Diskussion: Bör Google förbjuda tillverkarnas skal?

Diskussion i 'Allmänt' startad av RKXYZ, 30 apr 2019.

  1. RKXYZ

    RKXYZ Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 dec 2017
    Inlägg:
    508
    Mottagna gillanden:
    496
    Operatör:
    JRRK Media Telekom
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Flip 3

    MINA ENHETER

    Operatör:
    JRRK Media Telekom
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Flip 3
    ROM:
    Stock OneUI (Android 11)
    Jag sitter och tänker på en sak. Jag har på senare tid kommit att uppskatta Android på många vis. Pie är ett rejält lyft på bara några år, men samtidigt är det väldigt få som får ta del av alla dessa innovationer.

    Rent tekniskt så borde väl fler telefoner klara av Pie än dom få som berikas med den versionen.

    Då sitter jag såklart och funderar på orsaken. Och det enda som jag kommer på är tillverkarnas UI. Och att dom vill anpassa, uppdatera och fixa det med varje ny Androidversion. Men det är ju också det som blir flaskhalsen.

    Jag är ju såklart inte dummare än att jag fattar att tillverkarna vill särskilja sig från konkurenterna, men hade det inte varit bättre om alla telefoner bara körde rent? Ur kundernas synvinkel såklart.

    Är jag fel ute, eller? Personligen hade Android varit mer intressant om alla telefoner hade Android Vanilla eller om det heter "One".

    På så vis kan ju tillverkarna skicka ut nya uppdateringar snabbare än förrut.
     
    chraist gillar detta.
  2. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 658
    Mottagna gillanden:
    4 297

    MINA ENHETER

    Ren Android är urtråkigt. Uppskattar tillverkarnas lösningar och innovationer. Treble ska hjälpa uppdateringar, blir bättre och bättre.
     
    Finskpinne, dannejanne, Kristy och 1 annan gillar detta.
  3. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 744
    Mottagna gillanden:
    44 742
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag tror inte själva skalet är det stora problemet längre. Det är test och certifering som tar tiden.

    Detta märks även på att många Android One-lurar, där det borde vara snabbt och enkelt att få ut uppdateringar, men som trots det släpar efter med upp till 2-3 månader.

    Men det är klart, ju mer kod man tillför, desto större sannolikhet att buggar uppstår, och då tar testprocessen också längre tid. Jag tror dock att de flesta är så rutinerade nu och har byggt upp en så bra miljö (...förutom LG :) ), att det går undan.

    Google delar koden för AOSP med tillverkarna löpande också, så de arbetar med Q innan källkoden är tillgänglig för vår del. (Många tillverkare bidrar också med patchar/kod som blir en del av AOSP sedan, vilket bara snabbar upp byggtiden för dessa tillverkares del eftersom de kan minska mängden kod de själva lägger till - tex Sony gör så i stor utsträckning).

    [​IMG]
     
    Last edited: 30 apr 2019
    eastbound, Kristy, katho och 1 annan gillar detta.
  4. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    8 021
    Mottagna gillanden:
    8 513
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Personligen älskar jag det minimalistiska som ett rent android ger. Dock uppskattar jag väldigt många funktioner som t.ex. Huawei stoppat in i sitt EMUI. Däremot skulle jag vilja se att man som användare kan välja vilket man vill ha på sin telefon och då kunna växla mellan dessa. Lite som att byta launcher och ett temapaket där vissa funktioner givetvis avaktiveras då det rena android inte stödjer funktionen.

    Men samtidigt är det lite detta som är charmen med android, valmöjligheten ;-)
     
    jnsson och katho gillar detta.
  5. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 744
    Mottagna gillanden:
    44 742
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det hade varit superhäftigt om någon tillverkare, tex Sony, låtit användaren välja vid uppstart.

    "Sony Xperience" | "Pure Android experience"

    Med en brasklapp om att man tex inte får alla funktioner för kamera osv. förstås. Men många nöjer sig säkert med GCam.

    För Samsungs och Huaweis räkning, där så mycket möda läggs på UI:t och där man försöker bygga egna ekosystem vore det säkert orealistiskt, men för tillverkare som tex OnePlus eller Sony som ligger mycket närmare AOSP från start vore det väl kanske inte omöjligt.
     
    kirkx10 och Kristy gillar detta.
  6. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    8 021
    Mottagna gillanden:
    8 513
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Verkligen, Google/tillverkarna var lite på väg åt det hållet med sina Google Play Editions. Men men vi får drömma ett tag till misstänker jag.
     
    jnsson och bernard gillar detta.
  7. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 354
    Mottagna gillanden:
    17 830
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Ja, jag tänkte också precis ta upp det. Att man borde kunna få välja när man startar telefon första gången efter en återställning
     
    chraist och bernard gillar detta.
  8. Fraz

    Fraz Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2015
    Inlägg:
    263
    Mottagna gillanden:
    200
    Telefon:
    Sony Xperia XZ3

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony Xperia XZ3
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Max 3
    Platta:
    Huawei Mediapad M5 8,4"
    Ett problem ni inte verkar se är ju att den överväldigande majoriteten av användare inte bryr sig. Att tillverkare skulle utveckla två spår parallellt för att den lilla användarbasen som vill ska kunna köra vaniljsås är inte speciellt realistiskt.
     
    eastbound gillar detta.
  9. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 164
    Mottagna gillanden:
    4 848
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Nothing Phone 2a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Nothing Phone 2a
    Telefon 2:
    Motorola Edge 40 Neo
    Platta:
    iPad
    Tillverkare bidrar till kodbasen ibland. Sony bland annat som gjorde att det blev bättre micro SD support till android.

    Så jag tror det är en bra mix som det är. Även om det kan bidra till att uppdateringarna blir långsammare jämfört med iOS.

    Men i och med att så mycket ligger i apparna så uppdateras de ju oavsett.
     
    Kristy och katho gillar detta.
  10. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 438
    Mottagna gillanden:
    4 720
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Precis vad jag satt och tänkte! Jag skulle nog vilja gå ett steg längre och säga att majoriteten VILL HA tillverkarnas skal. de underlättar i allmänhet för icke-nördar.

    Efersom (bland annat)
    och i allmänhet rätt fult...

    Men
    Det vore ju inte dumt!
     
    Kristy, eastbound och katho gillar detta.
  11. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 164
    Mottagna gillanden:
    4 848
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Nothing Phone 2a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Nothing Phone 2a
    Telefon 2:
    Motorola Edge 40 Neo
    Platta:
    iPad
    Har en del bekanta som inte alls är teknikintresserade. De har ofta Samsung, Huawei eller iPhones.
    Så gav man dem en stock android tror jag de skulle bli lite konfunderade. De är vana med påläggen som tillverkarna tillhandahåller.
     
    Asawi gillar detta.
  12. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 512
    Mottagna gillanden:
    1 582
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Egen byggt.
    Det skulle vara omöjligt av många olika skäl, det är inte skal utan antar att du syftar på roms? Alltså utseendet och inte originalet.

    Android är fortfarande open source vilket innebär att du som användare har rätt och modifiera och göra eget, finns ju dussintals roms, har även byggd en rom för min Pixel serier så min telefon är unik mot alla andra telefoner det är ingen som har samma funktioner och stil som min telefon. Just för att jag inte delar rom offentligt för låta andra ta del av den.

    Detta är en stor fördel för open source och programmerare man kan göra i princip vad som helst, och det öppnar också upp möjligheter.

    Och tillverkarna skulle antagligen sluta köra Android speciellt typ Samsung som har Tizen OS om de inte fick moderniserar OS, efter företaget egen önskemål, finns redan begränsningar för Android TV, och det är ju bara kolla hur det gick LG som kör Android på telefoner väljer WebOS egen lösning för TV för att de inte får ändra utseendet, Samsung som kör Android på telefoner övervägande, har bojkottad Android för klockor och TV där de kör Tizen OS, liksom vissa av Samsung egna telefoner kör med Tizen också, vissa tillverkare kör ju Firefox OS på TV.

    Skulle de ändra open source reglerna och börja begränsa är det nog stor chans att det är endast Pixel telefonerna i princip kvar på marknaden med Android, Motorola möjligtvis och vissa andra tillverkare som kör Stock Android redan.

    Sedan har ju Open Source bidragit hel del till stock android över åren, många nativa funktioner i Android är oftast tagna från andra custom roms från andra tillverkares ider och implanterad det som stock funktioner. Samsung var i princip först ut med en lösning för fingeravtryck i sin roms, fanns ingen nativ lösning för fingeravtryck när telefoner med dess funktion börja släppas så tillverkare fick helt enkelt skapa egen funktion lägga in det i sin rom, tills dess att stock android fick nativ stöd, och tillverkaren skrotade sina lösningar för köra på Android egna APIER och gränssnitt.

    Skulle också ha hindrad många funktioner att komma till Android överhuvudtaget, de flesta tillverkare tycker att stock android helt enkelt utvecklas för långsamt att de hindrar företag som tillverkar mobiler att uppfinna nya finesser då de helt enkelt inte har kontroll över funktionen i OS, därmed behöver de egen roms för aktivera nya grejer.

    kolla bara på vikbara telefoner som börja släppas, stödet för hantera dubbel skärmar vikbara telefoner finns inte i stock android kommer inte in fören i Android Q som är i beta nu, vilket är typ 1 år-2 år kvar innan tillverkarna börja släppa till telefoner och någon i september för Pixel 2,3 betan finns dock för Pixel första generationen.

    Så bara där är problemet stort när de kommer till hur telefoner ska utvecklas från industrin tills de finns ett officiellt stöd i stock android kan vara 2-3 år efter i vissa fall.
     
    Kristy, katho och Johnh3 gillar detta.
  13. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 164
    Mottagna gillanden:
    4 848
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Nothing Phone 2a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Nothing Phone 2a
    Telefon 2:
    Motorola Edge 40 Neo
    Platta:
    iPad
    Purister som jag och en del andra kanske gillar rent android. Fast det är ju tudelat. En del säger att anledningen till att HMD Global/Nokia inte riktigt slår igenom på stor skala är just Android One implementeringen.

    Folk i allmänhet som köper flaggskepp är mer dragna till gränssnittet som Samsung eller Huawei har.
    Problemet med att de börjar lagga efter en tid verkar också löst.
     
  14. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 512
    Mottagna gillanden:
    1 582
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Egen byggt.
    Nu är det dock inte bara skal utan tillverkarnas möjlighet skapa funktioner i sin custom roms, innan det finns nativt stöd för det i Stock Android, och tillverkaren möjligheter ta bort stock android funktioner eller lägga till funktioner.

    För det enda de gör är ju i princip hämta source coden för Android
    android Git repositories - Git at Google sedan compilla den till en installations fil med modifikationer, på det sättet så kan de skapa precis som Apple, Apple har möjligheter införa funktioner hårdvarumessigt och släppa en iOS version som har stöd för det, dess möjlighetert skulle försvinna för Android tillverkare av mobiler om man förbjöd custom roms, då skulle de vara låsta vänta på Google.

    Så om typ Samsung bara ja vi gör en telefon med 10 st skärmar vikbar, finns inget stöd i nativ android för supporta 10 skärmar, skulle bli då att samsung säljer en telefon som inte fungera tills Google väljer lägga till nativ stöd för 10 skärmar, kanske tar 5 år innan kunden kan använda telefonen de har köpt, men med custom roms så kan Samsung lägga till stödet i sin rom utan behöva vänta på Google släppa stödet.
     
    Kristy och katho gillar detta.
  15. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    Skalet tycker jag inte behöver förbjudas.

    Det Google borde vara hårdare på är när tillverkare förstör och kringgår hur systemet hanterar saker och gör sina egna lösningar utöver det systemet har. Allt utan att ha dokumentation för vare sig utvecklare eller användare.

    Är alla Nokias telefoner android One? För Nokia är största boven enligt dontkillmyapp.

    Google har gett utvecklare ett relativt fint sdk för all form av biometrisk inloggning/verifiering. Detta har Samsung helt struntat i och följden är då att det inte fungerar korrekt på Samsungtelefoner. Google svarar att det är upp till OEMs att sköta integrationen och visst är det så. Men att OEMs kan förstöra grundläggande sdk:er utan att någon bryr sig är kasst. Då får de gärna dokumentera det och presentera lösningar för deras telefoner men det händer inte heller.
     
  16. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 164
    Mottagna gillanden:
    4 848
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Nothing Phone 2a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Nothing Phone 2a
    Telefon 2:
    Motorola Edge 40 Neo
    Platta:
    iPad
    Google skulle väl ha tagit kontrollen över Android bättre från början i så fall. Nu tror jag det är försent att göra det retroaktivt. Är de för hårda så går väl Samsung över till Tizen på mobilerna också.

    Alla Nokias senaste modeller är Android One.
     
  17. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 512
    Mottagna gillanden:
    1 582
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Egen byggt.
    Dokumentationen är ett krav på släppas tillsammans med sin source code, Source coden behöver släppas officiellt inom 90 dagar efter en lanserning, så diggar du i den så skulle du få en klar dokumentation också.

    Source code kraven med drivrutinerna är ett krav för att folk helt enkelt ska kunna göra egna custom roms för just den telefonen, det inkluderar också drivrutinerna för chippet, ljudet etc, däremot behövs ju inga fysiska papper skickas med det är ju frivilligt.
     
    Kristy och katho gillar detta.
  18. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    Nu syftade jag mer på att OEMs inte bör förstöra saker intui AOSP som de gör. Även Nokia.

    Samsung har på något sätt tagit sönder så Biometric Api inte fungerar fullt ut. Deras fina developer-sajt har ingenting om det här och hänvisar själva till Googles dokumentation.
    Tar jag en titt över på Samsungs opensource release center så ger de en Kernel.tar.gz för t.ex G973F. I vissa andra fall ger de bara någon enstaka .cpp-fil.

    De bör inte få ta sönder saker som utvecklare förlitar och bör kunna förvänta sig på ska finnas i systemen. Punkt slut.
     
  19. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 512
    Mottagna gillanden:
    1 582
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Egen byggt.
    Hänvisar Samsung till Google Dokumentation och deras source code inte överensstämmer med Google dokumentation så klassas det som enhets defekt, detta kan då anmälas till Google, dock har Google aldrig straffad ett företag mot licenskravens brott, även om Google får dess rättigheter till kunna göra det enligt regelverken för Android.

    Det är också krav på en 90 dagars android version uppdatering efter att Google har publicera slutgiltiga Android versionen open source, alla företag ska egentligen uppdatera, Mobiler, TV, Klockor inom en 90 dagar, finns väldigt få företag som följer dess regler, det är också ett brott från att få göra android mobiler, men Google har inte heller varit något sträng på att avkräva kraven av företagen.
     
  20. donuts

    donuts Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 aug 2010
    Inlägg:
    480
    Mottagna gillanden:
    234

    MINA ENHETER

    Problemet är att rent Android är väldigt tråkigt, då är även ios roligare. Det känns stelt och inte inspirerande. Nu börjar både samsung huawei system bli mer rent, men samtidigt får man mer funktioner som gör att mobil känns mer mångsidig.