Blockera samtal/sms på riktigt

Diskussion i 'Allmänt' startad av ThomasL, 24 jan 2020.

  1. ThomasL

    ThomasL Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 okt 2010
    Inlägg:
    164
    Mottagna gillanden:
    14
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus 8 Pro
    Jag vill blockera sms och samtal från vissa nummer genom att de får något slags felmeddelande, typ att samtalet eller smset misslyckades. Inte som vanligt, att det kommer fram men att det filtreras bort. Jag VILL att avsändaren ska märka att det är nåt fel.

    Går det att åstadkomma?
     
  2. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 838
    Mottagna gillanden:
    4 930

    MINA ENHETER

    Du hade kunnat automatiskt skicka ett sms med valfri text tex
     
  3. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 391
    Mottagna gillanden:
    1 739

    MINA ENHETER

    Om du kollar i telefonappens inställningar så finns det möjlighet att vidarebefordra samtal vid några olika typer av händelser: "when busy", "when unanswered", "when unreachable" och "always forward".

    För flera år sedan använde jag inställningsmöjligheterna ovan, kombinerat med appen nedan, och lyckades få till ungefär det du beskrev, fast bara för samtal.
    https://play.google.com/store/apps/details?id=com.vladlee.easyblacklist

    Om jag minns rätt så skapade jag en inställning i appen, typ att ett visst nummer skulle blockeras. Går också att välja alla dolda nummer eller alla nummer som inte finns i kontakter.
    Dessutom valde jag att ändra i telefonappen så att någon av kategorierna för vidarekoppling - "when unanswered" eller "when busy" tror jag det var (minns inte säkert) - istället för att peka på ett av operatören förvalt nummer vid de händelserna pekade på ett nummer inlagt av mig.

    Du kan använda typ 0730121586. Ring dit, så får du höra "det nummer du önskar nå är inte i bruk, var vänlig kontrollera numret och försök igen". 0757707098 ger också ett lite halvskumt felmeddelande, men tyvärr läses telefonnumret upp så det blir inte lika bra.
    Sammantaget blev det så att om ett visst blockerat nummer ringde, så vidarekopplades samtalet på så sätt att personen direkt får höra att numret inte är i bruk. Jag tror att appen tryckte bort samtalet det ögonblick den såg att det var ett blockerat nummer, vilket av operatören kunde tolkas som "when busy" eller "when unanswered", varför den verkställer den vidarekopplingen.

    Det går ju att testa lite olika nummer som inte längre används, hos olika operatörer, så hittar man andra "fraser" som det går att vidarekoppla till. Ett tips kan vara att söka upp nummer som bara går att smsa till, vissa organisationer har såna. Testa sen att ringa ett sånt nummer. Då har du hittat en nummerserie du kan använda dig av. Testa också att ringa till ett mobilt bredband eller datasimkort, och lyssna vilket felmeddelande du får då. Går ju också att google på detta, finns en del nedlagda nummer till olika samhällsinstitutioner som ger ett felmeddelande. Listor över nummer till telefonförsäljare kan vara bra, där har folk angett de fraser de fått höra nära de ringt upp, vilket går att googla på för att hitta såna sajter.

    Jag gjorde detta mest för skoj och för att utforska vilka möjligheter att "hacka" telenätet som fanns. Får jag fråga vad din anledning är?

    Det som var bra är att jag tror att min lösning inte påverkade andra samtal jag fick nämnvärt, bara samtal från det specifika nummer som var blockerat. Testade att blockera något enstaka nummer och under en kort period, så är inte helt säker. Detta får mig att tro att "when busy" och "when unreachable" inte var det jag använde, för det borde ju märkas ofta av andra personer som vill nå mig. Kanske var det så att jag använde "when unanswered", vilket ju bara skulle märkas av andra personer om de ringer många signaler och jag inte gör någonting, utan bara låter telefonen ringa. Det räcker ju att jag trycker bort samtalet så undviker jag att fel person kommer till vidarekopplingen.

    Berätta hur det går, om du utforskar detta.

    Gällande sms så kommer personen alltid kunna se att smset är levererat, även om du skulle ha en app som blockerar numret och tar bort sms från det numret. Så där tror jag inte du kan göra så mycket.
    Att ett svar automatiskt skickas ut, som föreslogs ovan, är i och för sig en möjlighet, men det känns ganska genomskinligt. Jag kan inte minnas att jag någonsin fått ett sånt "fel-sms". Istället brukar sms-appen visa ett felmeddelande och fråga om man vill skicka igen, vilket sannolikt de flesta hade förväntat sig.
     
    EricG och kirkx10 gillar detta.