Diskussion: Bluetooth klass 1-hörlurar, ex Beats Powerbeats3 och Beats X. Tips?

Diskussion i 'Hörlurar' startad av bernard, 5 nov 2017.

  1. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Både Beats Powerbeats3 (1490:-) och BeatsX (1190:-) är trådlösa in-ear-lurar med Bluetooth Klass 1-stöd. Det innebär ovanligt bra räckvidd för att vara in-ear-lurar.

    Har haft problem med räckvidden på så gott som samtliga av de in-ear-lurar jag tidigare testat. Har provat märken som JBL, Jaybird, Bragi m.f. och samtliga har haft räckviddsproblemet.

    Inomhus är det i regel inga som helst problem, men utomhus kan signalerna inte studsa utan försvinner ut i tomma intet, vilket gör signalen betydligt svagare. Flertalet har haft problem så snart jag stoppat telefonen i fickan eller i ryggsäcken.

    Detta är inte ett problem på Beats-lurarna. Haft tillfälle att testa bägge modeller i dagarna och räckvidden är något i hästväg både med Android- och Apple-telefoner.

    Har någon tips på andra in-ear-lurar med Bluetooth klass 1-stöd? Eller är det endast Beats-hörlurarna som är utrustade med Apples W1-chipp som har stöd för BT klass 1 idag? Jag finner det hela lite märkligt då det absolut inte är en ny standard. Varför Jaybird, JBL etc. inte använder 1-klassningen är en gåta.

    wireless-technologybluetooth-7-638.jpg
    Det stora flertalet in-ear-hörlurar är BT klass 2 och är alltså begränsade till 2,5mW eller 10m (under optimala förutsättningar).
     
    Last edited: 5 nov 2017
  2. Honda

    Honda Ninja Moderator

    Blev medlem:
    19 aug 2014
    Inlägg:
    3 637
    Mottagna gillanden:
    2 638
    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig

    MINA ENHETER

    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig
    ROM:
    Kiwi
    Satt och googlade förut men hittade inget mer än att det är Beats som har Class 1. Förstår verkligen inte varför. Jag satte test och hade mobilen kvar i soffan och gick till soprummet ca 120m bort och märkte ingen skillnad på ljudet blev sämre. Helt sjukt bra, hoppas de andra som JBl, JayBird m.m går över till klass -1 också.