Fråga: Blir iPhones segare ju mer utrymme som används?

Diskussion i 'iPhone Allmänt' startad av Maze, 11 apr 2019.

  1. Maze

    Maze Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 apr 2019
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone XS Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone XS Max
    Telefon 2:
    iPhone 6
    Hej,

    Jag undrar om iPhones blir segare desto mer utrymme som används? Eller är det bara en skröna? Jag har också läst att man inte ska ta upp hela utrymmet? I så fall hur mycket utrymme kan tas upp utan att det påverkar prestandan, 80%-90% är okej?

    Min nuvarande iPhone har 128gb utrymme och den är i princip full... Den är också vädligt seg dock så är det inte konstigt eftersom den är väldigt gammal och jag tror det är på grund utav batteriet som den är så seg. Har även testat rensa utrymmet men den är fortfarande väldigt slö och långsam.

    I synnerhet vill jag veta om musik som tar upp plats i utrymmet påverkar prestandan då nästan allt mitt nuvarande utrymme tas upp utav nerladdade låtar (men även appar)... Ska nu köpa en ny iPhone och vill då inte ladda över alla dessa låtar till min nya iPhone ifall det kommer göra att den blir långsammare, eftersom anledninen att jag köper en ny iPhone är just för att få bättre prestanda.

    Kommer köpa en iPhone XS Max 256gb och drygt hälften av utrymmet kommer användas upp ifall jag överför allt, gör det den då långsammare än om den skulle vara till exempel tom?

    Förlåt om det är en dum fråga men jag är inte dirrekt någon tech expert och hittade inget relevant svar på google. Skulle vara tacksam för svar då jag gärna vill veta om jag kan fylla min iPhone utan att ora mig för att den blir långsammare!
     
  2. gneken

    gneken Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2010
    Inlägg:
    3 253
    Mottagna gillanden:
    1 704
    Operatör:
    Vimla, Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla, Tre
    Tjena, hur ser batterihälsan på mobilen ut? Snarare den som påverkar prestandan då CPUn begränsas när batteriet blir för dåligt.
     
  3. Maze

    Maze Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 apr 2019
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone XS Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone XS Max
    Telefon 2:
    iPhone 6
    Jo, det är nog ganska säkert batteriet som är problemet med min nuvarande iPhone. ”Batteriets hälsa är kraftigt försämrad. Ett apple-auktoriserat serviceställe kan ersätta batteriet så att prestanda och kapacitet återställs” står det i batterihälsan Men jag har i vilket fall som helst tänkt att köpa en ny iPhone, min nuvarande är alldeles för gammal.

    Det jag ville fråga var om lagringen/utrymmet har någon påverkan på prestandan. Dvs min nya iPhone har 256gb, kommer den vara långsammare om jag tar upp 200gb utav utrymmet jämfört med om jag bara tar upp till exempel 30gb?
     
  4. Trino

    Trino Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jun 2013
    Inlägg:
    520
    Mottagna gillanden:
    285
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 15 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 15 Pro
    Övrigt:
    Chromecast
    Jag vill minnas att jag läst någonstans att systemet presterar bäst då 10-15% ledigt utrymme finns kvar på enheten. Men det är nog något man verkligen skall ta med en nypa salt. Oroa dig inte, skulle jag säga!
     
    Kristy och Maze gillar detta.
  5. gneken

    gneken Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2010
    Inlägg:
    3 253
    Mottagna gillanden:
    1 704
    Operatör:
    Vimla, Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla, Tre
    Bör inte vara märkbart långsammare. Däremot om du sitter med 1GB ledigt minne så kan du känna skillnad enligt några snabba googlingar.
     
    Kristy och Maze gillar detta.
  6. Honda

    Honda Ninja Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 aug 2014
    Inlägg:
    3 637
    Mottagna gillanden:
    2 638
    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig

    MINA ENHETER

    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig
    ROM:
    Kiwi
    Ja det blir skillnad, men det är batteriet som är problemet i din situation. Vilken iphone är det?
    Har med väldigt mycket musik nerladdat med har inte ens fyllt på hälften.
     
    tswfootball, Kristy och bernard gillar detta.
  7. Maze

    Maze Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 apr 2019
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone XS Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone XS Max
    Telefon 2:
    iPhone 6
    iPhone 6 Plus men som sagt vill jag inte försöka fixa den efter som jag redan har beställt en XS.

    Jag har nog runt 150gb musik, skulle egentligen nog behöva ta bort mycket som jag inte längre lyssnar på men jag gillar att bara ladda över hela biblioteket, det är mindre jobb.

    Det är ju konstigt om musik skulle påverka prestandan bara för att de tar upp plats. Appar som kanske körs I bakgrunden även när de är stängda kan jag förstå. Men musik borde ju ha 0 påverkan?
     
  8. Trino

    Trino Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jun 2013
    Inlägg:
    520
    Mottagna gillanden:
    285
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 15 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 15 Pro
    Övrigt:
    Chromecast
    katho gillar detta.
  9. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 658
    Mottagna gillanden:
    4 297

    MINA ENHETER

    Det är nog en feature.:P
     
  10. Rockson

    Rockson Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2013
    Inlägg:
    293
    Mottagna gillanden:
    256

    MINA ENHETER

    Unik kommentarer.