Bluetooth headset - Desire

Diskussion i 'Desire - Frågor och problem' startad av WeeMaan, 29 apr 2010.

  1. WeeMaan

    WeeMaan Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2010
    Inlägg:
    65
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Hej!

    Köpte mig en desire för några dagar sedan och kom snabbt underfund med att det trådbundna headsetet som medföljer desiren inte håller måttet, den är alltför bökig att använda.
    Därför behöver jag nu ett trådlöst headset till desiren, helst inte "in-ear" lurar och gärna en kontroller som byter låt, svarar på samtal och ändrar volym.

    Finns det något headset som klarar mina krav?
    Hur är kompatibiliteten med andra märken? Kan man välja vilket märke som helst eller är det bara htc:s egna / begränsade märken som gäller?

    Mvh // WeeMaan, ny på forumet och smartphones. :-)

    Edit: Efter lite sökande här på forumet och andra ställen (jag vet, nästa gång ska jag söka först, fråga sedan) har jag kommit fram till att MW600 verkar riktigt intressant, speciellt den funktionen att man kan välja lurar själv.
    Finns det andra liknande produkter med den egenskapen?
     
    Last edited: 29 apr 2010
  2. joekst

    joekst Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 apr 2010
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag använder Jabra Clipper, har också möjlighet att byta lur. De lurar som följer med är in-ear. Priset ligger runt 500. De fungerar bra, volym och låtbyte fungerar bra och svara/koppla bort samtal fungerar också bra.
     
  3. DSD

    DSD Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 apr 2010
    Inlägg:
    487
    Mottagna gillanden:
    84

    MINA ENHETER

    Jag funderar på att skaffa Jabra Clipper, men läste en recension att det var problem med att det hackade när man lyssnade på musik. Har du upplevt några sådana problem?
     
  4. joekst

    joekst Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 apr 2010
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Det har hackat lite men inte så att det stört mig. Jag använder det mest i bilen och på kontoret, dvs jag sitter mest still när jag använt det hittills. Misstänker att de flesta trådlösa riskerar att hacka vid tillfälle, men där är jag nog fel person att ha åsikter.

    Tidigare har jag bara använt HBH-DS980. DS980 har jag inte fått att fungera överhuvudtaget med min desire men misstänker att det kan vara trasigt.
     
  5. pdahlberg

    pdahlberg Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 okt 2009
    Inlägg:
    38
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag köpte en Sony Ericsson MW600 för några veckor sedan. Sedan dess har jag använt den flitigt till både min gamla Hero och sedan ca två veckor tillbaka till min nya Desire.

    Får nog säga att jag är skapligt nöjd med den. Hittills har jag laddat den ungefär vart tredje dygn (grov uppskattning) och en vanlig arbetsdag lyssnar jag på podcasts ca 1-1,5h. Jag litar iofs inte helt på den eftersom min gamla DS800 klarade sig bra på batteriet när den var ny, men efter ca 13 månader var livslängden nere på en halvtimme.

    Blåtandsanslutningen funkar bra även om teleonen ligger kvar i ett annat rum. Enda gångerna den ger upp i min lägenhet är när jag är bakom dubbla betongväggar.

    Den väger inte mycket och klämman håller bra så inget att klaga på där...

    Jag har stött på två stora nackdelar:

    1. Volymkontrollen är helt värdelös. Det är någon sorts touchhistoria utan några tydliga markeringar för fingrarna. Riktigt dålig om man går ute och är lite kall om händerna exempelvis.

    2. HTCs musikspelare verkar av någon anledning prioriteras av antingen Sense eller Android framför Google Listen vilket är väldigt störande. Om jag inte har låst telefonen med Google Listen i förgrunden så finns det en stor risk att nästa gång jag trycker på play/paus så startar HTCs musikspelare istället för Listen även om den processen är igång. Det har inte varit något jättestort problem på Desire hittills, men på Heron var det nästan synonymt med en krasch och omstart av telefonen.

    So far so good skulle jag väl säga... ger den inget superbetyg, men den fyller sin funktion.
     
  6. WeeMaan

    WeeMaan Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2010
    Inlägg:
    65
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Tack för din utförliga recension!
    Verkar nog som ett rätt så bra köp, dock hatar jag sonys in ear hörlurar så dom måste ju bytas ut rätt så omgående, och problemet är väl att det blir svårt att hitta hörlurar med så kort kabel.

    Blir att fundera vidare lite, om någon vet något bra headset som fingerar till desire så får ni gärna säga till. :)
     
  7. Pallee

    Pallee Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 mar 2010
    Inlägg:
    903
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    kan rekommendera kabelskalare och lödkolv ;) Skämt åsido... jag väntar på mitt mw600 från dustin borde få det runt den 12/5 då jag har beställt några grejer som är restnoterade... får se om man hittar ett par bra lurar...
     
  8. Elfson

    Elfson Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2010
    Inlägg:
    571
    Mottagna gillanden:
    15
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung S9+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung S9+
    Telefon 2:
    Huawei P10
    Platta:
    Samsung Tab S4
    Jag köpte Jabra clipper, funkar utmärkt!
     
  9. shcizo

    shcizo Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2010
    Inlägg:
    198
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Köpte en Jabra BT3030 på ebay. Har hört att den ska funka bra men jag väntar på att den ska komma. Lär nog ta ett par veckor till
     
  10. Travolta

    Travolta Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 apr 2010
    Inlägg:
    2 080
    Mottagna gillanden:
    868
    Telefon:
    Google Pixel 5

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 5
    Platta:
    Nexus 9
    Kan du och/eller någon annan förklara lite vad man kan förvänta sig av Bluetooth-headset?

    Jag har en Jabra JX10 som är några år nu, den kopplar alltid upp sig bra mot telefonen men jag tycker ljudet är ganska dåligt. Det susar, brusar och låter allmänt ganska risigt både för mig men också för den jag pratar med.

    Har utvecklingen gått mycket framåt senaste åren eller kan jag förvänta mig liknande problem med tex Sony Ericsson MW600?
     
  11. pdahlberg

    pdahlberg Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 okt 2009
    Inlägg:
    38
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Skulle tro att du får en mycket bättre upplevelse av ett nytt BT-headset isåfall. Jag har inte upplevt några sådana problem med MW600:an. Iofs så har jag inte ringt med den särskilt mycket utomhus eller från bilen, utan mest bara lyssna på mp3. Har fått några enstaka klagomål på att det låter lite mycket från t.ex. köket om jag spolat vatten eller liknande när jag pratar, men det är ju inte helt oväntat.

    Hade ett SoE HBH-DS980 för några år sedan och det fick jag mer klagomål på. Tror att de har åtminstone lite bättre ljudfilter i MW600:an.
     
  12. gholam

    gholam Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2010
    Inlägg:
    27
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Kan varmt rekommendera Motorola S9-HD. Den är kanske inte vad som frågades efter :) men den fungerar utmärkt med Desire.
     
  13. t68

    t68 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2010
    Inlägg:
    420
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Någon som har erfarenheter av Plantronics Pulsar 260 btheadset?
     
  14. WeeMaan

    WeeMaan Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2010
    Inlägg:
    65
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Köpte mig en MW600 idag, har bara lyssnat på musik hittills och kollat så att man kan ta emot samtal och dylikt och hittills har jag inte stött på ett enda problem.
    Några små detaljer är ju att den inte visar kontakt namnet utan bara numret, och att den inte visar låttiteln, men sånt kan man ju leva med.
    Ljudet är riktigt bra, både från dom medföljande lurarna (tycker dock inte om passformen, det gäller alla in-ear lurar av den modellen) och mitt koss porta pro.

    Måste bara kapa av kabeln på koss lurarna och försöka löda ihop, annars blir det rätt så osmidigt, dock inga problem om man kortar ner kabeln genom att dra den fram och tillbaka några varv och sedan en gummisnodd runtom. ;)
     
  15. grief

    grief Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 dec 2009
    Inlägg:
    1 106
    Mottagna gillanden:
    85
    Telefon:
    Oneplus 3

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Oneplus 3
    Telefon 2:
    Motorola Lumia 640 LTE
    Telefon 3:
    SGS3
    Platta:
    Sony Z3 Tablet Compact 611
    Platta 2:
    iPad 2 3G
    MW600 är enligt mig det bästa valet. Bra ljud och batteritid. Jabras headset tycker jag har riktigt usel ljudkvalitet, BT3030 kan nog vara det sämsta jag provat av stereoheadseten.

    Pulsar 260 har jag inte testat, men Plantronics brukar vara bra.
     
  16. DrT

    DrT Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2009
    Inlägg:
    5 272
    Mottagna gillanden:
    2 389

    MINA ENHETER

    Vi har helt olika bild: Jabra 3030 har kanonljud, med Sennheiser och audio technoica as7 så låter kanon.
     
  17. ENDOSKELLETONT800

    ENDOSKELLETONT800 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 nov 2009
    Inlägg:
    730
    Mottagna gillanden:
    85

    MINA ENHETER

  18. robinofstockholm

    robinofstockholm Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 maj 2010
    Inlägg:
    500
    Mottagna gillanden:
    20

    MINA ENHETER

    Apropå detta trådlösa headset S-E MW600...
    Har en fråga till de som har den...

    Kan man se låt ID i displayen när man spelar musik.
    Om det är så fallet... så kommer jag köpa den.
    500 SEK är den klart värd !!!
     
  19. Pallee

    Pallee Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 mar 2010
    Inlägg:
    903
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Jag vet inte hur många gånger jag har skrivit och läst i denna och andra trådar att Desire inte stödjer CallerID och TrackID över Bluetooth. Således kommer man --INTE-- kunna se vem som ringer eller vilken låt som spelas förutsatt att det inte kommer en uppdatering från HTC eller att det finns en app som löser det.

    Detta gäller mer eller mindre alla Bluetooth headsets med en display. Även MW600.

    Jag brukar svara på folks frågor (vilket jag även gör denna gången, men inte riktigt lika vänligt) stället för att endast uppmana folk att söka... men nu har jag tröttnat!
     
    Last edited: 5 maj 2010
  20. the_slain_man

    the_slain_man Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 mar 2010
    Inlägg:
    296
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Är det skillnad på Desire och Nexus, för på Nexus så ser man numret men inte namnet iaf.