Oj!
Mitt inlägg var absolut inte riktat mot dig på det viset, ber om ursäkt! Jag har nämligen också hört den förklaringen tidigare. Som jag förstått det är hela frekvensbandet (2.4ghz) på cirka 83mhz, WiFi kör på fasta kanaler med ett spann på cirka 22mhz vilket ger utrymme för tre kanaler utan överlappning. Däremot växlar Bluetooth mellan flera på samma frekvensband, dock med ett mindre spann (1mhz vill jag minnas).. Här kan det absolut uppstå problem, men jag ser det inte som ett definitivt svar/definitiv anledning.
Poängen jag vill komma till är att problemet uppstår när man svingar handen framför telefonen, lägger fingrarna runt det övre högra hörnet på telefonen (sett framifrån) eller på något sätt blockerar signalerna med kroppen eller ett annat föremål. I min värld kan jag därför inte se hur detta kan ha att göra med att två trådlösa tekniker är aktiverade samtidigt.
Om signalerna går igenom väggar borde de ju även gå igenom kroppen? eller om inte annat gå "runt" kroppen för att nå sitt mål!?
En annan tanke är att teknikerna kanske är väldigt känsliga för solljus? När det gäller fjärrkontroller och IR blir det ju ibland omöjligt att till exempel byta kanal på TVn om solen strålar rakt in i vardagsrummet. Någon som vet ifall 2.4ghz-bandet (däribland WiFi och Bluetooth) påverkas av det också?
Jag ska som tidigare nämnt göra lite nya tester utomhus idag och återkommer i ett nytt inlägg i em.
Sen har vi det här med Bluetooth 4.0 och dess största dragplåster dvs att den drar mindre ström. Men istället verkar ju räckvidden ha strypts istället. Önskar det fanns val om vad som ska prioriteras och att man kan styra över det själv beroende på situation, men har inte hittat något i telefonen än förutom att stänga av FTP via Bluetooth som den enda avancerade inställningen
Kollar man däremot under WiFi finns valet "Best WiFi performance" vilket jag förmodar är att telefonen skickar starkare signaler vilket givetvis innebär att det drar lite mer ström. EDIT: Men ett liknande val för Bluetooth hade varit perfekt, så kan man styra själv över vad som ska prioriteras.
Intressant läsning:
http://www.hp.com/rnd/library/pdf/WiFi_Bluetooth_coexistance.pdf
Last edited: 27 juli 2012