alltså en ljudfil innehållande enbart tystnad) och välja den som notifikationsljud inne i appen. Det funkar hjälpligt, men:
    -Peeking notifications trillar in jämt och ständigt numera.
    -Varje gång jag får ett meddelande så pausas min ljudbok, alternativt så sänks volymen betydligt under ett fåtal sekunder.
    -Varje meddelande får telefonen att vibrera.
    Detta gör mig HELT galen. Jag är nära att ta bort Facebook Messenger och det hade varit en enorm frihet att slippa eländet. Vad anser ni, finns det något sätt att lösa detta?


    Till sist: jag anser att peeking notifications/heads ups är djävulens påfund. Endast när jag får ett telefonsamtal vill jag bli störd med en sådan notifikation som lägger sig över allting annat, aldrig annars. Den jäva rutan är i vägen på ett så enormt irriterande sätt. Hur fan stänger jag av det permanent, för alla appar? Jag förstår inte hur Google kunnat implementera något så puckat. Är det ens någon som gillar det?
    Jag vet att man kan skruva inne i Do Not Disturb-inställningarna och stänga av Peeking notifications. Men det gäller enbart när DND är aktiverat, och jag vill slippa peeking notifications utan att behöva ha DND aktiverat dygnet runt.

    Tacksam för alla tips och förslag!
     
  2. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    833
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Jag har inte upplevt några såna problem alls. Det fungerar att ställa in för varje app hur jag vill att det ska fungera och apparna lyder. Jag kan ställa in ljud, vibration

    Här är en video för just Pixel:
    View: https://www.youtube.com/watch?v=27oi1ULYCP4

    Jag testade själv med just Pushbullet och det fungerar exakt som på videon även om det har lite andra namn på min Huawei P10 Plus som kör Oreo. Banderoller heter inställningen för peeking notifications.

    Jag hittar ingen inställning för att göra det för alla. Det är upp till varje tillverkare att lägga in såna funktioner. Personligen hade jag ställt in det efter hand istället för att göra det uppifrån och ner i applistan, så varje app man irriterar sig på ställer man in för och till slut så har man inga irriterande kvar.
     
    Kristy gillar detta.
  3. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 382
    Mottagna gillanden:
    1 735

    MINA ENHETER

    Tack för ditt svar.

    Jag ser att videon är från 2016. Den vyn som syns på hans telefon hade jag i Nougat och Oreo, tror jag. Då funkade det helt okej! Men den vyn finns inte längre i Pie för mig. Vilken version kör du?

    Såhär ser det ut för mig nu.

    [​IMG]

    [​IMG]


    [​IMG]



    Första två bilderna från Inställningar --> Notifikationer, den sista bilden från inne i FB Messengers inställningar.
     
  4. edvinnn

    edvinnn Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2012
    Inlägg:
    852
    Mottagna gillanden:
    412
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 8
    Telefon 2:
    Xiaomi 11T
    Övrigt:
    Galaxy Watch 4
    Det är väl helt enkelt Messenger som sköter sig dåligt? Tanken bakom notifikationskanaler tycker jag är bra om den implementeras rätt
     
    Kristy gillar detta.
  5. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 382
    Mottagna gillanden:
    1 735

    MINA ENHETER

    Har du Pie? Om ja, så får du gärna bifoga bilder på hur menyerna ser ut för dig.

    Jag har uppdaterat OTA från Nougat, till Oreo, till Pie. Utan någon fabriksåterställning däremellan. Det kan ju medföra att vissa gamla Inställningar och menyer lever kvar ibland, även om det aldrig brukar orsaka några problem.
    Kan detta bero på något åt det hållet, eller är det samma för alla?
     
  6. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 382
    Mottagna gillanden:
    1 735

    MINA ENHETER

    För övrigt tycker jag det är riktigt illa om en app ens teoretiskt har möjligheten att ta bort finjustering av saker såsom vibration, ljud osv. Visst, bra om appar kan lägga till egna alternativ och finjusteringar, men om appar kan radera något så grundläggande, då tycker jag Google borde gå tillbaka till ritbordet.
     
  7. edvinnn

    edvinnn Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2012
    Inlägg:
    852
    Mottagna gillanden:
    412
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 8
    Telefon 2:
    Xiaomi 11T
    Övrigt:
    Galaxy Watch 4
    K
    Jag har Oreo och det ser rent ut sagt förjäkligt ut bland notiskanal-inställningarna... har alltid inbillat mig att det beror på EMUI som ligger ovanför standardinställningarna i android. Men det kanske är så som du säger, att det är dåligt i grunden
     
  8. edvinnn

    edvinnn Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2012
    Inlägg:
    852
    Mottagna gillanden:
    412
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 8
    Telefon 2:
    Xiaomi 11T
    Övrigt:
    Galaxy Watch 4
    Ska tilläggas att jag har haft problem med Messenger ofantligt mycket senaste tiden. Allt från vibrationer och notiser som dyker upp utan anledning. Har lyckats åtgärda detta genom att pilla i just notiskanal-inställningarna, men överlag så har Messenger tappat det.

    Det nya Messenger verkar rullas ut i portioner och bland mina vänner ser Messenger inte likadant ut hos någon av oss. Så ska det inte vara kan jag tycka! Vi vill väl att samma mjulvara ska se likadan ut hos alla. Trots fördelar med att rulla ut bitvis så vågar jag nog påstå att det har blivit väldigt fel här. Jag är övertygad om att det är denna gradvisa utrullning som någonstans har fått mina notiser att få spel.
     
  9. ajo.lill

    ajo.lill Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 okt 2018
    Inlägg:
    718
    Mottagna gillanden:
    595
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23
    Vibrationerna kommer ifrån att man öppnar en chatt som man inte läst allt i. Den vibrerar då som en notifikation att du nu har sett allt.. Hur logiskt det nu är. Försöker själv få bort detta men har inte lyckats än.

    Vad är det för notiser som dyker upp utan anledning? Det är lite som att säga "inget fungerar" :) Vad står i notisen? Vad gör den onödig?

    Vibrationer när jag öppnar olästa chattar tror jag att jag lyckades stänga av genom att bocka ur vibration i Other. Samma meny som postats skärmdumpar på ovan.

    Edit: Peeking stänger du av genom att gå till appens inställningar för notifikationer, och därefter bockar ur "Notification previews", om jag inte missförstått det.

    Edit2: När det kommer till ljudet finns det ju faktiskt en "Sound - app provided sound" under Notifications - Other. Där kan iallafall jag ställa till None. Vet inte om det täcker allt, men kan vara värt att prova.

    @N6290@N6290 den menyn du eftersöker finns visst kvar, öppna notifications för appen, därefter Other. Där har du Behavior. Ändra den till Show Silently. Precis samma som i videon.
     
    Last edited: 4 dec 2018
    Kristy gillar detta.
  10. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 382
    Mottagna gillanden:
    1 735

    MINA ENHETER

    Underbart, tack ska du ha! Menyn fanns ju där, som du säger. Men jag måste säga att den var väl dold. Jag som ändå känner mig väldigt hemma med Androids gränssnitt förstod inte alls att det vänstra fältet var klickbart. Men där bakom fanns alla menyvalen jag sökte. Ytterligare en anledning till min förvirring är att jag sett att någon enstaka app fortfarande visade samma vy som i Oreo - att valet "Show silently" fanns direkt på huvudsidan. Jag antog därför att det berodde på att appen i fråga inte implementerat notifikationskanaler ännu, vilket ledde till mina felaktiga antaganden i trådstarten.

    Genom att välja "show silently" slipper jag även peeking notifications. Ska leta upp menyvalet som enbart stänger av det om behov uppstår, såg inte det valet när jag kikade nu iaf.
     
    ajo.lill och Kristy gillar detta.